بازدید 3941

جهش ۳ درصدی قیمت نفت با موج حملات روسیه

قیمت نفت در معاملات روز جمعه تحت تاثیر حمله نظامی روسیه به اوکراین که نگرانی‌ها نسبت به وضعیت عرضه جهانی را برانگیخت، حدود سه درصد جهش پیدا کرد.
کد خبر: ۱۱۰۶۵۳۸
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۰ 25 February 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، بهای معاملات نفت برنت دو دلار و ۷۲ سنت معادل ۲.۷۵ درصد افزایش یافت و به ۱۰۱ دلار و ۸۰ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز با دو دلار و ۷۰ سنت معادل ۲.۹ درصد افزایش، به ۹۵ دلار و ۵۱ سنت در هر بشکه رسید.

حمله نظامی روسیه به اوکراین باعث شد قیمت‌های نفت روز پنج شنبه برای نخستین بار از سال ۲۰۱۴ به بیش از ۱۰۰ دلار در هر بشکه صعود کنند و نفت برنت تا ۱۰۵ دلار صعود کرد، اما تا پایان معاملات بخشی از این رشد را از دست داد.

حمله نظامی گسترده زمینی، دریایی و هوایی روسیه به اوکراین، بزرگترین حمله به یک کشور اروپایی از زمان جنگ جهانی دوم بود و باعث شد ده‌ها هزار نفر از خانه هایشان فرار کنند.

جفری هالی، تحلیلگر ارشد شرکت OANDA گفت: خریداران آسیایی در آستانه تعطیلات آخر هفته نگران هستند و تقاضای آن‌ها برای نفت به همراه گزارش‌هایی از وقوع انفجار‌هایی در کی یف، باعث شده است قیمت‌ها بار دیگر بالا بروند. وضعیت اوکراین و تهدید مختل شدن عرضه در فضایی که تقاضا قوی و عرضه جهانی محدود است، قیمت‌ها را بالا نگه می‌دارد. بر این باورم که نفت برنت طی چند هفته آینده بین ۹۰ تا ۱۱۰ دلار در هر بشکه معامله خواهد شد.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در واکنش به حمله نظامی روسیه، روز پنج شنبه موجی از تحریم‌ها را علیه مسکو اعلام کرد که مانع تجارت این کشور با استفاده از ارز‌های مهم می‌شود. همچنین بانک‌ها و شرکت‌های دولتی روسیه هدف تحریم قرار گرفتند.

انگلیس، ژاپن، کانادا، استرالیا و اتحادیه اروپا هم تحریم‌های بیشتری را علیه مسکو رونمایی کردند که شامل اقدام آلمان برای متوقف کردن خط لوله گازی ۱۱ میلیارد دلاری نورد استریم ۲ بود.

یک مقام آمریکایی اعلام کرد تحریم‌ها جریان نفت و گاز روسیه را هدف نمی‌گیرند، اما قیمت‌های نفت بالا مانده اند.

ویوک دهار، تحلیلگر بانک کامن ولث در یادداشتی نوشت: بازار‌های نفت در برابر شوک‌های عرضه با توجه به این که ذخایر جهانی نفت در پایینترین سطح هفت سال اخیر قرار دارند، آسیب پذیر مانده اند. ظرفیت مازاد عرضه به دلیل رشد ناامیدکننده عرضه اوپک، مورد پرسش قرار گرفته است. تولید اعضای اوپک در ژانویه پایینتر از سقف تصویب شده برای این گروه تحت توافق اوپک پلاس بود. اگرچه دولت بایدن اعلام کرده است ممکن است به دنبال آزادسازی نفت از ذخایر استراتژیک برای کنترل قیمت‌های بالا باشد، اما تاریخ نشان می‌دهد هر گونه برداشت از ذخایر استراتژیک تنها تاثیر موقتی روی قیمت‌های بالا خواهد داشت.

وزیر نفت نیجریه هم اعلام کرد نیازی نیست اوپک پلاس تولید خود را بیش از میزان تصویب شده افزایش دهد، زیرا توافق احتمال میان ایران و قدرت‌های جهانی، عرضه را افزایش خواهد کرد.

بر اساس گزارش رویترز، ایران و غرب سرگرم مذاکرات هسته‌ای غیرمستقیم در وین هستند و به نتیجه رسیدن مذاکرات برای احیای توافق هسته ای، به رفع تحریم‌ها علیه فروش نفت ایران و افزایش عرضه جهانی منتهی خواهد شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست