بازدید 16268
پیمانه اقتصادی

واکنش همتی به اظهارات صالح آبادی؛ ارز نیمایی را ۴۲۰۰ تومان نفروختیم/ عبور قیمت نفت خام ایران از ۹۰ دلار/ پیش‌بینی بازگشت قیمت‌ اوراق تسه به ۷۰هزار تومان/ خودرو بخریم یا صبر کنیم؟

این پیمانه تیتر‌هایی همچون نوسان مثبت شاخص کل بورس در آخرین روز هفته، ارزش سهام عدالت چقدر شد؟ بحران اوکراین ۲۰ دلار به قیمت نفت اضافه می‌کند، آورده مردم در نهضت ملی مسکن به ۵.۷ هزار میلیارد تومان رسید، قیمت طلا در قله ۹ ماهه ایستاد و علت افزایش تقاضای مسکن در لندن را در بر دارد.
کد خبر: ۱۱۰۶۱۶۶
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۵ 23 February 2022

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون نوسان مثبت شاخص کل بورس در آخرین روز هفته، ارزش سهام عدالت چقدر شد؟ بحران اوکراین ۲۰ دلار به قیمت نفت اضافه می‌کند، آورده مردم در نهضت ملی مسکن به ۵.۷ هزار میلیارد تومان رسید، قیمت طلا در قله ۹ ماهه ایستاد و علت افزایش تقاضای مسکن در لندن را در بر دارد.

واکنش همتی به اظهارات صالح آبادی؛ ارز نیمایی را ۴۲۰۰ تومان نفروختیم

اخیرا علی صالح‌آبادی، رئیس کل بانک مرکزی، طی اظهاراتی درباره چرایی رشد نقدینگی در جریان تامین ارز کالاهای اساسی گفته که سال گذشته، دولت چهار  میلیارد دلار درآمد نفتی داشته؛ اما از آنجایی که به ۱۰ میلیارد دلار ارز نیاز داشت، بانک مرکزی شش میلیارد دلار ارز را از سامانه نیما به قیمت نزدیک به نرخ آزاد خریداری کرد و به قیمت ۴۲۰۰ تومان به واردکنندگان فروخت. در اظهارات صالح آبادی این طور اعلام شد که دولت گذشته با این کار، عملا دست به چاپ پول زده و از مابه‌التفاوت نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی و ارز نیما کسری بوجه خود را جبران کرد که موجب افزایش پایه پولی، افزایش نقدینگی و تورم شده است. 

عبدالناصر همتی، رئیس کل اسبق بانک مرکزی نیز در واکنش به این اظهارات با اشاره به اینکه سال گذشته در راستای سیاست دولت، با نرخ ترجیحی ۱۰ میلیارد دلار ارز برای تامین کالاهای اساسی تامین شد، گفت که ارز ۴۲۰۰ تومانی در مرحله اول از محل درآمدهای وصولی سال ۱۳۹۹ سهم دولت که حدود چهار میلیارد دلار  بود تامین  شد؛ اما به دلیل عدم کفایت درآمدهای ارزی دولت و با توجه به ضرورت تامین کالاهای اساسی، دارو  و نیازهای ضروری مربوط به معیشت مردم، کسری فوق از محل مانده ذخایر بانک مرکزی که به نرخ ۴۲۰۰ تومان در ترازنامه بانک ثبت شده بود، تامین شد.

به گفته وی حدود شش میلیارد دلار از محل منابع و ذخایر موجود در حساب‌های کارگزاری بانک مرکزی که متعلق به بانک مرکزی بود، استفاده شد. رئیس کل اسبق بانک مرکزی این را هم گفت که این اقدام باموافقت شورای عالی اقتصادی سران قوا  و تایید مقام معظم رهبری انجام شده است؛ ضمن اینکه به دستور مقام معظم رهبری مقرر شد، آن بخش از ذخایر ارزی  بانک مرکزی که برای خرید دارو و سایر کالاهای اساسی مصروف شده است، به عنوان بدهی دولت به بانک مرکزی ثبت و از محل درآمدهای ارزی آتی دولت طی سه سال تسویه شود؛ بنابراین، بانک مرکزی سیاست خرید ارز با نرخ نیما و فروش آن با نرخ ۴۲۰۰ تومان نداشته و خرید و فروش بانک مرکزی در سامانه نیما مشخص بوده و جدا از نحوه تامین ارز کالاهای اساسی است. 

نوسان مثبت شاخص کل بورس در آخرین روز هفته

در حالی که روز گذشته، شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۳۲۱۱ واحدی معادل ۰.۲۵ درصد، به یک میلیون و ۲۸۴ هزار و ۸۰۱ واحد رسید؛ حال در معاملات امروز و در لحظه انتشار این پیمانه، نماگر کل بورس با رشد ۳۳۰۰ واحدی همراه شده است.

ارزش سهام عدالت چقدر شد؟

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۱۰ میلیون و ۴۶۷ هزار و ۷۵۴ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته ۰.۵ درصد معادل ۵۹ هزار و ۴۱ تومان افزایش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۶ میلیون و ۲۸۰ هزار و ۶۵۲ تومان رسیده است.

پیش‌بینی بازگشت قیمت‌ اوراق تسه به ۷۰هزار تومان

حمیدرضا جیهانی، کارشناس بازار سرمایه، در پاسخ به سؤالی در مورد عوامل افزایش قیمت اوراق تسهیلات مسکن گفت: اوراق تسه مسکن، در حقیقت برای تسهیل روند دریافت وام مسکن کسانی است که قصد خرید مسکن دارند؛ اما سپرده‌گذاری قبلی نداشتند.

جیهانی در خصوص علل افزایش قیمت اوراق تسهیلات مسکن گفت: چند دلیل برای این افزایش قیمت وجود دارد؛ یک دلیل این که سال گذشته، بازدهی سپرده‌گذاری برای کسانی که سپرده‌گذاری کرده و اوراق دریافت کرده بودند، کاهش یافته بود و در نتیجه طرف عرضه کاهش یافته بود، از سوی دیگر با توجه به فرآیند قیمتی بازار مسکن و ایجاد تقاضا در املاک کوچک و ارزان‌قیمت، تقاضای این اوراق افزایش پیدا کرد، در نتیجه این دو عامل شاهد بودیم که عرضه و تقاضای این اوراق روی تابلوی فرابورس حتی تا دو برابر افزایش پیدا کرد و این مسئله سبب بروز مشکل برای کسانی شد که قصد دریافت وام را داشتند.

وی اظهار کرد: بانک مسکن برای کاهش فشاری که به متقاضیان وام وارد می‌شد، در امتیاز خود از صدور اوراق، ۵۰ درصد تخفیف اعمال کرد، اما این اقدام آن‌چنان تأثیری نگذاشت و نتوانست قیمت را بشکند چرا که تقاضای سنگینی برای اوراق وجود داشت. این کارشناس بازار سرمایه با ابراز اینکه در ماه‌های آینده (نه در کوتاه‌مدت) و با توجه به افزایش سودآوری این اوراق، عرضه افزایش پیدا خواهد کرد، گفت: از سوی دیگر به‌دلیل رکود بازار مسکن در دو ماه اخیر، تقاضای خرید کاهش پیدا کرده است، در نتیجه قیمت اوراق نیز به‌سمت تعادل خواهد رفت، اما قیمت آن در زمان حاضر منطقی نیست. وی در خصوص امکان بازگشت قیمت اوراق تسهیلات مسکن به محدوده ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان گفت: بحث کاهش قیمت اوراق تسه به‌جز عرضه و تقاضا به عوامل دیگری از جمله نرخ وام بانک مسکن، نرخ اوراق بدون ریسک در بازار اقتصاد کشور و بازدهی بازار‌های موازی نیز بستگی دارد، اما این‌که قیمت‌ها بخواهد به ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان بازگردد، زمان خواهد برد و ممکن است در بهار یا تابستان سال آینده شاهد این مساله باشیم.

عبور قیمت نفت خام ایران از ۹۰ دلار

قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت هم که دیروز به ۹۶ دلار رسیده بود، امروز با حدود ۴ دلار کاهش، به قیمت هر بشکه ۹۲ دلار و ۳۵ سنت رسید. همچنین دیروز قیمت نفت خام سنگین ایران با ۱ دلار و ۳۱ سنت افزایش، به ۹۰ دلار و ۶۹ سنت رسید.

بحران اوکراین ۲۰ دلار به قیمت نفت اضافه می‌کند

بانک امریکا گلوبال ریسرچ پیش‌بینی کرد، اگر بحران میان روسیه و اوکراین وخامت بیشتری پیدا کند، قیمت هر بشکه نفت می‌تواند حداکثر ۲۰ دلار دیگر افزایش پیدا کند. 

آورده مردم در نهضت ملی مسکن به ۵.۷ هزار میلیارد تومان رسید

بر اساس اطلاعات به دست آمده از خلاصه وضعیت پروژه‌های نهضت ملی مسکن، تا تاریخ ۳۰ بهمن‌ماه سال ۱۴۰۰ ماخوذه از سامانه TEM، تاکنون ۱۹۷ هزار ۱۱۱ متقاضی اقدام به تکمیل آورده خود کردند. مجموع مبالغ پرداختی در حساب نزد بانک مسکن تحت عنوان آورده متقاضی تا تاریخ مذکور به ۵ هزار ۶۹۶ میلیارد تومان رسیده است. بر این مبنا، ۶۵ هزار ۲۶۷ متقاضی تاکنون آورده بین ۱ تا ۱۰ میلیون تومان را به بانک ارائه کرده‌اند. از سوی دیگر، ۸ هزار ۴۳۹ متقاضی نیز بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان آورده به پروژه نهضت ملی مسکن تزریق کردند. همچنین ۶ هزار ۶۳۷ متقاضی نیز آورده بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان داشتند. از سوی دیگر متقاضیانی که بین ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان آورده به پروژه تزریق کردند، بالغ بر ۳۴ هزار ۶۰۶ نفر هستند. بیشترین تعداد متقاضی نیز مرتبط با متقاضیانی است که بیش از ۴۰ میلیون تومان آورده داشته‌اند؛ بنابراین، این دسته از متقاضیان ۸۱ هزار ۸۷۲ نفر برآورد می‎شوند. لازم به ذکر است تا کنون ۱۰۲ هزار ۳۴ متقاضی نسبت به تکمیل وجه آورده خود اقدام نکرده‌اند و ۱۴ هزار ۹۹۱ نفر نیز قرارداد خود را فسخ نموده‌اند. /فارس

خودرو بخریم یا صبر کنیم؟

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو، ضمن تاکید بر حفظ آرامش بازار این روزهای خودرو، وضعیت بازار تا روزهای پایانی سال را همچنان آرام پیش‌بینی و اعلام کرد، با توجه به ادامه‌ روند کاهش نرخ ارز، بازار خودرو نیز همچنان در مسیر نزولی قرار دارد و بدین ترتیب مشتریان منتظر نتیجه مذاکرات و امیدوار به کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند؛ بنابراین تا زمان تثبیت قیمت‌ها که مستلزم چند هفته ثبات نرخ ارز در یک کانال قیمتی است، خرید خود را به تعویق انداخته‌اند. سعید موتمنی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: این روزها بازار خودرو همچون روال ماه‌های اخیر همچنان در رکود کامل به‌ سر می‌برد. خرید و فروش خودرو به معاملات ضروری مصرف و نیاز واقعی مشتری به خودرو محدود شده است. همچنان به سبب کاهش نرخ ارز و بلاتکلیفی بازار طی یکی- دو مله اخیر، خریداران منتظر نتایج مذاکرات هستند. طی این روزهای بازار که نرخ ارز نوسان نرخ ارز زیاد است، خریداران تا مشخص شدن آینده بازار، ایجاد ثبات و احتمال کاهش بیشتر قیمت، فعلا خرید خود را به تعویق انداخته‌اند. رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران، ادامه داد: از سوی دیگر با توجه به اینکه روند قیمت‌ها در بازار سیر نزولی دارد، فروشنده تمایل بر این دارد که خودروهای در اختیار را (بابت نگرانی کاهش بیشتر ارزش خودروها) عرضه کنند اما خریدار در بازار بسیار کم است. 

قیمت طلا در قله ۹ ماهه ایستاد

قیمت طلا پس از این که روز گذشته تحت تاثیر بحران اوکراین، به بالاترین حد ۹ ماه اخیر صعود کرد، در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی پایین مرز ۱۹۰۰ دلار ایستاد. بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری تغییر چندانی نداشت و در ۱۸۹۸ دلار و ۸۱ سنت ایستاد. بهای معاملات این بازار روز سه شنبه تا مرز ۱۹۱۳ دلار و ۸۹ سنت صعود کرده بود که بالاترین قیمت از اول ژوئن بود. در بازار معاملات آتی آمریکا، بهای هر اونس طلا با ۰.۳ درصد کاهش، به ۱۹۰۱ دلار رسید. بهای معاملات این بازار روز سه شنبه با ۰.۴ درصد افزایش، در ۱۹۰۷ دلار و ۴۰ سنت بسته شد.

علت افزایش تقاضای مسکن در لندن

بازار املاک لندن دوباره رونق یافته است زیرا بازگشت به کار باعث افزایش تقاضا برای مسکن در پایتخت بریتانیا شده و بر اساس گزارش‌ها درخواست خریدار و قیمت‌ها در این ماه به شدت افزایش یافته است. به نقل از بلومبرگ، این جهش نشان‌دهنده تغییر برای بازار املاک لندن است که طی همه‌گیری در سایر نقاط کشور عملکرد ضعیفی داشت و اکنون، با پایان یافتن برخی از محدودیت‌ها و حاضر شدن افراد در محل کار، خریداران به دنبال زندگی در فاصله کمتر از محل کار هستند. نتایج بررسی‌ها نشان داده است، تعداد افرادی که به دنبال محل زندگی در لندن جست‌وجو می‌کنند، نسبت به سال گذشته ۲۴ درصد افزایش یافته است و همچنین فروشندگان قیمت‌ها را ۶ درصد افزایش دادند و به طور متوسط به رکورد ۱.۲ میلیون دلار سنگاپور رساندند. نرخ رشد سالانه در لندن و بریتانیا، سریع‌ترین سرعت خود از اواسط دهه گذشته را داشته و افزایش هزینه‌های زندگی بدون شک بر امور مالی افراد بسیار و به ویژه افرادی که به دنبال پس‌انداز بوده‌اند، تاثیر گذاشته است. داده‌ها در حال حاضر نشان می‌دهند که علیرغم افزایش هزینه‌ها و افزایش نرخ‌های بهره، تقاضا در کل بریتانیا در حال افزایش است و بسیاری از مردم تصمیم دارند که با ورود به فصل جابجایی در بهار، خانه‌ها را ترک کنند. به نظر می‌رسد که کمبود انتخاب در حال کاهش است زیرا افراد بیشتری خانه‌های خود را برای فروش ارائه می‌دهند تا بتوانند خانه‌ای با موقعیت بهتر را فراهم کنند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۱
این مذاکرات واقعا بازار خرابکرده از فروشنده هاب پرسید میگند ما مخالف رفع تحریم نیسیتم ولی نباید بازار رکود بشه
هروقت توو این مملکت داغون برای خرید چیزی صبر کردم بعدش مجبور شدم گرونتر بخرم. اون دلال هم میدونه چیزی ارزون نمیشه بخاطر همین نمیفروشه. الان کدوم ماشین ارزون شده؟
هرجا گره در کار است تهمت میزنند به دولت قبلی و هر جا که کار پیش میره (هنر) این دولت است؟؟؟!!!
ما که نه گره ای دیدیم که باز بشه و نه هنری دیدیم ظاهر بشه
چقدر خوب است این آقای همتی بعد از آن افتضاحی که به بار آورده دیگر سکوت کند و به کار خویش مشغول باشد و از هر گونه اظهار نظر خودداری کند . اینطور بهتر آبروی خود را حفظ می کند .
جالبه دلار كهربالا رفت قيمت خودرو چه داخلي وخارجي بالا رفت حالا مه كاهش قابل توجه دلار قيمت خودرو پايين نيامده و دلالان تمام اگهي ها در اختيار گرفته و مقاومت در كاهش قيمت خودرو ميكننند
با این حساب اگر همتی درست گفته پس نشان میدهد وزیر درک درستی از مسایل مالی نارد واگه همتی درست نمیگوید نشان میدهد دولی قبل راستگونبوده
جالب واقعا بانک مسکن با فروش اوراق وام قبل دریافت عملا 13 درصد سود دریافت کرده و از طرف دیگه 18 درصد سود سالانه بصورت راس از مردم بیچاره دریافت میکنه مثلا برای 400 میلیون وام یک فرد با خرید و اقساط باید در حدود یک میلیارد پول پرداخت کنه اونوقت این اقا اومده توجیه میکنه که فلان و بهمان نه اقا مردم واقعا از دست این بانکها باید به کجا پناه ببرند همه مسئولین هم نشتند دارند نکاه میکنند یه برگ اوراق از 90 تومن رسید به صدو هفتاد تومن اونوقت منت میزاره بانک مسکن نصف اوراق بخرید
خودرو خارجی اگه ارزون هم شد نباید خرید چون قیمت حباب شدید دارد البته خودروی خارجی رو گفتم روی حرفم با داشکای داخلی نبود
اینقدر دولت جدید سعی در اعلام طرحهای انجام شده و غیره را دارد که خودش حسابش از دستش در رفته است. اعلام شده است که ۵۷۰۰ میایارد تومان از حدودو‌۱۹۷۰۰۰ متقاضی پول‌دریافت‌کرده اند یا به قولی در حساب ساخت مسکن ملی پول هست. از تقسیم این دو عدد بر یکدیگر مشخص خواهد شد که هر متقاضی مسکن ملی بطور متوسط چه قدر پول بابت پیش پرداخت داد است. در کمال نا باوری به عدد ۲۸ میلیون توأم میرسیم. اگر هزینه ساخت مسکن و هزینه های تأمین زیرساخت‌ها مانند آب و برق و آماده سازی زمین و خیابان کشی را در حد کمترین یعنی فقط ۷ میلیون برای هر متر مربع در نظر بگیریم متأسفانه هر متقاضی تا اینجا فقط هزینه ۴ متر مربع انرا داده است. برای هر واحد ۷۰ متری به نرخ امروز در حدود ۵۰۰ میلیون تومان سرمایه احتیاج است .اکثریت مردم متقاضی امکان نأمین این مبلغ را ندارند بخصوص آنکه با احتساب افزایش تورم در این بخش را اگر فقط ۲۵٪ در نظر بگیریم این عدد برای سال آینده ۶۵۰ میلیون تومان خواهد شد. دولت که از قرار فعلی و بودجه ۱۴۰۱ چنین بودجه ای را ندارد. میماند به امید آنکه برجام امضا شود و پولی دست دولت را بگیرد. دولت هم فروش نفت را طی سال‌های قبل به بانک مرکزی پیش فروش کرده است و‌پولش را گرفته است . پیدا کنید پرتقال فروش را. ...
با توجه به افزایش قیمت گندم و همچنین عدم برنامه دولت برای ارزان نگه داشتن مایحتاج مردم امیدی به ارزان شدن چیزی نیست.
حتی پس از توافق
حل مشکل گرانی در وین نیست
اقای همتی باپاسخها وشعارهای رسانه ای نمی شودعملکردپیچیده بانک مرکزی راارزیابی کردبایددریک میزگردرسانه ای بااهل فن موردنقدقرارگیردکه اگرقصورات تعمدی تشخیص داده شددادستانی ورود کندبالاخره بایدمشخص شودمنشا این فاجعه تورم کجابوده وعوامل ان چه کسانی هستندبایدمجازاتی باشدتاجانشینان دراینده انراتکرارنکنندبامعزول شدن ازمسیولیت عملکردگذشته پاک نمی شود
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست