بازدید 11787
۳

خطر جدی کرونا در انتظار واکسن گریزها

شیوع گسترده اُمیکرون و قدرت کشندگی سویه دلتای ویروس کرونا، این روزها افزایش یافته و آمار منتشره نشان می دهد تنها راه نجات از این مهلکه، واکسیناسیون همگانی تا سه دُز، استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی است.
کد خبر: ۱۱۰۵۹۵۲
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۲ 22 February 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، پزشکان متخصص و مسئولان به این نتیجه رسیده اند که سویه اُمیکرون این ویروس، تعداد مبتلایان را افزایش داده اما میزان کشندگی آن چشم گیر نیست و آمار اعلام شده در خصوص تعداد فوتی ها اغلب مربوط به مبتلایان به سویه دلتا است.

کارشناسان معتقدند که تزریق واکسن تاثیر بسزایی در جلوگیری از افزایش تعداد بستری ها در بخش های ویژه و حتی تعداد فوتی ها داشته تا آنجا که افرادی که سه دُز واکسن دریافت کرده اند با شدت کمتری به بیماری کرونا مبتلا می شوند.

با این وجود ادامه وضعیت شیوع بالای سویه اُمیکرون کرونا موجب شد تا مسئولان استان تهران نسبت به تمدید یک هفته ای محدودیت هایی از جمله تعطیلی مهدهای کودک، پیش دبستانی ها، برگزاری مجازی کلاس دبستانی ها، نظارت جدی تر بر رعایت شیوه نامه های بهداشتی در میان واحدهای صنفی، تاکید بر تزریق واکسن در میان کارکنان و دورکاری مادران شاغل دارای فرزند زیر ۶ سال تصمیم گیری کنند.

کاهش زمان بستری بیماران کرونایی

نادر توکلی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه در سویه جدید کرونا، از هر ۲۰ بیمار، یک نفر بستری می شود، گفت: اکنون در بیمارستانها بحران تخت و بخش های ویژه را نداریم چرا که متوسط تعداد روزهای بستری بیماران کرونایی به ۲.۵ روز رسیده در حالی که این آمار در سویه های قبلی به طور میانگین پنج روز بود.

وی افزود: در دهه دوم بهمن در هر روز به طور متوسط ۱۰ هزار و ۳۰۰ بیمار سرپایی، حدود ۶۰۰ بیمار در بخش عادی و ۱۹۰ بیمار در بخش ویژه بستری شده اند و تعداد فوتی ها نیز به ۶۶ نفر رسیده است، در حالی که در دهه سوم بهمن تعداد موارد سرپایی کاهش یافته اما تعداد موارد بستری در بخش های عادی و ویژه و فوتی ها افزایش قابل توجهی داشته است.

وی ادامه داد: تعداد بیماران سرپایی مبتلا به کرونا در هفته سوم بهمن از ۱۵ تا ۲۱ این ۸۳ هزار و ۲۰۶ نفر بود که آمار در هفته آخر همین ماه به ۷۰ هزار و ۱۲۸ مورد با ۱۵.۷ درصد کاهش رسیده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران یادآورشد: تعداد کل مراجعان کرونایی در هفته سوم بهمن ۸۸ هزار و ۶۴۱ نفر بود که این آمار در هفته آخر یعنی از ۲۲ تا ۲۸ بهمن به ۷۵ هزار و ۶۳۲ نفر با کاهش ۱۴.۷ درصدی رسیده است.

توکلی تعداد بستری های جدید در بخش های ویژه مربوط به هفته سوم بهمن را یک هزار و ۲۵۰ نفر و هفته چهارم را یک هزار و ۲۸۳ نفر اعلام کرد و اظهارداشت: تعداد بستری های جدید در بخش های عادی در هفته سوم چهار هزار و ۱۸۵ نفر بود که در هفته چهارم به چهار هزار و ۲۲۱ نفر رسید.

وی به افزایش تعداد فوتی های ناشی از ابتلا به کرونا در هفته سوم و چهارم اشاره و خاطرنشان کرد: در این ۲ هفته به ترتیب ۳۲۰ و ۴۸۱ نفر بیمار کرونایی فوت کرده اند ولی تفکیک بیماران فوتی مبتلا به سویه اُمیکرون و دلتا دشوار است چون سویه اُمیکرون کشندگی کمتری نسبت به دلتا دارد.

توکلی ادامه داد: بیشترین میزان بستری کرونا در موج پنجم و در تاریخ ۱۶ مرداد با آمار یک هزار و ۸۱۲ نفر بود که پس از آن، بستری شدگان در بخش های عادی و ویژه روند کاهشی داشت اما از ابتدای بهمن بار دیگر این رقم به شدت در حال افزایش است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: در مجموع طی هفته پایانی بهمن ۵۲ هزار و ۷۷۲ تست انجام شده که پاسخ ۴۳ درصد آن مثبت و ۵۷ درصد دیگر منفی بوده است.
عینک‌ات شکسته؟! با چسب سینا درستش کن

عینک‌ات شکسته؟! با چسب سینا درستش کن
پیشنهاد امروز
Yektanet: Vaccine

وی به آمار بستری شدگان کرونایی هفت تا ۱۲ سال اشاره کرد و از فوت یک بیمار از میان ۱۰۴ کودک بستری خبر داد.

توکلی با اشاره به فراوانی بستری شدگان زیر ۱۰ سال در استان اشاره کرد و گفت: در دی ماه این رقم به ۲۰.۲ درصد می رسید که در بهمن به ۱۲.۸ درصد کاهش یافته است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران ۸۸ درصد فوت شدگان را مربوط به گروه سنی بالای ۵۰ سال برشمرد و اضافه کرد: ۴۱.۱ درصد فوت شدگان در هفته چهارم بهمن را افراد بالای ۸۰ سال، ۲۲ درصد را افراد بین ۷۱ تا ۸۰ سال، ۱۵.۳ درصد را ۶۱ تا ۷۰ سال و ۹.۴ درصد را بیماران بین ۵۱ تا ۶۰ سال تشکیل می دهند و باقی بیماران مربوط به گروه های سنی دیگر است.

وی با بیان اینکه بیشترین میزان بستری شدگان در بخش های ویژه نیز مربوط گروه سنی بالای ۸۱ سال است، کمترین آمار را مربوط به گروه سنی ۱۱ تا ۲۰ سال اعلام کرد.

توکلی بیان کرد: در حال حاضر بیشترین درصد فراوانی بستری شدگان به ترتیب مربوط به گروه سنی ۶۱ تا ۷۰ سال، ۳۱ تا ۴۰ و ۷۱ تا ۸۰ سال است و میزان بستری شدگان زیر ۱۰ سال روند کاهشی دارد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران به آمار روزانه فوتی های هفته چهارم بهمن اشاره کرد و گفت: از ۲۲ تا ۲۸ بهمن ماه به ترتیب ۵۰، ۸۵، ۷۹، ۵۸، ۶۷، ۷۳ و ۵۹ نفر فوتی ثبت شده است که نشان دهنده ۴۵ درصد افزایش فوت نسبت به هفته سوم بهمن است.

تمدید یک هفته ای محدودیت های ۱۲ گانه

محسن منصوری استاندار تهران نیز با توجه به اعلام وضعیت شیوع کرونا در تهران از تمدید یک هفته ای محدودیت های ۱۲ گانه در ارتباطات اجتماعی و فعالیت شهروندان خبر داد و گفت: جنس اعمال محدودیت ها را مردم و دستگاه ها پیش از این تجربه کرده اند و از این پس نیز محدودیت ها متناسب با وضعیت مناطق و اقتضائات اعمال خواهد شد.

وی واکسیناسیون را بهترین راهکار مقابله با کرونا اعلام کرد و از والدین خواست تا به صورت جدی تری موضوع واکسن کودکان بالای پنج سال خود را دنبال کنند.

امیکرون سرماخودرگی یا آنفلوانزا نیست
اجرای عایق صوتی دیوار مشترک

اجرای عایق صوتی دیوار مشترک
پیشنهاد امروز
Yektanet: Vaccine

علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونای استان تهران نیز در همین رابطه تاکید کرد: اُمیکرون سرماخوردگی یا آنفلوآنزای ساده نیست و هم اکنون در تهران حدود ۲ هزار و ۳۴۰ بیمار در بخش مراقبت های ویژه بستری شده اند.

وی اضافه کرد: پیش بینی می شود ۹۵ درصد بیماران کرونایی و بستری در کشور مبتلا به سویه اُمیکرون و کمتر مربوط به دلتاست.

زالی اعلام کرد: مطالعات جهانی در خصوص تاثیر مثبت دریافت سه دُز واکسن در کاهش شدت علائم بیماری کرونا نشان می دهد که افراد دریافت کننده ۲ دُز، پنج برابر و دریافت کننده یک دُز، ۱۴ برابر نسبت به افرادی که سه دُز واکسن را تزریق کرده اند، درگیر علائم شدید بیماری کرونا می شوند.

فرمانده ستاد مقابله با کرونای استان تهران گفت: با توجه به جمعیت واکسینه شده این استان، تعداد افراد مبتلا به کرونا که واکسن دریافت نکرده اند، پنج برابر افرادی است که واکسن تزریق کرده اند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۳
نه اینکه اگر واکسن بزنی، نمی گیری؟
تو خانواده ما فقط من دوز سوم رو نزدم
اتفاقا همه باهم مبتلا شدیم
جهت اطلاع من واکسینه نیستم. چهارده ماه پیش کل خانواده کرونا گرفتیم. مشابه آنفولانزا و سرماخوردگی ولی طولانی تر. امسال تمامی اطرافیان واکسینه شده ام کرونا گرفتند. من با اکثرشون در تماس بودم. ولی حتی سرما هم نخوردم. این دروغها رو تحویل مردم ندید.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی