بازدید 70975
اکونومیست بررسی کرد

احتمال توافق در وین دقیقا چند درصد است؟ /ارزش برجام برای ایران و آمریکا در حال از دست رفتن است

دور بعدی گفت‌وگوهای هسته‌ای وین، که این هفته شروع می‌شود، تعیین کننده است. یک منبع آگاه می‌گوید، مذاکره‌کنندگان هرگز تا این اندازه به موفقیت نزدیک نبوده‌اند، اما هرگز تا این اندازه به شکست هم نزدیک نبوده‌اند. مقام‌های آمریکایی آشکارا از چشم‌انداز توافق خرسندند. هفته گذشته، آمریکا در ژستی نمادین، برخی از معافیت‌های تحریم‌های هسته‌ای را بازگرداند.
کد خبر: ۱۱۰۳۵۲۱
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰ 08 February 2022

احتمال توافق در وین دقیقا چند درصد است؟ /ارزش برجام برای ایران و آمریکا در حال از دست رفتن است

بین الملل تابناک: مجله اکونومیست در مطلبی با پرداختن با مذاکرات هسته ای در وین نوشت: زمان برای پیشگیری از بحرانی تازه در خاورمیانه به سرعت می‌گذرد و دور جدید مذاکرات تعیین کننده و حیاتی است. 

در این مطلب آمده است: دور بعدی گفت‌وگوهای هسته‌ای وین، که این هفته شروع می‌شود، تعیین کننده است. یک منبع آگاه می‌گوید، مذاکره‌کنندگان هرگز تا این اندازه به موفقیت نزدیک نبوده‌اند، اما هرگز تا این اندازه به شکست هم نزدیک نبوده‌اند. مقام‌های آمریکایی آشکارا از چشم‌انداز توافق خرسندند. هفته گذشته، آمریکا در ژستی نمادین، برخی از معافیت‌های تحریم‌های هسته‌ای را بازگرداند.

مخاطرات شکست گفت‌وگوها هم آشکار است. صدای مخالفت تندرو‌های آمریکایی بلندتر شده است. متحدان ایران در یمن، یعنی حوثی‌ها، حملات پهپادی و موشکی‌شان علیه امارات را تشدید کرده‌اند. در پاسخ، آمریکا یک کشتی جنگی آمریکایی و جت‌های پیشرفته‌اش را در منطقه، هم برای محافظت از امارات و هم برای ارسال هشداری ضمنی به ایران، مستقر کرده است. اسرائیل در حال تمرین حملات نظامی به تاسیسات هسته‌ای ایران و افزایش همکاری‌های امنیتی با کشور‌های خلیج فارس است.

با توجه به پیشرفت‌های هسته‌ای ایران و تاکید آمریکا مبنی بر ورود گفت‌وگوها به «مرحله نهایی»، اگر به زودی توافقی نشود، برجام ارزشش را از دست خواهد داد. هرچه گفت‌وگوها بیشتر طول بکشد، محدودیت‌های برنامه هسته‌ای ایران، به دلیل بند غروب برجام، زودتر منقضی خواهد شد. رابرت مالی اذعان داشت که دیگر بازگشت به برجام نمی‌تواند زمان گریز هسته‌ای ایران را به یک سال کامل بازگرداند.

برای ایرانی‌ها هم ارزش برجام در حال از دست رفتن است. با توجه به احتمال کنار رفتن بایدن از قدرت در سال ۲۰۲۵ چه‌بسا، هرگونه لغو تحریم‌های آمریکا موقتی باشد. حتی احتمال بازگشت ترامپ به کاخ سفید هم وجود دارد. در هر حال، هر رئیس‌جمهور جمهوریخواهی برای خروج از توافق با ایران تحت فشار قرار خواهد گرفت.

اما آیا این اعتمادسازی محدود کافی خواهد بود؟ خوشبین‌ها با توجه به تغییر مواضع آمریکا، احتمال توافق را ۷۵ درصد می‌بینند. بدبین‌ها نیز شکست را بسیار محتمل می‌دانند و چنین ارزیابی می‌کنند که ایران می‌خواهد از برتری خود کمال بهره‌برداری را بکند و متقاعد شده است که آمریکا خواهان جنگ نیست. با توجه به اینکه ایران از گفت‌وگوی مستقیم با آمریکا خودداری می‌کند، خطر بدفهمی زیاد است.

برغم وعده دولت بایدن برای رسیدن به توافقی «طولانی‌تر و قوی‌تر» از برجام، در بهترین حالت توافقی کوتاه‌تر و ضعیف‌تر به دست خواهد آمد. دولت بایدن امیدوار است پس از آنکه بازگشت به برجام توانست تا حدی ثبات ایجاد کند، چه‌بسا گفت‌وگوهای بیشتر بتواند شرایط توافق را بهبود دهد.

مقام‌های غربی نیز برای شکست گفت‌وگوها آماده می‌شوند. آن‌ها بی‌سر و صدا در حال بحث درباره‌ی گام‌های بعدی افزایش فشار اقتصادی و سیاسی علیه ایران هستند. یکی از گزینه‌ها این است که یک کشور اروپایی (احتمالا بریتانیا) خواهان اجرای سازوکار ماشه در برجام و اعمال مجدد تحریم‌های سازمان ملل بشود. این گونه اقدامات تاثیری محدود و خطر شکاف بین «غرب» و «روسیه و چین» را به همراه خواهد داشت.

روابط چین و روسیه با ایران پیچیده است. روسیه تسلیحات و فناوری هسته‌ای غیرنظامی را در اختیار این کشور قرار می‌دهد. چین هم بزرگترین خریدار نفت ایران است. به نظر می‌رسد که هم مسکو و هم پکن مشتاق استفاده از ایران به عنوان وزنه‌ای در برابر نفوذ آمریکا هستند؛ اما هیچ یک نمی‌خواهند ایران هسته‌ای شود. همچنین به نظر نمی‌رسد که این دو کشور خواهان بحران تازه‌ای در خلیج فارس باشند؛ بحرانی که به بی‌ثباتی ژئوپلیتیکی منطقه خواهد افزود.

بحران اوکراین احتمالا بر این ارزیابی‌ها تاثیر خواهد گذاشت. برخی از دیپلمات‌ها امیدوارند که بحران اوکراین به توافق هسته‌ای ایران شتاب بدهد، زیرا قدرت‌های بزرگ به دنبال مهار رقابت خود هستند. برخی دیگر از دشوارتر شدن مواضع کنونی نگران هستند. روسیه و چین هفته گذشته بیانیه مشترکی صادر و در آن آمریکا و متحدانش را به دامن زدن به «دشمنی‌ها و تقابل» در سراسر جهان محکوم کردند. ایران می‌تواند به عنصر دیگری از رقابت تبدیل شود. اگر چنین شد، بحران تازه‌ای در خاورمیانه به بحران اروپا و بحران در حال ظهور آسیا اضافه خواهد شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۴
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۸۶
روسیه به اوکراین حمله میکنه و چراغ سبز را از امریکا گرفته و امریکا هم به ایران، سر ایران معامله کرد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
از کجا با این اطمینان صحبت میکنین؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
حرف ها احمدی نژاد را می زنی!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
آقای احمدی نژاد!! خوبه که وقت کامنت گذاری تو تابناک هم داری
حواریون و فداییان قسم خورده و سینه چاک ظریف و روحانی، دقیقا مثل امریکا که معتاد تحریم ها شده، اینها هم در سوی دیگر سکه معتاد برجام و زرق و برق هتل های وین با آن هزینه های سنگین و گزافش شده اند!!!!
لااقل اگر برجام جز خسارت محض برای این ملک و ملت آبی نداشت، برای این جماعت غربگدا نان (بخوانید فوق العاده و هزینه های یورویی نجومی ماموریت اروپایی !!!!) خوبی داشت .....
آیا بالاخره باند مخوف ظریفیسم پست ها و مناصب مهم و حساس سیاست خارجی را در اقصی نقاط جهان از شرق تا غرب عالم رها خواهند نمود تا مردم طعم شیرین ثمرات و برکات تغییر ریل سیاست خارجی در دولت جدید را بچشند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
یا همچنان عامدانه !!! همه امورات کشور و تورم و رکود و بیکاری و سایر مشکلات معیشتی مردم را همچناااااااان به گره کور و بی سرانجام مذاکرات و سیگنال های زرد کدخدا و هتل های وین و ژنو و لندن و پاریس و نیویورک !!! گره خواهند زد .....................
و بالاخره اینکه
علیرغم آنکه همه می دانند یکی از معدود راه حل های خروج اقتصاد کشور از رکود و تورم بسط و گسترش همه جانبه تجارت با قدرت های شرقی است
لیکن باید دید آیا درعمل «مجریان» این استراتژی دوراندیشانه و حکیمانه با این کارنامه ای که طی سالیان گذشته از عملکرد خود در وزارت خارجه برجای گذاشته اند
و به عنوان نتیجه عملی عملکردشان در این سالها اغلب شاخص های تراز تجاری با مهمترین کشورهای شرقی نزولی گردیده است،
پس چرااااااااااااااااااااا همچناااااااااااااااان در همان مناصب و مدیریت های وزارت خارجه هستند؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
داداش یه تیکه تحریم بچسبان حال کنیم
سیدرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
دوست گرامی،به نظر شما از اوضاع بد اقتصادی مردم خبر ندارین.همین چند روز که خبرهای خوبی از وین رسیده ،قیمت دلار کاهش یافته،ومعنای ان این است که ارزش پول ملی افزایش یافته است.بدیهی است که تمامی مشکلات کشور با برجام حل نمی شود.ولیکن اولین وبزرگترین قدم برای اقتصادکشور رفع تحریم است.تا مردم کمی نفس راحت تری بکشند.وبرای رفع .تحریم احیای برجام وتوافق لازم است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
بیا پایین بابا سرمون درد گرفت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
متاسفم700میلیارد دلار درامد نفتی دولت دهم ول کردی حداقل ضررتحریم های 4سال گذ شته 300میلیارد دلار بوده 80درصد مردم فقیر شدند؟ببینید با کی ها شدیم 80میلیون
شما که چیزی نمی گید ، ولی قرائن و شواهد از رفتار و گفتار روسیه و انگلیس نشان میده که آمریکا تونسته ایران رو از چنگشون در بیاره
توافق هم لازم نیست . همینجوری کار ادامه پیدا خواهد کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
ایران ضعیف به نفع دنیا نیست یک مقدار مطالعه کن
ناشناس
| United States of America |
۱۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
انگلیس و روسیه ( روباه مکار و گربه نره ) مکار تر از اونند که بزارند این اتفاق بیافته
که اگر قرار بود میافتاد سری پیش با خود برجام میافتاد که نیافتاد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
تو ایران تحریمها هم برداشته بشه تا فصاد ریشه کن نشه همینه زمان احمدی نژاد ۷۰۰ میلیارد دلار نفت فروخته شد پولش چی شد کجای مملکت اباد شد با این پول کلان هیچ پرژه نباید نیمه کاره رها میشد ولی کو مملکت ما مملکت سرمایه داری هر چی اونا خواستن همون میشه تحریم بخشی از مشکلات مملکت ما نه همش بیشتر مشکلات مملکت ما ساختار اقتصادی غلط فساد رانت انحصار دزدان بیت المال مسولین بی سواد ایننها مشکلات ملت بزرگ ایران ماست نه امریکا نه اسرائیل و نه هیچ کشور دیگه ایی اینا حل بشه همه چی حل میشه گور بابای برجام کرم داخل تنه درخت هست داره درخت خشک میکنه نه عوامل بیرونی تا وقتی این کرم زنده هست همین اش همین کاسه کاش تمام پرژو های این مملکت بیوفته دست سپاه از قتصاد تا خودرو سازی و
بقیه ولی افسوس که نمیزارند
روسها اجازه پیشرفت و آبادانی ایران را به هیچکس نخواهند داد
پاسخ ها
محمود مهریزی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
اگر سیاست مدارهای ایران حکایتهای کتاب کلیله و دمنه را به خوبی فهمیده باشند و درک خوبی از مفاهیم این کتاب ارزشمند داشته باشند به خوبی از این بحران گذر کرده و کلیه منافع ملی هم حفظ خواهد شد
اگر گدایان تحریم بگذارند
۱۷ سااااااااله دارین مذاکره میکنید
۱۷ ساله اسرائیل میگه ایران تا رسیدن به بمب اتم ۶ ماه فاصله دارن
۱۷ ساله بخاطر هیچی مردم دارن فقیر و فقیر تر میشن
اگر بخوام همش رو بگم یا منتشر نمیشه یا کارکتر لغت کم میاد
گیریم توافق بشه چیش به مردم میرسه...........
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
مگه قبلا چیزیش به مردم میرسید که بعد از این بخواد برسه؟!
تا روز ۲۲ بهمن انواع جوها را بدهید و بعد از ان هیچ خبری نخواهد بود
از عمو اولیانوف چه خبر؟
توییت جدید نزده؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
همه که عمو نمیشن داداچ! یک عمو سام داریم بسه! این یکی دایی خرسه است. ب
محمد ت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
چرا. اولیانوف: پنج دقیقه با خط پایان مذاکرات وین فاصله داریم
اسراییل و روسیه و اعراب از بیرون از مرزها

و تندروهای جبهه پایداری و کاسبان تحریم و جنگ و مسولان ناکار امد و کم اطلاع و دنباله رو از داخل

نمی گذادند تا برجام بنفع کشور و مردم توافق گردد /ق
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
توخوبی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
عموسام هم که احتمالا بچه مثبت محل است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
...خارجی ها که هیچی!
ولی داخلی ها چی از جون این مردم نحیف میخوان
آخه دیگه رمقی برای کشور و مردم نمونده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
چین یادت رفت چینم مخالف برجامه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
از کی تا حالا توافقات خیانت بار خوب بوده؟
صد در صد توافق انجام میشود.
آمریکا مجبور است حتی به طور نمایشی به یک توافقنامه هسته ای با ایران برسد زیرا چهره منحوس خودرا باید در غرب حفظ کند زیرا آمریکا بعدا ز آمدن ترامپ هیچ نام خوبی ندارد. و باید تحریم هایی کوچک را لااقل بر روی کاغذ حذف می کند ولی تحریم های اساسی را غیرممکن است که بردارد و یک توافق موقت راه شکست ایارن در مذاکرات خواهد شد زیرا آنها حاظر به این نیستند که ایران به فعالیت های هسته ای خود ادامه دهد. و ایران هم باید متقابلا دوباره بتون توی راکتورهای ما بریزد!
و این یک باخت ۱۰۰% است برای ایران اسلامی و ملت ما
احتمال که دقیقا نداره! ظاهرا نویسنده نه معنی احتمال را می‌داند نه دقیقا را
توافقی نخواهد شد چون قرار نیست وضع مردم و مملکت بهتر بشه. سیاست بین المللی این را ایجاب میکنه نه خواست مردم ایران.
به خدا دیگه فرسوده شدیم تو رو خدا تمومش کنین دیگه توان نداریم تا کی میخواین مذاکره بکنین؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
اره والا
ایران در روزهای پایانی تحریم قرار دارد ای کاش مردم بیشتر همراه شوند .روزهای سخت درحال سپری شدن است بهتر است تسلیم برجام دیگری نشویم .
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۴:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
جمع کن بابا جمع کن ببینم
برنج صد هزار تومنی رو جمع کن بابا ابر قدرت منطقه ای ، ارزش توافق در حال از دست رفتنه ، جک میگی ؟ نکنه با اون وضع رفته روسیه سفر رو میگید ؟ وضعیت اخباراتون الیته خیلی وقته از اسفناک گذشته
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
عوضش دلار و طلا ارزون شده!!!! در ونزوئلا هم مردم طلا میفروشند و برنج میخرند
برجام آخرین فرصت است تردید نکنید. غرب حاضر است به بهای امتیاز بزرگ اوکراین به روسیه تکلیف ایران را برای همیشه تعیین کند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
یعنی اگ چین و روسیه نباشن،ایران نابود میشه؟؟؟
پس تو جنگ تحمیلی هم اونا پشت ایران بودن؟
کاسبان تحریم در داخل نخواهند گذاشت که کم هم نیستن این وسط فقط مردم عادی هستن که دارن نابود میشن
شرایط الان مثل 8 سال پیش نیست. واقعا اگر بخواهند توافقی صورت گیرد باید برای کشور مزایای اقتصادی داشته باشد. هر چند شرایط اقتصادی ما بد است ولی شرایط سیاسی اروپا و آمریکا هم چندان خوب نیست. واقعا همه به توافق نیاز دارند.
در سایت های ketaabino,ketablazem,unibook می توانید کتاب هایتان را به صورت کتاب
دست دوم بفروشید و کتاب های مورد نیازتان را به صورت دست دوم خریداری کنید.
تصمیم اصلی با بریتانیاست!
در حال حاضر بریتانیا با شریک اصیل خود٬ حزب دمکرات ایالات متحده( با یاد آوری اصل بقای جنگهای انفصال تا مستحیل شدن آمریکا در دومنیونی بریتانیایی) در دو راهی تقدم دادن به پارادیم برجام یا پارادایم اوکراین قرار گرفته است. مطابق سنت انگلیسی ٬ هر دو را لب پرتگاه نگاه می دارد تا حریف های یکی از دو طرف مرتکب اشتباه شود. یعنی اسرائیل در پارادیم اولی و روسیه در پارادایم دوم!
اگر در این حین بین تکلیف نورداستریم ۲ برای طولانی مدت یا حداقل میان مدت هم به ضرر روسیه روشن شود ٬ به احتمال قریب به یقین بریتانیا عجالتا پارادایم دوم را از اولویت خارج کرده به برجام ( به نفع ایران)خواهد پرداخت
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
دمت گرم از این تحلیل
هر اتفاقی بیوفته، به حال مردم ایران سودی نداره
سال 2015 که توافق برجام صورت گرفت مقدماتی بود و اگر به یاد داشته باشیم حتی صحبتی از ادامه رفت و برگشتهای برنامه جامع اقدام مشترک بطور ضمنی با نامهای برجام 2و 3و..هم در پیش امد که فورا جلوگیری و تقبیح و سرکوب شد که نه به هیچ وجه..برجام 2و 3و قسط علی هذا به نفع اسلام و اسلام باز ها نیست و ازین قبیل..چرا؟ الله اعلم..در حالیکه خوب بود اگر این رفت و برگشتها به صورتی انجام و اداره میشد..بهتر بود.در این صورت در عرصه گفتگو و سیاست بین الملل 5 سال گپ وگفت میکردیم و روابط به وجود امده محکمتر و بهتر الان میبود..خب .اشتباه راهبردی صورت گرفت و
هم کمی فرصت از دست دادیم ..
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
تحلیلگر عزیز! «قسط علی هذا» نداریم بلکه «قس علی هذا» داریم
توافق بدون تایید کنگره کشکه
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۴:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
و تازه اسراییل گفته بایدن حق حمله انها به ایران و تاسیسات اتمی در هر زمانی را مجاز دانسته
تاثیری در زندگی مردم نداره . یعنی پراید میشه بیست تومان . یعنی سکه میشه سه تومان . یعنی دلار میشه سه هزار تومان . یعنی قراره خانه بشه ارزون . فکر نکنم تاثیری نداشته و نخواهد داشت .
احتمال توافق در وین دقیقا 648 . 94 درصد است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
نه. من میگ دقیقا 98.9 درصد است
دیگر برای ایران یک راه مانده است.کشور به سوی عادی شدن برود.در غیر اینصورت مردم هم تحملشان تمام شده و ممکنه اتفاقات غیر قابل جبرانی بیافتد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
فقط نمی‌دانیم چرا آن زمانی که عادی ببخشید دنیا با شما عادی بود تورم های بالا داشتید!!!
مگر برجام در مجلس انقلابی توسط نمایندگان محترم جهادی آتش نزدن از چی حرف میزنی
انشاالله هیچوقت برجام امضا نشه و توافقی حاصل نشه و دلار بشه 100 هزار تومان...... مرگ یکبار شیون یکبار
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
وقتی برنج شده صد هزار، دیگه چه فرقی میکنه دلار چه قیمتی باشه؟ برجام برای این است که دلارهای مورد نیاز آقایون و آقازاده ها با نرخ پایینتری تامین شود و ربطی به مردم ندارد
زیر 10 درصد...
تو را خدا هر چه زودتر این برجام امضاء کنید تا بیشتر ما شرمنده زن و بچه خود نشیم
وای بر این دولت رئیسی مگر نگفته بود که مذاکره نمیکنه؟! دوباره هشت سال مذاکره دوباره هشت سال هلاکت ملت بابا از این غربی ها آبی گرم نمیشود چرا باید از یک سوراخ دوبار گزیده بشیم؟بسه بابا نتیجه مذاکره در دولت قبل برجام اقتصادی و برجام پزشکی بود در برجام اقتصادی اقتصاد نابود شد و در برجام پزشکی با ورود داروها و واکسن های مشکوک ، سلامتی مردم بخطر افتاده روز 14بهمن از 61نفر فوتی 60نفر واکسن زده بودند مطلب آخر اینکه تا زمانیکه روحانی و وزرایش محاکمه نشوند هیچ مشکلی حل نمیشود والسلام
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
چرت و پرت نگو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
چقدر انسان باید خام باشد که باور کند بامحاکمه کسی، مشکل .تورم و بیکاری مملکت حل میشود،
سیدرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
دوست عزیز،وزیر بهداشت اعلام کرد90درصد کسانیکه اومیگرون گرفتن واکسن نزدنند.ضمنا خیلی ساده اندیشی است اگر باور کنیم با محاکمه چند نفر ،مشکل اقتصادی و تورم مملکت حل میشود.
خجالت بکشید که همچنان دنبال گزیده شدن چند باره هستید
بیست و شش و سه دهم درصد است.
کاش منم عضو تیم مذاکره کننده بودم هفته ای 4 روز و ماهی 16 روز حق ماموریت خارج از کشور اونم وین گیرم میومد...
از آمریکا بدتر روسیه و از روسیه بدتر انگلیس شما که اینجور از روحانی انتقاد می کنید فقط بگویید چرا چند سال هست روسیه به اشکال مختلف جلوی صادرات گاز ایران را گرفته
ما مدتیه داریم تمرین تیراندازی میکنیم
امیدواریم که برجام هم انجام بشه و مشکلات مردم کمتر بشه ولی اقایان بدانند که حتی اگر برجام هم حل بشود باید در داخل زمینه سازی کرد تا شرکتهای خارجی و حتی داخلی با خیالی راحت و بدون نگرانی از عدم وجود امنیت برای سرمایه‌گذاری اقدام کنند که این نیاز به دگرگونی در سیستم اداری و بوروکراسی قدیمی ایران داره . قوه قضاییه ایران نقش مهمی در این راستا خواهد داشت و البته قوه مجریه هم باید در ایجاد بستر مناسب برای سرمایه گذاری شرکتهای داخلی و خارجی نهایت تلاش خود را بکند و قراردادهایی به نفع ملت ایران و شفاف بسته شود.
برجام ۲۰۱۵ که موثر بود به دلیل خوشبینی مردم بود که باعث شد تورم بیاید پایین ولی رکود عمیق افتضاحی ایجاد شد و الان مردم اصلا بی تفاوت هستند به ان ،کاری به این مذاکرات ندارند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
از کی تا حالا با خوش بینی تورم کم می شود؟
تورم به خاطر سرکوب اقتصادی پایین بود
احتمال دقیق؟ معنای نوشته خودتان را می فهمید؟
توافق انجام شده چون علت عدم اعلام بخاطر سرعت بالای توافق ه کمتر از دوماه توافق انجام شده و مابقی بازی سیاسی هست
این سوال شما که احتمال توافق در وین چقدر است به این بستگی دارد که آیا آمریکا پذیرفته که دیپلماسی، خیابانی دو طرفه است یا نه؟
البته تاریخ سوابق خوبی از آمریکایی ها نشان نمی دهد، آنها هر جا به نفع شان نباشد زیر هر توافقی خواهند زد نمونه اش توافق منع اشاعه گازهای گل خانه ای که چون به نفع صنایع آمریکا نبود ترامپ یکجانبه از آن خارج شد و موارد مشابه دیگر.
در حال حاضر هم از یک طرف رابرت مالی و وزیر خارجه شان دائما می گویند که آمریکا نمی تواند تضمین دهد که دولت بعدی آمریکا از برجام خارج نشود و از سوی دیگر برخی جمهوری خواهان سنا از خروج از برجام در دولت جمهوری خواه بعدی سخن می گویند این یعنی چه؟
یعنی دارند مقدمات را برای پذیرش افکار عمومی دنیا فراهم می سازند که اگر در دوره بعدی جمهوری خواهی مانند ترامپ رای آورد و از توافق خارج شد، بگویند که ما که گفته بودیم تضمین عدم خروج دولت بعدی را نمی دهیم و این یعنی دیپلماسی فریب، یعنی بیایند و به آن چه خودشان می خواهند برسند و بعد دولت بعدی بزند زیر همه چیز پس باید به هوش بود و حتی اگر تحریم ها را هم لغو کردند از آنها در حضور سایر کشورها تضمین عدم خروج یکجانبه گرفت.
امریکا رهبر جهان ازاد قطب فن اوری و قوی ترین ارتش دنیا ودارای اقتصادی مستحکم و... چطور برخی می گویند تمتمه ابرویش می رود و ابرویی ندارد!!!!
برنج صد هزار تومان شده ما که ابرو داریم از فقر مردم خبر داریم
برجام احیا بشه یا نشه به حال مردم(کارگرو...) هیچ توفیری نداره
رئیسی ریاست جمهور انقلابی مکر نگفته با قاتل سردار سلیمانی مذاکره نمی کنیم .
پس نباید مذاکره صورت بگیرد چون به آمریکا اعتمادی نیست
بله، آقایون اقتصادی باقی نذاشتن که با توافق بخواد نجات پیدا کنه.
مطمئن باشید که توافقی در کار نیست . چون
آمریکا تضمین درست و حسابی برای خروج مجدد از برجام نمی دهد و تحمل ندارد یک کشور قوی که موشک های دقیق و پهپادهای بیشماری برای دفاع از خود و تهدید اسرائیل تولید کرده را در خاور میانه ببیند . برای آمریکا امنیت اسرائیل از همه چیز مهم تر است . بناببراین آنها ایرانی را میخواهند که در ضعیفترین حالت ممکن باشد . ایرانی شبیه بیمار در حال موت آرزوی آمریکایی هاست .
مسلما" ایران هم به این خواست و شرایط آمریکا تن در نخواهد داد .
از سوی دیگر ایران کاملا" مطمئن است که آمریکا هرگز به قول و وعده و حتی تعهدات بین المللی خود پایبند نخواهد بود . لذا برای ایران یا هر آدم عاقلی دل خوش کردن به وعده وعیدهای آمریکا کاری صد در صد احمقانه است . بنابراین ایران هرگز تسلیم زیاده خواهی آمریکا نخواهد شد .
هر چه رفیق اولیانف بگه درسته. خبر راست را از او باید شنید.
چقد خوار و پست شدیم کە تابناک آرزوش شدە برجام
بعد ۴۳ سال های و هوی
افتادن بە دست و پای آمریکا
خاک تو سرتون
احتمال توافق در این دولت ۱۵۰٪ و در دولت قبلی ۰٪
بیچاره فقط مردمی که سرنوشتشان بازیچه لجبازی های سیاسی شده.
توافق اگر خوبه چرا زودتر نشد و اگر بده چرا حالا قراره بشه .
توافق توافقه هسته ایه ربطی به اقتصاد فشل و داغون ایران نداره که بخاد تاثیری بذاره.امریکا ابرو ندارد ما داریم!!!!!خخخخ اقارو
ان وضع اسفناک هوا اسفناک اب اسفناک راهها جنگلها که داره تبدیل میشه به بیابان زیر ساختهای ضعیف دیگه چیزی داریم که تباه نشده باشه انهم وضع خودمون که همه افسرده ای بیش نیسنیم
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست