پورابراهیمی در گفت و گو با تابناک تشریح کرد؛

آیا امکان پرداخت وام های خرد بدون ضامن وجود دارد؟

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به ارائه توضیحاتی درباره اقدام جدید وزارت اقتصاد برای اعطای وام های خرد بدون ضمانت پرداخت و گفت که کمیسیون اقتصادی پیگیر تخلفات بانک ها است.
کد خبر: ۱۱۰۱۸۰۱
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۴ 29 January 2022
آیا امکان پرداخت وام های خرد بدون ضامن وجود دارد؟

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به ارائه توضیحاتی درباره اقدام جدید وزارت اقتصاد برای اعطای وام های خرد بدون ضمانت پرداخت و گفت که کمیسیون اقتصادی پیگیر تخلفات بانک ها است.

محمدرضا پورابراهیمی در گفت و گو با تابناک با اشاره به بخشنامه وزارت اقتصاد برای اعطای وام زیر صد میلیون تومان بدون ضامن گفت: با توجه به رفتارهای سلیقه ای در حوزه ضمانت ها در نظام بانکی، شاهد رفتار متفاوت بانک ها با مشتریان بودیم ؛ بر این اساس کمیسیون اقتصادی به این موضوع ورود کرد و رویه اصلاح رویکرد ضمانت‌ها براساس اعتبارسنجی در دستور کار قرار گرفت.

وی با اشاره به مراحل اعتبارسنجی اعطای وام های خرد گفت: اولین مرحله اعتبار سنجی، اعطای اعتبار به کسانی است که حقوق بگیر یا مستمری بگیر هستند و امکان ارائه تعهدات خارج از رویکرد شخصی آن‌ها وجود دارد. در این روش بانک‌ها مکلف به پرداخت وام‌های خرد به این افراد بدون رویه سابق در داشتن ضامن شده است.

پورابراهیمی درباره نحوه اعطای وام به افراد غیرحقوق بگیر گفت: برای این دسته افراد این گونه پیش بینی شده که سیستم اعتبارسنجی جایگزین روش سلیقه‌ای ضمانت‌نامه در بانک ها می شود یعنی بانک‌ها مکلف‌ شده براساس رفتار اقتصادی افراد مثل میزان گردش مالی، وضعیت آن‌ها در حوزه عدم ایفای تعهدات، میزان چک‌های برگشتی و موارد بانکی در قالب سیستم اعتبارسنجی اقدام کنند.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس درباره میزان وام‌های قرض الحسنه در سال آینده گفت: میزان وام‌های قرض الحسنه در قوانین و مقررات به ویژه در بودجه سالانه پیش‌بینی می‌شود که رقم نهایی را کمیسیون تلفیق اعلام می کند و درباره آن در صحن تصمیم گیری می شود.

‌پورابراهیمی درباره سقف وام های عادی غیرقرض الحسنه گفت : در این باره باید تقاضا با میزان منابعی که نظام بانکی برای این وام‌ها تعریف کرده، همخوانی داشته باشد لذا مواردی که منابع در حوزه بانکی تعریف شده اما تخصیص نیافته قابل پیگیری است.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه خاطرنشان کرد: هیچ بخش‌نامه‌ای از طرف وزارت اقتصاد و بانک مرکزی وجود ندارد که بر اساس آن بانک‌ها این حق را داشته باشند که در ماه‌های پایانی از ارائه تسهیلات به مردم امتناع کنند؛ قطعا کمیسیون اقتصادی این موارد را بررس می کند. البته به دلیل همین گزارش‌ها و نگرانی‌های مردم، دو تحقیق و تفحص از عملکرد نظام بانکی در بانک‌های بخش خصوصی و بانک‌های دولتی در دستورکار کمیسیون اقتصادی قرار گرفته است.

* تا پایان سال ۹۰ درصد از درگاه های پرداخت به سازمان مالیاتی وصل می شود

پورابراهیمی در ادامه با اشاره به نشست اخیر کمیسیون اقتصادی با مسوولان بانک مرکزی گفت: در این نشست سه محور مورد بررسی قرار گرفت که از جمله آن سیاست های ارزی در کشور و نحوه و استمرار و برنامه ها برای سال ۱۴۰۱ بود.

وی توضیح داد: طبق گزارش ارائه شده از وضعیت مبادلات ارزی و روند تجارت، پیش بینی می شود تا پایان سال روند افزایش ورود منابع ارزی به کشور از ۵۰ میلیارد دلار عبور می کند، این یعنی در مقایسه با سال گذشته شاهد افزایش ۲۵ تا ۳۰ درصد ورودی منابع ارزی به کشور هستیم.

پورابراهیمی با اشاره به موضوع اجرای قوانین و مقررات در بخش شفافیت اطلاعات مالی و به ویژه تراکنش های بانکی در کشور گفت: طبق قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، دولت و بانک مرکزی مکلف هستند که به نحوی تمام درگاه های پرداخت را با شفافیت همراه کنند. متاسفانه علی رغم اقدامات و پیگیری های کمیسیون اقتصادی بخش عمده ای از آن ها بلاتکلیف هستند به طوری که عملکرد دولت قبل نشان می دهد بیش از ۴ میلیون از درگاه ها و سیستم های پرداخت در کشور که قرار بود به سامانه مالیاتی متصل شوند، وصل نشده اند.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: در نشست مشترک اخیر کمیسیون اقتصادی با مسوولان بانک مرکزی اعلام شد که تا پایان اسفند ماه، ۹۰ درصد از درگاه های پرداخت به سازمان مالیاتی وصل می شود یعنی ۹۰ درصد از تراکنش های بانکی در کشور کاملا شفاف خواهد شد.پایان مهلت اجرای این کار هم اردیبهشت سال آینده تعیین شد.

وی در پایان با اشاره به تصویب کلیات طرح اصلاح قانون بانک مرکزی در مجلس گفت: انشالله از سال آینده جزییات طرح اصلاح قانون بانک مرکزی در دستور کار مجلس قرار می گیرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱۴
پارسال بانک ملی کلی وام کرونا بدون ضامن داده ۶ ملیونی و ۱۵ ملیونی که همه آنها معوق شدند و لاوصول هستند.
این جور قوانین برای ایران نیست.
ایشون با دید قومی قبیله ای که دارن نباید عضو هیچ کمسیونی باشن.
سلام خواستیم یه وام بگیریم 4 تا ضامن هم بردیم همه چی اوکی بود قرار بود 2 روزه واریز بشه تا اینا طرح دادن همه چی بهم ریخت
فقط برا خودشون دارن وام جور میکنن همه که کارمند دولت نیستن
3 تا ضامنم کارمند دولت بودن همه چی بهم ریخته واما بسته شدن اینا طرح ندن بهتره به خدا فقط مشکلات را بیشتر میکنن و هیچ
چرا فقط کارمندای دولت مگه همه کارمند دولتن چرا برا کارمندای عادی یا مردم عادی طرح نمیدن
ما چیزی از کمیسیون اقتصادی و رئیسش در حمایت از مردم ندیدیم
آیا امکان پرداخت وام های خرد بدون ضامن وجود دارد؟ :
آقای پورابراهیمی که ظاهراً از حزب باد است، و دولت و مجلس از هر حزب و گروهی (چه اصولگرا، چه اصلاح طلب) به سرکار بیاید ایشان (پورابراهیمی) بقول قدیمیها ریاست کمسیون اقتصادی را بعنوان پشت قباله اش در اختیار دارد و در تمام بدبختیهای که ملت به آن دچار شدند ایشان دخیل هستند، "نون و کباب را پورابراهیمی دیگر تصمیم گیران اقتصادی میخورند، دودش هم به چشم مردم میرود". پورابراهیمی و مدرس خیابانی و علی عسکری از مدیران هستند که شرایط معیشتی ملت را به این روز انداختن و باید نامشان را به آقای رئیسی داد تا بعنوان مدیران نالایق گذشته کنار گذشته شوند، نه اینکه ازج بالاتر رود.
- اولا روسای بانکها هزار و یک دلیل میاورد تا به هر کس که دوست دارند وام پرداحت کنند.
- دوماً طوری از وام بدون ضامن یا وام با ضامن صحبت میکنید که انگار بلاعوض است.
- سوماً ملتی که به هر دلیل موفق به دریافت وام بی ضامن یا با ضامن میشوند وام را یکجا میگیرند و آنرا خرج میکنند، اما برای اقساطش، امکان ندارد که وام گیرنده برای پرداخت قسطش، هزینه ماهیانه اش دچار مشکل نشود.
این بار هم مشکلی برای ملت که وام را گرفته اند درست میشود و بانکها ناراضی هستند و هم گرانی بدیر و بدتر میشود و هم انکه این طرح ناممکن را به همه تحمیل کرد مورد لعن و نفرین قرار میگیرد.
در سال 92 وام ازدواج برای هر طرف 3 میلیون بود. حالا راست یا دورغ صحبت از 200 و 300 میلیون است، اگر 200 یا 300 میلیون حقیقت داشته باشد، به نظر شما مشکلی حل میشود یا چندین مشکل جدید اضافه شده است؟
بخشی از نظر ریاست قوه مجریه در مورد نابسامانیهای اقتصادی کشور «رئیس جمهور ادامه داد: اگر بنا باشد به هر قشر بگوییم شما راست می‌گویید، اقشار دیگر را چه کنیم»؟
مشکلات معیشتی با گرانیهای روزمره زیاد و زیادتر میشود. رئیس قوه قضاییه در جلسه با فعالانه اقتصادی از حمایت تمام قد از سرمایه گذاران سخن میگوید (معلوم نیست با این سرمایه داران چه معامله ای شده که نیاز به حمایتهای فرا قانونی دارند). اقای اژه ای میگوید به جای مجازات اخلال گران اقتصادی آنان را وادار کنیم خلیج گرگان لایی روبی کنند و ...، یا میگوید اگر کسی که 800 طلبکار دارد اگر به زندان برود، کاری برای باز پرداخت به بدهکاران از او برنمیاید و ... یا میگوید احکام زندانهای بلند مدت را برای اینکه زندانیان این نوع احکام جری نشوند باید با احکام جانشین تغییر دهیم و ... ، در جلسه ایشان (اژه ای) در خراسان جنوبی سرمایه دار با گستاخی تمام در روبروی تمام مقامات قصایی، امام جماعت، استاندار و ... استانی آنان را تهدید میکند که اگر حکم جریمه سنگینش را لغو نکنند، قطعات کار خانه را باز میکند و میفروشد و ... .
نظام سرمایه داری را میخواهند با نظام اسلام که از زمین تا آسمان اختلاف دارد اجرای کنند (با طرحی علی آقا محمدی). اگر میخواهیم اسلام را پیاده کنیم نباید قوانینش را گزینشی به اجرا در بیاوریم، یا همه قوانین اسلام خوب هستند که باید اجرا شوند و نباید آن قوانینی که با جیب تصمیم گیران سازگار نیستند در مجمع تشخیص مصلت تغییر دهیم. مجمع تشخیص مصلحت برای مصلحت ملت است و نه برای مصلحت و منافع عده ای و بضرر ملت. میگوید پس از اینکه لشکر عمر ایران را به تصرف در آوردند، فرماندهان جنگ به عمر خلیفه اول نامه ای مینویسند که کتابخانه های بزرگی که پر از کتاب است در ایران وجود دارد با کتابها چکار کنیم؟ خلیفه اول در پاسخ مینویسد "اگر این کتابها خوب هستند که مطالبشان در قرآن امده، و اگر هم مطالب کتاب خوب نیستند که باید از بین بروند. پس کتابها را به رودخانه میریریند، میگویند که به واسطه جوهر که کتابها با آنها نوشته شده بود رنگ آب رودخانه تغییر میدهد".
به نظر شما اگر قسمت اعظم درآمدهای کشور مثلا درآمد حاصله از فروش نفت را دو دستی به این سرمایه داران و حامیانشان تقدیم کنند، بهتر از آن نیست که اقشار مختلف ملت روزانه دچار مشکلات اقتصادی کنید و آنان را به صف ناراضیان و ... بزیر خط فقر بفرستیم؟ بعد بگویند ما میدانیم ولی چه کنیم؟! یا مثل اقای روحانی بگوید ما طور کالاها را گران کردیم که مردم نفهمیدند. البته صدای نداری ملت گوش فلک را کر کرده حالا چطور یبح روز جمعه آقایان نفهمیدند جای تعجب دارد!!
آقای پور ابراهیمی دست از سر مردم بردار مردم را بیچاره کردید چند سال آزمون و خطا آنچه کردید نتیجه عکس داد
بانکداری امری کاملا تخصصی است و سیاسی کردن آسیب زیادی به آن میزند .

از جمله کسانی که توصیه میکنم اصلا راجع به بانک و بانکداری اظهار نظر نفرمایند یکی همین آقای پور ابراهیمی است .

اما به چه دلیل ؟؟؟؟؟؟

سال گذشته برای یکی از همکاران سابق که بازنشسته هستند دعوت نامه ای با این شرح رسیده بود که همکار فرهیخته ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ نظر به اینکه قراراست کمیسیون اقتصادی مجلس جلسه ای برگزارکند و مشکلات بانکها را بررسی و از نظرات شما فرهیختگان بانکی برای رفع مشکلات استفاده نماید لذا از جنابعالی دعوت میشود درتاریخ ...... ساعت .... حضور به هم رسانید .
بدیهی است که نظرات شما راهگشا و موزد امعان نظر خواهد بود .

یه چیزی تو این مایه ها ...............

تا اینجای کار چه خوب .
اما .

این همکار فرهیخته ما 30سال تو بانک کارکرده بود .
تنها چیزی که یاد گرفته بود برنامه سفره خانه بانک بود که چهارشنبه ها کباب سرو میشد .
و شنبه ها قورمه سبزی . دوشنبه ها قیمه و......
ضمنا تاریخ واریز حقوق را نیز کاملا دقیق می دانست .

حال اینگونه فرهیختگان چگونه قراراست هم اندیشی کنند و نتیجه آن چه تصمیماتی خواهد بود خدا میداند .
هر وقت پورابراهیمی حرف میزنه تنم میلرزه که کجای مملکت قراره نابود بشه
همش حرفه از ده روز قبل كه رييس جمهور از اصلاح نظام بانكي صحبت كرد بانك كشاورزي شعب تهران وام برداخت نميكنن اعتبار ندارن خودم كارمند بانك كشاورزي هستم حتي افرادي هم كه حساب باز كردن بايد وامشون برداخت ميشد هنوز موفق نشدن بانك اعتبار نداره ،بانك توي تهران ١٠٠ شعبه داره سوال كنيد وامهاشون تعطيله
کریم خان داداش چه خبره
دوتا خط بنویس
اصلا صحبتشو نکنید بانک ها بهانه های مختلف و عدم تصویب هر موقع سود شان را پایین آوردن این برنامه شاید اجرایی بشه
آقاي دکتر وام رو ول کنيد . لطفا از اون گراها بديد که دلار بخريم يا سهام و يا طلا . ماشاء الله شما بين اقوام و آشنايان خودتون معروف هستيد . و تجربه هم ثابت کرده گرون شدن سکه 600 هزار توماني و سکه 1200 همه و بيقه ي گراها
باز هم وامهای خرد بدون ضامن. وام های چندهزار میلیارد تومانی بدون ضامن برای متعهدین به نظام.دادگاهشون هم تا 16 سال بعد طول بکشه و آخرش هیچ.
بهتره به جای وام دلار را بیارید پایین که نرخ هرچیزی به ان بستگی دارد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر