بازدید 6657
رئیس فراکسیون ورزش مجلس علیه عزیزی خادم

فروردین: مجمع در انتخابات فوتبال تصمیم اشتباهی گرفت

کد خبر: ۱۱۰۱۲۳۴
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۰ 26 January 2022

حدود 11 ماه از ریاست شهاب‌الدین عزیزی خادم در فدراسیون فوتبال می‌گذرد. ماه‌هایی که با حواشی، اظهارنظرهای بعضاً جنجالی و البته ابهاماتی درخصوص برخی مسائل جاری در فدراسیون فوتبال سپری شد.

این در شرایطی است که تیم ملی فوتبال در آستانه سریع‌ترین صعود به جام جهانی قرار دارد و همین مسأله باعث سرپوش روی برخی کم‌وکاستی‌ها شده است. موضوعی که عزیزی خادم و اطرافیان او روی آن مانور می‌دهند تا افکار عمومی را از ابهامات و سؤالاتی که وجود دارد، منحرف کنند. اما مسائل مالی، اتفاقات قرارداد با یک شرکت برای اجرای VAR، صحبت‌های عجیب و تشکر از خوبان عالم پس از بردهای تیم ملی و مسائلی دیگر باعث شده شاهد جوی نه چندان آرام و طبیعی در فوتبال‌مان باشیم. بخصوص اینکه عزیزی خادم هیچ‌گاه حاضر نشده در مواجهه با سؤالات رسانه‌ها، پاسخ شفاف و روشنی به سؤالات بدهد. در این بین یکی از اتفاقات تلخ فوتبال‌مان در سال‌های گذشته، در زمان ریاست عزیزی خادم افتاد و دو تیم بزرگ و پرهوادار پایتخت یعنی استقلال و پرسپولیس از آسیا حذف شدند.

در میان تمام این اتفاقات چندی پیش خبری منتشر شد مبنی بر اینکه قرار است عزیزی خادم به مجلس برود و به نمایندگان مردم توضیحاتی درخصوص اقدامات و ابهامات بدهد. البته تعدادی از نمایندگان هم بر این موضوع تأکید داشتند و حالا رئیس فراکسیون ورزش مجلس در گفت‌و‌گو با «ایران» چنین توضیح داد: «تا به حال کسی از عزیزی خادم نخواسته که به مجلس بیاید و در مجلس پاسخگوی ابهامات موجود باشد. در واقع طرف حساب مجلس، فدراسیون فوتبال نیست و از این پس وزارت ورزش باید پاسخگوی ابهامات فدراسیون فوتبال باشد. ابهاماتی که هم مربوط به مسائل مالی است و هم به صحبت‌های عجیب عزیزی خادم برمی‌گردد. از وزارت ورزش درخواست کردیم که پاسخ تمام این موارد را به مجلس بدهد. قرار است شخص وزیر ورزش از ایشان پاسخ ابهامات را بخواهد و گزارشش را به ما بدهد.»

فروردین: مجمع در انتخابات فوتبال تصمیم اشتباهی گرفت

بخشی از موارد مربوط به فدراسیون فوتبال که عزیزی خادم باید درباره‌اش پاسخگو باشد، به مسائل مالی مربوط می‌شود. پیش از این رئیس فراکسیون ورزش مجلس در مصاحبه‌ای تأکید کرد که سرنوشت 140 میلیارد تومان پول تزریق شده به فدراسیون فوتبال نامشخص است. محمدمهدی فروردین با اشاره به این موضوع، صحبت‌هایش را ادامه داد:‌ «حدود یک ماه پیش با خانم ژاله فرامرزیان، معاون مالی وزیر ورزش جلساتی برگزار کردیم و قرار بر این شد فدراسیون فوتبال لیست هزینه‌کرد را به وزارت ورزش بدهد و وزارت این لیست را به مجلس ارائه دهد که البته تاکنون این اتفاق نیفتاده و منتظریم این لیست به دست‌مان برسد. قرار است ریز هزینه‌ها در اختیار مجلس قرار بگیرد و موضوع بررسی شود.»اما جالب اینجاست که فدراسیون با این همه ابهامات مالی از ریاست جمهوری درخواست عجیبی دارد. داریوش مصطفوی، رئیس کمیته استیناف فدراسیون فوتبال پیش از این در برنامه زنده تلویزیونی از آیت‌الله رئیسی درخواست کرد به فوتبال توجه کند و ۵۰۰ میلیون یورو برای جام جهانی قطر در اختیار فدراسیون فوتبال قرار دهد. موضوعی که رئیس فراکسیون ورزش مجلس این‌گونه نسبت به آن واکنش نشان داد: «دولت قرار نیست پاسخگوی تعهدات فدراسیون فوتبال باشد. هنوز گزارشی در خصوص مبلغ 140 میلیارد تومان دریافت نشده و حالا دولت بیاید و مبلغ گزاف 500 میلیون یورو به فدراسیون کمک کند! وزارت ورزش باید از فدراسیون بخواهد که این مبلغ کجا هزینه شده است. در حالی که خیلی از این پول‌ها می‌توانست در نقاط پراستعداد کشور هزینه شود و امثال مهدی طارمی شناسایی و تحویل فوتبال شوند.»یکی دیگر از مسائلی که فوتبال ایران را تحت تأثیر قرار داده موضوع حذف سرخابی‌ها از آسیاست. اتفاقی که سروصداهای زیادی به پا کرد و قطعاً تبعات منفی آن در فوتبال‌مان بیشتر نمایان خواهد شد. فروردین در این خصوص بیان داشت: «واگذاری دو باشگاه پرسپولیس و استقلال به وزارتخانه‌های اقتصاد و صمت برای مصلحت نظام بوده تا کار انجام شود و این دو باشگاه مردمی با توجه به شرایطی که داشتند، مشکلی برایشان در خصوص مالکیت پیش نیاید. متأسفانه صحبت‌هایی در این خصوص مطرح شد که نباید می‌شد چرا که بخشی از آنها صحبت‌های محرمانه در جلسات بود. وقتی اعلام می‌شود که این واگذاری‌ها صوری بوده، این نشانه‌ای است که از داخل به «ای‌اف‌سی» اطلاع داده شده و کاملاً مشهود است. خود فدراسیون پروانه حرفه‌ای دو باشگاه را رد می‌کند و 48 ساعت بعد معجزه می‌شود و کمیته استیناف مجوز حرفه‌ای این دو باشگاه را تأیید می‌کند. آیا «ای‌اف‌سی» و فیفا قبول می‌کنند که ظرف 48 ساعت ایرادات برطرف شده؟ مگر این کار شدنی است؟ اینها بحث‌برانگیز است.»

 

پس از این اتفاق صحبت‌هایی درخصوص برخورد با مسببان حذف سرخابی‌ها مطرح شد. گرچه هنوز اتفاقی نیفتاده و حتی مسئولان فوتبال یک عذرخواهی ساده هم از مردم و هواداران نکردند. رئیس فراکسیون ورزش مجلس در این‌باره گفت: «در وهله اول باید فدراسیون فوتبال و مدیران دو باشگاه به وزارت ورزش پاسخگو باشند و پس از آن وزارت ورزش نتیجه را به مجلس اطلاع دهد. این سلسله مراتب باید طی شود تا مسببان این اتفاق ناگوار معرفی شوند.
اگر واقعاً به این نتیجه رسیدند که کم‌کاری صورت گرفته یا به نوعی قصد ضربه زدن به روح و روان جامعه وجود داشته، عذرخواهی از مردم و استعفای دسته‌جمعی تا حدودی می‌تواند مرهمی بر این زخم باشد. باید این را در نظر داشته باشیم که فدراسیون وظیفه حرفه‌ای کردن باشگاه‌ها را ندارد ولی حواشی‌ای که در این مدت پیرامون فدراسیون فوتبال وجود دارد و ما شاهد آن هستیم، این شائبه را ایجاد می‌کند که فدراسیون در این موضوع کم‌کاری کرد. هرچند این کم‌کاری‌ها و نواقص در سال‌های گذشته هم وجود داشته اما دولت و مدیران دو باشگاه تغییر کرده‌اند و تا جایی که ما شاهدیم اراده‌ای برای تغییر ساختار دو باشگاه وجود دارد.»
اما آیا استعفای دسته‌جمعی دردی دوا خواهد کرد؟ رئیس فراکسیون مجلس این‌گونه پاسخ داد: «دردی که دوا نمی‌کند. روزی که یک تصمیمی می‌گیریم و افرادی را برای کاری مهم مستقر می‌کنیم باید هم‌ چنین روزهایی را پیش‌بینی کنیم. فوتبال جای آزمون و خطا نیست، فوتبال جای افرادی نیست که برای خود رزومه ایجاد کنند و بروند. فوتبال جای مطرح شدن افراد غیرفوتبالی نیست. فوتبال را باید به دست فوتبالی‌ها سپرد، کسی که زندگی و سرمایه و جوانی‌اش را گذاشته باید بر فوتبال مدیریت کند، کسی که دانش این کار را دارد. فوتبال ایران چهره‌های بین‌المللی زیادی دارد و همه اینها حذف شده‌اند به این خاطر که برخی‌ها دنبال این هستند که در کنار فوتبال به آمال و آرزوهای شخصی‌شان برسند. در صورتی که افرادی هستند که می‌توانند به فوتبال ما اعتبار بدهند. متأسفانه در روز انتخابات فدراسیون فوتبال عزیزانی که در مجمع حق رأی داشتند به افراد فوتبالی پشت کردند و تصمیم نادرستی گرفتند که حالا ما باید هر روز شاهد اتفاقات بدی باشیم. اینها مسائل پیش پا افتاده‌ای است که باید در فوتبال محلات در مورد آن صحبت کرد نه در فوتبالی که 20 بازیکن لژیونر و ادعای فدراسیون دانش‌بنیان دارد. نه اینکه با هزار وعده وعید، ادعای ورود هزار میلیارد پول داد اما هر روز با پادرمیانی افراد مختلف مبالغی از بیت‌المال دریافت کنند و پاسخگو نباشند.»تیم ملی فوتبال شرایط مناسبی برای صعود به جام جهانی دارد و شاگردان اسکوچیچ تنها یک پیروزی تا کسب جواز حضور در قطر فاصله دارند. او در خصوص برنامه‌های فراکسیون ورزش مجلس برای تیم ملی و فدراسیون فوتبال اظهارداشت: «تلاش ما این است که نقش حمایتی‌مان را در فوتبال ملی به‌خوبی انجام دهیم و علاوه بر این، از نظر نظارتی هم اقدامات در خصوص ابهامات موجود در فدراسیون فوتبال هم باید انجام شود که البته مستلزم این است که طرفین نسبت به تمامی برنامه‌ها شفافیت داشته باشند تا بتوانیم گره مشکلات فوتبال را بازکنیم. اگر شفافیتی هم وجود نداشته باشد قطعاً به سراغ راه دومی خواهیم رفت و دستگاه‌های نظارتی با دقت بیشتر فعالیت‌های فدراسیون فوتبال را رصد خواهند کرد.»

محمد محمدی سدهی/روزنامه ایران 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی