بازدید 6086

۱۲ ساعت جدال نفسگیر برای مهار آتش

کد خبر: ۱۰۹۹۲۳۷
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۸ 15 January 2022

آتش‌سوزی گسترده در کارخانه تصفیه روغن بوئین زهرا در حالی پس از 12 ساعت با تلاش نفسگیر آتش‌نشانان مهار شد که 4 کشته و 5 مصدوم برجا گذاشت.

به گزارش ایران، حدود ساعت 8:45 صبح پنجشنبه خبر آتش‌سوزی در یک مجتمع صنعتی واقع در مرز استان قزوین و البرز در شهرستان بوئین زهرا به آتش‌نشانی اعلام شد که بلافاصله 5 اکیپ از قزوین به محل حادثه اعزام شدند. اما با توجه به حجم گسترده آتش و نیز اشتعالزا بودن مخازن نفتی، مهار این آتش بسیار پیچیده و خطرناک بود و هر لحظه نیز بر حجم آتش و گسترش آن افزوده می‌شد.قدیر موسی‌خانی، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی قزوین در تشریح این ماجرا به برنا گفت: با توجه به ‌شدت آتش‌سوزی، ما از استان‌های تهران و البرز هم تقاضای کمک کردیم و 7 اکیپ دیگر از استان البرز به منطقه اعزام شدند.

از سوی دیگر کمبود آب و دوری مسافت تأمین آب، مهار آتش را طولانی کرد. لحظات اولیه حریق با انفجار مهیب یکی از مخازن بزرگ نفتی که بیش از 250 هزار لیتر ظرفیت دارد شاهد پرتاب قطعات مخزن به 100 متری خارج از کارخانه بودیم و یکی از نگرانی‌های ما، سرایت آتش به واحدهای صنعتی همجوار بود که آنها نیز مواد آتش‌زا تولید می‌کردند و می‌توانست فاجعه‌ای بزرگ ایجاد کند.

وی گفت: در این‌گونه حوادث که حرارت آتش بسیار بالاست و نمی‌توانیم نزدیک آتش شویم، نیازمند خودروهای آب‌پاش از راه دور هستیم که کمبود جدی داریم و به همین دلیل همکاران من بدون اغراق با امکانات کمی که داشتند به دل آتش زدند و ایثارگرانه نزدیک کانون آتش شدند و جان خود را به خطر انداختند که دو نفر هم مصدوم شدند.

موسی‌خانی اظهار داشت: در اثر گستردگی آتش و انفجار مخازن متأسفانه یک نفر از کارگران کشته شد و 4 نفر مصدوم شدند و سه نفر هم ناپدید شده بودند که صبح جمعه جسد دو نفر پیدا شد و تلاش برای یافتن نفر سوم ادامه دارد همچنین 6 دستگاه خودروی سواری کارکنان این شرکت نیز در آتش سوخته است.

وی اضافه کرد: از مسئولان صنعتی استان انتظار داریم در زمان راه‌اندازی شهرک‌های صنعتی و واحدهایی که در تولید فرآورده‌های نفتی فعالیت می‌کنند حتماً استخر ذخیره آب نیز در محوطه واحد خود احداث کنند تا در این مواقع بتوان بسرعت وارد عمل شد و از خسارت‌های آتش‌سوزی کم کرد. در این حادثه می‌بینیم که این کارخانه هنوز تکمیل نشده و به افتتاح رسمی هم نرسیده بود اما دچار این حریق گسترده شد که اگر به رعایت نکات ایمنی بویژه در هنگام جوشکاری در کنار مخازن آتش‌زا توجه بیشتری می‌شد شاید این حادثه رخ نمی‌داد یا خسارات کمتری داشت.

دکتر سهیل سلطانی، رئیس مرکز مدیریت حوادث و اورژانس استان قزوین نیز اظهار کرد: در این حادثه آتش‌سوزی، یک مرد ۳۰ ساله دچار تروما به قفسه سینه، مصدوم دیگر جوانی ۱۷ ساله تروما به دست، مصدوم دیگر یک آتش‌نشان ۳۸ ساله تروما به پا بود که پس از اقدامات اولیه ۲ مورد توسط آمبولانس اورژانس پایگاه آراسنج و یک مورد توسط آمبولانس اورژانس پایگاه بوئین زهرا برای انجام اقدامات درمانی بیشتر به بیمارستان امیرالمؤمنین (ع) بوئین زهرا منتقل شدند. ۲ مورد هم مصدوم سرپایی در محل حادثه حضور داشتند که اقدامات درمانی در محل حادثه انجام شد. آتش‌سوزی در ساعت ۲۰:۳۰ با تلاش فراوان عوامل آتش‌نشانی مهار شد.

قدرت‌الله مهدیخانی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین نیز گفت: به طور معمول آتش‌سوزی‌ها در واحدهای صنعتی به‌دلیل عدم رعایت نکات ایمنی و یا عامل انسانی رخ می‌دهد اما در رابطه با این حادثه باید منتظر باشیم تا بررسی‌های نهایی صورت بگیرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی