بازدید 5316

دبیر کل ناتو: ناتو از اصول خود نخواهد گذشت

ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو روز چهارشنبه پس از دیدار با هیات روسی، با اعلان آمادگی اعضای این پیمان نظامی برای مذاکره با روسیه، هشدار داد که این سازمان در باره اصول اساسی خود سازش نخواهد کرد.
کد خبر: ۱۰۹۸۷۱۵
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۴ 12 January 2022
به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز؛ دبیر کل "ناتو" (سازمان پیمان آتلانتیک شمالی) افزود: ما بر سر حق حاکمیت و یکپارچگی سرزمینی هیچ یک از کشور‌های اروپایی مصالحه نخواهیم کرد.

وی با رد درخواست مسکو برای دریافت تضمین از ناتو درباره ندادن وعده عضویت به اوکراین، گفت: این سخن درباره حق همه کشور‌ها برای تعیین و برگزیدن ترتیبات امنیتی خود، صدق می‌کند.

استولتنبرگ، مسکو را تهدید کرد که در صورت استفاده از زور علیه اوکراین، احتمال تقویت بیشتر نیرو‌های نظامی ناتو در کشور‌های اروپای شرقی، وجود خواهد داشت.

دبیر کل نا تو توضیح داد: در صورتی که روسیه بار دیگر علیه اوکراین از زور استفاده کرده و دوباره به این کشور حمله کند، ما به صورت جدی ضرورت افزایش بیشتر حضور نظامی خود را در بخش شرقی این ائتلاف بررسی می‌کنیم.

وی همچنین درباره خطر واقعی بروز درگیری مسلحانه تازه در اروپا هشدار داد، گرچه ناتو برای جلوگیری از وقوع آن، به هر اقدام ممکن دست خواهد زد.

به گفته دبیرکل ناتو، این سازمان به روسیه پیشنهاد کرده که آماده برنامه ریزی برای یک رشته دیدار درباره شماری از موضوع‌هایی مانند محدود کردن کاربرد موشک‌ها در اروپاست، اما مسکو آشکارا پاسخ داده که آماده چنین اقدامی نیست.

استولتنبرگ همچنین ادامه داد که ۲ طرف مذاکرات صریح و شفافی در باره بسیاری از مسائل برگزار کرده اند و این نشست سودمند بوده است.

الکساندر گروشکو معاون وزیر امور خارجه و الکساندر فومین معاون وزیر دفاع روسیه ریاست هیات مسکو را در نشست امروز شورای ناتو -روسیه برعهده دارند که برای نخستین بار در دو سال گذشته برگزار می‌شود. وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه آمریکا نیز در مقر ناتو در بروکسل، حاضر خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این دیدار هم زمان با یک هفته تلاش‌های دیپلماتیک حساس و اقدامات دیگر برای جلوگیری از آنچه واشنگتن احتمال حمله روسیه به اوکراین می‌داند، صورت می‌گیرد که مسکو برنامه ریزی برای آن را رد کرده است.

شورای ناتو-روسیه، نشست اصلی برای مذاکرات دو طرف، دو دهه قبل تاسیس شد، اما نشست‌های همه‌جانبه با حضور تمام اعضا در پی الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ متوقف شد و فقط نشست‌های جداگانه‌ای از آن زمان به بعد برگزار شده که آخرین آن در سال ۲۰۱۹ بود.

وزارت امور خارجه روسیه ماه گذشته فهرستی از خواسته‌های خود برای آمریکا و ناتو را پیش از مذاکرات جاری میان مقامات واشنگتن و مسکو ارائه کرد. روسیه از آمریکا و ناتو خواسته است که اوکراین را به عضویت ناتو درنیاورند و میزان نیرو‌های نظامی در شرق اروپا را کاهش دهند. مسکو همچنین از آمریکا خواسته است که هیچ پایگاه نظامی در کشور‌هایی که اعضای سابق اتحاد جماهیر شوروی بوده و بخشی از ناتو نیستند، احداث نکند.

آمریکا با هیچ کدام از این درخواست‌ها موافقت نکرده است. با وجود این، مقام‌های آمریکایی می‌گویند دولت جو بایدن رییس‌جمهوری آمریکا مایل است در مورد برخی از نگرانی‌های مطرح شده از سوی ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه گفتگو کند.

مذاکرات مقام‌های روسیه و آمریکا در ۲۰ دی ماه با محوریت مساله تضمین‌های امنیتی پیشنهاد شده از سوی مسکو در ژنو آغاز شد. هر چند گزارش رسانه‌های مخلتف حاکی است این مذاکرات تاکنون نتیجه قابل توجهی به دنبال نداشته و قرار است در روز‌های آینده در بروکسل و وین نیز ادامه یابد.

گفتگو‌های امنیتی راهبردی روسیه و آمریکا در ۱۰ ژانویه ۲۰۲۲ (۲۰ دی)، نشست شورای ناتو و روسیه در ۱۲ ژانویه (۲۲ دی) و نشست شورای دائمی سازمان امنیت و همکاری اروپا در ۱۳ ژانویه (۲۳ دی) از جمله اقدامات برای کاستن از تنش‌های ۲ جانبه برگزار می‌شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست