بازدید 50137

میزان افزایش قیمت بنزین در سال آینده

با وجود آنکه مسئولان افزایش قیمت بنزین را تکذیب می کنند اما تاکید آنها بر کلمه «فعلا» این پرسش را مطرح می کند که آیا سال آینده باید منتظر تغییر قیمت باشیم؟
کد خبر: ۱۰۹۶۰۶۳
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۰ 30 December 2021

به گزارش تابناک، اقتصادآنلاین نوشت: طرح «بنزین برای همه» اگرچه در پیشنهاد اولیه آزادسازی قیمت را شامل می شد اما گویا دولت قصد دارد این طرح را با تغییرات ماهوی و بدون افزایش قیمت اجرا کند و اگر افزایش قیمتی هم برای بنزین قرار است در نظر گرفته شود به گفته عبدالعلی رحیمی مظفری عضو کمیسیون انرژی به زودی انجام نشود.

یکی از اساسی ترین مشکلات نظام کنونی تخصیص یارانه سوخت، اثر بازتوزیعی آن به نفع دهک های پردرآمد است. این مسئله به طور خاص برای بنزین بسیار ملموس است. بر اساس داده های هزینه و درآمد خانوار در سال ۱۳۹۹ که توسط مرکز آمار ایران منتشر شده است، از میان خانوارهای شهری حدود ۵۳.۱ درصد دارای اتومبیل شخصی بودند که این رقم برای خانوارهای روستایی برابر با ۳۴.۱ درصد بود. همچنین خانوارهای دارای موتورسیکلت در مناطق شهری و روستایی به ترتیب برابر با ۱۲.۷ و ۲۴.۷ درصد بوده‌است؛ بنابراین گروه عمده‌ای از خانوار که وسیله نقلیه ندارند از یارانه انرژی بی بهره هستند. بر اساس همین در استفاده از خودروهای شخصی، دهک دهم درآمدی حدود ۱۱ برابر دهک اول درامدی از مواهب یارانه بنزین بهره مند می شوند. این آمارها نشان دهنده توزیع ظالمانه یارانه بنزین در بین آحاد جامعه است.

به عبارت دیگر بیت المال عمومی جامعه که همه آحاد در آن سهیم هستند، در قالب یارانه ناعادلانه بنزین به ثروتمندان تخصیص داده شده و فقرا از آن کمترین بهره را می برند. درحالی که براساس آمار سال ۱۳۹۵، ۸۶ درصد خانوارهایی که در ثروتمندترین دهک شهری قرار می گیرند لااقل یک خودروی بنزین سوز دارند، این میزان برای خانوارهای واقع در دهک فقیر روستایی کمتر از یک درصد و تنها برابر ۷ /۰ درصد است. این مسئله از آنجایی وخیم تر می شود که بخشی قابل توجهی از تورم ناشی از کسری بودجه ای است که به دلیل چتر یارانه ای بسیار گسترده دولت ایجاد شده است. اما بخش تلخ ماجرا آنجاست که این قشر نه تنها کمترین بهره را از یارانه مزبور می برند، بلکه در عمل بیشترین فشار را از تورم حاصل شده بر دوش خواهند کشید؛ زیرا ارزش دارایی های اقشار ثروتمند در زمان تورم افزایش می یابد در حالی که اقشار مستمند عموما از چنین دارایی هایی بی بهره اند.

جزئیات طرح بنزین برای همه

در ماه های پایانی سال گذشته در مجلس طرحی در خصوص تغییر سهمیه بنزین از خودرو به افراد بررسی شد اما نهایتا در اسفند ماه کمیسیون انرژی با این طرح مخالفت کرد. در این طرح آمده بود:

از ابتدای مهرماه سال ۱۴۰۰ به هر خانوار مشمول دریافت یارانه فاقد خودرو، به ازای هر نفر، پانزده (۱۵) لیتر در ماه سهمیه بنزین یارانه ای اختصاص می یابد. همچنین به خانوارهای دارای خودرو که تعداد اعضای آن بیشتر از چهار (۴) نفر باشد، به ازای هر نفر بیشتر، پانزده (۱۵) لیتر در ماه سهمیه بنزین یارانه‌ای تعلق می گیرد.

در ادامه ذکر شده بود: در سال ۱۴۰۰، سایر سهمیه های بنزین وسایل نقلیه شخصی و عمومی (از جمله انواع تاکسی، وانت بار و موتورسیکلت) مانند گذشته به قوت خود باقی می ماند.

با رد این طرح از سوی مجلس جریان سهمیه های خودروها برقرار ماند ولی دولت تصمیم گرفت این طرح را راسا آغاز کند اما برای برآورد آثار آن، دستور به اجرای آزمایشی آن داده شد.

فعلا روی تغییر سهمیه ها کار می کنیم

عبدالعلی رحیمی مظفری عضو کمیسیون انرژی گفت: اگرچه بحث اجرای پایلوت تخصیص سهمیه بنزین به افراد مطرح شده است اما شرایط برای اجرا در کوتاه مدت امکان پذیر نیست.

به گفته رحیمی مظفری یکی از ملاحظاتی که وجود دارد و باید پیش از اجرای طرح بررسی شود این است که با آزاد شدن بنزین در جزیره کیش و قشم آیا زمینه اتفاقاتی که در حوزه قاچاق رخ می دهد بین این جزایر و سرزمین مادری فراهم می شود یا خیر؟ همچنین یکی دیگر از ملاحظات بررسی میزان عادلانه بودن این طرح است. اینکه آیا واقعا با اختصاص سهمیه بنزین به هر فرد عدالت بیشتری اجرا خواهد شد؟

نماینده مردم سروستان اظهار کرد: قاعدتا اختیاراتی برای افزایش قیمت بنزین در دولت وجود ندارد. لذا اگر دولت بنا داشته باشد قیمت بنزین را افزایش دهد لازم است با مجلس هماهنگ شود و از مجلس مجوز بگیرد. چرا که این موضوع در حیطه اختیارات مجلس است.

رحیمی مظفری متذکر شد: هنوز صحبتی در خصوص افزایش قیمت بنزین صورت نگرفته است. هرچند ما معتقد هستیم که اصلاح قیمت بنزین ضروری است اما هنوز پیشنهادی در این خصوص طرح نشده است.

او عنوان کرد: فعلا بحث در خصوص چگونگی تغییر تخصیص یارانه هاست. ابتدا باید نحوه تخصیص یارانه ها در کمیسیون تلفیق بررسی شود و مشخص شود که آیا سهمیه ها به افراد تعلق گیرد یا به خودروها و میزان سهمیه ها چه میزان باشد. پس از آن روی قیمت بنزین و افزایش آن بررسی صورت خواهد گرفت.

رحیمی مظفری تاکید کرد: با توجه به شرایط شاید سال بعد هیچ افزایش قیمتی نداشته باشیم و فقط روی تغییر سهیمه بنزین تصمیماتی گرفته شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۵۲
مقدمه چینی شروع شد
پاسخ ها
يحيا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
مقدمه چيني شروع نشده دولت مدام و هر روز تاکيد ميکند کاري با قيمت بنزين نداريم اما برخي سايتهاي نفهم و خائن صبح جمعه اي که دستشان خالي است اينگونه تيتر مي زنند.
يحيا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
اين تيتر ها يک عمليات رواني از سوي مخالفان دولت و خائنان به ملت و روزنامه ها و سايتهاي زنجيره اي است. قطعا دولت اهل اقدامات صبح جمعه اي نيست..
تاوان بي عرضگي دولت و مسئولين بي کفايت را مردم بايد بدهند: مشتهاي گره کرده بعد از انقلاب اينگونه به ثمره نشسته و جيب مردم اينطري زده ميشود توسط مسولان....
ملت همه اش بازنده بود: دولت احمدي نژاد يک فاجعه تمام عيار بود؛ دولت روحاني يک حقه باز تمام عيار بود که بر اندک پس انداز مردم رحم نکرد با مکر و دغل در بورس آنها نامردانه ربود؛ دولت رييسي هم از بهارش نيکوست که بلايي ميخواهد سر مردم بياورد..... نتيجه مهاجرتهاي گسترده توانگران نسبي به ترکيه، ... ديگر جاها
اینها تکذیبیه ها را هم تکذیب میکنند و اینقدر با روح و روان مردم بازی میکنند تا برای مردم عادی شود و آنوقت خواهید دید که این دولت و آن دولت ندارد ، فقط کلک ها متفاوت است
این یارانه فقط در سوخت است در استفاده از خدمات درمانی و آمزش و حقوق و .... نیست
فامیل مسئولین به پست های بالا و حقوق های بالا میرسند
حقوق پزشکان 32Kافزایش پیدا میکند ولی برای کادر درمان 1K افزایش پیدا میکند.
عدالت حرف حقی است که به ناحق توسط مسئولین استفاده می شود.
به جای این طرحهای مبهم بهترین گزینه درموردبنزین ادامه سهمیه 1500 تومانی وافزایش شدیدقیمت بنزین ازاد برای جلوگیری ازهدر رفت ثروت ملی توسط عده ای بیکاره درخیابانها که نتیجه ای جز ترافیک سلب ارامش مردم الودگی محیط زیست قاچاق گسترده و....ندارد است.
پاسخ ها
saman
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
کاملا موفقم
اگراشتباه بزرگ ونابخشودنی آقای احمدتوکلی ودوستانش درمجلس هفتم که تحت عنوان تثبیت قیمتها انجام شد نبود وبنزین طبق روال سالهای 74تا 83 به مرور افزایش قیمت داشت که یادمان هست که هیچ مشکلی هم درسطح جامعه ایجاد نمیکرد الان هم بنزین به قیمتی معقول رسیده بودوثروت ملی به بادنمیرفت هم اینهمه دلهره از چگونگی اصلاح قیمت برای دولت نداشت.
آقا اينقدر روي اين موضوع اصرار نكنيد بنزين نبايد گرون بشه
فقط خداخودش حق مردم بگيره
چون فعلا كاري ازكسي ساخته نيست
دوبازه شروع شد
معلوم نیست این همه مصاحبه و اعلام نظر برای چیست؟ چرا روی اعصاب مردم راه می روید؟
اونی که این متن رو می نویسه چند کلاس سواد داره واقعا‌؟ خب باباجان من دارم کار می کنم. با ماشینم هم اینطر و اون طرف می رم. بنزین رو گرون کنی منم خدماتم رو گرون می کنم تا دخل و خرجم جور دربیاد. اونوقت توزیع عادلانه میشه؟ تا کی می خواین دروغ بگین به مردم؟ چهل و یه سال کافی نبوده؟
اونی که اتوموبیل نداره سوار ماشین نمیشه ؟ با اتوموبیل جایی نمیره . یارانه رو همه استفاده میکنن چه ماشین شخصی دارها چه اونهایی که کرایه پرداخت میکنن .یارانه حذف بشه اونی که کرایه میده بیشتر متضرر میشه حتی اگر با تاکسی هم جابجا نشن هزینه حمل کالا که بیشتر بشه هزینه زندگی همه بالا میره
باید حقوق ها جهانی بشه
حداقل 2000 دلار
اونقدرتوسایت درموردبنزین نوشتیدما توجیه شدیم آقاشروع کنیدماآماده ایم
دردی از مردم
کلمه فعلٱ تو سیاست کشورمون چقدر حال بهم زنه.
شما عرضه ندارین ارزش پول ملی رو حفظ کنین و بخاطر سیاستهای غلط شما مملکت به این روز افتاده، حالا ما باید تاوانش رو بدیم؟ هی میاین میگین بنزین توو بقیه کشورها گرونه. نخیر اونجا گرون نیست. شما با پول بی ارزش ایران حساب میکنی فکر میکنی گرونه. نسبت به درامدشون خیلی هم ارزونه
ظالم كسي است كه بنزين را دو نرخي به مردم ميفروشد
تمام رانت خوري ظالمين از دو نرخي است
كسي كه خودرو ندارد با الاغ كه تردد نمي كند
با وسايل عمومي كه از يارانه استفاده ميكنند تردد ميكنند
خدا فقط کمک این مردم بدبخت کنه پولدار ،،پولدار تر میشه

بدبخت بدبخت تر،،،،،آقایون که خیالشون نیست مردم چه میشن،،،،اما خدا بزرگ .توکل به خودش
باسلام
بزرگوار خواهش میکنم استدعا میکنم اینقدر با روح و‌روان ملت بازی نکنید بخدا گناه دارند
تاکی اخه تاکی هرسری یه بازی دارین با این اخبارتون
خواهش میکنم ازشما کمی به خدانگاه کنید
دارین دنبال کوره راهی میگردین که قیمت بره بالا.شما هدفتان شوم است.هیچ گربه ای محض رضای خدا موش نمیگیره.برید زندگینامه و رفتار شهید سلیمانی را مرور کنید شاید کمی انسان شدید.!!!!
اینا چرندیاته عزیز دل برادر اونی که وسیله نداره داره در قالب حمل و نقل از یارانه بنزین استفاده میکنه ، شما بهش ۱۵ لیتر بنزین بده اونوقت ببینم میتونه یع کورس تاکسی سوار بشه
فعلا مقدمات افزایش قیمت بنزین را فراهم می کنند تا مردم را به دو گروه بنزین فروش و خریدار بنزین تقسیم کنند
اولین سوال اینه که نمایندگان محلس یه دنبال چه هستند؟ به دنبال کاهش مصرف بنزین و یا اجرای عدالت در توزیع بنزین؟ با طرح تخصیص سهمیه بنزین 15 لیتر به هر نفر، هیچ کدام از اهداف فوق اجرا نمی شود. فرض کند که به هر فرد سهمیه 15لیتر را تخصیص دادید. خوب کسی که ماشین شخصی دارد بنزین تخصیص داده شده خود را مصرف می کند و کمبود بنزین را از افرادی که ماشین ندارند، اما سهیمه دارند تامین می کنند (در این صورت بازار خرید و فروش کارت بنزین از همان اول باب می شود). در ثانی با این روش بیشتر از قبل بنزین مصرف می شود. روابط قومی و قبیله ای در ایران باعث می شود که افراد بنزین سهمیه ای خودشان را به افراد و نزدیکان خودشان بدهند، مجانی و شاید در ازای مبلغ ناچیزی.
در هر حال هم مصرف بالا می رود، هم فساد بیشتر می شود، هم رانت بیشتری توزیع می شود و در نهایت اینکه نمایندگان مجلس هم یک طرح مرخرف را تصویب می کنند، تا بیکار نباشند و به خودشان بگویند استاد و به خانمشان، هم بگویند زن استاد.
پیشاپیش تبریک
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
تو دیگه چقدر بیسواد وااگاهی دوست عزیز فرض کن شماخودرو ندارید و15لیتر سهمیه بنزین دارید فکر میکنید چقدر میتونی انرا بفروشی که رررررررررررررررررانت وفساد بیاورد؟ عزیزم درجایگاهها بنزین تورو بیشتر ازلیتری 1000تومن نمیخرند بگو چرا؟ اولا اگر من بنزین را ازشما لیتری 1500تومن بخرم و1500تومن هم بخاطر بنزین به جایگاهدار بدهم چه کاریه خودم مستقیما میرم پمپ بنزین لیتری سه تومن میزنم پس نهای نهایت به هرکارت ملی 15لیتر قیمتش 22500میشود بعد تو فکر کردی ماهانه 2میلیون تومن یارانه میگیری که فساد ورانت بیاورد خخخخخخخخخخخخخ تا شماهاهستید بخاطر20تومن 200تا کله ملاق برنید اینها برگرده ملت سوارند
پيش بسو فقرسازي فزاينده با این حقه بازيها ....
قیمت بنزین با قیمت جهانی اروپا
قیمت ماشین و کیفیت با ایران
کیفیت زندگی و پرداخت حقوق با انگولا محاسبه می گردد
فعلا روی سهمیه بعدا روی قیمت بحث می کنیم،نگران گرانی بنزین نباشید.
نباید بنزین گران شود به اندازه کافی چیزهای دیگه گران شدن حداقل بنزین رو دیگه نباید گران کنند.
آقا ما مردم دهک پائینی راضی به سوء استفاده دهکهای بالای جامعه هستیم لازم نکرده شما فکر ما باشید
ثروتمندان با داشتن اتومبيل با تكنولوژي روز مصرف بنزين كمتري دارند، بهتر است با توجه به انحصاري بودن خودروسازان داخلي و توليد اتومبيل هاي پر مصرف ، دولت مابالتفاوت قيمت بنزين يارانه اي و آزاد را خودروسازان بپردازند
خداوند اين ملت را از دروغ حفظ كند ، چون اين سهميه و يارانه براي حمايت از مردم نيست
خحالت بکشید و دست از سر مردم بردارید یا کنار بروید تا مردم بدرد خود برسند.
به قول یکی از دوستان سادیسم دارن هرروز فکر می‌کنن چجوری مردم رو بیشتر از قبل آزار بدن
سلام.واقعا درست میفرمایید.فشار بر قشر ضعیف جامعه میاد.مردم چه گناهی کرده اند که اینقدر درتنگنای اقتصادی باشند.
خدا خودش گواه است) که هبچ خیری درابن اوضاع بحرانی اقتصادی، معیشتی،از شماها که سرتاسر کللک،هستید به ملت نمی رسه( شایدنیم نگاهی به امت،و خودی ها)
اکثر افراد متمول خودروهای خارجی حجم بالا دارند وفاقد کارت سوخت هستند وآزاد بنزین میزنند
طرح های مسخره بازی و کلاه برداری از مردم
هر سال پونصد گرون کنید اگر نکنید کسری بودجه و تورم وحشتناکی در ایند نصیب کشور میشه
سلام چرا شما کاسه داغتر از اشی به شما مربوط نیس که هر روز اطلاعیه میدی که بنزین چطور میخاد بشه
مردم دیگه پرو شدن
یا واقعا مسئولان ازروی بیسوادی نمدانند چه تصمیماتی بگیرند ویا اینکه فهمیدن ملت با 10-20هزارتومن هزارتان کله ملق میزننددوستان فرض کن من خانواده4نفره بدون خودرو به ما 60لیتر بنرین میدهند اگر درجایگاهها بنزین بفروشم لیتری 1000تومن میشود 60هزارتومن اگر به دولت بفروشم میشود هرنفری 22500تومن یم خانواده چهارنفره خوشبینانه ترین حالت ماهیانه90هزارتومن یارانه بنزین واگر واقعیت فروش رادرجایگاه سوخت ببینیم میشود ماهی 60تومن واقعا مشکلات مالی ومعیشت بد مردم با 60-90تومن یارانه سوخت هست؟ ایا فکر نمیکنید با گرفتن 90تومن درماه باید ماهی 500تومن حداقلش هزینه گرانی مازادکالا وخدمات وکرایه تاکسی بدهید اینها هیچوقت بدنبال معیشت مطلوب مردم نیستند اینها یک تکه نان جلویتان میندازند بجایش 1000تا نان کامل ازقبل شماها درمیاورند عدالت اینها بدین صورت هست ....
موقع هدفمندی یارانه ها هم این حرفا رو میگفتن ولی اخرش با 10 برابر شدن قیمت ها بیشترین ضرر رو همون افراد کم توان کردن الان هم بنزین باز گرون شه بیشترین ضرر رو همونایی میکنن که میخوایین ازشون حمایتکنید
بنده بعنوان یک آدم دهک پایین رضایت خود مبنی بر سواستفاده ثروتمندان و دهک های بالای جامعه را اعلام می دارم . حالا کی رو باید ببینم .
مردم ناشکری نکنید ما درطول این ۴۱سال انقلاب به طورپیوسته پیشرفت کرده ایم -البته درزمینه ظلم وبی عدالتی
بااسلا/ اول استادان آمار خودروهای شخصی را بگیرین هرخودرو یک کارت سوخت ۶۰ لیتر دوم آمار کارت ملی را بگیرند . به فرض هر کارت ملی ۲۰ لیتر حساب کنید، مصرف بنزین بیشتر میشود با این طرح / حالا اینها دنبال چه چیزی هستند خودشان می‌دانند. یکی سرگرم کردن مردم دوم اعصاب خراب کردن مردم ...... دولت اگر میگه قاچاق سوخت این بهانه است دولت اگر بخواهد یک لیتر هم قاچاق نمی‌شود. رضای خدا کارکنند بخاطر مردم بدبخت
به گرون کردن بنزین میگن اصلاح قیمت ...خدایا ما با کی طرف هستیم ...
مسولین محترم اول حقوق مردم را به تناسب واقعی افزایش دهید بعدا دنبال کارهای دیگر باشید تا کارهایتان نتیجه مطلوب دهد هر چند در میان مسولین گوش شنوا وجود ندارد و اگر هم وجود داشته باشد عمل نمیکنند اگر غیر از این بود بعد از چهل سال ما در این وضع اسفناک اقتصادی نبودیم
اینا هر وقت چیزی رو تکذیب کردند مطمئن باشید در آینده ای نزدیک اجرا میشود
بدترین جنایت اقتصادی که توسط احمدی نژاد کلید خورد همین هدفمند سازی بود حالا دقیقا کدوم خائن نظر داد کدوم خائنین
تصویب کردند بماند اما وضع مملکت ازبهترین نخواهد شد که بدتر
خواهد شد خشت اول گرنهد معمار کج تاثیرات می‌رود دیوارکج
ای کاش دولت این هم روی بنزین که نیازمردم است حساس است روی گرانی و مشکلات مردم هم این طور حساسیت داشته که مثلا طی چند ورز گذشته که این دست دولت در آن دخیل است آجر کار ساختمان از 250 تا 450 تومان اولیه به 1250 و 1540 افزایش یافت کمی حساسیت نشان می داد ....
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر
آخرین اخبار
وب گردی