بازدید 13947

محاسبه عوارض سفر به خارج

پیگیری ها نشان می‌دهد عددی که در لایحه بودجه ۱۴۰۱ به عنوان درآمد حاصل از «عوارض سفر به خارج» در نظر گرفته شده مبلغ ۱۵۰۰ میلیارد تومان است که تقریبا معادل اعداد سال‌های ۹۸ و ۹۹ است؛ به‌طوری‌که این مبلغ با حدود ۴ میلیون سفر خارجی با همان عوارض ۴۰۰ هزار تومان فعلی قابل تحقق است. تعداد مسافران خارجی طی سال‌های دهه ۹۰ همواره بیش از ۴ میلیون و بعضا تا ۱۰ میلیون مسافر در سال بوده است. این درحالی است که شایعه «عوارض ۵ میلیون تومانی» به معنای فقط ۳۰۰ هزار سفر خارجی در سال آینده است.
کد خبر: ۱۰۹۳۲۸۶
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۶ 15 December 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از دنیای اقتصاد، دو روز پیش در فضای مجازی شایعه شد «عوارض خروج از کشور برای سال ۱۴۰۱ به بیش از ۵ میلیون تومان رسید»‌ اما آیا این خبر مجازی صحت دارد؟

اصل ماجرا چیست؟

ادعای «عوارض ۵ میلیون تومانی برای سفر خارجی» از روی «درآمد پیش‌­بینی شده برای وصول این عوارض در لایحه بودجه سال آینده» مطرح شده است.

دولت برای سال آینده، ۱۵۰۰ میلیارد تومان درآمد از محل عوارض خروج از کشور پیش­‌بینی کرده است. با استناد به این ردیف درآمدی، اگر فرضیه عوارض ۵ میلیونی صحت داشته باشد، در این صورت باید انتظار داشت در سال آینده حداکثر ۳۰۰ هزار مسافر از کشور خارج شود. این در حالی است که طی یک دهه گذشته، دست‌­کم ۴ میلیون سفر خارجی در سال از مبدا ایران صورت گرفته است.

منشأ خطای محاسباتی که منجر به «ادعای عوارض ۵ میلیونی» شد، به «تقسیم درآمد حاصل از عوارض خروج در ۱۴۰۱ به درآمد سال ۱۴۰۰» برمی‌­گردد که گویا این تصور را ایجاد کرد که عوارض سفر هم به همین نسبت افزایش یافته است. دولت در لایحه بودجه سال آینده، درآمد حاصل از «اخذ عوارض خروج از کشور در ۱۴۰۱» را رقمی به میزان ۱۵۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته که از رقم ۱۱۰ میلیارد تومانی تعیین شده در بودجه امسال برای عوارض خروج، بیشتر است. دولت این رقم درآمدی را برای سال آینده افزایش داده چون به «احیای مسافرت های خارجی در سال آینده» مطابق با علائم بازگشت نبض سفر در جهان تحت تاثیر واکسیناسیون و پایان محدودیت‌های کرونایی در مقاصد توریستی دنیا، امیدوار است. با این افزایش، رقم درآمد، تازه به سطح درآمد سال‌های ۹۸ و ۹۹ از محل این عوارض می­‌رسد.

در یک‌سال گذشته، در جهان، سفرهای خارجی تا ۹۰ درصد سقوط کرد و در خیلی از کشورها از جمله ایران، نبض مسافرت خارجی در ماه‌هایی از سال از حرکت افتاد.

بنابراین طبیعی بود که دولت در بودجه امسال، درآمد حاصل از عوارض خروج را کاهش دهد و از ۱۴۰۰ میلیارد تومان سال ۹۸ و ۱۶۱۰ میلیارد تومان سال ۹۹ به ۱۱۰میلیارد تومان برساند. در حقیقت، در ماه‌های پایانی سال ۹۹ یعنی زمان تدوین لایحه بودجه ۱۴۰۰، دولت به دلیل مواجهه با «محدودیت‌های سنگین سفر ناشی از کرونا در سطح جهان»، تشخیص داد در سال ۱۴۰۰ امکان سفر خارجی به جز‌ موارد ضروری و خاص وجود ندارد و به همین دلیل «درآمد حاصل از عوارض خروج در ۱۴۰۰ را به یک پانزدهم زمان قبل از کرونا» کاهش داد و به ۱۱۰ میلیارد تومان رساند.

اما اکنون «درآمد حاصل از عوارض خروج در سال ۱۴۰۱ به روال قبل از کرونا» برگشته و ۱۵۰۰ میلیارد تومان تعیین شده است.

درآمد ۱۵۰۰ میلیارد تومانی از عوارض خروج با احتساب مبلغ عوارض ۴۰۰ هزار تومانی برای هر مسافر به معنی آن است که برای سال آینده پیش‌­بینی شده است ۳ میلیون و ۷۵۰ هزار مسافرت خارجی از مبدا ایران صورت خواهد گرفت که تازه از «حداقل حجم سفر خارجی سالانه طی یک دهه اخیر» کمتر است.

واقعیت نبض سفرهای خارجی آن است که طی یک دهه گذشته و درست تا قبل از سال ۹۹ که کرونا باعث توقف سفرهای بین‌المللی در جهان شد، سالانه حداقل ۴ میلیون مسافر از کشور خارج شده است.

مسافرت خارجی از مبدا ایران حتی رکورد «بالای ۸ میلیون مسافر در سال» را در سال‌های قبل از کرونا ثبت کرده است.

پیش‌­بینی­‌های سازمان جهانی گردشگری نشان می‌دهد نبض سفرهای خارجی در سال آتی تا نزدیک «دوره قبل از کرونا» افزایش می‌یابد. این احیای سفر، به شکل «احیای درآمد حاصل از عوارض خروج از کشور برای سال ۱۴۰۱» دیده شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۱۴
اصلا این عوارض برای زمان جنگ بود
چرا تا الان ادامه یافته و کلا چرا باید برای خروج از کشور عوارض داد؟
بر طبق چه اصولی؟
کدام کشور در دنیا چنین دریافت عوارضی دارد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
من در کشورهای دیگر هم 60 دلار عوارض خروج دادم درحالی که تنها ترانزیت و فرودگاه بودم.
شما کجا رفتید؟!
همیشه ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
ناشناس 12:02 عزیز
اونی که شما دادی عوارض ترانزیت هست که از تبعه کشورهای دیگه اخذ میشه، نه از تبعه کشور خودشون
مشخص میشه ....
صرف نظر اینکه عوارض خروج از کشور در سال بعد چقدر است، در یادداشت بالا به مسئله قیمت ارز اشاره نشده و کاهش سفرها را ناشی از اعمال محدودیت کرونایی در دنیا و نتیجتا با برداشتن این محدودیت افزایش سفرها رخ خواهد داد، البته این یک عامل هست. موردی که مد نظر قرار نگرفته افزایش چشم گیر نرخ ارز در سال جاری و شاید هم سال آتی نسبت به سنوات گذشته است(1398 و قبل آن) که می تواند عاملی بر کم شدن سفرهای خارجی و عدم تحقق این رقم بودجه شود و نتیجتا سبب افزایش عوارض خروجی در سال بعد شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
اینها پیش بینی بودجه است
گاهی متحقق می شود
گاهی نمی شود
بدترین تجربه سفر هوایی از فرودگاه امام و سایر فرودگاه های داخلیست. چرا؟ صف های طولانی و بازرسی دو مرحله ای و رفتارهای نادرست و سلیقه ای واقعا اذیت کننده هست. این ها رو بذارید کنار عوارض پول زور و نگرانی بابت ممنوع الخروجی بی دلیل. کافیه به یه کشور جهان اول سفر کرده باشید میفهمید چی میگم.
بعلت کمی سواد ،مبلغ ریال عوارض را تومان اعلام کرده بود. هرکی که اولین بار خبر زده واحد پول کشور رو نمیدون.
مثل اول سال که تاریخ۱۳۴۰۰ رو تبریک میگفتن
بعلت کمی سواد ،مبلغ ریال عوارض را تومان اعلام کرده بود. هرکی که اولین بار خبر زده واحد پول کشور رو نمیدون.
مثل اول سال که تاریخ۱۳۴۰۰ رو تبریک میگفتن
در دنیا فقط کشور برمه یا همان میانمار عوارض خروج از کشور دارد و ایران، البته رقم میانمار خیلی کمتر است. هر سال عوارض را بیشتر می کنند تا از مسافرت خارجی و خروج ارز از سوی توده مردم جلوگیری شود و یا اگر هم مردم به هر دلیلی مجبور باشند که خارج شوند پول و هزینه زیادی بپردازند که در هر صورت دولت برنده است. نورچشمی ها هم که موقع خروج معاف هستند. زورگویی و زندان کردن کشور خواست دشمنان است و آخر و عاقبت ندارد
كلا أين عوارض غير منطقي هست، دولت چه خدماتي ارائه ميدهد كه خواستار دريافت عوارض هست
دلار را گران نميخريم كه ميخريم
ماليات نميدهيم كه ميدهيم
عوارض فرودگاههاي روي بليط لحاظ نميشه كه ميشه
هيچ خدمات و حمايتي هم كه سفارت هاي ايران در خارج ارائه نميدهند
مسئوليت هر امري هم كه بعهده خودمان هست
دليل اين عوارض چيست؟
چرا نمی نویسید تنها کشوری که عوارض خروج از کشور می گیره ایران هست؟؟؟ البته احتمالا در کنار چین جان و روسیه جانتون.
با این عوارض ، خروج از کشور دیگه تعطیل شد بعید میدونم سال دیگه یک سوم امسال هم کسی بره مسافرت خارج
یعنی چی عوارض خروج؟؟ اسم این‌کار دزدی سر گردنه هست. اصلا گیریم کار کردید فرودگاه ساختید (؟) میخواید پولشو در بیارید. چرا از خارجی ها نمیگیرید؟ چرا از مسافرین عراق و سوریه نمیگیرید؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار