بازدید 7205

گران‌ترین خانه‌ها در منطقه یک متری چند؟

برخی مسئولان معتقدند با اجرای طرح نهضت ملی مسکن، بازار با کاهش قیمت مواجه می‌شود اما ماه گذشته مسکن در بسیاری از مناطق پایتخت روند صعودی داشته است.
کد خبر: ۱۰۹۲۲۹۴
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۶ 10 December 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از مهمترین برنامه های دولت، ایجاد ثبات در بازار مسکن از طریق افزایش ساخت و ساز در قالب طرح نهضت ملی مسکن بوده که مراحل ابتدایی آن اجرایی شده است . بسیاری از مسئولان معتقدند اجرای این طرح منجر به کاهش قیمت مسکن و ایجاد ثبات در بازار خواهد شد اما تا کنون آمارها حاکی از افزایش قیمت مسکن در بسیاری از مناطق پایتخت است.

بر اساس تازه‌ترین آمارهای ارائه شده از سوی سامانه املاک و اسکان، بازار مسکن تهران بر خلاف سال‌های گذشته که به طور معمول در نیمه دوم سال با تثبیت قیمت یا کاهش قیمتی مواجه می شد امسال در یکی دو ماه گذشته روند صعودی داشته و قیمت‌ها در بسیاری از مناطق شهر افزایش داشته است.

بر این اساس در ماه گذشته از ۲۲ منطقه تهران در ۹ منطقه شاهد کاهش قیمت مسکن بوده ایم و ۱۳ منطقه دیگر با رشد قیمتی مواجه شده اند.

طبق بررسی‌های انجام شده در آبان ماه امسال متوسط قیمت ملک در تهران به ۳۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسیده که نسبت به ماه قبل ۱.۲ درصد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته هم ۱۷.۷ درصد رشد داشته است.

همچنین میزان معاملات مسکن بسیار افزایش یافته به طوری که طبق بررسی‌های صورت گرفته تعداد معاملات انجام شده در این ماه حدود ۷.۳ هزار فقره بوده که در مقایسه با ماه گذشته یعنی مهرماه ۳۳.۵ درصد رشد داشته است.

بررسی جزئیات متوسط قیمت هر متر خانه و تعداد معاملات انجام شده در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران نشان می‌دهد که گران‌ترین قیمت هر متر خانه ۷۲ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان در منطقه یک و ارزان ترین آن با ۱۴ میلیون و ۵۲۰ هزار تومان در منطقه ۱۸ بوده است.

علاوه براین، در دومین ماه از نیمه دوم سال در منطقه یک تهران ۳۳۴ معامله انجام شده و در منطقه ۱۸ که ارزان‌ترین منطقه پایتخت به شمار می‌رود ۱۹۲ معامله ملک صورت گرفته است.

بررسی تفاوت متوسط قیمت مسکن در مناطق ۲۲ گانه تهران در آبان نسبت به ماه مهر حاکی از آن است که معادل ۱۳ منطقه از تهران با افزایش قیمت مسکن مواجه شده‌اند که در این بین، به ترتیب مناطق ۱، ۸ و ۱۴ بیشترین رشد قیمتی را داشته‌اند.

علاوه براین، مسکن در این ماه در ۹ منطقه دیگر از تهران نسبت به مهرماه کاهش قیمت داشته که شامل مناطق ۳، ۵، ۶، ۹، ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۲ می‌شوند.

از سوی دیگر، تعداد معاملات مسکن در آبان ماه نسبت به ابتدای مهر ماه در تمام مناطق تهران رشد داشته است و کم‌ترین تعداد معامله مسکن به منطقه ۱۹ با ۵۶ معامله و بیشترین تعداد معامله نیز به ترتیب به مناطق ۵، ۱۰، ۲ و ۴ مربوط می‌شود که هر یک به ترتیب ۱۰۱۱، ۶۵۸، ۶۰۷ و ۵۷۴ معامله مسکن داشته‌اند.

قیمت مسکن در تهران با اجرای طرح نهضت ملی به ثبات می رسد

براساس این گزارش برخلاف این آمارها، اما محمود زاده معاون مسکن وزیر راه وشهرسازی معتقد است که بازار مسکن در شهر تهران با اجرای طرح نهضت ملی مسکن به سمت ثبات و کاهش قیمتی رفته و به طور قطع تا پایان سال با تثبیت قیمت ها روبرو خواهیم بود.

همچنین مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشوری هم با این نظر موافق بوده و چندی پیش هم خبر از کاهش قیمت مسکن در بسیاری از مناطق تهران داده بود.

اما بسیاری از خریداران و همچنین مستاجران این موضوع را رد کرده اند. در همین رابطه تعدادی از مشاوران املاک اطراف تهران اعلام کرده اند قیمت مسکن اطراف تهران پایتخت در دو ماه گذشته تا ۱۰ درصد کاهش یافته و در مقابل، معاملات حدود ۱۰ درصد رشد داشته است. همچنین با نقدینگی حدود ۷۰۰ میلیون تومان بجز پردیس می‌توان در اکثر شهرهای استان‌های تهران و البرز، مسکن خریداری کرد.

در مقابل به گفته یکی از متقاضیان خرید مسکن وقتی میانگین قیمت هر متر مربع ملک ۳۲ میلیون تومان باشد چطور می‌شود فردی که حدود ۵۰۰ میلیون تومان سرمایه دارد بتواند یک ملک حدود ۴۰ متری در منطقه جنوب تهران خریداری کند.

این خریدار مسکن عنوان کرد در حال حاضر برای خرید یک ملک با کمترین متراژ در تهران باید حداقل یک میلیارد تومان سرمایه داشته باشیم تا شاید بتوان با آن یک خانه نقلی خرید.

بازار مسکن سال هاست روند افزایشی دارد و خریداران امیدوارند با وعده های داده شده در خصوص ساخت مسکن حداقل بازار روند ثابت و متعادلی در پیش بگیرد. حال باید منتظر ماند و دید اجرای طرح نهضت ملی مسکن می تواند ثبات را به بازار برگرداند یا خیر.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان