بازدید 5606

کمبود تخت بیمارستانی در دومین کلانشهر کشور

تامین سلامت و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به زائران و مجاوران در مشهد اگرچه از اهمیت بسزایی برخوردار است اما به دلیل جمعیت زیاد این کلانشهر، پذیرش انبوه زائران و مسافران و بیشترین جمعیت حاشیه‌نشین و مهاجر خارجی در کشور تاکنون با چالشها و فراز و نشیب‌هایی رو به رو بوده است.
کد خبر: ۱۰۹۱۹۵۰
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۵ 08 December 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، تعداد تخت‌های بیمارستانی یکی از شاخص‌های سلامت به شمار می‌رود و به گفته مسوولان دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم اکنون تعداد تخت‌های بیمارستانی در مشهد با استانداردهای وزارت بهداشت همخوانی نداشته و با شرایط مطلوب فاصله زیادی دارد.

کلانشهر مشهد اکنون دارای سه و نیم میلیون نفر جمعیت ثابت و حدود ۳۰ میلیون جمعیت زائر و مسافر سالانه است، از سوی دیگر وجود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت حاشیه‌نشین و سکونت بیش از ۳۰۰ هزار نفر مهاجر افغان در این منطقه از ویژگیهای خاص خدمات‌رسانی در این شهر مذهبی است.

بر اساس آمارهای منتشره حدود ۳۰ درصد بیماران بستری در بیمارستانهای مشهد زائر و مسافر هستند و از سوی دیگر با وجود پایین بودن سرانه بهداشتی و درمانی در مشهد برای خدمات رسانی به زائران و مسافرانی که سالانه به این شهر مذهبی سفر می‌کنند، سرانه جداگانه‌ای در نظر گرفته نشده است.

این در حالی است که بین ۳۰ تا ۴۰ درصد بیماران کرونایی بستری در بیمارستانهای مشهد طی موج پنجم مسافر بوده اند و از سایر استانهای کشور مانند سیستان و بلوچستان به این رماکز درمانی مراجعه کرده بودند.

هفت هزار تخت بیمارستانی در مشهد دایر است

جانشین معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: بر اساس شاخص‌ها و استانداردهای وزارت بهداشت، با احتساب جمعیت سه میلیون و ۶۰۰ هزار نفری مشهد، باید حدود ۱۰ هزار تخت بیمارستانی در این کلانشهر دایر باشد.

دکتر ایوب توکلیان افزود: این در حالی است که کل تخت‌های بیمارستانی موجود در کلانشهر مشهد با احتساب بخش دولتی و غیر دولتی، هفت هزار تخت است و مشهد هم اکنون با کمبود دست کم ۲ تا سه هزار تخت بیمارستانی رو به روست.

وی اضافه کرد: بر اساس استانداردهای وزارت بهداشت به ازای هزار نفر جمعیت باید ۱.۵ تخت دولتی و یک تخت غیر دولتی دایر باشد و همچنین برای جمعیت زائر و مسافر در مجموع در بخش دولتی و غیردولتی باید چهار دهم تخت بیمارستانی موجود باشد که به طور کلی به ازای هر هزار نفر در کلانشهر مشهد ۲.۹ تخت بیمارستانی لازم است.

جانشین معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد تعداد بیمارستانهای دایر در شهر مشهد را ۳۵ بیمارستان عنوان کرد که ۱۵ بیمارستان در بخش دولتی و ۲۰ بیمارستان در بخش غیر دولتی خدمات رسانی می‌کند.

توکلیان افزود: در بخش غیردولتی به ازای استانداردهای وزارت بهداشت باید چهار هزار و ۳۰۰ تخت موجود باشد که اکنون این رقم حدود هزار تخت است و بیمارستانهای خصوصی تمایلی به افزایش تخت‌های خود ندارند چرا که با افزایش هزینه‌ها و تعرفه‌های موجود از بابت خدمات‌دهی تخت‌های بیمارستانی زیان ده هستند.

وی اضافه کرد: در سالهای اخیر چند پروژه مهم بیمارستانی در مشهد به بهره برداری رسیده است و یا به زودی افتتاح خواهد شد و یا این که عملیات اجرایی آن آغاز شده است و افتتاح بیمارستان هاشمی نژاد مشهد با ۳۰۰ تخت بیمارستانی در منطقه کم برخوردار، تکمیل و آماده بهره برداری بودن بیمارستانهای ولایت و ویژه سرطانی مشهد هر کدام با ۲۰۰ تخت بستری از جمله این طرحهاست.

جانشین معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به آغاز ساخت عملیات اجرایی بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی در شهرک شهید رجایی مشهد طی هفته‌های اخیر گفت: مشهد بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت حاشیه نشین دارد و این بیمارستان بزرگترین پروژه بیمارستانی در حاشیه شهر مشهد است که در صورت تامین اعتبارات لازم تا چهار سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

به گفته توکلیان حتی با اتمام عملیات ساخت بیمارستان مذکور، هنوز کلانشهر مشهد به لحاظ تعداد تخت‌های بیمارستانی با استانداردهای لازم فاصله زیادی دارد و رفع کمبود تخت‌های بیمارستانی در مشهد نیازمند عزم ملی است.

وی تاکید کرد: نگاه مسوولان عالی رتبه در حوزه تخصیص اعتبارات به مشهد برای احداث تخت‌های بیمارستانی بایستی نسبت به سایر مناطق کشور ویژه و پررنگ‌تر باشد چرا که این کلانشهر دارای جمعیت بالای زائر و مسافر، بیشترین جمعیت حاشیه‌نشین و جمعیت بالای مهاجر افغان است.

او ادامه داد: در سالهای اخیر به دلیل شیوع کرونا و تحمیل هزینه‌های تامین داروهای کرونایی، واکسیناسیون، تهیه تجهیزات پزشکی و حفاظت پزشکی، تشخیص، درمان و پیشگیری از این بیماری در اولویت اقدامات قرار گرفته است و با کاهش تعداد مبتلایان کرونایی توجه به رفع سایر مشکلات حوزه درمان به ویژه تعداد تخت‌های بیمارستانی باید در اولویت‌ قرار گیرد.

ایجاد تحول در حوزه سلامت با احداث بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص لزوم ساخت بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی در شهرک شهید رجایی مشهد گفت: با بهره‌داری از این بیمارستان تحولی اساسی در توسعه کمی و کیفی خدمات رسانی در حوزه درمان به زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی ایجاد خواهد شد.

دکتر محمد علی کیانی افزود: شهرک شهید رجایی معروف به قلعه ساختمان در شرق مشهد با جمعیت بیش از ۱۲۰ هزار نفر یکی از مناطق پر جمعیت حاشیه‌نشین مشهد به شمار می‌رود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر منطقه شرق مشهد فاقد بیمارستان است و ساخت بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی موجب افزایش دسترسی مردم ساکن در مناطق کم برخوردار به مراکز درمانی می‌شود.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی شهرک شهید رجایی مشهد در زمینی به مساحت پنج هکتار و با زیر بنای ۶۰ هزار متر مربع در یک منطقه کم برخوردار و پر جمعیت شرق مشهد ساخته می شود.

کیانی افزود: زمین این بیمارستان را آستان قدس رضوی تامین کرده است که برای ساخت آن، هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از محل منابع ملی پیش‌بینی شده است که در صورت تامین اعتبارات مورد نیاز، ساخت این بیمارستان طی مدت چهار سال به اتمام خواهد رسید.

کلانشهر مشهد از میانگین‌های کشوری بهداشتی و درمانی عقب است

استاندار خراسان رضوی هم در این خصوص گفت: با وجود پذیرایی مشهد از میلیونها زائر بارگاه امام هشتم (ع) در سال، این کلانشهر به لحاظ برخورداری از زیرساخت‌ها و تجهیزات بهداشتی و درمانی از میانگین‌های کشوری عقب‌تر است.

یعقوبعلی نظری با اشاره به عقب‌ماندگی‌های بهداشتی و درمانی مشهد افزود: جبران این کمبودها از عهده دولت به تنهایی بر نمی‌آید و نیازمند کمک خیران سلامت است.

وی با اشاره به عملیات ساخت بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی در حاشیه شهر مشهد ادامه داد: در راستای خدمت‌رسانی به مردم و سرعت بخشی به عملیات ساخت این بیمارستان از هیچ کوششی دریغ نخواهد شد که در این راستا بارقه‌های امید خوبی در تعامل با وزراتخانه‌ها در راستای رفع مشکلات بودجه‌ای ساخت پروژه‌ها ایجاد شده است.

در حال حاضر مدیریت خدمات بهداشت و درمان استان خراسان رضوی که 6 میلیون و ۸۰۰ هزار نفر جمعیت را زیر پوشش دارد بر عهده ۶ دانشکده و دانشگاه علوم پزشکی مستقر در این استان است.

در این میان ۸۰ درصد از جمعیت خراسان رضوی متشکل از پنج میلیون نفر ، زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد قرار دارند و به بقیه این جمعیت توسط دانشکده و دانشگاههای علوم پزشکی نیشابور، سبزوار، گناباد، تربت حیدریه و تربت جام خدمات رسانی می شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل