ذره بین مجلس بر وزارت ارتباطات؛ از پوشش محدود اینترنت تا معضل کارت ملی

امروز نمایندگان مجلس به روال جلسات روز‌های سه شنبه برای رسیدگی به گزارش‌های نظارتی، عملکرد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را مورد بررسی قرار دادند؛ جلسه‌ای با چاشنی انتقاد از دولت سابق برای بی توجهی به این حوزه و بیان راهکار‌هایی برای وزارت ارتباطات دولت سیزدهم.
کد خبر: ۱۰۹۱۸۹۸
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۵ 07 December 2021

امروز نمایندگان مجلس به روال جلسات روز‌های سه شنبه برای رسیدگی به گزارش‌های نظارتی، عملکرد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را مورد بررسی قرار دادند؛ جلسه‌ای با چاشنی انتقاد از دولت سابق برای بی توجهی به این حوزه و بیان راهکار‌هایی برای وزارت ارتباطات دولت سیزدهم.

به گزارش «تابناک»؛ نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیش از آغاز جلسه علنی، در نشستی غیرعلنی به بررسی طرح شفافیت آرای نمایندگان پرداختند؛ جلسه‌ای که بنا به درخواست محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس جهت اقناع و اجماع‌سازی درباره طرح شفافیت تشکیل شد.

در توضیح این جلسه، محمدصالح جوکار نماینده یزد گفت: در این جلسه، نمایندگان نقطه نظریات خود را در رابطه با طرح شفافیت بیان کردند؛ منتها رأی‌گیری استمزاجی صورت نگرفت. جمع بندی این بود که طرح شفافیت در کمیسیون مورد بحث و بررسی بیشتر قرار گیرد و نتیجه آن به صحن مجلس ارائه شود، اما زمان مشخصی برای ارائه گزارش این بررسی‌ها به صحن مشخص نشد.

با علنی شدن جلسه، مجلس وارد بررسی گزارش کمیسیون صنایع و معادن درباره عملکرد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات شد. روح الله عباسپور، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن ضمن ارائه گزارش این کمیسیون گفت: برآورد‌ها حاکی از سهم سه تا شش درصدی اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص داخلی است. او همچنین بر تسریع در راه‌اندازی زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات تاکید کرد.

همچنین در این گزارش ذکر شد که «عدم امنیت زیرساخت‌ها و بروز حملات سایبری از جمله حوزه‌هایی است که طی چند سال اخیر به علت موازی‌کاری‌ها و نبود متولی مشخص در حوزۀ امنیت زیرساختی، مشکلاتی را برای کشور پدید آورده است؛ بنابراین، لزوم اتخاذ تمهیدات لازم برای پیشگیری از حملات سایبری و افزایش امنیت، از جمله بخش‌های مهمی است که انتظار می‌رود وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تمهیدات لازم را برای آن بیندیشد؛ ما به حداقل ده هزار متخصص امنیت سایبری نیاز داریم.»

تعدادی از نمایندگان مجلس نیز به ارائه مشکلات موجود در وزارت ارتباطات پرداختند؛ عزت الله اکبری تالارپشتی، رییس کمیسیون صنایع و معادن گفت: دولت گذشته با عملکرد بدش کل زیر ساخت‌ها را متلاشی و نخبه‌ها را در حوزه فضایی و سایر حوزه‌ها پراکنده کرده است. دولت چگونه می‌خواهد این فاصله را جبران کند؟

او اضافه کرد: البته مجلس و کمیسیون‌ها کمک می‌کنند، اما باید برای جذب نخبگان فراخوان بزنیم و از تمام ظرفیت‌های مردم و بخش خصوصی استفاده کرد. انتظار می‌رود که دولت به نابسامانی‌ها در شأن مجلس و رئیس جمهور انقلابی پاسخگو باشد.

کاظم موسوی، نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز گفت: ۴۳ درصد روستا‌ها به ویژه در مناطق محروم استان‌های سیستان و بلوچستان، گلستان، اردبیل، کرمانشاه و کردستان و سایر مناطق محروم فاقد اینترنت ثابت هستند. در تحقق اقتصاد دیجیتال و دستیابی به رقم پیش بینی شده در اسناد بالادستی ۷ درصد از پیش بینی‌ها عقب هستیم.

عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در واکنش به این انتقاد‌ها وعده داد که شبکه ملی اطلاعات به عنوان زیر ساخت فضای مجازی کشور به سرعت اجرایی شود، چون با وجود همه زحماتی که در گذشته کشیده شده، وضعیت مطلوبی در این حوزه نداریم.

وی گفت که راهبرد اول وزارت ارتباطات برای توسعه شبکه ملی اطلاعات، داشتن اینترنت پرسرعت است تا اگر روزی فلان منظومه‌ای خواست اینترنت پرسرعت در اختیار مردم بگذارد، ما یک مزیت بهتر داشته باشیم. خواسته ما این است تا سرعت نت را حتی تا روستا‌ها بالا ببریم، اما وضعیت خدمات و سرویس‌های بومی، شرایط خوبی ندارد. راهبرد دوم وزارت ارتباطات و فناوری آن است که بر روی بستر پرسرعت اینترنت امن و با کیفیت بتواند سبد متنوعی را به مردم ارائه کند.

در نهایت و در جمع بندی قالیباف رییس مجلس گفت: امروز در شرایط کرونایی دغدغه جدی برای کسب و کار‌های خرد در بستر اینترنت وجود دارد که این دغدغه طبیعتا برای کار‌های کلان مطرح است و باید توسعه و حمایت از این بخش را مداوم در برنامه داشته باشید.

او با اشاره به طرح صیانت از فضای مجازی اظهار کرد: جوسازی علیه مجلس صورت گرفت، مبنی بر اینکه مجلس در طرح حمایت از کاربران به دنبال تعطیلی پلتفرم‌ها هستند که این حرف بیخودی است، مجلس از قضا به دنبال توسعه و حمایت از مشاغل مخصوصا مشاغل خرد در حوزه اینترنت بوده که امروز زندگی و آسایش و کسب وکار مردم آن جاست، این نکات در اقتصاد کلان نیز وجود دارد.

رییس مجلس گریزی به مشکل در صدور کارت‌های ملی زد و گفت: بلاتکلیفی در کارت هوشمند معنی ندارد، در شرایطی که حرف از شفاف سازی، امنیت اقتصادی، حل مشکلات مردم و تسهیل در کسب وکار می‌زنیم موضوع کارت ملی هوشمند باید حل شود.

همچنین ایراد شورای نگهبان در طرح اصلاح قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شورا‌های اسلامی کشور و انتخاب شهرداران رفع شد که به موجب آن، آرای هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شورا‌ها حداکثر ظرف ۴۸ ساعت قابل شکایت به دیوان عدالت اداری است.

یک فوریت طرح حمایت از شرکت‌ها و موسسات خلاق و تجاری سازی فناوری‌های نرم نیز تصویب شد. در توضیح این طرح، نصرالله پژمانفر نماینده مشهد گفت: امروز دنیا تشنه محصولات عرصه فرهنگی است، اما دشمن تلاش کرده تا محصولات نامناسبی را در حوزه فرهنگی به کشور‌های جهان عرضه کند و این محصولات در میان جوانان کشور رسوخ پیدا کرده؛ لذا ما نیز باید عرضه محصولات فرهنگی را توسعه دهیم. در طرح مذکور زیرساخت‌های قانون در جهت یکپارچه سازی فعالیت‌ها و جلوگیری از موازی‌کاری دستگاه‌های اجرایی جهت حمایت از شرکت‌ها و موسسات خلاق و تجاری سازی فناوری‌های نرم پیش‌بینی شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۴
چرا با طرح صیانت سرعت را اوردید پایین و الان هم گله دارید
درشناسنامه های جدید کدملی هم ثبت شده که ادارات مختلف ومراکزی مثل پیشخوانها میتوانند هرگونه اطلاعات لازم برای ارایه خدماتشان به فرد مورد نظر را ازین طریق دریافت کنند. پس الان اصولا فلسفه وجودی کارت ملی ازبین رفته وچه معنایی دارد که هرایرانی 2 سند هویتی داشته باشد.پس بهتراست کلا کارت ملی ازسیستم اداری واجتماعی کشور حذف شود ودولت هم برای خود هم برای مردم هزینه بیمورد مادی ومهمتر از آن دردسرایجادنکند.
مجلس اقلیت ۴ درصدی ها
شبکه موبایل هم پوشش درستی ندارد گاهی درشبکه هستیم گاهی هم نیستیم ! اینترنت که مرتب کند و قطع می شود ! حداقل یک سرویس و خدمات بی دردسر درحد کف انتظارات ارائه کنید
سلام
بیش ازدونیم سال است منتظرصدورکارت ملی هوشمندهستیم
ازنیمه اول 98
معلوم نیست دارین چه گندی به اینترنت میزنین
مجلسی که می‌خواد اینترنتو قطع کنه به سرعتش چی‌کار داره؟
کارت ملی رو پولشو با زور گرفتید دیگه چی می خواید؟؟؟!!!
تا 20 سال دیگه هم کارت ملی صادر نمیشه مال خودتون
وزارت ارتباطات به هوش و به گوش!!!
شرکت های اینترنتی در حال دزدی از مردم هستند.
نظارت کنید . شما بفرمایید دقیقا کجایید؟؟؟
این کارت ملی هم شده داستان خنده دار چرا که کارت ملی برای این صادر شد که کاغذ بازی در ادارات دولتی و غیره کمتر بشود ولی هنوز هم در ادارات و بانک ها برای ارائه خدمت هم اصل کارت را می خواهند هم کپی پشت ورو و م کپی تمام صفحات شناسنامه شاید می خواهند ببینند طرف در انتخابات شرکت کرد و یا نه و یا چند همسر دارد، حالا از شوخی بگذریم اصلا نیاز ی به اصل کارت نیست زیرا در این دنیای مدرن همه افراد مثل زندانی ها که یک شماره بر گردن آویزان می کنند و انها را نه با اسم بلکه با شماره صدا می زنند ما هم به نوعی زندانی سیستم های انفور ماتیک و دیجیتل شده ایم و هر کدام مان دارای شماره کد ملی و رمز های ورود اختصاصی برای خودمان هستیم ور متصدی بانک و یا اداره ای اگر به سامانه های ثبت احوال دسترسی داشته باشد که بایدداشته باشد می تواند تنها با وارد کردن کد ملی هر شخص تمام مشخصات سجلی و حتی تصویر ان شخص را در سیستم خود مشاهده کند زیرا اگر سیستم کد ملی کشور درست بشد غیر ممکن است یک شماره ملی به دو نفر تعلق داشته باشد البته در کشور ما که به استناد خبر بیست و سی با کمک برادران ثبت اسناد که زیر نظر قوه قضائیه است و سایر برادرانر در ادارات دیگر برای هزاران متر زمین که مالکین انها در خاررج از کشور حور دارندسند تقلبی صادر و ان املاک به فروش می رسد امکان اینکه کارت ملی جعلی هم به صورت سیستماتیک صادر شده باشد بعید نیست
خیلی جالبه ،برای طرح شفافیت ارای نمایندگان جلسه غیر علنی برگزار می شود ( چقدر شفافیت؟؟؟)
لطفا یکی از این آقایان که کارت هوشمند را بخورد مملکت دادند بپرسد که عملا چه فرقی بین کارت ملی معمولی قبلی با کارت هوشمند ایجاد شده است. چه فرقی عملی بین شناسنامه معمولی قبلی و ذکر شماره آن بهمراه شماره مسلسل با کد ملی وجود داد. جز آنکه بجای کلمه فارسی "شماره" از کلمه انگلیسی "کد " استفاده شده است.
البته قطعا آنها که از قبل قراردادهای راه اندازی این سیستم ها نان خورده اند خواهند گفت برای ملت آب نشد ولی برای ما که نان شد.
نتیجه اقدام هشیارانه مردم فهیم ایران دربایکوت بی سروصدای انتخابات مجلس همین است که میبینیدنمایندگان پنج درصدی هیچ خاصیتی برای بهبودزندگی مردم ندارندبجزمحدودیت ومانع گذاری جلوی زندگی روزمره مردم!بجای اینکه بفکروضعیت آشفته بازاروقیمتهای لجام گسیخته باشندرفتندسراغ اینترنت ‌وصیانت مردم !!
آقای میر کاظمی
حقوق بازنشستگان بهداشت را بر معیار قانونی با احکام صادره متاسفانه پرداخت نکردید وتا کنون اقدامی نکردید و امتیاز منفی در عملکرد دارید و این خاطزه تلخ در میان بازنشستگان به زودی از یاد
نمی رود. ومتاسفانه نمایندگان مچلس هم اقدامی ننمودند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار