بازدید 44351

آزادسازی قیمت خودرو؛ لغو تیر خلاص!

مشکلات مربوط به تولید و توسعه در سال های اخیر بویژه در حوزه صنعت خودرو، برکسی پوشیده نیست؛ معضلاتی که هر کدام به تنهایی سد راه تولید، پیشرفت شرکت های صنعتی و رونق اقتصادی کشور است.
کد خبر: ۱۰۹۱۸۴۳
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۹ 07 December 2021

به گزارش تابناک، تورم افسار گسیخته، نوسانات روزانه ارز، تحریم ها، عدم هماهنگی و ناهمخوانی برخی سیاست های داخلی، دخالت ها و دیکته های دستوری و ... مانند موانع و دیوارهای بلندی است که تولید کننده و فعال اقتصادی به تنهایی قادر به عبور از همه آن ها نیست؛ گذر زمان هم دردی را درمان نمی کند؛ چرا که بسیاری از این مصائب ریشه در قوانین، سیاست ها و دیدگاه های دست اندرکارانی دارد که گذر از آن ها را بسیار دشوار و گاهی غیر ممکن می سازد. از نکاتی که شرایط محیط کسب و کار و رشد و توسعه در کشور را به ایستایی و مخاطره انداخته، همان مداخلات بیجا و مخربی است که از فضای رقابتی و بالندگی بخش تولید بشدت کاسته و موجب سودجویی دلال پیشگان، انحصار اطلاعات و عدم شفافیت در کارکردهای اقتصادی شده است.

از مهم ترین عوامل ورشکستی و کاهش بیش از حد نقدینگی خودروسازان وطنی، قیمت گذاری کیلویی و غیر کارشناسانه ی برخی سازمان ها و نهادهایی است که انباشت زیان خودروسازان را فراهم آورده است. از این رو همواره این پرسش در اذهان کارشناسان شکل می گیرد که در کجای دنیا به جای حمایت راستین از تولیدات صنعتی, دانسته و آگاهانه آن را به ورطه نابودی و سقوط بکشانند!
در کشوری که خودروسازان بزرگش در سال گذشته به طور متوسط بر روی هر دستگاه خودروی تولیدی، ۲۳ درصد ضرر داده اند، بیشتر به یک برنامه برای نابودی صنعت خودرو می ماند، تا یک خطای مدیریتی، مصلحت اندیشی و ندانم کاری از سوی شورای رقابت! این در حالی است که همچنان قیمت خودرو در بازار نسبت به کارخانه فاصله معنادار خود را حفظ کرده است. به عبارت ساده تر خودروساز از رهگذر تولید بسیاری از محصولاتش نه تنها سودی عایدش نمی شود، بلکه باید از جیبش مایه بگذارد تا تاوان تصمیمات غلط و مداخله جویانه برخی تصمیم گیرندگان این صنعت را هم بدهد. آمارهای تولید و فروش سال گذشته خودروسازان و ضررهای حاصل از آن گویای همان سیاست های عامدانه ای است که به مثابه تیر خلاص به سه خودروساز بزرگ کشور عمل می کند.
بدیهی است از رهگذر افزایش قیمت در بازار خودرو، نه خودروساز بهره ای می برد و نه مصرف کننده و بسیاری از خریداران نیز خودروی تحویلی را در بازار آزاد می فروشند تا مصرف کننده واقعی، نیازش را با قیمت گزاف از طریق دلالان و نمایشگاهداران تهیه کند؛ معادله ای که در دو سوی آن تولید کننده و مصرف کننده واقعی، بازندگان این جریان نامبارک هستند.

 

چرخه تولید یک فرایند منظم و به هم پیوسته است؛ چنانچه هر خلائی در این فرایند به وجود آید، چرخه مذبور از حرکت باز می ایستد. وقتی خودروساز با قیمت گذاری های دستوری، محصولش را با ضرر می فروشد، پس بدهی اش را هم نمی تواند به قطعه ساز بدهد، قطعه ساز نیز در تامین مواد اولیه به بن بست می خورد و این قصه پر غصه همچنان ادامه دار خواهد بود؛ حال کجاست آن گوش شنوا و چشم بینایی که توان مقابله با این تفکر ویرانگر را داشته باشد؟ کارشناسان حوزه صنعت خودرو بر این باورند که راهکار اساسی برای رفع این معضل و جلوگیری از تکرار دور باطل، همان آزادسازی قیمت هاست که با شرایط موجود بازار تعیین می شود. تا زمانی که نگاه ها نسبت به صنعت خودرو تغییر نکند، آینده صنعت مادر در ایران، همچنان در هاله ای از ابهام و اما و اگر خواهد بود.

آیا با این شرایط اسفناک فرصتی برای توسعه و رشد ِمورد انتظار باقی می ماند؟ آیا با این چالش ها دیگر امیدی برای رسیدن به حد و اندازه ی کشورهایی که صنعت خودروشان یا پیش از ما و یا همزمان با ما استارت خورد، وجود خواهد داشت؟ شاید هم بهتر باشد اقرار کنیم از قافله صنعت خودرو جهان جا مانده ایم، آن هم به دست آدم هایی که از صنعت خودرو تنها سوارشدنش را آموخته اند!؟

تعامل با جهان؛ ضرورت انکارناپذیر

بی تردید عدم تعامل با اقتصاد جهانی از مهم ترین موانع رشد و توسعه اقتصادی است. همه شرکت های صنعتی و تولیدی برای پیشرفت، نیازمند مشارکت، همکاری و مناسبات تجاری با شرکت های موفق هستند؛ این موضوع در دنیای تجارت نه تنها ضعف به شمار نمی آید، بلکه از آن به عنوان دانایی، هوشمندی و نقطه ی مثبت یاد می شود. این امر بویژه در صنعت خودرو از ضروریات انکارناپذیر است و چنانچه سرگذشت خودروسازان بزرگ جهان را مرور کنیم به اهمیت موضوع پی خواهیم برد. چنانچه شرایط برای همکاری و تعامل فراهم شود، باید برای افزایش کیفیت و توسعه محصولات، از دانش و تجارب شرکت های پیشرو در جهان بهره برداری شود.

کارشناسان بر این باورند که رابطه معناداری میان مقدار واردات کالا با رشد تولید داخلی وجود دارد؛ یعنی هر چه بر حجم واردات افزوده شود، تولید داخلی مورد تهدید قرار می گیرد. از این رو به کارگیری ِابزار تعرفه، برای رونق بخشیدن به تولید داخل نقش حیاتی دارد. اعمال تعرفه مناسب بر آن دسته از محصولات وارداتی که ارزانتر از قیمت های جهانی است، آن ها را در رقابت سالم با کالاهای داخلی قرار می دهد.

زمزمه های آزادسازی واردات خودروهای خارجی و دست چندم از آن دست مباحثی است که اگر مسوولانه و مدبرانه برنامه ریزی نشود، می تواند صدمات جبران ناپذیری به صنعت داخل وارد آورد. این در شرایطی است که باید چاره ای برای نجات صنعت خودروسازی کشورمان و زیان انباشته بالای آن اندیشید؛ نخستین و موثرترین گام نیز آزاد سازی قیمت محصولات تولیدی است. بی شک بازار با توجه به شرایط اقتصادی کشور و ارزش پول ملی، بهترین مکان برای ارزشگذاری بر روی کالاهاست؛ به عبارت دیگر چنانچه قیمت کالایی در بازار گرانتر از قیمت کارخانه است، باید این مابه التفاوت به جیب تولید کننده بازگردد تا موجب رونق تولید شود؛ نه اینکه باعث فربه تر شدن دلالان شود.

کلام آخر

رشد و توسعه ی این صنعت در گرو تعامل با شرکت های دانش بنیان، مشارکت و همکاری با شرکت های داخلی و خارجی، حمایت دستگاه های ذیربط، عدم دخالت سازمان ها و نهادها در تصمیم سازی ها و قیمت گذاری، پرهیز از هر گونه برخورد دستوری و در نهایت آزادسازی قیمت ها و سپردن سرنوشت قیمت، به دست بازار است. چنانچه می خواهید صنعت خودرو کشور از جاده توسعه و شکوفایی فاصله نگیرد، شایسته است ضمن رعایت نکات یاد شده، دست سیاست بازان و دلال مسلکان را نیز از آن کوتاه کنید و بگذارید متخصصان و دلسوزان این حوزه، سرنوشت آن را رقم بزنند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۵۷
شرکتهای باصطلاح خودروساز که نه و مونتاژکار نون دونی دولتند.تمام اینها همه شعبده و بازی است که سرمردم درمیارن .ملت همیشه درصحنه هم که انگار حافظه جلبک دارند و هی از اینها بازی میخورن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
وقتی خودروساز با زرنگی به جای عرضه تولید به موقع به بازار باطرح قرعه کشی وپیش فروش یکساله عرصه را بر خرخریدار واقعی تنگ می کند قطعا سودش به جیب سوداگر میرسد
برادر قیمت ها رو آزاد کنید و تعرفه واردات رو صفر.این کار را انجام ندیدفقط مصرف کننده ضرر می کنه.
پاسخ ها
رضا
| Israel |
۲۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
یا مصرف نمی کنید یا جنس وطنی مصرف می کنید حتی غذا خودرو که جای خود دارد
چرا از آزادسازی قیمت خودرو داخلی به این راحتی حرف میزنید
ولی از ازادسازی ورود و تعرفه منصفانه خودروهای خارجی هیچی نمیگید؟
چرا مصرف کننده بدبخت ایرانی را به برده گرفتید و مخیر به انتخاب نیست؟
چرا مصرف کننده باید هزینه این صنعت ورشکسته و عقب مانده و فاسد و فاقد بهره وری را بپردازد؟
آقا ما نخوایم صنعت خودرو داشته باشیم کی رو باید ببینیم.من نمیدونم اون چه نوع ضرری هست که اگه خودت قطعات ماشین رو از بیرون بخری و خودت سوار کنی حیلی ارزون تر از ماشین تولید کارخونه در میاد.مسخره ترین تحلیلی بود که میشد نوشت
پاسخ ها
عباس
| Israel |
۲۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
تو چه کاره هستی؟چه کار مثبت و خلق ارزشی در مملکت می کنی و اصلا نظرت چه اهمیتی دارد؟
موسوی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
با سلام و احترام ،آخه عزیزم این چه پیشنهادیه شما میدید اگر به اصطلاح صنعت خودرو رو نداشته باشیم 8000 مدیر با عملکرد بسیار پایین در این صنعت از کجا باید تامین معاش بشن اون هم مدیران خودی و نه غیر خودی ها ،به نظرم این پیشنهاد اصلا" قابل اجرا نیست. در ضمن اینجا ایرانه ژاپن که نیست کل مدیران دولیتش در کشور 120 میلیونی بیش از 4000 هزار نفر نیست.بلاخره باید یه فرقی بین جهان پیش رفته و جهان چهارم هم باشه دیگه .
فلسفه اینکه دو یا سه تیم آخر لیگ به دسته پایین تر سقوط می کنند چیست؟
اگر چنین روالی نباشد چه اتفاقی می افتد؟
بی نهایت جانبدارانه بود
صنعت خودرو سازی با سوء مدیریت پدر مردم و کشور را درآورده چهل بار جشن خودکفایی سمند را گرفتند و در بوق و سورنا کردند ولی در دوران تحریم نتوانستند یک خودرو از خودشان حتی سمند را تولید کنند و از طرفی با سوء مدیرت قیمت تمام شده خودرو را بی نهایت بالا برده اند چرا صنعت خودرو کشور قادر نیست به هیچ نحو در مقابل قیمت و کیفیت خودروهای خارجی اندام نشان دهد و.....
با همین حرف ها ست که این شکلی داریم زندگی می کنیم.
جناب کارشناس!!!
چرا از آثار بد اقتصادی انحصار چیزی نگفتید
مگر کره جنوبی با ممنوعیت ورود خودرو به کشور و یاهمین
فرمول های شما به جایگاه امروزی در صنعت خودرو رسیده است
و...
اینکه خودروسازها ۲۳درصد ضرر کردن برچه اساس و منطقی اعلام شده صرفا جهت اختلاف قیمت بازار ازاد و کار خانه است که ضرر نیست چرا که خود خودرو ساز حاضر نیست تولید افزایش بدهد و دست از قرعه کشی بردارد اگر خودرو ساز تولید انبوه داشت کسی از بازار ازاد خرید نمیکرد اینها توجیه های بیخودی جهت افزایش قیمت و خود مصرف کننده هرچه بیشتر در شیشه کردن هست اگر خودروسازها راستمگر قبلا قیمت کارخانه به بازار نزدیک نشد ایا بعدش قیمت شکست شما اگر الان یکی پراید لوازم ان به قیمت ازاد بخرید و سرهم کنید به ۱۰۰میلیون نمیرسد پس توجیه نکنید اقتصاد انحصاری به جای نمیرسد
نگهداشتن صنعت خودرو از جیب مردم خسارت محض است
هرچند که رانت خواران همیشه حرف آخر را در این مملکت میزنند
تولیدکننده ای که محصول بی کیفیت و گران قیمت تولید می کنه هیچ مزیت رقابتی نداره و باید تعطیل بشه. اگه برای 207 تولید ایران خودرو قراره پنج میلیارد ریال پول بدیم خب جمعش کنید بره.
42 ساله عرضه مدیریت خودرو سازان را نداریم دم از جهانی میزنیم
نویسنده محترم! ما رو چی فرض کردی؟ همین که شما این دو تا شرکت رو خودروساز فرض کردی ما تا تهشو خوندیم. 40 سال دارن به اسم تولید داخلی خون مردم رو می مکن. به قول دوست بالایی اینا بیشتر دلال دولتین و سهمشو از جون مردم میگیرن و حق حساب بالادستی رو هم میدن.
اینا اگه خودروساز بودن که حلبی و فرغون و ارایه مرگ نمی دادن بیرون. دزدی نمی کردن از جیب مردم. بالاخره باید کاسه کوزه شونو جمع کنن. حق مردم این نیست.
کلام آخرتر

با یک مرور اجمالی از مطالب درج شده در تابناک طی یکی دو دهه اخیر براحتی می توان فهمید که تابناک مسئولیت بنگاه رسانه ای تخریب صنعت داخلی خودرو را یدک کشیده است.
شاید از نظر مطلب نویسان تابناک خطی مشی مزبوردر گذشته نوعی شگرد در انتقال مرکز ثقل اقتصاد کشور از مقداری چپ به مقداری راست بوده است. اما واقعیت مسئله این بوده است:
همیشه کم سوادی مخرب تر از بی سوادی است
به نظر من صنایع خوذزوسازی کلا باید تعطیل شود و مالیات واردات خودرو 50 درصد اعلام شود واین 50 درصد .به صورت بلاعوض به کارکنان صنایع خودرویی وقطعه سازان برای مدت دوسال داده شود تا بتوانند شغل مناسبی بدست آورند .. مصرف کننده هم خودرویی مناسب قیمت وایمن بدست می آورد
تحلیل های ابکی از کارشناسان ابکی تر
مردم متحد شوید و محصولات این دو شرکت کلاهبردار خودرو ساز را تحریم کنید
بالتماس خواهند افتاد.دفعه پیش یادتان هست چطوری اچمز شده بود ند یک جو همت میخواد
نف فقط قیمت خودرو بلکه قیمت ارز و همه چیز را باید واقعی کرد و آزاد کرد تا به تعادل واقعی برسیم تا قیامت نمیشود استخوان لای زخم نگه داشت تا زمانی قیمت‌ها واقعی نشود وضعیت اقتصاد همین است
مردم هم باید پای انتخاب خودشان بایستند
هم خودرو سازی باید تعطیل شود هم فوتبال پر از رانت و فساد بریم ورزش تک نفره بهتره والا.
این شرایط خیلی به سوداین لگن سازان دروغگو هست.چون همشون دلالای خودشنو توبازارازاددارن.شما اگه راست میگین.چرا واردات خودروهای خارجی رو ازادکنید.لعنت بردزد
آزاد سازی قیمتها و واردات و صادرات آزاد بهترین گزینه هست. باید بازار رقابتی باشد که خودرو ساز ها به فکر تولید محصول با کیفیت باشند. شاید در دو سه سال اول فروش بالایی نداشته باشند ولی در نهایت برای بقا در بازار خود را به روز خواهند نمود. باید یک نفر جرات به خرج بده و شاخ این غول رو بشکنه.
به درک که ضرر میکنن. مگه مردم ضرر نمیکنن؟ چهل ساله فقط آشغال تولید میکنین و این همه آدم کشته و معلول شدن. تورم و تحریم فقط برای این فرغون سازها هست که اینفدر نازشون رو میکشین؟ جز اینه که خودتون هم سود کلان از فروش این آشغالها دارین؟
همش هم فرغونسازا و دولتها مقصر نیستن. اون چند میلیون آدمی که تا ثبت نام میذارن میرن توو صف که ماشین برنده بشن و بتونن گرونتر به یه هموطن دیگه بندازن هم مقصرن. تا زمانی که مردم برای خرید این فرغونهای از رده خارج بی کیفیت صف میبندن اوضاع همینه. فردا هم ثبت نام هایماست ببین چجوری هجوم میبرن برای خرید.
پاسخ ها
م.ر.ث
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
حرف شما درسته ولی مردم بدبخت هم برای حفظ پولشون چنین می کنند!
با سلام.فقط قیمت گذاری دستوری برداشته شود وخودرو با ۱۰درصد کمتر از حاشیه بازار در بورس عرضه شود .به خدا قسم یکساله هم کیفیت خودروها بالا می رود وقیمت خودرو کاهش می یابد وشرکت از ورشکستگی نجات پیدا می کند وسهامداران هم سود می برند تا حالا هر چه دزدی کردید بسه .ای مافیای خودرو دست از سر بازار خودرو بردارید .نتجه خوردن این پولها پسرتان .....ودخترتان .....وزن وبچه هایتان ...در اخر چکاره خواهند شد از من گفتن ..وسلام
شما مزدور خودرو سازها هستید
این مطلب دروغی بیش نیست برای مظلوم نمایی خودروسازان
تولیدات خودروسازان با دلالهای خودشون تو بازاره به قیمت روز
مردمو چی فرض کردین
سال گذشته با دلار 29500 تومن قیمت پراید 70 میلیون تومن بود وقتی قیمت دلار حدود 23000 تومن شد قیمت پراید پایین که نیومد بالاتر هم رفت این بار به بهانه تورم داخلی عنوان شد . خوب با حساب دو دو تا چهارتا الان دلار همون حدود 29500 هست و با فرض تورم 50 درصدی قیمت پراید نهایتا باید 105 میلیون باشه که خیلی هم دست بالا گرفته باشیم پس مشکل جای دیگه ای هست لطفا آدرس غلط ندین .
این مقاله رو از کدوم خودرو ساز گرفتید ؟....چرا مردم باید تاوان چاق اداره شدن صنایع رو تو این مملکت بدهند ؟....خودرو سازهای دنیا با یک دهم نیرو و امکانات شما خودروی با کیفیت تولید می کنند . بهترین راه علاج این سرطان تعطیلی است !
واردات باید ازادشود همزمان قیمت دستوری نیز برداشته شود این جوری که قیمت ازادشود فقط قیمت بالا می رود
ازاد كردن واردات فله اى خودرو يعنى بيكار كردن صدها هزار نفر كارگران، تكنسين ها و متخصصين صنايع خودرو سازى در ايران و ايجاد در امد و اشتغال براى كره جنوبى، چين و……. وصد البته پروارتر كردن چند خانواده و گروه بد نام و حرامخوار پر نفوذ و صاحب رانت وارد كننده . هيچ كشورى در دنيا حاضر نيست دروازه هاى خود را بى حساب و كتاب براى واردات باز كند. امريكا كشورى كه حرف اول را در اقتصاد و صنعت دنيا ميزند حتى با واردات خودرو از توليد كننده هاى كره جنوبى و مكزيك كه توسط شركتهاى امريكايى ها براى استفاده از نيروى كار ارزان سرمايه گذارى شده مخالف است و انها را مكلف ميكند براى ايجاد اشتغال در خود امريكا اين صنايع را بتدريج به داخل كشورشان منتقل بكنند. اگر مديريت صنايع خودرو سازى مشكل دارد نبايد با پاك كردن صورت مسئله و از بين بردن اين صنعت عظيم و مادر موجب پراكنده شدن گنجينه بى بديل صدها هزار كارگر ماهر، تكنسين هاى دوره ديده و كارشناسان متخصصى كه در طول چند نسل با سرمايه و هزينه ملت شريف ايران بوجود امده است بشويم. ارزش بالقوه اين نيروهاى اموزش ديده و اماده به كار از كل امكانات و تجهيزات فيزيكى صنايع خود رو سازى بيشتر أست. با ازاد شدن قيمت خودرو و قطع شدن دست دلالان كه به مثابه افزايش نقدينگى خودروسازان ميباشد در زمانى كوتاه شاهد افزايش توليد و متعادل شدن قيمت ها خواهيم بود. برخورد احساسى با صنايع مادر و ريشه دار خودرو با راه انداختن كمپين كودكانه تحريم توليدات داخلى و نظاير ان خواسته قلبى دلالان وارد كننده خودرو و دشمنان داناى صنايع توانمند داخلى ميباشد.
یکی رفت دزدی صاحبخانه دید وفریاد زد آی دزد آقا دزده داد زد به حضرت عباس من چیزی ند دیدم صاحبخانه جواب داد دم خروس که از زیر لباست بیرون زده قبو کنم یا قسم حضرت عباس.از اول انقلاب خودرو سازها ضرر میدهند، در حیرتماینهمه سرمایه از کجا اومده
چرند نگو. چرا واردات خودرو ممنوعه؟تمام کشورها درشون به روی واردات باره ولی شما چرا؟؟؟.کیا نمیذارن خودرو وارد بشه.به ضرر کیه؟ آی ریسی واردات آزاد کن تا نفس سوادگران قطع بشه.لعنت به کسی که جلوی واردات خودرو گرفته
آزاد سازی قیمت خودرو یعنی اینکه خودروسازان با تولید قطره چکانی هر طور بخواهند با مردم بازی میکنند !
ملتی که انقلاب کرد که مستقل باشد و دست هیچ زورگویی بالای سرش نباشد دست و پا بسته در اسارت خودروسازان گرفتار می شود ! حتماً فردا هم تولیدکنندگان لوازم خانگی خواهان آزادسازی قیمتها می شوند سپس نانواها و الی آخر !
آزادسازی قیمتها زمانی برای ملت منصفانه است که ایرانیان بتوانند بدون دغدغه از هر کجای دنیا بدون تعرفه گمرکی برای خودشان خودرو بخرند والی آش کشک خاله چیزی جز خسارت و توهین به ملت ایران نخواهد بود !
چهل ساله که ماشینهای آشغال و تابوت های متحرک ایران خودرو و سایپا را به مردم بدبخت انداختین، پدر ملت دراوردین، سالانه هزاران نفر بخاطر این دوشرکت دزد از دنیا رفتن، حالا دم از بدهکاری میزنید، تمام ملت میدانند هر سال ایرانخودرو و سایپا به مدیران بلندپایه خود حق مجمع و پاداش انچنانی می‌دهند، آنوقت شما دم از ورشکستگی میزنید، اگر واردات خودرو آزاد شود مردم تف روی این اشغال ها نمی‌اندازند، خدا لعنتشون کنه با این تابو ت های متحرکشون
خودروسازان ایرانی مفت خورهای بیفکرهستند ۴۰سال بعداز انقلاب هنوز نتونستن یه خودرو تحویل مردم بدن مونتاژ کارای احمق
چند مرتبه در انتخابات شرکت کردیم برای بهتر شدن اوضاع و بتوانیم بعد۲۰سال خدمت یک خودرو بخریم این هم از دولت انقلابی و مردمی.
حالا قیمت دستوری هست و اینقدر اجحاف به مصرف کننده میشه ... وای به حال روزی که خودتون ببرید و بدوزید ...‌ اگر شما در گفته تان صادق هستید .اجازه بدید خودرو خارجی هم بدون تعرفه بالا وارد بشه ... ان وقت خواهید دید که مردم از صد کیلومتری کارخونه شما رد هم نمیشن ... تا کی باید تاوان سو مدیریت و انحصار طلبی شما رو بدن
روکه رونیست سنگ پای قزوینه،خوب رویی دارید که صحبت ازضرر روساخت این فرغونها می کنید،خجالت بکشید و واردات رو آزاد کنید شما الان که ۵۰ساله۵۰۰۰ساله دیگه با این سیستم فاسد وپر از رانت و...خودروسازنمیشیدوفقط مردم باید حرص وحسرت بخورند
آقا من به جای خودرو سازها باشم آهنی که توی خودروسازی به کار می‌ره رو خام صادر میکنم وبه جای ارز باپولش خودرو وارد میکنم به خدا خیلی هم ارزونتر به دست مصرف کننده میرسه وزمینها وپارکینگهای خودرو سازها رو خونه درست میکنم یعنی با یه تیر سه نشون میزنم
این همه خودرو توبازار ازاد ازکجا میاد قصه نبافید با این تورم زیاد سمند قیمت واقعیش شصت ملیونه.بعد شما میگید آزادسازی مگه چندسال قبل قیمت آزاد نشد چرا حقه بازهای خودروساز باز جواب تقاضا رو ندادند وبازار فاصله افتاد.اگه راست میگن تضمین بدهند که باازادسازی قیمت هرچقدر تقاضا باشه جوری میدیم ومدت چندماه امتحان کنند تا اگه نشد صنعت خودروسازی داخلی تعطیل بشه.گرچه اگه تعطیل بشه بنفع ملت ودولت هم هست.خدا لعنت کند مدیرهای نالایق را
باید ریس جمهور به فکر مردم باشه نعلت خدا برستمگران حرف های منازرات چه شد
قیمتدلار دوبرابر شده قیمت خودرودربازارشش برابرشده کارخونه ازادمیفروسد ابنهمه عاملفروش خودروهایی تولیدی توسطکارخونه بفروشمیرساند قرعه کشیها بیخودوقت مردم رامیگیرید ایا چه جواب دارید.
چقدر پول گرفتید این چرندیاتو بگید؟
تا کجا مردم تاوان بدن ، پول و جونه مردمو گرفتید با این اشغالا. شمام وجدان ندارید حق بگید. نمیتونید رقابت کنید دره کارخونتونو ببندید . و خودرو خارجی با کیفیت بدونه گمرک وارد کنید که مردم بهترین ماشینو سوار شن و جونشونو از دست ندن . نمیخوایم خودروعه ملی . با چه رویی نوشتید باید گرون بشه و... از جیبه مردم باید جیبه دزدا و دلال ها و مدیران مفت خور این شرکتا رو پر کنید؟
خب اگر ضرر کردن بساط کارخانه وتولید جمع کنید بجاش مرغداری بزنید لا اقل چند کشور حاشیه خلیج فارس می‌خرن ارز وارد کشور میشه وعمان خریدار پروپا قرص مرغ گوشتی مرغ این چه تحلیلی اگر جشن خودکفایی گرفتیم چرا ضرر واقعا با این تحلیل ها مرغ کنتاکی شروع به راه رفتن میکنه جمع کنید بساط اگر پشه به پراید بخوره اگر شانس بیارید نمیرید 6 ماه تو کما بعد تبدیل به آهن قراضه ورهسپار پاکستان عوضش موز وبرنج میاد
سلام
آقا چی واسه خودتون بلغور میکنید
کدوم زیان انباشته؟؟
بابا لامصب هر ماشینی حداحقل ۳۰ درصد شایدم بیشتر سود داره براشون
چقدر پول گرفتی که همش به نفع خودرو ساز مینویسین
بابا لامصب قطعه سازان شدن هیات میدره و قطعه های خودشونو به ۲برابر قیمت میفروشن و کلی چیزای دیگه اینا دلایل گرونی اند
شما اگه یه کم هم تحصیلات داشته باشی با یه تحقیق و برسی از قیمت آهن آلات گرفته تا تک تک لوازم خودرو جمع لوازم مثلا تیبا میشه ۷۰ ملیون پرشیا ۹۰ ملیون تازه من این هارو به نرخ آزاد‌حساب کردم در حالی که دولت میتونه به خودرو ساز سهمیه بده مقلا شرکت فولادی که پول برق آب گاز مالیات و... نمیده به خودرو ساز فولادشو به قیمت دولتی بده که خود این ۳۰ درصد حداقل صرفه جویی داره شما لطف کن کنار مطالبتون بنویس مخصوص افراد بی سواد ن مثل من هایی که از همه ارکان دولت بیشتر سواد داریم شما پول بگیر مطلب بزن تا حاکمیت تو فشار قیمت هارو بالاتر ببره
باز هم یکی دیگر از جیره خواران بیشرم مافیای لگن سازی و دلالان سیری ناپذیر دست به قلم شد.کجای این مسخره بازی و چپاولگری صنعت خودرو سازی است؟ صاحبان قدرت مالی و سیاسی هم ذی نفع هستند.... سال هاست که کوچکترین اثری از پیشرفت در این به اصطلاح صنعت خودرو سازی نمی بینیم. فقط ادعاهای پوچ و طلبکاری از زمین و زمان است و بلعیدن منابع عمومی و بیت المال و دارایی های ملت فلک زده و به گروگان گرفته شده بدست عدهای ....
فرغون ده میلیونی دارن میفروشند 500م میگن ضرر کردیم؟
خودرو سازی های ایران نه تنها زیان ده نیستند بلکه سود ده هم هستند در غیر این صورت حکومت آن را مانند دیگر کارخانه ها که اموال آن را فروخته و رها کرده خودرو سازی را هم رها میکرد ولی اینها فاصله قیمتی تا بازار آزاد را زیان حساب میکنند
بنده هم معتقدم قیمت ها و واردات خودرو را آزاد کنید تا مردم بدانند لگن می خرند یا خودرو
خدا شر هرچی از خدا بی خبره از سر این مردم کم کنه.خیلی این حرفها زده شده.همه چیز رو بهتر ازهمه مردم میدونن.دنیا ارزش نداره که این همه ظلم کنی.آخرش چه.آه و نفرین مردم پشتشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
همانی که حضرت امام گفت : خدایا شر نا اهلان و نامحرمان را از سر ما کم کن
از سایتها و نویسندگانی مثه شماها خیلی بدم میاد که یکطرفه و بدون دلیل و منطق درست و حسابی هر چی دلتون میخواد مینویسید .. شماها یا خوابید یا خودتونو زدید به خواب .. نون دونی دولت و اطرافیان همین دو شرکت لگن ساز شده شرکتایی که پولو مردم و بیش از یکسال در اختیار میگیرن بدون اینکه قیمتی مشخص کنن با سود مسخرشون بعدا هر دو سه ماه یبار همه رو شوکه میکنن بعد دولت هزار هزار میلیارد وام بدون برگشت بهشون میده ، قطعه ساز بهشون قطعه رو قسطی میده و بازار انحصاری هم که دست خودشه دیگه چی ازین بیشتر میخوان بدون اینکه هزینه ای از جیب خودشون بزارن نون دونی خوبی براشون فراهم شده بعدش شما میاید ازینا دفاع میکنید واقعا براتون متاسفم
خلاصه کلام این نوشته سفارشی این بوده ( البته با بهانه و شانتاژ ضرر خودروساز ) که سودی که این وسط دلال - تفاوت قیمت کارخانه و بازار آزاد - می برد را ، باید کارخانه ببرد .
کارخانه روی این رقم چشمگیر چشم طمع داره و تمام سعی اش را هم ( با تولید قطره چکانی ) می کند تا این فاصله را به نفع خود در اختیار بگیرد .
خودروسازهای وطنی از طریق انضباط مالی و کنترل دستمزدهای مدیران و همچنین تعدیل نیروی مازاد می توانند به خودشان سروسامانی بدهند
تابناک ستون پنجم شدی مبارکه
کسانی که در خودرو سازی مسئولیت دارند دست از دلال بازی بردارند و به جای اینکه خودروها را به دست دلالها بدهند به مردم برسانند خودشان که سود می برند هیچی مردم هم راضی هستند چون دست دلالها قطع شده است وقیمت واقعی بدست می اید . اگر دروغ هست برو تحقیق کن و دیگر اینکه برو یک قطعه از نمایندگی های سراسر کشور دنبال کن گیرت نمی آید و آدرس فلان مغازه را بهت می دهد چرا ؟ چون نماینده ها قطعات را از ایران خودرو یا سایپا می گیرند و به آشنایان خود می فروشند و آن مغازه دار قطعه را صد برابر به مشتری می فروشد . ...
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان