بازدید 15489

مالیات ستانی به ایستگاه لوکس نشین‌ها رسید/ مالیاتی کمتر از قد و قواره شارژ ماهیانه مولتی‌میلیاردرها/ ردیف ۳۵۰ میلیارد تومانی بودجه نقد می‌شود؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد، در دو سال گذشته، دولت تنها ۸۰۰ هزار تومان مالیات از خانه‌های لوکس دریافت کرده که در مقایسه با ۳۵۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده در بودجه، رقم بسیار ناچیزی است. در روز‌های اخیر، مالیات ستانی از خانه‌های لوکس وارد مرحله جدیدی شده است.
کد خبر: ۱۰۸۸۴۶۹
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۱ 18 November 2021

مالیات ستانی به ایستگاه لوکس نشین‌ها رسید/ مالیاتی کمتر از قد و قواره شارژ ماهیانه مولتی‌میلیاردرها/ ردیف ۳۵۰ میلیارد تومانی بودجه نقد می‌شود؟

در اردیبهشت ماه سال ۹۷ آمریکا از برجام خارج شد و رئیس جمهور این کشور اعلام کرد که تحریم‌ها علیه ایران در مدت ۹۰ روزه و ۱۸۰ روزه باز خواهند گشت.

به گزارش تابناک اقتصادی، مهمترین تحریم‌ها در مدت ۱۸۰ روزه تحریم‌های نفتی علیه ایران بود. این تحریم‌ها با هدف به صفر رساندن درآمد‌های نفتی ایران طراحی شده بود.

در ۱۵ آبان ۱۳۹۷، اما به دلیل آنکه هشت کشور نتوانستند نفت سایر کشور‌ها را جایگزین نفت ایران کنند آمریکا شش ماه دیگر به این کشور‌ها مهلت داد؛ مهلتی که در اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ به پایان رسید و این آغاز مشکلات بودجه‌ای دولت وقت بود.

کسری بودجه شدید موجب شد تا دولت وقت به دنبال راهکار‌هایی برای جبران هزینه‌های بودجه‌ای خود باشد. تحریم‌های نفتی به هر حال به هر نحوی که بود دور زده شد، اما با شیوع ویروس کرونا در دنیا و اُفت شدید قیمت نفت و کاهش تقاضا برای آن دیگر واقعا درآمد‌های نفتی ایران به صفر نزدیک شد.

در این بین، رهبر انقلاب در بهمن ماه ۹۷ به دولت سه ماه وقت داد تا اصلاحات ساختاری بودجه را انجام دهد که از آن جمله می‌توان به کاهش وابستگی بودجه به نفت اشاره کرد. یکی از راهکار‌های کاهش وابستگی بودجه به درآمد‌های نفتی، تکیه بر درآمد‌های مالیاتی بود. در زمان رکود و شیوع ویروس کرونا فشار بر مودیان مالیاتی ممکن نبود و از این روی، پایه‌های مالیاتی جدید تعریف شد که از آن جمله می‌توان به مالیات ستانی از خانه‌ها و خودرو‌های لوکس اشاره کرد.


مالیات ستانی از خانه‌های لوکس در این دو سال چگونه بوده است؟

بررسی‌های شش ماهه بودجه در سال جاری نشان می‌دهد، در نیمه نخست سال جاری، دولت از محل مالیات‌های مستقیم حدود ۸۷ هزار میلیارد تومان درآمد کسب کرده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال ۹۹ بالغ بر ۵۸ درصد رشد داشته و دولت توانسته است ۱۱۸ درصد رقم مصوب را محقق کند.

نکته بااهمیت اینکه بررسی‌ها نشان می‌دهد که مالیات بر واحد‌های مسکونی لوکس از سال ۹۹ تاکنون در بودجه لحاظ شده است، اما عملکرد سال ۹۹ در زمینه مالیات ستانی از خانه‌های لوکس صفر بوده و هیچ درآمد ریالی از این بخش حاصل نشده است.

در سال جاری نیز ۳۵۰ میلیارد تومان درآمد از این محل در نظر گرفته شده بود که در شش ماهه نخست تنها ۸۰۰ هزار تومان مالیات از این محل گویا اخذ شده است!

مالیات ستانی به ایستگاه لوکس نشین‌ها رسید/ مالیاتی کمتر از قد و قواره شارژ ماهیانه مولتی‌میلیاردرها/ ردیف ۳۵۰ میلیارد تومانی بودجه نقد می‌شود؟

مالیات ستانی از خانه های لوکس وارد فاز جدید شد

در شرایطی که ۴۰ روز از تصویب آیین‌نامه اجرایی نحوه اخذ مالیات از واحدهای مسکونی و ویلاهای گران‌قیمت، ذیل بند خ تبصره‌۶ قانون بودجه سال‌۱۴۰۰، مشهور به «قانون مالیات بر خانه‌های لوکس»، در هیأت وزیران و ابلاغ آن از معاون اول رئیس‌جمهوری به وزارتخانه‌های اقتصاد، راه و شهرسازی، کشور، دادگستری و صنعت، معدن و تجارت می‌گذرد، سازمان امور مالیاتی نیز به تازگی آیین‌نامه اجرایی در مورد نحوه محاسبه و دریافت مالیات از این خانه‌‌ها را به ادارات مالیاتی ابلاغ کرده تا این خانه‌‌ها فقط یک‌قدم با صدور قبض‌های مالیاتی و پرداخت حقوق دولت فاصله داشته باشند و مالیات ستانی از خانه های لوکس وارد فاز جدید شود.

مالیات بر خانه های لوکس چقدر است؟

براساس آیین‌نامه اجرایی بند خ تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۰، واحد‌های مسکونی و باغ‌ویلا‌هایی که ارزش آن‌ها تا ۱۰ میلیارد تومان می‌باشد از پرداخت مالیات معاف هستند و خانه‌ها و باغ‌ویلا‌های گران‌تر باید به نسبت مازاد بر ۱۰ میلیارد تومان به‌صورت پلکانی، مبالغی را سالانه به‌عنوان حقوق دولت به سازمان امور مالیاتی بپردازند.

بر اساس آیین‌نامه بند خ ماده‌۶ قانون بودجه امسال، نرخ‌های مالیاتی خانه‌ها و باغ‌ویلا‌های لوکس به شرح زیر است؛

  1. تا ۱۵ میلیارد تومان ۰.۱ (یک‌دهم) درصد کل ارزش به‌عنوان مالیات سالانه.
    ۲ـ  به ازای ارزش ۱۵ تا ۲۵ میلیارد تومان، ۰.۲ (دو دهم) درصد مالیات سالانه.
    ۳ ـ به ازای مازاد ۲۵ تا ۴۰ میلیارد تومان ۰.۳ (سه دهم) درصد مالیات سالانه.
    ۴ ـ با ارزش بیش از ۴۰ میلیارد تومان تا ۶۰ میلیارد تومان ۰.۴ (چهاردهم) درصد مالیات سالانه.
    ۵ـ خانه‌های با ارزش بالای ۶۰ میلیارد تومان باید نسبت به مازاد این مبلغ سالانه ۰.۵ (نیم درصد) از ارزش روز را به‌عنوان مالیات به خزانه واریز کنند.

البته رقم این مالیات در مقایسه با ارزش خانه‌ها و باغ‌های لوکس رقم دندان‌گیری نیست و به‌عنوان نمونه، یک خانه یا باغ ویلای ۱۵ میلیاردی در سال‌جاری در نهایت فقط باید ۵ میلیون تومان مالیات پرداخت کند و مالیات یک خانه ۷۰ میلیارد تومانی نیز از ۲۰۰ میلیون تومان در سال فراتر نمی‌رود. بررسی نسبت مالیات به ارزش ملک در این حوزه، حاکی از این است که مالیات سالانه یک خانه یا باغ‌ویلای ۱۵ میلیارد تومانی، معادل ۰.۰۳ درصد ارزش روز آن خانه یا باغ‌ویلاست و این نسبت برای خانه ۷۰ میلیارد تومانی نیز به ۰.۲۹ درصد می‌رسد.

مالیاتی هم تراز با شارژ ماهیانه لوکس نشین ها

از سوی دیگر، همان طور که اشاره شد، یک واحد مسکونی ۱۵ میلیارد تومانی در کشور ما در حالی باید سالانه ۵ میلیون تومان مالیات پرداخت کند که شارژ عمومی سکونت در آن واحد مسکونی که باید به صورت ماهانه پرداخت کند، به مراتب بیشتر و حداقل دو برابر این مقدار است. آنچه معیوب بودن نرخ مالیات سالانه را بیشتر نشان می‌دهد، مقایسه آن با مالیات بر خانه‌های خالی به عنوان مالیات فرعی است. برای چنین واحد‌هایی، میزان مالیات بر خانه خالی بیش از ۴۰ میلیون تومان برآورد می‌شود. به این ترتیب، میزان مالیات اصلی و ضد سفته‌بازی به مراتب کمتر از مالیات ناکارآمد یعنی مالیات بر خانه خالی است.

خانه های لوکس چگونه شناسایی می شوند؟

در آیین‌نامه ‌اجرایی بند خ تبصره‌۶ قانون بودجه‌۱۴۰۰اعلام شده است که وزارت راه و شهرسازی (به‌عنوان متولی سامانه املاک و اسکان کشور)، وزارت صنعت، معدن و تجارت (به‌عنوان متولی سامانه املاک و مستغلات)، وزارت کشور (متولی سازمان همیاری شهرداری‌ها و دهیاری‌ها) و سازمان ثبت اسناد و املاک به ارائه اطلاعات املاک گران‌قیمت ظرف ۱۵‌روز از زمان درخواست، به سازمان امور مالیاتی مکلف هستند.

ثبت اطلاعات چه زمانی به اتمام خواهد رسید؟

همچنین در این آیین‌نامه، مدت‌زمان اتمام ثبت اطلاعات در سامانه املاک و اسکان کشور که در اختیار وزارت راه و شهرسازی است، پایان آذر ۱۴۰۰ اعلام شده که البته بنا به اظهارات مسئولان این وزارتخانه، احتمال دارد تا پایان سال نیز تمدید شود. نکته دیگر اینکه براساس آیین‌نامه، ملاک قیمت املاک لوکس، ارزش روز آنهاست و در املاک مشاعی، ابتدا ارزش کل ملک تعیین و سپس براساس قدرالسهم هر مالک، مالیات ستانده می‌‌شود. از دیگر نکات قابل‌توجه آیین‌نامه این است که خانه‌های لوکس در حال ساخت مشمول مالیات نیستند و پیش از زمان صدور گواهی پایان کار، این خانه‌ها وارد چرخه مالیات‌ستانی نمی‌شوند.

طبق اعلام قانونگذار، سقف زمانی سازمان امور مالیاتی برای محاسبه ارزش واحدهای مسکونی و ویلاهای گران‌قیمت، پایان آذرماه امسال است و تا دو ماه پس‌ از آن نیز باید مراتب احصا شده را به مالکان خانه‌های لوکس ابلاغ کند و اگر مالکان خانه‌های لوکس تا پایان بهمن امسال مالیات متعلقه را پرداخت نکنند، سازمان امور مالیاتی می‌تواند رأساً آن را وصول کند؛ ضمن اینکه سازمان ثبت اسناد از انتقال سند و جابه‌جایی واحدهای لوکس مشمول مالیات درصورت پرداخت‌نشدن آن، جلوگیری خواهد کرد.

به هر صورت با توجه به اینکه شرایط درآمدی دولت بسیار نامناسب است و همین موجب شده تا دولت کسری بودجه شدیدی را متحمل شود، در نتیجه باید امیدوار بود که این گونه مالیات ها که تصویب شده اند، هر چه زودتر به مرحله اجرا برسند تا بخشی از درآمدهای مورد نیاز دولت را تامین کنند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۹
فقط یک نمایش برای اروم کردن طبقه ضعبف و مردم فقیر
مثلا بگویند ما از پولدارها پول میگیریم اگر در این ساهلها بسیار پولدار شده اند
فقط عرضه دارن از کارمندان و ارتشی ها و آتش نشانها نقدا مالیات بگیره. مابقی مالیات نمیدن که بماند همیشه هم طلبکارن
به لطف مسئولان با این سرعت کاهش ارزش پول ملی به زودی بیشتر مردم لوکس نشین و لوکس سوار خواهند شد و باید مالیات زندگی لاکچری به دولت پرداخت کنند
امیدوارم سانسورنکنی تابی عزیز
۴۳ سال پیش قرار بود مملکت مال فقرا و مستضعفین بشه اما الان متاسفانه خواسته یا ناخواسته تبدیل شدیم به یک کشور صددرصد سرمایه داری و شکاف بین فقیر وغنی به حد اعلای خودش رسیده !!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
این داستان از دولت سازندگی شروع شدو بیمه کارگران از حالت رسمی به قراردادی تبدیل شد و عده ای ارباب شدند و دیگران رو با حقوقی ناچیز به استثمار کشیدن
چه کسی پاسخگوی شکاف عمیق بین فقیر وغنی است که روز به روز هم بیشتر میشه ؟؟؟!!!!
طبقه متوسط عملا ازبین رفته و جامعه به دوقشر فقیر وغنی تبدیل شده وشکاف بین این دوقشر که بیشتر هم متشکل از فقراست هر روزبیشتر وبیشتر میشود
در اینکه باید همه فعالیت های اقتصادی مالیات بدهند هیچ تردیدی نیست . خانه ها سالانه عوارض نوسازی میدهند و در هنگام نقل و انتقال نیز مالیات پرداخت میکنند . این نوع مالیات به هر مبلغ حتی بسیار ناچیز محملی عقلانی ندارد .
قدم بعدی تسری این مالیات به همه خانه ها در هر پایه قیمتی خواهد بود.
من لوکس نشین نیستم اما طوری نوشتید شارژ ماهیانه حداقل ۲ برابر مبلغ مالیات است انگار پولدار ها باید بابت هرچه دارند مالیات بدهند .
مالیات باید رقم منطقی باشد و البته باید در جای درست خرج شود . صرفا گرفتن مالیات ملاک نیست بلکه نحوه استفاده از آن مهم است
بعد گله میکنید که چرا ایرانیها در کشور دیگر خانه میخرند . مالیات باید به در امد باشد نه دارای . 2 . شما مالیات بر ماشینهای لوکس بستید در خالی که هنگام ورود به ایران بیش از ارزش ماشین مالیات میگیرید در حالی که ماشین جزو مصرفی ها میباشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
ماشین در ایران کالای سرمایه ایست نه مصرفی
چرا باید مالیات از شارژ بیشتر باشه؟ الان تو آلمان واسه یه آپارتمان ۱۰۰ هزار یورویی مالیات سالانه حدوده ۱۰۰ یورو هست (البته مالیات برای اشغال زمین هست یعنی واحد تو ساختمون ۱ طبقه بیشتر از همون واحد تو ساختمون ۲ طبقه مالیات میده). در حالی که شارژ ساختمون واسه همون واحد ماهی ۵۰ تا ۱۰۰ یورو هست (فقط هزینه نظافت , بیمه , آسانسور و برق راهپله). به نظرم همه باید مالیات بدن و میزانش هم بر مبنای چیزی باشه که قابل تقلب نباشه. مثل متراژ و شهر/منطقه. وگرنه با این قانون اونایی که دستشون تو کاره آپارتمان ۱۰۰۰ میلیاردی رو ۱۰ میلیارد ارزیابی میکنن
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
چه چیزماشبیه آلمان است که بایداین آخری هم مدل آلمان شود اینجا هرچه خوبان همه دارندماتنها داریم
شاید دارندگان چنین خانه ها و ویلاها بیشترشان خودی باشند و آدم که از خودش مالیات نمیگیره . میگیره ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
خانه ای که ۲ میلیارد بوده الان شده ۲۰ میلیارد. این یعنی ارزش پول کم شده. نمیتونه آجر خونه رو بفروشه مالیات بده که. این قانون باید برای کسانی باشه که بیش از یک خانه دارند.
دولت که هرچی سرمایه داشتیم گذاشتیم تو بورس برای بودجه برداشت و الان هم دنبال مال و اموال دیگمون هست. معمولا مالیات املاک اضافی توجیه پذیر هست ولی در حال حاضر این مبالغ ذکر شده و با قیمتهای فعلی 10 میلیارد تومن یک واحد 100 متری در منطقه متوسط تهران هست. این روش مالیات باعث افزایش چشمگیر تورم خواهد شد.باید ببینیم دولت دیگه دنبال چیه ما هست
بسیارخانه های کلنگی وحتی دربافتهای فرسوده قدیمی وجوددارندکه براساس قیمت بازارقیمتی درحدخانه لوکس دارند
درحالیکه چنان کهنه وفرسوده هستند که مالک پیرآن توان تعمیرش رانداردبااین برنامه مالک چنین خانه هائی که سالها درآن زندگی کرده اندمجبوربه فروش آن ویاتعویض باآپارتمان کوچکی درسالهای اخرعمرمیگردندکه این افرادبسرعت افسرده وازبین میرونداین قانون اگرقراراست اجراشودبایدبرای خانه های نو وجدید اجراشودوبه درآمدمالک هم توجه کرد این بی انصافی
بزرگی به پدران وبزرگترانمان است کسب درآمدبرای دولت خوب است ولی نه بقیمت نابودی وفقیرکردن شهروندان بهتراست کلمه لوکس یالاکجری رادرست تفسیرکنیم یک خانه کهنه وفرسوده پانصدمتری درمرکزشهرتهران بقیمت وفرمول شما میشودخانه لوکس درخالیکه بیش ازهفتادسال است ساخته شده واگراتفاق خاصی نیافتد سی چهل سال دیگرهم قابل زندگی است چه کسی بخودش حق میدهدازاین خانه که معمولاًمالکانشان افراد فرسوده وبازنشسته ای هستندکه هشتشان گرو نوشان است بعلت بالارفتن قیمت ملکشان بخاطرتورم مالیات ببنددوآنان رابه زورآپارتمان نشین کند درفرهنگ ماترحم به پیران رسم وواجب بود اکنون بی اعتنائی وتوهین وکوتاه ترکردن عمرشان دارداعتبارمیشود راستی بکجامیرویم
مالیات ثروتمندان را با قدرت و بدون تبعیض اجرایی کنید و از واکنش ثروتمندان، سلبریتیها، افراد معروف و ذی نفوذ نترسید. اگر به قانون تمکین نکردند یا ماموران مالیاتی به وظیفه خودشان به درستی عمل نکردند، از قوه قهریه استفاده کنید تا معنی عافیت و کسب درآمد در ایران را بفهمند.
کمی از کشور کفر، آمریکا، مالیات ستانی و اجرای عدالت مالیاتی را یاد بگیرید که دو روز پس از تصویب قانون مالیات ثروتمندان، ثروتمندترین فرد جهان را مجبور به فروش ۲۱ میلیارد دلار از سهام شرکت تسلا کردند تا از عهده پرداخت مالیات متعلقه برآید
این نحوه اجرای قوانین مالیاتی، یعنی مسخره کردن عدالت و همه ارزشهایی که داعیه آن را داریم. ثروتمندان به ریش شما میخندند و با پولهایی که از امکانات اقتصادی و امنیت این کشور بدست می آورند در ترکیه و دبی و غیره ملک و املاک میخرند
مالیات یک خانه 70 میلیارد تومانی نیز از 200 میلیون تومان در سال فراتر نمی‌رود..... جالبه مردم را چی فرض کردن با همین دست فرمون بریم سال دیگه قیمت این ملک حداقل 20 درصد بالا بره بعد این مالیات کجاش را میگیره...آقا شما
فقط خوب بلدین قانونهایی برای قشر حقوق یگیر بلدین وضع کنین که بچلینشون
قيمت خانه ١٥ ميلياردي در واقع يك و نيم ميليارد است
شما ارزش پول مملكت را از بين برده ايد شما با تورم ملت را بيچاره كرد ه ايد
حالا ماليات هم ميخواهيد
ظلم تا كجا
نمایندگانی که از شهرستان ها و دهات آمده اند نتوانستند چند ساختمان در شهر ها را ببینند وچشم طمع به این طریفق به آنها بستند این قانون در تعارض با قانون مالکیت است و نارضایتی عمومی ایجاد می کند چرا که مالیات از چهار صفری که از گردش مالی خارج شده عقلانی نیست،، وکمک به فرار سرمایه گرانی بیشتر دلار،، می کند ودر نهایت موجب تخریب کشور می‌شود، دولت ومجلس این قوانین را در ظاهر خیر خواهانه تصویب کردند ولی در عمل به ضرر مردم است
رو اصل قضیه تاثیری نداره البته، ولی یک دهم درصد از ۱۵ میلیارد می‌شه ۱۵ میلیون.
الان بسیاری اشخاص هستند آپارتمان یا خانه‌ای داشتند که بعلت تورم گران شده ودرآن ساکنند وکارمندویا بازنشسته اند میشود گفت فقیران میلیونرهستند من اطمینان دارم آن مولتی میلیاردرها با انواع ترفند چیزی پرداخت نخواهند کرد فقط این قانون شامل بی دست و پا ها می شود
نتیجه میگیریم که داشتن 10 واحد 5 میلیاردی بهتر از داشتن یک واحد 50 میلیاردی است
يعني اين طرح مسخره ماليات ستاني از واحد مسكوني در هيج جاي جهان اجرا نميشود چون ماليات ستاني قواعد و قوانييني دارد كه مسؤلين ما از ان بي اطلاعند ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
قاعده و قانونش اینه که باید مالیات بدی. البته سخته ولی وقتی مجبور بشی و پای آبرو و جان در میان باشد، مالیات که هیچ کل ملک و املاک را هم دو دستی تقدیم خواهی کرد
مالیات گیری از یک کالای مصرفی، بدون در نظر گرفتن درآمد صاحب آن عین ظلم و بی عدالتی است. صرف قیمت بالای یک واحد مسکونی دلیل بر ثروتمند بودن مالک آن نیست. بسیاری از آپارتمان ها و یا خانه های ویلایی در شهر های بزرگ به دلایل مختلف دارای ارزش ریالی بالایی شده اند. این مالیات ستانی باعث می شود مالک، آن خانه را فروخته و آپارتمان کوچکتر و یا در منطقه پایین تری خریداری نماید.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر