بازدید 34506

صادرات عسل متوقف شد

به گفته رییسی، سودهای کلانی در تولید عسل دست‌ساز وجود دارد که توانست به وزیر فشار بیاورد که استاندارد اجباری را حذف کند. وزیر پیشین حتی حاضر به برگزاری مناظره و گفت‌وگو با ما نشد.
کد خبر: ۱۰۸۴۰۱۶
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۴ 25 October 2021

به گزارش تابناک، رییس هیات مدیره کانون صنعت زنبور عسل کشور خاطر نشان کرد: حذف استاندارد اجباری بر تولید عسل باعث توقف صادرات عسل شد.

عفت رییسی سرحدی در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به دلایل توقف صادرات عسل، گفت: عسل ایران جزو طبیعی‌ترین عسل‌های تولید شده در جهان محسوب می‌شود که همواره مشتریان خاص خود را داشت.

وی خاطر نشان کرد: در سال 1399 زنبوداران موفق شدند پس از 20 سال استاندارد عسل را اجباری کنند. اما بعد از گذشت 6 ماه وزیر پیشین جهاد کشاورزی، در آخرین جلسه شورای عالی استاندارد، با استاندارد اجباری عسل مخالفت کرد و این مسئله باعث توقف صادرات این محصول شد.

این فعال اقتصادی در پاسخ به این پرسش که به چه دلیل وزیر خواهان حذف این استاندارد شد، گفت: بنا به شنیده‌های ما که نزدیک به واقعیت است وزیری که مسئول امنیت غذایی کشور است تحت تاثیر فشار شرکت‌های تولیدکننده عسل دست‌ساز با این استاندارد مخالفت کرد.

وی با اشاره به دوره کوتاه وضع استاندارد اجباری بر تولید عسل، تصریح کرد: در همان مقطع کوتاه که استاندارد عسل از سوی سازمان استاندارد اجباری شد پایش قابل توجهی بر روی عسل‌های تولید شده صورت گرفت در این زمان برای 6 شرکت که با منشا کلوگلز و افزودنی عسل تولید می‌کردند پرونده‌های قضایی تشکیل شد.

رییسی ادامه داد: در دوره استاندارد اجباری عسل، توانستیم بازارهای خوبی برای محصول خود در جهان پیدا کنیم و محصول ما به بسیاری از کشورهای آمریکایی و اروپایی از جمله آلمان صادر شد.

به گفته رییسی، سودهای کلانی در تولید عسل دست‌ساز وجود دارد که توانست به وزیر فشار بیاورد که استاندارد اجباری را حذف کند. وزیر پیشین حتی حاضر به برگزاری مناظره و گفت‌وگو با ما نشد.

این فعال اقتصادی بابیان اینکه استاندارد تشویقی شامل کنترل کیفی نمی‌شود، تصریح کرد: عسل به‌ عنوان ماده خوراکی شفابخش در شرایطی که بسیاری از مردم کمبود مواد غذایی دارند می‌تواند جوابگوی نیاز بدن باشد از این‌رو کیفیت و استاندارد آن اهمیت ویژه دارد.

وی با اشاره به تعداد زنبورداران فعال در کشور، گفت: 100 هزار زنبوردار، درحدود 100 میلیون کلونی را مدیریت می‌کنند. باید بگویم که میانگین برداشت عسل از هر کندو به طور متوسط بین 10 تا 15 کیلو است. البته زنبوردارانی که صحراهایی بهتری در دسترس آنهاست از هر کندو 25 کیلو عسل برداشت می‌کنند.

به گفته این فعال اقتصادی،‌ در سال جاری به دلیل کمبود بارش متوسط برداشت از کندوهای عسل کاهش یافت.

وی با اشاره به گران شدن قیمت نهاده‌های زنبور عسل، تصریح کرد: مکمل‌ها و داروهایی که برای مبارزه با آفت زنبور عسل استفاده می‌شود 50 درصد گران‌تر شدند. باید توجه داشت که این نهاده‌ها مشمول ارز دولتی نمی‌شوند و با ارز آزاد وارد می‌شوند.

رییسی با اشاره به طولانی بودن پروسه اعطای مجوز به داروهای زنبورعسل، افزود: سرمایه‌گذاران رغبتی برای تولید و واردات نهاده‌های زنبور عسل از خود نشان نمی‌دهند.

به گفته این فعال اقتصادی، در فصل زمستان که شهد و گرد گلی در طبیعت وجود ندارد زنبورداران به شکر و مکمل‌های تقویتی نیاز دارند این درحالیست که برای تامین شکر باید هزینه‌های گزافی متقبل شوند و دولت نیز از آنها حمایتی نمی‌کند. زنبوردار باید شکر را با نرخ آزاد کیلویی 11 هزار تومان خریداری کند.

رییسی در پایان با اشاره به سیاست‌های حمایتی دیگر کشورها از زنبورداران، گفت: در کشورهای اروپایی و آمریکایی حتی برخی کشورهای همسایه مانند عراق، به منظور حفظ اکوسیستم و جلوگیری از بیابان‌زایی و افزایش تولید دانه‌های روغنی به زنبورداران سوبست می‌دهند که کندوهای خود را به مراتع ببرند تا زنبورها با گردافشانی باعث افزایش محصولات کشاورزی شوند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۶
ماشالله اعضای کابینه حسن هرکدام یک مافیارو ساپورت میکردند. ولی سیف مافیای بانکی نعمتزاده مافیای خودرو سعیدنمکی مافیای دارو و.....کاظم خاوازی مافیای عسل واحتمالا چندمحصول کشاورزی دیگه....چون پشتشان هم به کوه بود کسی نمیگفت ونمیگه بالای چشمتان ابروست. منتظر بقیه لیست هستیم.
خدایا کاری کن که تمام صادرات مواد غذایی قطع بشه الان صادرات گوشت از مرز ترکیه قطع شده گوشت رو اونجا کیلویی ۸۰ میفروشند جوک جدید عسل دست ساز مومن مملکت خشک سالی شدیده گل کجاست که زنبور عسل گیر بیاره و عسل تولید کنه بگو صادرات مشکل پیدا کرده بگو کشورهای خورنده عسل ایرانی استاندارد الزام کردن متاسفانه کاسبان صادرات مشکل پیدا کردن الهی آمین
خوب . الحمد ..... حالا حاکمیت خیز برداشته برای نابودی عسل. موفق باشید دلاورها. حالا فقط دلم میخواد بدونم اون وزیری که این کار رو کرده نظرش در خصوص شفافیت اموال مسئولین چیه. اگه میخواد بگه "من برای این کار فقط یه شیشه عسل گرفتم" سرم بکوبم به دیوار.
صادرات فرهنگ غنی اسلامی ایرانی
اجرای قانون استاندارد اجباری باعث جداشدن عسل طبیعی و مصنوعی از یکدیگر خواهد شد و قطعا به نفع مصرف کننده و زنبورداران طبیعی کار و همچنین به نفع آینده صادرات این محصول خواهد بود فقط تنها کسانی که با این قانون مشکل دارند، مافیا و تولید کنندگان عسل مصنوعی هستند که متاسفانه قدرت دست آنهاست.
تا زمانی که صنایع مختلف در دست مافیاست، و منافع عده ای خاص بر منافع عموم مردم و کشور ارجعیت دارد، وضعیت اقتصاد کشور روز به روز بدتر خواهد شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
،متاسفانه قانون استاندار د هم توسط مافیای عسل سازان ی تدوین شده است که میتوانند ان فرمولاسیون را در کرخانه شون اجرا کنند هیچ اعتمادی به خلوص عسل شان نیست .یارو با تغذیه شربت نمیگزارد زنبور فرصت گل گردی داشته باشد باگرفتن گواهی 2% ساکارز تن تن عسل روانه بازار میکند. این 2% در هیچ زنبورستانی قابل تنظیم و تولید نیست الا کارخانه مجهز. 40 سال سابق زنبورداری و 18 سال سابقه کار در آزمایشگاه هیچ اعتقادی به استاندارد عسل ندارم د
دیگر چه چیزی مانده است که صادر نکنند از انسان گرفته تا مرغ گوشت برنج .........
خوب حالا که وزیر از این شرکتها ساپورت میشه مجلس استیضاحش کنه اونکه دیه وزیر نیست
من مصرف کنده داخلی کاری به این حرفا ندارم فقط اینو دارم کاملا احساس میکنم همه چی تو این مملکت داره صادر میشه و تاثیرش رو مردم دارن سر سفرشون میبینند ! با صادرات محصولات درجه یک تولید داخل قیمتهاا نجومی شده واز سوئی چون برای صادرات استاندار لحاظ میشه محصولاتی که صادر میشه خوب خوباشه آنچه که برای مصرف داخلی میمونه آت آشغالای درجه 3 نا سالم آنهم با قیمتهای نجومی !!! ما اولین تولید کننده خرما در جهان هستیم آنوقت مردم خودمان باید خرمای درجه 3 رو به اسم رطب ممتاز گیلیوئی 40 تومن بخرند !!! در مورد انجیر کشمش پسته بادام گردو و محصولات دیگه همین وضع را داریم ! متاسفانه قیمت این محصولات بدلیل صادرات چنان بالا رفته که همش از سرسفره مردم حذف شده بیچاره نسل جدید و بچه های امروز ، خیلیهاشون بجای اینکه مثه قدیما تو جیبشون بادام و پسته و انجیر و این چیزا باشه با آت و آشغالای مصنوعی باید شکمشونو پر کنن .
خدای بزرگ نابود کند باعث وبانیان حذف استاندارد ،البته همه می‌دونیم چون که خود اون مدیر تولید کننده عسل تغلبی هستش هیچ کدوم از دولتهای ما از زنبور دار حمایت نکرد تا الان حتی به زنبور دار بیمه تامین اجتماعی هم ندادن الا رغم اینکه زنبور داری یکی از مشاغل سخت هستش ،خدا چطور میخواد رحم کنه که حتی کشاورزان ما از ورود زنبوردار به باغات و مراتع جلوگیری میکنند ،زنبورداران دیگه عادت کردیم به سختی و بی کفایتی مسئولین خیر ندیده جهادکشاورزی انشالا که خیر از زندگیشان نبینند
دوستان دوستان سلام خدا می داند وشاهد ناظر
اگر کشور ما ایران یکسال فقط یکسال صادرات آجر سیمان ومیل گرد بطور کلی اهنش راصادر نکند قیمت مسکن توی شش ماه اول بر می گردد به سال ۸۸ دوم. دولت به وفور بازار پر کند. به وسایل ساختمانی. نه تنها ساختمان در تمام زمینه ها آقاجان اگر می خواهید حکومت کنید. اگر می خواهید امنیت داشته باشید همین کار را بکنید.
الهی خیر نبیند این وزیر بی کفایت کاین ظلم را در حق زنبور داران انجام داده.
حداقل روی شیشه عسل های کارخانه ای بنویسد درکارخانه درست شده تامردم عسل طبیعی روتشخیص بدن
این غش درمعامه حساب میشه که عسل دست ساز بجای طبیعی فروخته میشه
صادرات است که مردم این مملکت را بیچاره کرده ودرحسرت خیلی چیزها هستیم.؟؟؟؟؟؟؟!!!!!ووووووووو
این اقا هیچ اطلاعی از عسل ندارد
سلام اینا حرف هست که جلوی عسل دست ساز میگیرن فقط توصیه میکنم عسل بدون موم نخرید
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر