بازدید 13089
تابناک اقتصادی بررسی کرد

سقف اجاره در دوران کرونا باز هم رعایت نشد/ مستاجران دوباره نقره داغ شدند

در خرداد ماه سال جاری بود که یک بار دیگر ستاد ملی مقابله با کرونا، مصوبه تعیین سقف برای اجاره بها را ابلاغ کرد و بدین ترتیب، سقف افزایش نرخ اجاره بها در تهران ۲۵ درصد، کلانشهر‌ها ۲۰ درصد و سایر شهر‌ها ۱۵ درصد تعیین شد. حالا آمار‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که این سقف اجاره بها رعایت نشده است.
کد خبر: ۱۰۸۱۲۵۹
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۶ 10 October 2021

در سال ۱۳۹۷ بود که تحریم‌ها علیه کشورمان آغاز و همین موجب شد تا موج گرانی‌ها به دلیل تحریم‌های مختلف آغاز شود؛ گرانی‌هایی که به کالا‌های اساسی از جمله مسکن رسید.

به گزارش تابناک اقتصادی، قیمت مسکن در چند سال اخیر با جهش‌های وحشتناکی رو به رو شد و در ماه‌های اخیر، قیمت آن برای هر مترمربع میانگین از ۳۰ میلیون تومان هم گذشته است. جهش قیمت مسکن موجب شد تا شاهد افزایش اجاره بها نیز باشیم.

بنا بر اطلاعات وزارت راه و شهرسازی ـ که به تازگی منتشر شده ـ متوسط درآمد خانوار در سال ۹۹ بالغ بر ۸ میلیون تومان بوده است. طبق این اطلاعات وزارت راه و شهرسازی متوسط اجاره یک واحد مسکونی ۷۵ متری در سال ۹۹ به صورت ماهانه ۵ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان برآورد شد؛ بنابراین، سهم اجاره بها از درآمد خانوار در سال ۹۹ برای تهران و کلانشهر‌ها ۶۴ درصد است که رقم قابل توجهی است. این سهم برای سایر مراکز استان‌ها و شهر‌های بالای ۲۰۰ هزار جمعیت ۵۹ درصد و شهر‌های زیر ۲۰۰ هزار تن جمعیت ۴۹ درصد برآورد شده است.

این افزایش اجاره بها نیز در شرایطی رقم خورد که کرونا کمر اقتصاد خانوار‌ها را خم کرده بود و هر آنچه از تحریم‌ها در سبد خانوار‌ها مانده بود، کرونا درو کرد.

در این شرایط، دولت قبل تصمیماتی برای کنترل اجاره بها گرفت. اولین تصمیم این بود که وام ودیعه مسکن به مستاجران پرداخت کند. وام ودیعه مسکنی که برای گرفتن آن باید از هفت خوان رستم مستاجران عبور می‌کردند و تازه بعد از عبور از این هفت خوان و رسیدن به وام ودیعه مسکن، ملاحظه می‌کردند که این وام آن قدر‌ها هم کاربردی در پرداخت رهن‌های سنگین ندارد! شاید این وام در شهر‌های کوچک به کمک خانوار‌ها رسید، اما در شهر‌های بزرگ و با رهن‌های سنگین، تنها گوشه‌ای از آلام مستاجران را التیام می‌بخشید.

تصمیم دوم دولت این بود که سقف اجاره بها تعیین کند. در سال گذشته این اتفاق رخ داد، اما علیرغم اینکه مسئولین مربوطه از اجرای این سقف اجاره بها رضایت داشتند، آمار‌ها چیز دیگری را بیان می‌کرد و نشان می‌داد، به هیچ عنوان سقف اجاره بها رعایت نشده است.

به هر صورت این دو سیاست مقابله با وضعیت فعلی مسکن و اجاره بها، در سال جاری نیز اجرایی شد. از وام ودیعه مسکن و ماجرا‌های آن که بگذریم، مساله هم اکنون سقف اجاره بهاست.

امسال نیز بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا، سقف افزایش نرخ اجاره بها در تهران ۲۵ درصد، کلانشهر‌ها ۲۰ درصد و سایر شهر‌ها ۱۵ درصد تعیین شد.

حالا تازه‌ترین داده‌های مرکز آمار از بازار اجاره بها، نشان می‌دهد، در تابستان امسال، شاخص اجاره بهای واحد‌های مسکونی در مناطق شهری، رشد ۸ درصدی نسبت به فصل قبل و رشد ۲۴.۷ درصدی نسبت به تابستان سال ۹۹ داشته است.
 
سقف اجاره در دوران کرونا بازهم رعایت نشد/ مستاجران دوباره نقره داغ شدند
در این میان، برای خانوار‌هایی که قراردادشان را تمدید کرده اند، این تورم اجاره بها، بسیار بالاتر بوده و این خانوار‌ها مجبور شده اند قرارداد‌های جدید را با رشد قابل توجه ۴۶.۹ درصد منعقد کنند! با کنار هم قرار دادن این اعداد به این نتیجه خواهیم رسید که سقف اجاره بها در سال جاری نیز به مانند تابستان گذشته اصلا اجرا نشده است.

موضوع دیگری که آمار‌های مرکز آمار ایران، توجهات را به خود جلب می‌کند، نرخ تورم ۴۶.۹ درصدی برای اجاره بهای قرارداد‌های تمدیدی است. این رقم نسبت به نرخ تورم قرارداد‌های تازه، حدود ۱.۹ برابر بیشتر است. این مسئله نیز از عوامل مختلفی ناشی می‌شود که از آن جمله می‌توان به کنار آمدن موجران با مستاجران جدید جهت زودتر اجاره دادن مسکن خود اشاره کرد یا اینکه مستاجرانی که قصد تمدید داشته اند، بدون در نظر گرفتن این سقف‌ها و مکافات‌ قانونی جهت پیگیری، تن به افزایش اجاره بها حتی بیشتر از سقف را داده اند یا اینکه اصلا خیلی از مستاجران اطلاعی از این سقف‌های تعیین شده نداشتند و با فرض اینکه هر سال به دلیل تورم باید اجاره بها افزایش یابد، تن به این اجاره بهای بیشتر از سقف داده اند و حتی شاید کسانی که تمدید کرده اند، با محاسبه هزینه‌های جابجایی راضی به افزایش اجاره بها بیشتر از سقف شده اند.

به هر صورت هر آنچه هست، موضوع این است که این سیاست ابلاغی سقف اجاره بها بدون اهرم‌های قانونی جهت مقابله با قانون شکنان در این زمینه، نمی‌تواند اجرایی شود و در این دو سال به وضوح این مساله دیده شد. همچنین یک بار دیگر ثابت شد که سیاست گذاری دستوری در اقتصاد جواب نمی‌دهد و این نظام عرضه و تقاضاست که قیمت‌ها را در نهایت تعیین خواهد کرد.

تنها راه مقابله با این اجاره بها‌های نجومی این است که دولت سمت عرضه مسکن را تقویت کند تا دست مستاجران در چانه زنی برای کاهش اجاره بها بازتر باشد. هر چند ساخت مسکن و اضافه شدن به تعداد مسکن‌های اجاره‌ای فعلا منتفی است، اما حداقل کار این است که هر چه زودتر قانون مالیات بر خانه‌های خالی اجرایی شود تا این خانه‌ها با اهرم فشار مالیاتی به چرخه بازار مسکن بازگردند.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۷
مسئولین محترم اصلا به فکر ملت نیستند. این
که گفته می شود تحریم باعث وضعیت اقتصادی بد ایران است فقط و فقط بهانه برای پوشش عدم توانایی در انجام مسئولیت است. فقط فکر پاسخ گویی به مردم در آن دنیا باشید. در این دنیا که کسی پاسخ نمیدهد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
مردم ایران هر وقت به مشکل بر می خورند می گویند به فکر ان دنیا باشید.
و
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
سلام در حوزه خرید و فروش و اجاره در کل کشور هیج حساب کتابی و کارشناسی وجود نداره و هر هیچی دلش میخاد می‌کن و کد رهگیری نمیدن که مالیاتش بدن این حوزه بخاطر همه مردم خوبه قانونی بشه بطور مثال رهن و اجاره که با توجه به عدم آگاهی افراد هر طوری میخان می‌کن وهیچ نظارتی نیست خوبه در خرید فروش اجاره رهن حتما قبل از انعقاد قرار داد کارشناسی بشه تا اینقدر به
چرا قانون شامل مساجران مغازه نشده که مالکها چندین برار اجاره مغازهارو بالا بردندباتوجه به اینکه همهش تو ایام پیک کرونا بسته بودند و خیلی از مغازه ها رو حکم تحلیه گرفتن
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
سوالتو بهتر و بازتر بگو. مثلا بگو چرا اجناس و کالاهای داخل مغازه اجاره ای تون مشمول این قانون نشد و مغازه دارها کالاها رو چندین برابر یکسال پیش فروختند. میبینی یه جای کار همش میلنگه....
از وقتی رییسی اومده همه چی بدتر شده
همه چیز ارزون شده به غیر از اجاره و مستاجران نقره داق شده اند!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
همه چیز رو میشه نخرید اما خونه و سر پناه رو میشه نداشت؟
یکی نیست به داد 60 درصد مردم مستاجر برسد. یا مسئولین ما 60% را نمی فهمند یا خودشان جز 40% هستند و برایشان اهمیتی ندارد. تازه ممکن است منافع آنها نیز با خطر روبرو شود.
موجرها هم در نبود قانون هر چه تیغشان ببرد به بهانه تخلیه، کوتاهی نمی کنند. از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را جلوی چشمت می آورند تا خواست ظالمانه شان را موجه کنند.
تازه با کلی قرض و وام بانکی با شرایط بسیار سخت امسال را می بندید، تازه اول بدبختی با شمارش معکوس برای سال آینده شروع می شود.... لطف اگر عرضه دارید اگر شرف دارید که برای مردم کار کنید بسم الله اگر نه استعفا کنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
عزیز مشکل از بی لیاقتی مسعولین است که طی سالها با تورم بالای ۲۵ درصد به حقوقها حداکثر ۱۰٪ اضافه کرده اند و الا وضع تجار و صاحبان صنایع و دلالان عزیز که روز به روز بهتر می شود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
خود شما ببین مواد غذایی رو نسبت به سال گذشته چقدر گرونتر میخری بالاخره موجر هم انسانه و غذا لازم داره عین شما مستاجر عزیز
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
اغلب موجرها، سرمایه یه عمر زندگیشون رو تبدیل کردن به یه آپارتمان که همونم قسط بانکی ده بیست ساله داره با هزینه های استهلاک کابینت و نقاشی وگرمایش سرمایش و... حالا خداییش با این اجاره های 25 درصدی
جور درمیاد؟
دولت نمی تواند حق موجر پایمال کند. تورم بالای 60 درصد بعد 25 درصد افزایش نرخ اجاره
می بایست خود دولت مابه التفاوت تورم و نرح اجاره به موجر پرداخت کند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
چرا نمیتونه ؟ خوب هم میتونه؛ از قدیم گفتن
خرج که از جیب مهمان بود حاتم طائی شدن آسان بود
متشکریم رییسی
دولت میخواهد بی لیاقتی خودش را با به جان هم انداختن مستاجر-مالک. فروشنده-خریدار و ..... جبران کند
کلا توی این مملکت چیزی بنام نظارت و کنترل وجود نداره و هرکس هرکاری دلش میخواد میکنه والسلام
پدر مستاجر ها دراومد.
پاسخ ها
امید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
مستاجران در ایران در حوزه برنامه ریزی نیستن. باز احسنت به تابناک که مرتب این مساله مهم رو فراموش نمیکنه
کدوم حرفشون رو تونستن اجرایی کنن که اینو اجرا کنن؟ دولتو تعطیل کنن مملکت بهتر بی صاحب اداره میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
این حرف درسته. همچنین این شرایطی که ما داریم همچنین فرقی با بی صاحبی نداره
وقتی دولت با کاهش روزانه ارزش پول ملی مردم را نقره داغ می کند انتظار دارید چه اتفاقی برای مستاجران پیش بیاید
انقدری ما بدبختیم که
طرف اجاره رو چهار برابر کرده در کنار اینکه پیش هم گرفته
صاحبخونه هم میگه کلی خرج دستمه از کی میتونه کم کنه؟؟؟؟ از مستاجر
چرا دولت ادرس غلط میده به مردم گرانی را دولت به مردم تحمیل کرده هر بالایی سر مردم امده دولت ها مقصرند وقتی دولت با مالیات های گزاف و بی ظابطه ویه هر روشی از مردم پول میگیره .این اقتصاد زنجیره هست.قرار نیست شما بنزین سه هزار تومنی بزنی بعد کرایه تاکسی ازتجریش تا هفت تیر صدتومان باشه هر گرانی از طرف دولت و نظام را مردم باید به دوش بکشن
همه جاي دنيا اين چيزا بر اساس عرضه و تقاضا هست، اين دست كردن دولت تو جيب موجر هست، اگه كمكي به مستاجر بشه بايد دولت بپردازه به صورت بلاعوض، نه اينكه يه وام با سود زياد و كلي دوندگي بده، همونطور كه الان اينجا تو امريكا كاپيتاليستي دولت به مردم اينقدر تو اين دوران كمك كرده نقدي، بيمه بيكاري، وام بدون سود و…. بهتره جاي مرگ گفتن بر اينو اون يكم ببينيد بقيه دنيا چه كرده اگه خوب بوده شما هم الگو برداريد
ضمن احترام به همه مستاجران یک موجر حق دارد به این موضوع فکر کند که وقتی هر چیزی که می خواهد بخرد نسبت به سال قبل دو برابر شده است یعنی 100 درصد افزایش چرا من باید 25 درصد افزایش بدهم ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
خب خونه شماها هم گران شده دیگه چه ربطی به کرایه داره؟ هم کرایه بره بالا هم خونه شما ۱۰ برابر بشه؟
من خودم موجر هستم واقعا هم حد ۲۰ درصد را رعایت کردم ولی می دانم با این تورم کمر شکن حتما به مشکل برمی خورم مستاجر توقع دارد خانه را رنگ و نقاشی کنم قیمت گرفته ام کل اجاره بها یک سال را هم که بدهم نمی توانم خانه را نقاشی کنم این روش نهایتا به بن بست میرسد
خیلی از مشکلات اقتصادی و ... ریشه در فساد و ناکارآمدی بانک های کشور دارند. ساختار فاسد و ربوی بانک ها باعث شده است که نقدینگی فقط در خدمت سرمایه داران و افراد ذی نفوذ و دارای رانت باشد. برای اصلاح اقتصاد جامعه باید بانک ها را اصلاح کرد.
اجاره تنها منبع درآمد خانواده ماست، همین پول اجاره خرج گوشت و میوه و قبض و دارو تو خونه ما میشه!
1-صورت مساله مطروحه شما اساسا غلط است
2-حرف دولت حرف زور و بخشش از کیسه خلیفه است
3-وقتی توزم نزدیک 55 درصد است چرا باید اجاره خانه 25 درصد اضافه شود؟؟
4- شکی نیست که نه تنها اجاره خانه بلکه هزینه خورد و خوراک هم تامینش مشکل است و بسیاری از مردم در فقر زندگی می کنند
4- آیا دولت در مقابل مردم مسئول است یا موجری که با هزار بدبختی ملکی خریده است ؟
بنابراین بجای معلول گرانی اجاره بها به علت های آن بپردازید که مقصر اصلی دولت است .
وزارت مسکن یک نگاه به حقوق کارمند خودش بیداد. بیشتر مردم بیکارند. چطور میانگین درآمد 8 میلیون شده
مگر این که یک سری درآمدهایی نجومی میلیارد ی داشته باشند که این میانگین را تا اینقدر بالا آورده
بعضی از بازنشستگان حقوق زیر 4 میلیون دارند
بعضی حتی زیر سه میلیون. آنهایی که سرپرست خانوار قبل از 30 سال کار فوت شده
کسانی هستند که امرار معاششان فقط یک واحد اجاره ای است .حالا شما بفرمایید وقتی میانگین گرانی ها 60 درصد است 25 درصد اضافه شدن به اجاره چه دردی از موجر برطرف میکند ....ایا او حق زندگی کردن ندارد ...مگر انها اجناس را میتوانند ارزانتر بخرند یا پول اب وبرق را به قیمت پارسال بدهند ......مقصر مسئولانی هستند که خبر از اوضاعی که برای مردم ومملکت بوجود اورده اند ندارند واین میان فقط مردم عادی هستند که افتاده اند به جان هم .......
چرا مالک با وجود این همه مالیات و ... باید به خاطر کرونا از حق اجاره خودش بگذره و حتی نمیتونه مستاجر رو بگه تخلیه کن که خودم خونه رو لازم دارم! ولی دولت حتی حاظر نیست یک ریال از مالیات یا پول برق و آب یا ... رو ببخشه!! دولت محترم لطفا از جیب خودش ببخشه و نه از مردم!!
ملکی داشتیم که سالها پیش به خاطر آشنایی با مستاجر به قیمت خیلی ارزانی اجاره داده بودیم و امسال که ملک رو لازم داریم نه میتونیم طرف رو بلند کنیم و نه میتونیم اجاره عرف رو بگیریم! میگه نسبت به پارسال فقط 20درصد میتونی افزایش بدی!!!
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
عجب نمک نشناسیه. پر رو شده. شکایت کن پشتشو بگیر حکم تخلیه بگیر. خونتو غصب کرده
شما هیچ دوخانه ای نمیتوانید پیدا کنید که دقیقا مثل هم باشند که بخواهید برای اجاره آنها سقف تعیین کنید این گونه طرحهای نسنجیده فقط باعث میشود مالکین از بازسازی و تعمیر خانه ها خودداری کنند
ما مردم چند دهه‌‌ای هست که داریم نقره داغ میشیم. از تحریم خارجی تا فساد داخلی
مگه صاحبخانه خرج نداره؟ یه تعمیرات ساده خونه و بازسازی از اجاره یک سال بیشتر میشه
به جای این کارها ارزش پول ملی را درست کنید تا همه چیز ارزان بشه
آپارتمان سه میلیارد توماتی را ماهی شش میلیون اجاره دادم در حالی که اگه توی بانک سپرده می شد ماهی حدود ۵۰ میلیون سود می داد ، دولت باید درآمد مردم را افزایش دهد و با کاهش اجاره ؛ دیگر کسی در صنعت ساختمان سرمایه گذاری نخواهد کرد و معضل اون موقع آشکار خواهد شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
خوب نابغه خونه تو ۴ سال دیگه سه برابر میشه اما بزاری بانک نهایت ۲ برابر میشه ارزشش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
آقای دکتر هم اجاره میگیره و هم از تورم ملکت گرانتر میشه در بانک فقط سود میگیری ولی سودی بابت افزایش تورم و بهای ملک بهت نمیرسه
تحريم بهانه اي شده براي توجيج بي كفايتي مسئولين
بايد قانون بهاي تمام شده ي مسكن يك مطالبه ي ملي شود
صاحب خونه ی ما که امسال کرایه رو دو برابر کرد و ما هم از عهده کرایه بر نیامدیم و مجبور شدیم خونه رو عوض کنیم
این مصوبه غیر قانونی و غیر اخلاقی و فقط مشکل ساز است.
اجاره را دولت گران کرده چرا کسی کهسرمایه گذاشته خانه خریده مفت اجاره بده وقتی دولت ارزش ول ملی را از بین برد و این گرانی و تورم ساختگی را ایجاد کرد چرا توقع دارید مردم از جیبشان ببخشند زندگی خرج دارد اون کسی که خانه ای اجاره داده برای کمک به هزینه هاش است...
بانک مراجعه کردم مسول مربوطه میگوید چون ملکی برای دیافت اجاره نداری وسپرده برای گرفتن سود وام .ودیعه به شما تعلق نمگیرد اگرملک داشتم سپرده داخل بانک وام نمی خواستم فقط سرکاریم
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان