بازدید 12331
تابناک اقتصادی بررسی کرد

چالش‌های سکاندار جدید بانک مرکزی؛ «از نقدینگی ۴ هزار هزار میلیارد تومانی» تا «میراث بدهی ۱۶۵ هزار میلیارد تومانی دولت روحانی»

هفته گذشته بود که هیات دولت در جلسه خود، به ریاست کلی علی صالح آبادی بر بانک مرکزی رای مثبت دادند تا صالح آبادی رهسپار ساختمان شیشه‌ای میرداماد شود. وی که سابقه ریاست سازمان بورس را در کارنامه خود دارد، حالا در برهه‌ای از زمان به بانک مرکزی رسیده که اقتصاد ایران از هر لحاظ در شرایط خاصی قرار گرفته است.
کد خبر: ۱۰۸۱۰۰۷
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۸ 09 October 2021

چالش های سکاندار جدید بانک مرکزی؛ «از نقدینگی ۴ هزار هزار میلیارد تومانی» تا «میراث بدهی ۱۶۵ هزار میلیارد تومانی دولت روحانی»

روز چهارشنبه هفته گذشته بود که سرانجام بانک مرکزی رئیس جدید خود را بعد از گمانه زنی‌های فراوان شناخت تا به نوعی تیم اقتصادی دولت سیزدهم، یکی دیگر از تکه‌های پازل خود را تکمیل کند.

به گزارش تابناک اقتصادی، در اوایل شکل گیری دولت سیزدهم گمانه زنی‌های فراوانی پیرامون کسی که قرار بود بر صندلی ریاست ساختمان شیشه‌ای میرداماد تکیه بزند صورت گرفت، اما سرانجام این علی صالح آبادی بود که با مهر تایید هیات دولت رهسپار این ساختمان شد.

علی صالح آبادی کیست؟

 
علی صالح آبادی در سال ۱۳۵۷ در سبزوار متولد شد. وی دارای مدرک کارشناسی ارشد معارف اسلامی و مدیریت مالی از دانشگاه امام صادق و دکترای مدیریت مالی از دانشگاه تهران و عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق است.

او نخستین رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار بعد از تصویب قانون بازار اوراق بهادار بود که از سال ۱۳۸۴ تا اواخر سال ۱۳۹۳، یعنی به مدت حدود ده سال، ابتدا مسئولیت دبیرکلی سازمان کارگزاران بورس اوراق بهادار تهران و پس از آن، مسئولیت ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار را برعهده داشت.

بسیاری صالح آبادی را به عنوان مدیری توسعه گرا می‌شناسند که نقش کلیدی در شکل گیری ساختار نوین بازار سرمایه داشتـه است. برخی از مهمترین اقدامات صالح آبادی در سازمان بورس و اوراق بهادار عبارتند از:

- تأسیس بورس‌های چهارگانه (بورس اوراق بهادار تهران، فرابورس ایران، بورس کالای ایران و بورس انرژی) در چهارچوب قانون بازار اوراق بهادار

- تأسیس نهاد‌های مالی جدید شامل صندوق‌های سرمایه گذاری، شرکت‌های تأمین سرمایه، شرکت‌های سبدگردان، مشاور سرمایه گذاری و سایر نهاد‌هایی که امروز، سهم قابل توجهی در توسعه بازار سرمایه و تأمین مالی از این بازار داشته اند.

- توسعه و عملیاتی کردن ابزار‌های مالی جدید شامل انواع صکوک، اسناد خزانه اسلامی و .. که علاوه بر شرکت ها، دولت در حاضر بخش عمده‌ای از کسری بودجه خود را از طریق انتشار این اوراق تأمین می کند.

- توسعه فناوری اطلاعات در بازار سرمایه، راه اندازی معاملات آنلاین به عنوان مهمترین زیرساخت فناورانه در تسهیل امکان سرمایه گذاری در بورس

- تسهیل در روند پذیرش شرکت‌های متعدد در بازار سرمایه، تنوع بخشیدن به شرکت‌ها و صنایع حاضر در بورس به ویژه در اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی

- تکمیـل قوانین و مقررات بازار سرمایه، از جمله قانون توسعه ابزار‌ها و نهاد‌های مالی جدید

وی در ۲۵ آذر ۱۳۹۳ از ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار ایران استعفا داد و محمد فطانت‌فرد عهده‌دار این وظیفه شد. همچنین صالح آبادی بنیان گذار انجمن مالی اسلامی ایران است.

او به علاوه مسئولیت‌هایی همچون مدیر تالار منطقه‌ای بورس کرج و مسئول بررسی‌های سرمایه گذاری در شرکت سرمایه گذاری غدیر، سازمان تأمین اجتماعی و ستاد اجرایی فرمان امام داشته است.

وی تا قبل از اینکه ریاست بانک مرکزی را بر عهده بگیرد، مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران بود.

چالش های سکاندار جدید بانک مرکزی؛ «از نقدینگی ۴ هزار هزار میلیارد تومانی» تا «میراث بدهی ۱۶۵ هزار میلیارد تومانی دولت روحانی»
 

صالح آبادی در چه شرایطی بر صندلی ساختمان شیشه‌ای میرداماد تکیه زد؟

 
مدیرعامل پیشین بانک توسعه صادرات ایران در حالی به ساختمان شیشه‌ای میرداماد رهسپار شد که اصلا حال و روز اقتصاد ایران به دلیل تحریم‌های سهمگین و شرایط کرونایی خوب نیست.

وی در شرایطی این مسئولیت را بر عهده گرفت که می‌داند از اردیبهشت ماه سال ۹۸ ایران، به دلیل تحریم‌های نفتی نتوانسته است درآمد‌های نفتی مندرج در قانون بودجه را محقق سازد؛ از این روی، چند سالی است که دولت با رشد هزینه ها، با کسری‌های بودجه سنگینی رو به رو بوده است و همین مساله موجب شده تا دولت گذشته به استقراض از بانک مرکزی رو بیاورد و از این راه سرعت چاپ پول و نقدینگی را چند برابر کند. نقدینگی طبق آخرین آمار منتشره در یک قدمی ۴ هزار هزار میلیارد تومانی قرار دارد که رقم بسیار افسانه‌ای است. اکبر کمیجانی رئیس کل وقت بانک مرکزی در ۲۴ شهریورماه سال جاری گفت: حجم نقدینگی در پایان مردادماه ۱۴۰۰ به رقم ۳۹۲۱۴.۳ هزار میلیارد ریال رسیده است.

از سوی دیگر، بر اساس اطلاعات منتشره توسط بانک مرکزی، حجم بدهی دولت به بانک مرکزی تا پایان مردادماه امسال با رشد معنادار ۶۷.۴ درصدی نسبت به مرداد سال گذشته، به رقم ۱۶۵ هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان رسیده است. این حجم عظیم از بدهی دولت به بانک مرکزی که مسلما میراث دولت تدبیر و امید برای بانک مرکزی است، از چالش‌های اساسی پیش روی مدیریت جدید این بانک است که برای مقابله با تداوم این روند، باید چاره اندیشی شود.

این شرایط در حالی است که کارشناسان کسری بودجه امسال را رقمی حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان تخمین می‌زنند.

کسری‌های بودجه پیاپی و چاپ پول برای پر کردن چاله‌های بودجه ای، موجب شده است تا نرخ تورم در این سال‌ها سرسام آور و سفره مردم رفته رفته کوچک‌تر از گذشته شود. بنا بر آخرین خبر‌های منتشره پیرامون نرخ تورم، مرکز آمار ایران این نرخ را در شهریورماه سال جاری ۴۵.۸ درصد اعلام کرد!

همچنین صالح آبادی در حالی این سمت را قبول کرده است که به دلیل تحریم‌های بانکی نه دلار‌های صادرکنندگان و نه حتی اندک دلار‌های نفتی حاصل از دور زدن تحریم‌های نفتی و فروش آن، به ایران بازمی‌گردد. ایران کلی منابع بلوکه شده دلاری در کشور‌های دیگر دارد که این کشور‌ها حاضر نیستند این منابع را به دلیل تحریم‌ها به ایران بازگردانند. همین مسائل موجب شده است تا ارزش پول ملی روز به روز سقوط کند.

تمام این شرایط به کنار، حال و روز بسیاری از بانک‌ها نیز خوب نیست. بیشتر آن‌ها با زیان‌های انباشته‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند که اگر قانون گذار بخواهد به قانون عمل کند، هم اکنون باید برای تک تک بانک‌های سرشناس حکم ورشکستگی را صادر نماید.

به هر حال اقتصاد ایران در شرایط بسیار حساسی قرار گرفته و انتظارات از بانک مرکزی بسیار بالاست. حالا همه کانون توجهات فعالان اقتصادی به عملکرد صالح آبادی است تا ببینند، وی با این مشکلات اقتصاد ایران چه خواهد کرد؟ اما گذشته از این مسائل صالح آبادی چه باید کند و اولویت‌های بانک مرکزی چیست؟

اولویت‌های بانک مرکزی چیست؟

 
رئیس جمهور پس از انتخاب رئیس کل جدید بانک مرکزی با تأکید بر اینکه نقش بانک مرکزی در حفظ ارزش پول ملی و کنترل تورم بسیار اساسی است، گفت: بانک مرکزی باید جدی بر عملکرد بانک‌ها نظارت دقیق و نه نظارت توصیه‌ای داشته باشد.

آقای رئیسی رمز موفقیت در عرصه اقتصاد را سلامت در نظام اقتصادی دانست و گفت: امکانات و پول زیادی در اختیار بانک مرکزی قرار دارد که اگر بر آن نظارت نباشد، قطعاً مشکل‌آفرین خواهد بود. اینکه در هر فساد اقتصادی ردی از بانک و شبکه بانکی به چشم می‌خورد، گواه آن است که در نظام بانکی کشور اشکالاتی وجود دارد.  رئیس جمهور همچنین از رئیس کل بانک مرکزی خواست با نظارت جدی و دقیق بر نظام بانکی کشور، حفظ منافع ملت را اساس کار خود قرار دهد و به خاطر هیچ منفعتی در مقابل منفعت ملت، کشور، ارزش پول ملی و منافع اساسی کوتاه نیایید.
 

درخواست وزیر اقتصاد از رییس کل جدید بانک مرکزی

از سوی دیگر، سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد نیز بلافاصله بعد از انتخاب صالح آبادی به عنوان رئیس کل بانک مرکزی طی توئیتی نوشت: با رای امروز هیات دولت، دکتر علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی تعیین شد. برای ایشان در مسئولیت حفظ ارزش پول و مهار تورم، هدایت اعتبار به فعالیت‌های مولد و نظارت موثر بر شبکه بانکی آرزوی توفیق روز افزون دارم.

همچنین سیدمحسن دهنوی، یک عضو هیات رئیسه مجلس نیز امروز ۱۷ مهر ۱۴۰۰ طی مطلبی در صفحه توئیتر خود نوشت: «ضمن تبریک انتصاب آقای صالح‌آبادی به ریاست بانک مرکزی، پیشنهاد می‌شود اقدامات زیر در صدر اولویت‌ها قرار گیرد؛

‏کنترل حجم خلق نقدینگی به وسیله شبکه بانکی، خصوصا بانک‌های خصوصی

‏تجمیع تمامی فرآیند‌های مرتبط با اعطا و بازپرداخت تسهیلات در شبکه بانکی در سامانه متمرکز اعطای تسهیلات

استفاده از نشان‌گر‌های فعالیت اقتصادی مولد در اعتبارسنجی متقاضیان تسهیلات

‏مدیریت سپرده‌های بانکی و اِعمال محدودیت‌هایی بر سپرده‌های سرمایه‌گذاری مانند حذف ابزار پرداخت

تعیین فاصله زمانی تاریخ درخواست و امکان برداشت از حساب و تعیین نرخ موثر شکست سود در برداشت پیش از موعد.»
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۴
وقتی احمدی نزاد رفت حداقل کسری بودجه نبود شصت میلیارد دلار پول تو خزانه بود و سه میلیون مسکن کلی کار شده بود ولی ملت الان میان دوبار حرف از روی شکم سرهم میکنن
پاسخ ها
شکراله
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
برادر احمدی نژاد مملکت را با نزدیک 4000میلیارد از خاتمی تحویل گرفت با نفت 7دلاری در طول هشت سال با نفت 120دلاری شصت میلیارد تحویل دولت بعد داه هنر کرده به نظر شما111111111111111111111
ناشناس
| Germany |
۱۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
یکی دوسال بیشتر 120 میلیارددلاری نبود چرا فکر میکنید عین هشت سال انقد پول دست ایران اومد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
کل پولی که در اختیار احمدنژاد بود 120 میلیارد دلار ذخیره ارزی و 600 میلیارد دلار فروش نفت که همه را بر باد داد و خزانه خالی را تحویل داد
فعلا که دولت جدید هیچ حرکتی جهت پائین اوردن تورم نکرده .فقط انتقاد از دولت قبل
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
سیمان میلیگرد ارزان شد انصاف داشته باشیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
آره سیصد درصد گران شد،بعد بیست درصد ارزان شد،تازه یادت رفت بگی که زنگ زد سر کوچه( چین) ،واکسن فرت و فرت وارد شد
چرا نمی نویسید، 4 میلیون میلیارد یا بنویسید چهار هزار تریلیون یا مردم را به نمادهای ریاضی عادت دهید 4 ضربدر 10 به توان 15. مگر مردم عامی ما از ترامپ بیسوادترند که او میگفت 7هزار تریلیون در خاورمیانه خرج کردیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
شما هم که اشتباه کردی.7 هزار تریلیون نه 7 تریلیون دلار
اگر مدیریت صحیحی در کشور وجود داشت نه نقدینگی تأثیری در اقتصاد داشت و تورمی بوجود می آمد!
دولت نفت صادر کرده و پول آن در بانکهای خارج بلوکه شده است علت آن هم تحریم است. دولت هم برای تامین هزینه ها پول چاپ کرده . این کار را هم همه نظام با هم انجام داده اند و دولت نقش اصلی نداشته بلکه فقط مجری سیاست ها بوده است.
دولت جدید هم احتمالا همان راه را میرود چون سیاست ها عوض نشده.
ایشون تو کارهای قبلی مثل بورس چه گلی به سر مملکت زده که الان انجام بده....
میگن از دستگاه های چاپ پول داره دود در میاد از بس پول چاپ میکنند با این نقدینگی موجود یک زمانی انگلستان پول کاغذی ایران رو چاپ میکرد الان که داخلی شده پول بدون پشتوانه چاپ میکند
اگر کشورهای غربی همچنان تمایل ندارند که تحریمها را رفع کنند، حداقل برای جبران کسری بودجه مالیات سرمایه های راکد را از ثروتمندان شروع کنید
چرا در تیترتان اشاره نکردید تحریم تا به چه حد و تحریم و کرونا چقدر به اقتصاد دنیا صدمه زد !!! چرا نحوه تعامل دولت روحانی با بانک مرکزی اشاره نمی کنید و اینکه واقعا دولت روحانی درامد ارزی خود را به بانک مرکزی پیش فروش کرده که بعد از لغو تحریم ها و تحقق درامدبه بانک مرکزی بر خواهد گشت اشاره نکردید و جوری وانمود می کنید انگار بانک مرکزی بابت ان پرداخت ریالی چیزی دریافت نخواهد کرد !!!
چشم دوختین به نقدینگی مردم ، و هر روز با بالا بردن دلار پول مردم رو بی ارزش می کنید فعلا که یک صفرش تو این دو سه سال حداقل از ارزش افتاده ، تا شما بیایید چهار تا صفر رو بردارید سه صفر دیگه از ارزش می افتده ، باید دوباره به فکر برداشتن 4 تا صفر بردارید.
به فکر نقدینگی مسئولین و رقم های دانه درشت باشید نه پول بی ارزش مردم عادی
اگر بدهیددولت روحانی واقعا ۱۶۵هزار میلیارده واقعا ایشان هنر کرده در این ۸سال
اگر محمود و طرفدارش در دورت ترامپ سکان دار دولت بودت بدهی اخر‌کار می‌شد ۱۶۵میلیون میلیارد (:-
ایشان با اطلاع پذیرفته و هیچ عذری قبول نیست
کمر مردم شکست مسئولین بیدار شوید
مدیریت مالی به چه درد بانک مرکزی می خوره؟
هرچه قدر هم مشکلات اقتصادی را گردن این دولت وآن دولت بیندازید باز هم از واقعیت اسفناک اقتصادی حاصل از دشمنی با آمریکا نمی توانید فرار کنید !
مرگ یکبار و شیون هم یکبار
باید دعا کنیم که تحریم ها برداشته نشود تا دولت یک فکر اساسی هم از لحاظ اقتصادی و هم از لحاظ سیاسی و ارتباط با دنیا برای این کشور کند و اقتصاد و سیاست بخصوص بین الملل ایران را از آن حالت فسیل و سنتی تبدیل به اقتصاد مدرن و با حساب و کتاب کند
بازگشت تحریم ها بطور موقت شاید خوب باشد ولی بعد از چند سال دیگر همین اوضاع دوباره تکرار خواهد شد و اگر بعد از جنگ 8 ساله را بیاد بیاورید که دلار تا چند مدتی نزولی و تا نصف قیمت آمد تا جایی که یک عده سکته کردند ولی دوباره بخاطر اقتصاد بی در و پیکر قیمت دلار افزایشی و بدتر از زمان قبلش شد
برخی افراد با کاهش سود بانکی نگران خروج سرمایه ها از بانک ها هستند ولی وضعیت بانک های امروزی با گذشته تفاوت دارند و پول حقیقی از بانک خارج نمی شود و فقط گردش پول های مجازی تغییر خواهد کرد و این هنر اقتصاد دان ها است که این پول را در مسیر تولید هدایت کنند یا مسیر بیراهه
چرا بانک خوب و با انگیزه و توانایی مثل انصار تبدیل به یک بانک دولتی بزرگ بی انگیزه و ناتوانی مثل سپه شد ؟
درصد رضایت مشتریان انصار با سپه قابل مقایسه بود ؟ چرا پسروی گردید ؟
بانک سپه بعد از ادغام تمام طرح های تسهیلاتی بانک های ادغام شده را لغو کرده و هیچ مجوزی هم برای طرح های جدید نمی دهد.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر