بازدید 5717

قرارداد عراق با مصدر امارات برای توسعه نیروی تجدیدپذیر

عراق با شرکت انرژی پاک مصدر امارات متحده عربی قراردادی برای توسعه دو گیگاوات انرژی تجدیدپذیر امضا کرد.
کد خبر: ۱۰۸۰۸۰۲
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۸ 08 October 2021

قرارداد عراق با مصدر امارات برای توسعه نیروی تجدیدپذیر

به گزارش ایسنا، احسان اسماعیل عبدالجبار، وزیر نفت عراق در کنفرانس مطبوعاتی در بغداد گفت: فاز اول توافق مصدر یک گیگاوات انرژی تجدیدپذیر را در عراق توسعه خواهد داد. وی به زمان تکمیل فاز اول اشاره ای نکرد.

سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات متحده عربی در این کنفرانس گفت: توافق مصدر یک سرمایه گذاری بلندمدت بوده و سرآغاز فعالیت‌های بسیاری خواهد بود.

مصدر بازوی انرژی تجدیدپذیر صندوق سرمایه دولتی "شرکت سرمایه گذاری مبادله" ابوظبی بوده و ظرفیت تولید حدود ۱۳ گیگاوات را در بیش از ۳۰ کشور دارد.

عراق شماری توافق‌های تجدیدپذیر برای کمک به کاهش وابستگی به نفت و گاز به عنوان خوراک برای تولید نیرو امضا کرده است. این کشور در سپتامبر قراردادهایی به ارزش ۲۷ میلیارد دلار با شرکت توتال انرژیز امضا کرد که شامل یک نیروگاه خورشیدی یک گیگاواتی بود.

عراق که دومین تولیدکننده بزرگ عضو اوپک است، همچنین یک توافق اولیه با شرکت دولتی پاور چاینا برای توسعه دو گیگاوات نیروی خورشیدی امضا کرده است. دفتر مطبوعاتی نخست وزیر عراق در ۲۵ اوت اعلام کرد پاور چاینا در فاز نخست ۷۵۰ مگاوات ظرفیت را توسعه خواهد داد.

وزیر نفت عراق اعلام کرده که کشورش درصدد کمک گرفتن از شرکتهای نفتی بین‌المللی برای جمع آوری گاز همراه نفت به منظور تامین نیرو و کاهش وابستگی به واردات گاز و برق ایران است. اسماعیل در کنفرانس اخیر انرژی اینتلیجنس فوروم گفت: وزارت نفت عراق رسیدن به تولید چهار میلیارد فوت مکعب در روز گازهای همراه نفت و ۱.۵ میلیارد فوت مکعب در روز گاز آزاد را تا پایان سال ۲۰۲۵ هدف گرفته است.

با این حال صنعت نیروی عراق به حداقل هفت میلیارد فوت مکعب در روز خوراک برای ۴۰ گیگاوات ظرفیت برق نصب شده نیاز دارد که به معنای در پیش بودن راه طولانی تا قطع وابستگی به واردات از ایران است. بعلاوه مصرف سالانه انرژی به دلیل رشد جمعیت، پنج تا هفت درصد رشد می‌کند.

این وزیر عراقی گفت: اولویت ما در وهله نخست استفاده از گاز در تولید برق و ثانیا، استفاده از گاز ملی و نه گاز وارداتی است.

عراق از سوی آمریکا برای قطع وابستگی به واردات برق و گاز از ایران که از سال ۲۰۱۸ تحت تحریم‌های واشنگتن قرار دارد، تحت فشار زیادی قرار دارد. دولت آمریکا از سال ۲۰۱۸ به عراق معافیت‌هایی را برای ادامه واردات انرژی از ایران داده است. عرضه متناوب گاز و برق از سوی ایران تابستان امسال به کمبود گسترده برق در عراق منجر شد که دما در جنوب آن به ۵۰ درجه می‌رسد. مشکل دیگر، میلیاردها دلار بدهی معوق عراق به ایران است که به دلیل تحریم‌ها پرداخت آن دشوار شده است.

با وجود فشارهای آمریکا و عرضه متناوب از سوی ایران، وابستگی بالای عراق به انرژی ایران و تاخیر در جمع آوری گاز مشتعل برای تولید بعید است به این زودی برطرف شود. عمده تولید گاز عراق مربوط به گازی است که به همراه نفت استخراج می‌شود و عمدتا می سوزد.

طبق گزارش بانک جهانی، عراق در سال ۲۰۲۰ پس از روسیه دومین رکورددار مشعل سوزی در جهان بود.

بر اساس گزارش پلاتس، عراق به دلیل بحران مالی در جمع آوری گاز همراه نفت که عمده تولید گاز این کشور را تشکیل می دهند، پیشرفت ضعیفی داشته است. حملات مکرر نیروهای تروریستی داعش به خطوط برق هم قطعی‌های برق عراق را تشدید کرده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل