بازدید 7857
۴
کیوسک بین الملل تابناک

تعطیل شدن دفتر سازمان سیا در امور ایران/ ایجاد مرکز ویژه در «سیا» برای مقابله با قدرت چین/ هشدار کرملین به اعضای ناتو درخصوص تشدید تنش دیپلماتیک/ پاسخ دیپلمات ایرانی به اتهامات بی اساس سفیر عربستان و کشورهای اروپایی

تعطیل شدن دفتر سازمان سیا در امور ایران، ایجاد مرکز ویژه در «سیا» برای مقابله با قدرت چین، هشدار کرملین به اعضای ناتو درخصوص تشدید تنش دیپلماتیک، پاسخ دیپلمات ایرانی به اتهامات بی اساس سفیر عربستان و کشورهای اروپایی و درخواست آمریکا از سئول برای کمک به احیای مذاکرات برجامی از مهم ترین خبرها و رویدادهای بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۰۸۰۶۸۰
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۹ 07 October 2021

تعطیل شدن دفتر سازمان سیا در امور ایران/ ایجاد مرکز ویژه در «سیا» برای مقابله با قدرت چین/ هشدار کرملین به اعضای ناتو درخصوص تشدید تنش دیپلماتیک/ پاسخ دیپلمات ایرانی به اتهامات بی اساس سفیر عربستان و کشورهای اروپایی

کیوسک بین الملل تابناک: تعطیل شدن دفتر سازمان سیا در امور ایران، ایجاد مرکز ویژه در «سیا» برای مقابله با قدرت چین، هشدار کرملین به اعضای ناتو درخصوص تشدید تنش دیپلماتیک، پاسخ دیپلمات ایرانی به اتهامات بی اساس سفیر عربستان و کشورهای اروپایی و درخواست آمریکا از سئول برای کمک به احیای مذاکرات برجامی از مهم ترین خبرها و رویدادهای بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

تعطیل شدن دفتر سازمان سیا در امور ایران 

رسانه‌های آمریکا امروز پنجشنبه گزارش داده‌اند در «سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا» (سیا) برخی تغییرات سازمانی با هدف تمرکز بیشتر واشنگتن روی مقابله با نفوذ چین اعمال شده است. 

اصلی‌ترین تغییر سازمانی، تأسیس دفتری با مأموریت ویژه برای هدایت منابع سیا به سمت مقابله با چین است و این سازمان تصمیم گرفته به مقابله با قدرت روزافزون این کشور آسیایی بپردازد.

روزنامه نیویورک‌تایمز گزارش داده میزهای ایران و کره شمالی در سیا به فعالیتشان خاتمه داده و مسائل این دو کشور بار دیگر در دفاتر منطقه‌ای مربوط به خاورمیانه و آسیای شرقی مورد تحلیل قرار خواهد گرفت.

یک مقام ارشد سیا به نیویورک‌تایمز گفت اتمام فعالیت دفاتر ایران و کره شمالی به معنای کاهش اهمیت این کشورها یا کم شدن از تهدیدهای ناشی از آنها نیست، بلکه بعد از بررسی عملیات‌های سیا این جمع‌بندی حاصل شده که تحلیل این کشورها به عنوان بخشی از منطقه محل وقوع آنها نتایج دقیق‌تری به دست می‌دهد.

این تغییرات سازمانی در شرایطی اتفاق افتاده‌اند که روزنامه نیویورک‌تایمز در روزهای گذشته با انتشار چند گزارش از مقابله کارآمد جمهوری اسلامی ایران با روش‌های جاسوسی سیا خبر داده بود.

این روزنامه در جدیدترین گزارش خود روز سه‌شنبه نوشته بود شمار زیادی از جاسوس‌های سیا دستگیر و یا کشته شده‌اند و یا فعالیت‌هایشان لو رفته است. نیویورک‌تایمز نوشته ایران و برخی از کشورهای دیگر توانسته‌اند با شناسایی منابع اطلاعاتی سیا، آنها را به جاسوس‌های دوجانبه تبدیل کنند.

تعطیل شدن دفتر سازمان سیا در امور ایران/ ایجاد مرکز ویژه در «سیا» برای مقابله با قدرت چین/ هشدار کرملین به اعضای ناتو درخصوص تشدید تنش دیپلماتیک/ پاسخ دیپلمات ایرانی به اتهامات بی اساس سفیر عربستان و کشورهای اروپایی

طبق گزارش این روزنامه، مقام‌های ارشد اطلاعاتی آمریکایی هفته گذشته به تمامی دفاتر سیا در سراسر دنیا هشدار داده‌اند که شمار نگران‌کننده‌ای از مخبران به کار گرفته شده دستگیر یا کشته شده‌اند.

نیویورک‌تایمز شهریورماه سال جاری هم گزارش داده بود عملیات سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) برای تشکیل شبکه مخبران در ایران در نتیجه «عملیات ضداطلاعاتی بسیار کارآمد» از سوی تهران ناکام مانده است.

روزنامه نیویورک‌تایمز نوشته است: «مقام‌های آمریکایی می‌گویند پیام مکتوب ارسال‌شده از سوی یک افسر سیا که مسئولیت تشکیل شبکه‌های جاسوسی در ایران را به عهده داشت در سراسر بخش‌های مقر مرکزی این سازمان اطلاعاتی در لانگلی طنین‌انداز شد: شبکه مخبران آمریکا تا حد زیادی مغلوب عملیات‌های ضد اطلاعاتی بسیار کارآمد تهران شده بود و تهران، مانع تلاش‌ها برای بازسازی این شبکه شده است.»

  نیویورک‌تایمز به نقل از مقام‌های آمریکایی مدعی شده رژیم اسرائیل با فراهم کردن «اطلاعات موثق» درباره فعالیت‌های هسته‌ای، برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران به آمریکا برای پر کردن این شکاف کمک کرده است.

به نوشته روزنامه آمریکایی سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل سوابق طولانی همکاری با یکدیگر دارند و این همکاری‌ها به خصوص در دوران ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» در آمریکا به شدت افزایش یافت.

با وجود این، نیویورک‌تایمز مدعی شده این وضعیت بعد از روی کار آمدن «جو بایدن»، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا که خواستار احیای توافق هسته‌ای برجام بود تغییر کرد تا جایی که در بهار سال جاری، «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر وقت رژیم صهیونیستی حتی تبادل اطلاعاتی با آمریکا را به دلیل «عدم اعتماد به دولت بایدن» متوقف کرد.

ایجاد مرکز ویژه در «سیا» برای مقابله با قدرت چین

پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا موسوم به «سیا» گزارش کرد که این سازمان جاسوسی ایالات متحده به منظور مقابله با «چالش جهانی» چین، مرکز ویژه‌ای را در داخل این سازمان راه‌اندازی کرده است.

خبرگزاری روسی «تاس» بر اساس بیانیه مطبوعاتی که سیا امروز بر روی وب‌سایت خود قرار داده است،گزارش کرد: «[مدیر سیا ویلیام] برنز، از تأسیس مرکز مأمتعطیل شدن دفتر سازمان سیا در امور ایران/ ایجاد مرکز ویژه در «سیا» برای مقابله با قدرت چین/ هشدار کرملین به اعضای ناتو درخصوص تشدید تنش دیپلماتیک/ پاسخ دیپلمات ایرانی به اتهامات بی اساس سفیر عربستان و کشورهای اروپاییوریت چین [ مرکز عملیات‌ سیا در خصوص چین] برای پاسخگویی به چالش جمهوری خلق چین که بر تمامی حوزه‌های عملیات‌های سیا تأثیر می‌گذارد، خبر داد».

آن طور که در بیانیه فوق آمده است، برنز همچنین بر افزایش تلاش سازمان جاسوسی سیا برای مقابله با کشورهایی که از نظر آمریکا تهدید محسوب می‌شوند، تأکید کرده و گفته است: «سیا همچنان توجه ویژه‌ای به دیگر تهدیدات مهم نشان می‌دهد که شامل تهاجمات روسیه، تحرکات کره شمالی، ایران و مبارزه علیه تروریسم می‌شود».

این خبر در حالی منتشر شده است که نهاد جاسوسی سیا در روزهای اخیر اتهاماتی را علیه جمهوری اسلامی ایران و چین مطرح کرده‌اند و مدعی شده‌اند که این دو کشور از طریق هک کردن مخازن اطلاعاتی سیا، بسیاری از عوامل این نهاد جاسوسی را کشته، اسیر کرده یا به جاسوس دو جانبه تبدیل کرده‌اند.

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز روز سه شنبه (۱۳ مهر ماه) گزارش داده مقام‌های ارشد اطلاعاتی آمریکایی هفته گذشته در پیامی فوق محرمانه به تمامی دفاتر سیا در سراسر دنیا هشدار داده‌اند که شمار نگران‌کننده‌ای از مخبران به کار گرفته شده دستگیر یا کشته شده‌اند.

نیویورک‌تایمز شهریورماه سال جاری هم گزارش داده بود عملیات سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) برای تشکیل شبکه مخبران در ایران در نتیجه «عملیات ضداطلاعاتی بسیار کارآمد» از سوی تهران ناکام مانده است.

هشدار کرملین به اعضای ناتو درخصوص تشدید تنش دیپلماتیک

«دمیتری پسکوف» سخنگوی دولت روسیه روز پنجشنبه درخصوص تشدید تنش دیپلماتیک از سوی اعضای پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هشدار داد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، سخنگوی کاخ کرملین گفت، اقدام ناتو درخصوص اخراج بخشی از کارکنان مأموریت روسیه در مقر ناتو در بروکسل، امید برای عادی شدن روابط و تداوم گفت‌وگوها میان مسکو و اعضای این اتحاد نظامی را کم‌رنگ می‌کند.

پسکوف در جمع خبرنگاران گفت: «این [حرکت] نشانگر تناقض بین بیانیه‌های نمایندگان ناتو درباره تمایل به عادی‌سازی روابط و اقدامات واقعی آن‌ها است».

این مقام روس افزود، اقدامات ناتو حاکی از امکان عادی‌سازی روابط و تداوم گفت‌وگوها نیست و «در واقع چنین چشم‌اندازهایی کاملاً کم‌رنگ شده‌اند».

روز چهارشنبه یک مقام ناتو اعلام کرد، هشت عضو از مأموریت روسیه در مقر این سازمان در بروکسل را با این ادعا که آن‌ها «مأموران اطلاعاتی اعلام نشده» هستند، اخراج شده‌اند.

در سال 2018 و درپی کشته شدن «سرگئی اسکریپال» جاسوس دوجانبه و دخترش در انگلیس، ناتو از توافق با مسکو برای انتصاب هفت کارمند در مأموریت روسیه در ناتو را فسخ کرد و درخواست سه کارمند دیگر در همین رابطه را رد کرد.

ناتو با متهم کردن روسیه به قتل اسکریپال، حداکثر تعداد کارکنان مأموریت روسیه در مقر ناتو را از سی نفر به ده نفر کاهش داد. این در حالی است که مسکو بارها این اتهامات را رد کرده است.

علاوه بر پسکوف، «الکساندر گروشکو» معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز روز گذشته (چهارشنبه) ناتو را به دورویی متهم کرد و یک قانون‌گذار روس نیز درخصوص اقدام متقابلی که لزوماً مشابه اقدام ناتو نیست، هشدار داد.

از سوی دیگر، روز گذشته (سه‌شنبه) شماری از سناتورهای هردو حزب آمریکا از «جو بایدن» رئیس جمهور این کشور درخواست کردند درصورتی که روسیه تعداد روادید بیشتری برای نمایندگان واشنگتن در این کشور صادر نکند، سیصد دیپلمات روس از آمریکا اخراج شوند.

وزارت امور خارجه روسیه در واکنشی هشدار داد: «کسانی که چنین اقداماتی را پیشنهاد می‌کنند، ظاهراً به‌دنبال اعمال فشار برای بسته شدن موسسات خارجی آمریکا در روسیه هستند».

این وزارتخانه در ادامه متذکر شد: «آن‌ها باید درک کنند که مقصر چنین اتفاقی، خود آنان خواهند بود».

در بیانیه وزارت امور خارجه روسیه آمده است، از آنجا که روسیه چنین تعدادی از دیپلمات‌ها را در واشنگتن ندارد، احتمالاً پیشنهاد مطرح شده در مجلس سنای آمریکا شامل کارکنان مأموریت دیپلماتیک روسیه در مقر سازمان ملل نیز خواهد بود.

تنش‌های دیپلماتیک میان روسیه و کشورهای غربی پس از آن شدت گرفت که جمهوری چک، فروردین امسال روسیه را به دست داشتن در انفجار دو انبار مهمات در این کشور متهم کرد.

روسیه اقدام این کشور در اخراج ۱۸ دیپلمات خود را با اخراج ۲۰ دیپلمات جمهوری چک پاسخ داد و آمریکا را به دست داشتن در این اتهام زنی جمهوری چک و گردانندگی اقدام ضد روسی متهم کرد.

پاسخ دیپلمات ایرانی به اتهامات بی اساس سفیر عربستان و کشورهای اروپایی

"حیدرعلی بلوجی" رایزن نمایندگی ایران در سازمان ملل در کمیته اول مجمع عمومی سازمان ملل گفت: واقعیتی انکار ناپذیر درباره برجام آن است که این تنها ایران بوده است که به مقررات برجام پایبند بوده و سه کشور اروپایی و امریکا تعهدات خود طبق این سند را اجرا نکرده اند.

این دیپلمات ایرانی اظهار داشت: ایران به شرط اجرای تعهدات توسط سایر اعضا و برداشتن سریع و راستی آزمایی شده همه تحریم های ناعادلانه به اجرای برجام متعهد است. توان موشکی دفاعی ایران در چارچوب حقوق مسلم ما و تعهدات بین المللی ایران است.

 رایزن نمایندگی ایران در سازمان ملل تصریح کرد کشورهای اروپایی در عین اجرای تعهدات خود طبق برجام باید به آمریکا فشار بیاورند تا به اجرای کامل برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت برگردد.

  بلوجی اضافه کرد که در طول مذاکرات برجام، عربستان و اسرائیل از تمام توان خود برای تخریب فرایند برجام استفاده کردند. البته موضع آنها در مورد برجام ما را متعجب نکرده است و بعد از تصویب برجام به اتفاق آرا در شورای امنیت، آنها هیچ فرصتی را برای نشر اتهامات دروغین برای تخریب برجام و قطعنامه مزبور از دست نداده اند. هنوز هم آنها چنین سیاستهایی را دنبال می کنند که بر خلاف تعهدات صریح آنها طبق منشور ملل متحد است.

  این دیپلمات ایرانی تصریح کرد که عربستان مخصوصا در شرایطی ایران را متهم می کند که بر خلاف درخواست های مکرر آژانس بین المللی انرژی اتمی، این کشور حاضر به قبول و اجرای توافق جامع پادمان نیست و در نتیجه آژانس قادر به نظارت کامل و راستی آزمایی برنامه هسته ای عربستان نیست.

 بلوجی در مورد اتهامات مربوط به امنیت منطقه ای نیز اعلام کرد که طرح اتهامات بی اساس در مورد برنامه موشکی دفاعی ایران، تلاشی مذبوحانه برای پوشش هزینه های نظامی سرسام آور عربستان و عطش سیری ناپذیر این کشور برای خرید تسلیحات نظامی است.

  این دیپلمات ایرانی اظهار داشت منشا واقعی ناامنی منطقه ای حضور نظامی گسترده نیروهای خارجی و پایگاههای نظامی خارجی در کشورهای منطقه و از جمله عربستان است و ما امیدواریم عربستان متوجه دعوت ایران برای گفتگو در داخل منطقه و حل مشکلات منطقه بشود.

درخواست آمریکا از سئول برای کمک به احیای مذاکرات برجامی

«رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران طی مکالمه تلفنی با «چوئی جونگ کون» معاون اول وزیر خارجه کره جنوبی، در خصوص توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران موسوم به برجام گفتگو کرده و خواستار کمک سئول به احیای مذاکرات برجام شد.

بر اساس این گزارش، معاون وزیر خارجه کره نیز در جریان این مکالمه تلفنی با توجه به اهمیت روابط مثبت میان تهران و سئول، از تعهد کشورش برای حمایت لازم از ادامه فرآیند مذاکرات هسته‌ای میان ایران و طرف‌های برجامی سخن گفته است.

گفته می‌شود رابرت مالی در جریان گفتگو با معاون وزیر خارجه کره جنوبی، خواستار ایفای نقش سازنده سئول در تلاش برای از سرگیری مذاکرات وین شده است.

لازم به ذکر است، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز ساعاتی پیش نسبت به آغاز هر چه سریع‌تر مذاکرات هسته‌ای میان ایران و طرف‌های برجامی ابراز امیدواری کرده و در عین حال تاکید کرد که کلیه تعهدات باید ذیل مفاد بندهای اصلی برجام بوده و مسکو هیچ گونه معافیت یا تعهدات اضافی را برای هیچیک از طرفین به رسمیت نخواهد شناخت.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
از ما گذشت
ما دیگه پیر شدیم
ولی این رسمش نبود که فرزندان اکثر مسئولان در آمریکایی اقامت داشتند که پدران و مادرانشان در ایران شعار مرگ بر همان آمریکا را فریاد میزدند و خودشان هم دوتابعیتی بودند

بالاخره یه روزی این دشمنی تمام خواهد شد و دو کشور آشتی خواهند کرد ...
ف
ننگ بر اردوغان
شرم بر تورکیه

مرگ بر روسیه
جای بسیار تعجب است که در این شرایط اقتصادی و دشمنی اشکار کشورهایی مانند ترکیه و .... ما باید تبلیغ خرید خانه و سرمایه گذاری در ترکیه و قبرس و زدن واکسن با ان شرایط نا مناسب در ارمنستان بکنیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
لازم نیست تبلیغ خانه ها در ترکیه بشه. همین که تبلیغ میشه که ایران جای زندگی نیست و به راههای مختلف در ذهن مردم تبلیغات منفی مسموم تزریق بشه خود به خود فرار سرمایه ها از ایران تبلیغ میشه. حالا ترکیه برن یا دبی برن یا اروپا و کانادا و هر کشور دیگر غیر از ایران.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر