بازدید 14472

ایران‌خودرو مصوبه شورای رقابت را دور زد!

هشتمین طرح پیش‌فروش یکساله محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو در حالی از امروز (چهارشنبه/۱۴ مهرماه) به مرحله اجرا در آمده است که همان پنج محصول عرضه شده در ششمین طرح پیش‌فروش محصولات این گروه خودروسازی عرضه شده است اما نکته جالب اینجاست که از مبلغ پیش پرداخت کاسته شده است؛ دلیل این موضوع می‌تواند مصوبه آخر شورای رقابت مبنی بر "عدم مشمولیت تورم برای پیش‌پرداخت مبلغ خودرو" باشد تا در موعد تحویل خودرو، مبلغ بیشتر باقی‌مانده از وجه خودرو مطابق تورم محاسبه شود.
کد خبر: ۱۰۸۰۴۰۲
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۸ 06 October 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، هفتمین طرح پیش‌فروش گروه صنعتی ایران‌خودرو در سال جاری درحالی در اواخر ماه گذشته (۲۸ شهریورماه) و با عرضه تنها یک خودرو (تارا دستی) اجرا شد که بیش از یکماه از آخرین طرح پیش‌فروش ایران‌خودرو در اواخر مردادماه گذشته بود و مهمترین علت این وقفه، مواردی همچون اعلام نارضایتی خودروسازان از آخرین مصوبه شورای رقابت عنوان شد.

البته که شورای رقابت نیز در این رابطه اعلام کرده بود که بهتر است خودروسازان طبق مصوبه عمل کرده و تعهدات خود را نیز انجام دهند و به این هم فکر کنند که اگر در موقعیت مسلط در بازار قرار دارند، بایستی انصاف را هم در نظر بگیرند. در نتیجه پس از یکماه، تنها تارا دستی به طرح پیش‌فروش یکساله رسید.

اکنون این خودروساز بزرگ ثبت‌نام برای مرحله جدید پیش‌فروش (هشتمین پیش‌فروش در سال ۱۴۰۰) با موعد تحویل حداکثر یکساله را با عرضه همان پنج محصول ششمین طرح شامل پژو ۲۰۷ دستی سقف شیشه‌ای، راناپلاس، سورن پلاس، دناپلاس توربوشارژ در دو مدل دستی و اتوماتیک از امروز (چهارشنبه/۱۴ مهرماه) آغاز کرده و به مدت پنج روز (تا پایان روز یکشنبه/ ۱۸ مهرماه) به اجرا می‌گذارد.

موعد تحویل تمامی خودروها از شهریور ماه تا مهرماه سال ۱۴۰۱ و مطابق قیمت زمان تحویل مندرج در قرارداد منتخبان، تعیین شده است؛ اما نکته جالب و مهم این طرح اینجاست که همان پنج محصول ششمین طرح پیش‌فروش ایران‌خودرو در سال جاری مجدد عرضه می‌شود اما از مبلغ پیش‌پرداخت مشتریان کاسته شده است.

این اقدام ایران‌خودرو (که قطعا ایران‌خودرو طبق روال همیشه مدعی است با مجوز و تحت نظر کمیته خودرو صورت گرفته) احتمالا بی‌ارتباط با مصوبه شورای رقابت در تاریخ ششم شهریور ١٤٠٠ تحت عنوان "پیش‌پرداخت خودرو مشمول تورم نیست" نمی‌تواند باشد. براساس این مصوبه شورا، در طرح‌های پیش‌فروش خودروهای مشمول قیمت گذاری، سهمی از خودرو که پیش پرداخت آن قبلا انجام شده مشمول هیچگونه تورم قیمتی احتمالی در زمان تحویل خودرو، نخواهد شد و صرفاً بقیه سهم باقیمانده مشمول تورم بخشی احتمالی خواهد بود.

در بخشنامه طرح پیش‌فروش جاری (مهرماه) مبلغ پیش‌پرداخت محصولات نسبت به طرح مشابه در مردادماه، بین ۱۸ تا ۴۰ میلیون تومان کمتر شده است و در حقیقت مبلغ علی‌الحساب پرداختی به‌جای ۵۰ درصد مبلغ فعلی خودرو (طبق روال) به ۴۰ درصد کاهش یافته است و این نکته در بخشنامه فروش ارائه شده برای هشتمین طرح پیش فروش علنا مورد اشاره قرار گرفته است.

بطور مثال پیش‌پرداخت پژو ۲۰۷ دستی با سقف شیشه‌ای که در طرح فروش مردادماه ۱۰۸ میلیون و ۱۳۱ هزار تومان در نظر گرفته شده بود، در این طرح جاری (مهرماه) به ۸۶ میلیون و ۵۰۲ هزار تومان کاهش یافته است. در واقع می‌توان استنباط کرد که با توجه به نارضایتی خودروسازان از مصوبه شورای رقابت، قصد دارد با کاهش مبلغ واریزی علی‌الحساب در سال جاری که مشمول تورم هم نمی‌شود، مشتری سهم بیشتری از مبلغ خودرو را در موعد تحویل خودرو که حدودا یکسال آینده خواهد بود و قطعا در آن زمان قیمت‌ها دستخوش افزایش قیمت و مشمول تورم خواهند شد، بپردازند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۲۲
در بی کفایتی اینان همین بس که در همه جای دنیا، همه خودروسازها، اول خودرو را تحویل می دهند سپس پولش را می گیرند.
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
هر وقت مثل همه جای دنیا تولید با وام 2 درصد بهره و بدون دخالت دولت در فرایند قیمت گزاری صورت گرفت و تورم 50 درصدی هم نداشتیم از این افاضات بکنید برادر کدو را ندیدی
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
آقا رضا اولا مودب باش کدو رو شما و امثال شما نمیبینن
در ثانی دلیل تورم کشورمون مدیرای نالایقی مثل مدیران صنعت خودرو هستند که باحمایت احمقهایی در بدنه دولت دارن مردم رو له میکنن
ماهم موافق آزاد سازی قیمت خودرو هستیم به شرط آزاد کردن واردات بدون قید و شرط تا ببینیم کی آشغالای تولید داخل رو میخره
خوش بود تا محک تجربه آید به میان ... تا سیه روی شود هرکه در او غش باشد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
رضاجان
چقدر مواجب می گیری
خبر داری خودروسازان با پول های مردم چه سودهایی به جیب می زنند بعد شرکت هایشان را ضرر ده اعلام می کنن
رضا اهوازی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
اقا رضا تو چی رانت تامین خودرو یه کشور رو ندیدی؟واردات ممنوع قیمت گذاری اززززززد عرضه ازززززاد میدونی اینا یعنی چی؟
من اگه رانت تهیه پشگل یه شهر دستم بود الان میلیاردر بودم چه بریه خودرو چه برسه یه کشور چرا بیعرضگی یه سری مسئول فاسد بیحال رو به ترم و تحریم گره میزنی میدونی نیسان التیما تو دبی ۳۰ هزار درهمه یعنی ۱۸۰ میلیون تا ایرانخودرو امثال شما رو داره چرا نتازه؟
مولا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
برادر رضا همه جای دنیا هم واردات خودرو به کشورشون آزاده و مملکتشون دست یه مشت دلال و رانت خوار فاسد نیست و رقابت باعث وفور خودرو با قیمت مناسب و کیفیت عالی شده .
ارزش ریال معلوم نیست چقدر باشد!!!
وقتی همه مسوولین دستشون با این فرغونسازا توو به کاسه هست، نتیجش میشه همین که هرکاری دلشون بخواد میکنن زبونشون هم درازه. بیچاره مردم ایران که گیر شماها افتادن
پاسخ ها
جواب
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
مرگ بر ایران خودرو
خودمان دوست داریم اینجوری زندگی کنیم چون لایقش هستیم
لعن الله قوم الظالمین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
آمین
به مجمع تشخیص مصلحت نظام این را بگویید که حاضر نیست برای ایجاد رقابت با این گرگها، واردات را آزاد کنه.
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
عزیزم با خودروهای بالای میلیارد تومان قرار با خودروسازان داخلی رقابت ایجاد شود؟من نمی دانم چرا بیشتر مردم در خواب و خیال زندگی می کنند الان یک خودروی خارجی متوسط 20000 دلار است که با نرخ ارز و صد جور اضافات بالای یک میلیارد است چرا فکر می کنی سهم کسی است که تو خرید خودروی 200 میلیونی مانده؟ اصلا چرا فکر می کنی همه باید خودرو داشته باشند؟ میشه همه 1/5 میلیارد هندی ها یا چینی ها خودرو شخصی داشته باشند که ما بخواهیم داشته باشیم؟
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
داداش علی یکم ریاضی کار کن ، خیلی ضعیفی
بله که دور زد بعد شما انتظار دارین شرکتی با این نوع تفکر و نیت چهل سال پسرفت نکنه ؟ مدیرها که جیبشون پر بشه کافیه ، خوب خدا واقعا میدونه کیو یاری کنه بشه بنز و تویوتا و نیسان و مکر کیو‌ رو برگردونه بشه مونتاژ کار
به امید خدا اخر عاقبت این خودروسازها و حامیانش معلومه ....
این دولت اجازه واردات خودرو به واردکننده های مفت خور و ثروتمندان را نمیدهد. هر خودرویی که وارد میشود باعث میشود تا یک ثروتمند با آن فخر فروشی کند و در کنار آن چند کارگر خودروسازی و قطعه سازی بیکار شوند و در سطل زباله دنبال آشغال بگردند. این دولت همچین خیانتی نمیکند حالا هر چه میتوانید عربده بکشید. تا هشت سال دیگر و بلکه بیشتر مفت خوری و دلال بازی تعطیل است.
اینها همش بازی دو سر باخت برای مردم هست امریکا دلال در طرح یکساله شرکت کرد بعد بگوئید دلال فقط سه ماهه باید اسمش باشد وگرنه اینهمه خودرو در نمایشگاه و پارکینگ شخصی چکار میکند
مسخره هست، میخواهند ایران خودرو را واگذار به اقوام کنند البته با رعایت اصل ۴۴ این اقدامات را می کنند . مشتی خائن و دزد و .... ملت را سیاه می کنند
مزدوران مافیای وارد کننده خودرو، خوب در سایت تابناک جولان میدهند ولی کور خوانده اند، این دولت اهل خیانت نیست.
چه خوب؛ بالاخره قیمتها کاهش یافت
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر