بازدید 25019
مرور روزنامه‌های پنجشنبه، یکم مهر

چرا رئیسی توانست، امّا روحانی نتوانست؟ /بازار‌ها از فرو ریختن می‌ترسند/کرونا فقط با واکسن تمام نمی‌شود

بازگشت مصوبه ساماندهی صنعت خودرو به مجلس، آمادگی برای شروع مذاکرات، ۲۷ هزار زندانی در مرخصی، گمانه‌زنی‌ها از پیک ششم کرونا در آبان‌ماه، خط و نشان برجامی در نیویورک، پیشتازی بورس در اصلاح و ریزش! «فایزر» در راه ایران، پیامد‌های بانک مرکزی بدون رئیس، تغییر احتمالی تیم برجامی تازه‌ترین بهانه آمریکایی، حواشی اربعین در عصر کرونا و حذف یارانه‌ها یک گام تا واقعیت، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۰۷۷۹۲۹
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۴۰۰ - ۰۱:۵۵ 23 September 2021

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز پنجشنبه یکم مهرماه در حالی چاپ و منتشر شد که ادامه بازتاب‌های سخنرانی رئیس جمهور رئیسی در نشست سازمان ملل، جزئیات نهایی اصلاحیه طرح شفافیت آرای نمایندگان، مردم در برزخ خودرویی و رد طرح واردات خودرو در شورای نگهبان و مشخص شدن شروط ایران برای آمریکا و اروپا از تیترهایی است که در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.


در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم؛


چرا رئیسی توانست، امّا روحانی نتوانست؟

جعفر بلوری در بخشی از یادداشتی با تیتر چرا رئیسی توانست، امّا روحانی نتوانست؟ در شماره امروز کیهان نوشت: آقای رئیسی طی کمتر از یک ماه توانسته، یک بحران خطرناک را حل و به یک آرزو جامه‌عمل بپوشاند: بحران واکسن و عضویت ایران در سازمان شانگهای. علاوه بر این دو، اقدامات خوب دیگری نیز در این مدت کوتاه انجام شده مثل مهار قیمت سیمان و آهن که در ساخت‌وساز مسکن از اهمیت بالایی برخوردارند و از آنجایی‌که حل بحران مسکن نیز بنا به دلایل متعددی که پیش از این در همین ستون درباره آن نوشته‌ایم، جزو اولویت‌هاست، می‌توان انتخاب آن را نیز هوشمندانه و کاملاًً درست نامید. با توجه به شرایطی که ایشان کشور را تحویل گرفته و رقبای بی‌اخلاقی که دست به هر اقدامی می‌زنند تا ایشان به نتیجه نرسند، می‌توان گفت طی همین مدت کوتاه آقای رئیسی عملکرد خوبی داشته و می‌شود امیدوار بود اگر تلاش‌هایشان را همین‌طور ادامه دهند، اوضاع بهتر از این‌ها هم خواهد شد. اما سؤالی که در این یادداشت به دنبال یافتن پاسخ آنیم این است که چرا آقای رئیسی می‌تواند، اما آقای روحانی نتوانست؟‌


می‌توان پاسخ‌های گوناگونی به این سؤال داد. می‌توان مثل عوامل وضع موجود، پاسخ‌های کاملاًً سیاسی به این پرسش داد و مثلا گفت اصلا اتفاق خاصی نیفتاده یا اگر افتاده، نتیجه تلاش دولت‌های قبل بوده است. یا می‌توان پاسخی منطقی و عملی به این سؤال داد. ما تلاش می‌کنیم پاسخ‌هایمان منطقی و علمی باشد. بخوانید:


۱ـ یکی از ویژگی‌های برجسته دولت آقای رئیسی که حتم داریم در موفقیت ایشان تأثیر زیادی داشته، بی‌توجهی به حاشیه‌ساز‌ها و شیطنت‌های عوامل وضع موجود است. اگر بنا باشد به همه حاشیه‌هایی که برای ایشان ساخته می‌شود واکنش نشان داد، زمانی برای کار کردن باقی نخواهد ماند. بهترین پاسخ به حاشیه‌سازها، کار کردن است. تردید نداشته باشید از همان روز اول تشکیل دولت سیزدهم منتظرند دولت ۱۰۰ روزه شود تا، از ایشان کارنامه‌ای بخواهند که خود طی ۲۹۲۰ روز (۸ سال) نتوانستند حتی به آن نزدیک شوند. یکی از مشکلات بزرگ سیاسی در ایران این است که، انرژی زیادی از مدیران بابت پاسخ دادن به حاشیه‌های بی‌اساس خرج می‌شود. در این کشور جریان‌های سیاسی‌ای داریم که از فرصت هم، بحران می‌سازند! باور نمی‌کنید؟ حل بحران واکسن یا عضویت در سازمان شانگ‌های مگر فرصت نیستند؟ چند روز است در تلاشند، این فرصت‌ها را ناچیز جلوه داده یا به شکلی درباره آن موضع بگیرند که، نتیجه بشود، چیزی جز آنچه هست؟! همه جای دنیا معمولا دعوایی اگر بین جریان‌های سیاسی به وقوع می‌پیوندد، بر سر شکست یا ناکامی است. اینجا برخی از دل پیروزی و موفقیت، دعوا و حاشیه می‌سازند. بی‌اعتنایی به این حاشیه‌سازان و ادامه کار با همین روحیه و سرعت، قطعا یکی از دلایل موفقیت آقای رئیسی است. «موفقیت» نتیجه طبیعی «تلاش و زحمت» است. دولت سیزدهم لااقل تا امروز نشان داده، مرد کار و تلاش و عمل شبانه‌روزی است حتی روز‌های جمعه. چنین روحیه‌ای، گم شده بزرگ دولت قبل بود.


۲ ـ باور قلبی به اینکه دنیا، فقط آن سه چهار کشور بدعهد کذاب نیستند، یکی دیگر از دلایل مهم موفقیت دولت سیزدهم است. به تحولاتی که این روز‌ها بین آمریکا و متحدان نزدیکش رخ می‌دهد نگاه کنید! اینکه امروز افغانستان در چنگال طالبان است، بزرگ‌ترین دلیل بر این است که، آمریکا کشوری نیست که بتوان به آن نزدیک شد، چه رسد به اینکه بتوان به آن اعتماد کرد. یا توافقنامه امنیتی «آکواس» که به قول فرانسوی‌ها، خنجری بود که آمریکا از پشت به کمر متحدان خود زد، یکی دیگر از دلایلی است که نشان می‌دهد آقای رئیسی راه را درست و دولت قبل راه را اشتباه رفته است! وزیر خارجه فرانسه همین چند روز پیش گفت آمریکا کشوری دروغگو، دورو و فرصت‌طلب است که نمی‌توان به آن اعتماد کرد و آن یکی رسانه فرانسوی نیز در واکنش به این خیانت نوشت «بایدن همان ترامپ است، بدون توییتر.» چرا راه دور برویم. وضعیتی که امروز در آنیم و آقای رئیسی چند هفته‌ای است تلاش‌ها برای برون‌رفت از آن را آغاز کرده، مگر نتیجه تلاش‌ها برای نزدیکی به غرب و حل مشکلات توسط غربی‌ها نیست؟ نتیجه اینکه کشوری مثل فرانسه بیاید و برای جوانان ایران شغل ایجاد کند؟! باور اینکه در دنیا ۱۹۵ کشور وجود دارد و آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان فقط ۴ کشور هستند، از جمله دلایل موفقیت دولت آقای رئیسی است!

 

کرونا فقط با واکسن تمام نمی‌شود

محمدرضا محبوب فر، کارشناس حوزه سلامت طی یادداشتی در شماره امروز آرمان ملی با تیتر کرونا فقط با واکسن تمام نمی‌شود نوشت: همزمان با ادعای وزیر بهداشت و درمان مبنی بر واکسیناسیون ۵۰ و ۷۰ درصدی جمعیت کشور و روند کاهشی آمار بیماری کرونا در ایران متوقف شده است، نشانه‌هایی از آغاز پیک ششم کرونا در شرق و شمال کشور بروز و ظهور یافته است. افزایش دوباره آمار بیماری بر چنین تئوری که «در صورت ادامه روند افزایشی واکسیناسیون، پیک ششم کرونا را نخواهیم داشت» خط بطلان کشیده است. اما این پرسش که «چرا با وجود سرعت گیری بی‌سابقه واکسیناسیون در کشور آمار بیماری پایین نمی‌آید؟» در افکار عمومی ایرانیان نقش بسته است. پاسخ به این پرسش بسیار ساده است! علت را باید در فقر، بیکاری و سوء تغذیه و استرس و فشار‌های روانی و عصبی و در نتیجه ضعیف شدن جسم و روح مردم و افت سطح ایمنی بدن آن‌ها جست‌وجو کرد. امروز مردم در بحبوحه کرونا و تحریم برای زنده ماندن تلاش می‌کنند. اکنون ۶۰ میلیون نفر از جمعیت کشور با افزایش خط فقر به میزان ۱۲ و به روایتی ۱۴ میلیون تومان در زیر خط فقر به سر می‌برند و به‌دلیل نداشتن درآمد مکفی تنها می‌توانند به نیاز‌های اولیه و ابتدایی دسترسی پیدا کنند و هزینه خورد و خوراک ۱۰ روزه خود در یک ماه را پوشش دهند.

 

در حالی‌که بنا بر یک گزارش غیرعلنی دولت آمریکا، که در اوایل ماه سپتامبر به کنگره ارائه شد، تحریم‌های دولت دونالد ترامپ علیه جمهوری اسلامی ایران از سال ۲۰۱۸ بیش از ۷۰ میلیارد دلار تجارت خارجی ایران را کاهش داده است، مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرده: «تولید ناخالص داخلی کشور که در سال ۹۷، ۴۴۵ میلیارد دلار بود با ۵۷ درصد کاهش به ۱۹۱ میلیارد دلار در سال ۹۹ افت داشته» این موضوع هشدار جدی برای آینده اقتصاد ایران است. تولید ناخالص داخلی کشور که در سال ۹۷، ۴۴۵ میلیارد دلار بود با ۵۷ درصد کاهش به ۱۹۱ میلیارد دلار در سال ۹۹ افت داشته و این موضوع هشدار جدی برای آینده اقتصاد ایران است. به این ترتیب می‌توان متوجه شد که در سال ۹۷ اقتصاد ایران ۵۷ درصد سقوط کرده است و پس از ۳ سال تداوم تحریم‌ها و پیدایش بیماری کرونا و کنترل نشدن بیماری و مشکلات اقتصادی در پس آن و افزایش نرخ تورم سال جاری نسبت به سال‌های قبل، وضع اقتصادی به مراتب نسبت به سال ۹۷ وخیم‌تر شده است و می‌توان افت اقتصادی ایران را تا حداقل ۱۳ درصد بالاتر از میزان کاهش اقتصادی در سال ۱۳۹۷ برآورد کرد. بنا بر بررسی‌های میدانی در سال ۹۷؛ سرانه مصرف گوشت، برنج و لبنیات ایرانیان کاهش داشته است. آخرین بررسی‌ها هم نشان می‌دهد در سال ۹۷، شرایط اقتصادی به‌گونه‌ای بوده که هفت دهک جامعه نتوانسته اند کالری مورد نیاز خود را تامین کنند. تداوم مشکلات اقتصادی و معیشتی اکنون سفره دهک‌های کم درآمد را کوچک‌تر کرده است و با توجه به اینکه گرانی و تورم، حتی روی مصرف بالاترین دهک‌های جامعه هم اثر گذاشته و میزان مصرف مواد غذایی آن‌ها را هم کاهش داده است، می‌توان اظهار نظر نمود که بخش عمده مواد غذایی علاوه بر گوشت، برنج و لبنیات، حتی سبزیجات و میوه جات یا از سفره مصرف مواد غذایی مردم حذف شده است یا مواد غذایی مثل نان در سبد مصرف خانواده‌ها کاهش محسوسی داشته است و مواد غذایی دیگری نیز جایگزین این مواد نشده است.

با توجه به روایتی که از وضعیت اقتصادی و معیشتی کشور بیان شد، سوء تغذیه جمعیت کشور در نتیجه گسترش گرانی و فقر بسیار جدی شده است. در جامعه‌ای که فقر و بیکاری به حدی تشدید شده است که مردم در تامین نیاز‌های ابتدایی زندگی خود ناتوان شده‌اند و در تهیه مثلا لوازم التحریر و خرید کفش به مشکل برخورده‌اند و حتی توان مالی پرداخت ۵ هزار تومان هزینه چاپ کارنامه فرزندان خود در مدارس یا خرید ماسک برای پیشگیری از بیماری کرونا را ندارند، یا افراد جامعه برای امرار معاش مجبور به سرقت علائم راهنمایی و رانندگی و تجهیزات تاسیسات شهری می‌شوند یا اقدام به خرید و فروش مواد مخدر و از همه مهمتر برای به دست آوردن مواد غذایی مانند یک گونی برنج و مقداری گوشت دست به سرقت با سلاح سرد و گرم از فروشگاه‌های مواد غذایی می‌زنند، نمی‌توان انتظار داشت تنها واکسیناسیون عمومی مشکل بیماری در کشور را مرتفع کند. اکنون راه حل دولتمردان برای کنترل کرونا تنها معطوف به واکسیناسیون شده است. این راه حل برای معضل کرونا مثل قفل دار کردن مخازن زباله شهری برای جلوگیری از زباله گردی می‌ماند که تنها رفع تکلیف و پاک کردن صورت مساله است. علاوه بر واکسیناسیون، پرداختن همزمان به معیشت و قوت و غذای مردم از نظر کمیت و کیفیت و مقابله با تورم و گرانی در جامعه یک ضرورت است. در ایران از زمان ورود ویروس کرونا به کشور نشان داده شده که ویروس مختص محرومین و فقرا و اقشار کارگری جامعه که تعداد آن‌ها حداقل ۶۰ میلیون نفر است می‌باشد. برای این دسته از جمعیت کشور، چون با فقر و محرومیت معیشت و فشار و استرس زندگی و سوء تغذیه و گرسنگی و کمبود ویتامین و بیماری‌های زمینه‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند، واکسیناسیون صرف کفایت نمی‌کند و نمی‌توان انتظار ایمنی جمعی و قطع زنجیره عفونت بیماری را داشت.

 

بازار‌ها از فرو ریختن می‌ترسند

پیمان مولوی طی یادداشتی در شماره امروز ابتکار بازار‌ها از فرو ریختن می‌ترسند، نوشت: این روز‌ها تمام بازار‌ها در تعلیقی هستند که بعد از انتخاب بایدن و تازانتخابات ایران تقریبا وجود دارد و روایت‌هایی متعدد از خروجی مذاکرات و تاثیرش بر اقتصاد شنیده میشود.
شیلر در کتاب اقتصاد روایی عنوان می‌کند که در کنار هزاران فرمول و عنصر بازاریابی که دیگر محققان آن‌ها را به‌عنوان فرمول‌های حیاتی و تاثیرگذار اقتصاد می‌دانند، فرمول دیگری است که درحقیقت سال‌های سال مهجور مانده است.
این فرمول نه ارتباطی به متخصصین دارد و نه سیاست‌مداران و صاحب‌منصبان و نشستگان بر سریر قدرت، بلکه این فرمول برخلاف انتظارات، درباره‌ی عموم مردم و صحبت‌ها و پیش‌بینی‌های بعضا ساده و خطی آنان است!
شیلر بر روی این فرمول نوظهور، نام روایت را گذاشته است. درواقع اقتصاد روایی مشخص می‌کند که چیزی به نام روایت، مانند ویروسی است که در اذهان و رفتار‌های اقتصادی تاثیر می‌گذاردو برخلاف انتظار عموم شایعات، روایات و قصه‌پردازی‌های مردم و عوام، بسیار بر روی اقتصاد و رفتار‌های اقتصادی تاثیر می‌گذارند. در مقابل اقتصاد هم بر روی روایت‌ها و شایعات نیز تاثیر می‌گذارد، پس این رابطه، رابطه‌ایی دوسویه است.
رویکرد بازار‌ها به مذاکرات در بازار‌های مالی هم به گونه‌ای از همین جنس اقتصاد روایی است، توام با اختلاط واقعیت‌ها و روایتها! اقتصاد ایران از زمان خروج آمریکا از برجام شاهد افت تولید ناخالص داخلی شدید بود و قیمت دلار از ۳۲۰۰ به مرز‌های ۳۲۰۰۰ تومان هم در گاهی موارد رسیده است، و حال هر بار که خبر خوشی را از مذاکرات می‌شنویم شاهد افت بازار‌های سهام و … هستیم.


دلیل این امر بزرگنمایی در تاثیر رسیدن به تفاهم در دور اول مذاکرات برجام بود که همه مشکلات را با برجام حل شدنی می‌دانست و به اقتصاد دستوری رتبه ۱۶۸ ایران و ششمین اقتصاد بسته در جهان واقعی نمی‌نهاد. مشکلات ساختاری اقتصاد ایران علاقه زیادی به رویکرد‌های کوتاه مدت و مسکن مانند دارد و این رویکرد‌های استامینوفنی در کلیت جامعه هم تاثیر گذار شده است؛ انبوه ذی‌نفعان در بازار‌های موازی شرایط را نشان می‌دهد.


خروجی مثبت مذاکرات موجب کاهش قیمت دلار خواهد شد، اما تا چه زمانی؟ این امر در ابتدا بازار‌های موازی را به رکودی کوتاه مدت می‌برد هم بازار سرمایه و مسکن و هم سایر بازارها، اما آیا سیاست نرخ بهره مشخص است؟ یکی از ریسک‌های امروز ایران مشخص نبودن نرخ بهره در میان مدت برای سرمایه گذاران است و این امر دست آن‌ها را زیر ساتور نگه داشته است.
بر همین اساس روایت‌های متنوعی هم در میان مردم رواج دارد که بعضا با سخنان سیاستگذار همسویی پیدا می‌کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۱
در انتظار بررسی: ۲۰
انتشار یافته: ۶۳
یه روز خوب میاد....
خب پس واسه چی واکسن بزنیم بیخودی؟
گر داخل خانه ات نشستی، مردی
در بر دگران اگر ببستی، مردی
مردی نبود سفر در این وضع خراب
شاخ کرونا اگر شکستی، مردی
چرا رئیسی توانست!!!بهمن دلیلی که علارغم عدم مقبولیت مردمی توانست رییس جمهور شود!! برای همه چراش روشن است!
فکر کنم دولت آقای سایه با دولت آقای رئیسی همخونی داره. خدا کنه وضع بدتر نشه چون همه ما به هم وصل هستیم و اگر بدتر از این بشه فاجعه رخ میدهد
سیمان به خاطر کمبود برق که رفع شد آهن هم شناور است تورم در جاههای دیگر همچنان بالا می رود خوب مگر دولت قبل روغن قند شکر معار نکرد با مرغ اصل اساس اقتصاد خراب است نباید دولت بد نام کنیم چون امروز این اجناس ثایت است ان روز آن اجناس بالا می رود زندگی همه اش شکر سیمان قند نیست ما شدیم مصرف کنند در همه زمینه از سوزن خیاطی تا ماشین لوازم خانگی شما ببینید هندوانه 7 هزار تومان گیرهم نمی اید پس بگوییم آقای ریسی نمی تواند کنترل کند باید انتظار تورمی را در کشور از بین ببریم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
قول میدم اگر دولت قبل بود بازم ارزون نمیشد چون دنبال گرونی بودن تا ملت افتادن به مسکن سازی سریع مصالح بردن بالا
من فکر میکنم وزرای روحانی بیشتر به اختلافات داخلی دامن میزدند،اصلا اصلاح طلبان مرد کار نبودند و نخواهند بود،تجربه ثابت کرد و فقط زبون دارن
چون که رییسی کسی سنگ جلوی پاش نمیندازه
بر عکس روحانی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
تنها دولتی که وزیر خارجش اجازه مذاکره گرفت روحانی بود حتی زمان احمدی نزاد جلیلی مذاکره میکرد که وزیر خارجه نبود فقط بهانه بیارید باشه
جعفر بلوری : می‌توان پاسخی منطقی و عملی به این سؤال داد. چرا رئیسی توانست، امّا روحانی نتوانست؟ ما تلاش می‌کنیم پاسخ‌هایمان منطقی و علمی باشد.

چقدر هم منطقی و علمی جواب دادید!!! باور اینکه در دنیا ۱۹۵ کشور وجود دارد و آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان فقط ۴ کشور هستند!
کیهان و توهمات همیشگی
سر ی ببازار و بورس بزن شاید بهتر درک کنی
پاسخ ها
ناشناس
| Romania |
۰۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
بالا رفتن دلار را هم نمیبینه
ناشناس
| United States of America |
۱۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
اقایون دولت یک روز نیست بلکه ۴ ساله و الان و ادعاهای ورود واکسن توسط دولت جدید فقط انتظارات را از این دولت بالا میبرند
ناشناس
| United States of America |
۱۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
بزودی دلار از ۳۰۰۰۰ تومان عبور می کند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
آقای شریعتمداری،چرایی نیامدن واکسن در زمان روحانی را شما وامثال شما باید پاسخ دهند،چون روحانی نبایدواکسیناسیون را گسترده انجام می داد،چون سیاست مانع تراشی دوستان شما بخاطر انتخابات این بود،که در زمان روحانی دو اتفاق نباید میافتاد،یکی حل برنامه و دیگری واکسیاسیون،.واقعا جواب خون صدها نفر فوتی و فشار اقتصادی مردم را چه کسانی باید بدهند.ازقدیم گفتند سیاست پدر و مادر ندارد
رئسی کار کرد ولی روحانی نه برای اینکه قوانین اف ای تی اف تصویب شود با جون ملت معامله کردن
از وقتی رییسی امده دلار که دوهزار تومان گرانتر شده و خوارکی ها مثل لبنیات و برنج هم که بشدت گرانتر شده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
مرغ زیاد شده سیمان و اهن ارزون شد بی خرد
ناشناس
| United States of America |
۱۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
گرانی لبنیات از دلار و طلا زد جلو و رفت
تاسف اوره
جناب کیهان وشریعتمداری!چهارسال دیگه هم اینطوری باکلمات بازی کن مگرآنهمه ازاحمدی نژادتعریف وتمجیدکردی ‌کسی ازت سوال کردکه خوب نتیجه چی شد!؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
مگه احمدی نژاد بد بود؟
اصلاح طلبا وقتی سر کارن میگن نمیذارن ما کار کنیم سنگ اندازی میشه توسط اصولگراها وقتی اصولگراها میان سر کارن باز اصلاح طلبا میگن اینها بلد نیستند کار کنند زبان دنیا حالیشون نیست ما باید برگردیم سر قدرت تا کارها رو درست کنیم و وقتی مجدد میان سرکار باز همون حرف قبلی رو می زنند که نمیذارن ما کار کنیم واقعا خسته نمی شید از این تناقض و دور باطل توجیه و بهانه واسه کار نکردنتون
ولی یک عده نمیخواهند بازارها فرو بریزد و میخواهند گرانی باشد و به مردم اذیت کنندمثل خودرو سازها. در امارات بهترین خودرو 600میلیون تومان با ارز فعلی ما در حالی که در ایران خودرو سازها خون مردم را به شیشه گرفتند .چرا؟
افتخار سازی و نمایش و ادعاهای فضایی از الان شروع شده است آنقدر تجربه داریم که گول این فضاسازی ها و سیاست بازی ها را نخوریم دلار با شیب ملایم بالا می رود لبنیات با شیب تند نان باید گران شود و بنزین در دست بررسی است تورم هم که با سلام و صلوات پایین نمی آید کمی صبر کنید بقیه برسند
"یکی از ویژگی‌های برجسته دولت آقای رئیسی که حتم داریم در موفقیت ایشان تأثیر زیادی داشته، بی‌توجهی به حاشیه‌ساز‌ها و شیطنت‌های عوامل وضع موجود است" کیهان با این مطلب ناخواسته یک حقیقت را انعکاس می دهد که در زمان آقای روحانی حاشیه سازی هایی برایش ایجاد می کردند که ایشان بجای اینکه بی توجه باشد واکنش نشان می داده است.
کیهان ! نه تو توانستی نه رو حانی و نه ريیسی. مطلب روزنامه ارمان ملی را بخوان تا بفهمی چه بلایی سر این ملت آمده و خجالت بکش.
این کیهان تاصبح به صبح چند تا ناسزا نوش جان نکنه حالش خوب نمیشه.
ریییسی چی رو تونست فرافکنی نکنید همه چیز گران شده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
یک میاه نیست اومد توقع داری چیکارکنه پارسال این موقع همه چی صدبرابر شد
رئیسی توانست چون او اجازه داشت.روحانی نتوانست چون اجازه نداشت ! انتخاب مردم کیلو چنده !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
نتونست چون دوسال به چین سفیر نفرستاد عاشق چشم گوش بسته غرب بود
به نظرم من مهمترین عامل موفقیتهای آقای رئیسی نسبت به آقای روحانی این است که اگر با مردم باشی و برای مردم کار بکنی و فقط رضای پروردگار را درنظر داشته باشید، قطعا خدا کمک می کن
"ویروس مختص محرومین و فقرا و اقشار کارگری جامعه که تعداد آن‌ها حداقل ۶۰ میلیون نفر است می‌باشد. برای این دسته از جمعیت کشور، چون با فقر و محرومیت معیشت و فشار و استرس زندگی و سوء تغذیه و گرسنگی و کمبود ویتامین و بیماری‌های زمینه‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند، واکسیناسیون صرف کفایت نمی‌کند و نمی‌توان انتظار ایمنی جمعی و قطع زنجیره عفونت بیماری را داشت."نه داداش بر عکس اونایی که شکمشون از بی عدالتی پر از چربیه اونا در زمان کرونا می میرند چون دیگه چربی نمیزاره نفس بکشند حداقل من که در اطرافیانمان کسی را ندیدم که لاغر باشه و از کرونا بمیرد ولی پولدار و شکم گونده را دیدم که کرونا از پای در بیاره عدالت خدا اینچنین است شک نکنید تازه تو آمریکا که پولدارند چرا می میرند چون توده بدنی آنها مثل پولدارای ما بیشتره
جناب بلوری روزنامه کیهان :واقعا به اون چیزی که روی کاغذ میارین و هزینه ای هم، بخصوص برای شما و کیهان نداره باور دارین ؟یعنی جمیع جهات رو در نظر گرفتین؟ مثل واقعیت های پیوستن به شانگهای؟ یعنی اگه امروز درخواست بدین بعد از حداکثر یکماه بعد به سازمان تجارت جهانی ملحق میشین؟ امام حسین ( ع) میفرماید: اگر جوانمرد نیستید لااقل آزاده باشین. ضمناً و لطفٱ در مقاله بعدی به محاسن پیوستن به تجارت جهانی شانگهای، بدون پیوستن به Fatf بپردازین. فراموش نکنیم که عضو اصلی شانگهای یعنی چین، شش ماه اول سال ؛ ۱۹ میلیون دلار از ایران نفت خریده و ۲۲ میلیارد دلار از عربستان، این یعنی چی؟؟؟؟
موفقیت!!
هر روز کالا ها گران و گرانتر میشود
لوازم برقی،خودرو لبنیات و .....
این یعنی موفقیت؟؟؟؟
با سلام / هرچند باور این سخته که ورود واکسن و عضویت دائمی در شانگهای کار دولت جدید باشه و تمامی این موارد با برنامه ریزی ها و رایزنی های قبلی بوده و طی یکماه نمیشه کاری کرد ولی جوجه رو همیشه آخر پاییز می شمارند در ابتدای دولت روحانی هم ، همین اتفاقا افتاد .
پاسخ ها
ناشناس
| Romania |
۰۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
هیچ‌کس اصولگرایان را در هیچ زمینه ای متخصص نمی داند وگرنه بعد از ۴۳ سال این حال و روز ما نبود.در ضمن اصلاح طلب ها هم از اصولگرایان ابتدای انقلاب بودند
پیمان مولوی! این که تولید در ایران گران تمام‌ می شود معلول نرخ بهره است یا عوامل دیگری هم مؤثر هستند؟
بله درست یکی از عوامل مشکلات سنگ اندازی و حاشیه سازی است که خود کیهان در این زمینه در دولت قبل پیشتاز بود
آقای بلوری یا نمی داند یا یطرفه به قاضی رفته، همه می دانند کارهای عضویت ایران در شانکهای از سالها پیش داشت پیگیری میشد . وقرار بود امسال عضویت ایران ثبت بشه
درود بر روزنامه کیهان
چرا رئیسی توانست، امّا روحانی نتوانست؟
ملت را چی فرض کردید؟
هنوز زوداست قضاوت کنیم بگذاریدجوجه هاراآخیرپائیز بشماریم.
جناب کیهان شب دراز است زود قضاوت نکنید ما اندازه شما سرمون را نکردیم زیر برف
آقای کیهان دولت رئیسی از نتوانستن های روحانی توانست استاد!!! فکر کردید ملت بچه و نفهم هستن کدوم تلفنی میتونه واکسن وارد یه کشور بکنه شما از فروشگاه سرکوچه ات خرید بکنی باید سفارش بدی پول بدی جنس بگیری چطوری رئیسی نیومده هم سفارش داد هم تو تحریم بانکی گسترده پول داد هم واکسن وارد شد!!!
همه رییس جمهورهای قبلی هم تا چند ماه اول کاریشون براشون کف میزدید و به به و چه چه میکردید بغد چگونه بدرقه شدند؟ پس اندکی صبر سحر نزدیک است
این چهار تا کشوری که گفتید بیشتر از نصف اقتصاد دنیا را در دست دارن ضمن اینکه همین کشورها میتونن بقیه را با خودشن همراه کنن حداقل بر علیه ما
شما نمیدونید که قدرت اقتصادی در دنیا حرف اول را میزنه نه موشک و بمب حتی کشوری مثل آمریکا هم اگه بزرگترین قدرت نظامیه دلیل اصلیش قدرت اقتصادی اون کشوره . چین اگه امروز میتونه با آمریکا شاخ به ساخ بشه نه به خاطر قدرت نطامیه بلکه توان اقتصادی چین هست که میتونه با آمریکا مقابله کنه. دست از این حاشیه سازی ها بردارید از اشخاص بت نسازید دولت روحانی در چهار سال اول دولت موفقی بود آمارها اینو نشون میدن هر چند در چهار سال بعد تمامی کارهای خوبش رو بر باد داد که قسمت عمده دلایلش از ارداه اون خارج بود. دولتی موفق خواهد بود که دست از عوامفریبی و کارهای پوپولیستی برداره و واقعا کار کنه پیشنهاد به دولت جناب رییسی:
1-سعی کنید با دنیا روابط خوبی برقرار کنید و سطح تنش را پایین بیارید.
2- با کشورهای همسایه به خصوص کشورهای قدرتمند منطقه روابط حسنه برقرار کنید. اگه اینچنین بود تحریم های آمریکا تاثیر ناچیزی داشتن
3-روسیه و بخصوص چین قدرت های بزرگی هستند اما بهتره همه تخم مرغاتون را توی سبد اینها قرار ندیم به همون انداره که آمریکا غیر قابل اعتماده چین و روسیه هم هستند اونا از ما به عنوان یه کارت در مقابل رقباشون استفاده میکنن ولی زمانی که منافعشون ایجاب بکنه به راحتی زیر پای تان را خالی میکنن
4- در دنیای امروزز نباید اصرار داشته باشید همه نیاز های خودتون را تامین کنید اصول علم اقتصاد_ مزیت مطلق- مزیت نسبی) اینو میگه اصرار برا اینکار فقط هدر دادن سرمایه است
5- دولت را کوچک کنید و اقتصاد را به بخش خصوصی بسپارید
6- برای برون رفت و حل عمده مشکلات اقتصادی شرایط سرمایه گذاری و جذب سرمایه خارجی را فراهم کنید که راهی جز این نمیتونه مشکلات بزرگ اقتصادی را حل کنه.
7- رانت و مافیای اقتصادی اقتصاد مملکت را از هستی ساقط کرده اگه توانایش را دارید با اینها مبارزه کنید.
و....
همان چهار تا کشور یک طرف و بقیه کشور های دیگر جهان طرف دیگر . اصلا با سه کشور از این چهار کشور هم کاری نداریم امریکا یک طرف و بقیه کشورهای جهان طرف دیگر باز شاهین ترازوی آمریکا سنگین تر است. ما دیگر گول نمیخوریم کشور های بلوک شرق و بد بختی های آنان را دیدیم و غربی ها را هم دیدیم .‌این آخری ها شوروی که کشور های بلوک شرق را بد بخت کرده بود اگر از یک بلوک ش قی از شوروی یا کمونیست دفاع میکردی طرف میخواست که جیگرت را از شکمت بکشه بیرون.
جناب کیهان کنایه لازم نیست اونموقعی که کشوروملت ایران به وکسن نیازداشتند همین رئیسی درسخنرانیهای تبلیغاتی ازممنوعیت واکسن خارجی حمایت کردید ودلتان به دانشمندان وتولید کاغذی واکسن داخل بود همین معاون اول تو نبود که هرروز روبان پاره میکرد خط تولید افتتاح میکرد وقول 25میلیون وصادرات داده بود؟ اقای رئیسی نکنه طومارنمایندگان مجلس که به سرکردگی خانم الهیان وزاکانی مبنی برممنوعیت واکسن خارجی یادت رفته است؟ جناب رئیسی اگرچین به ایران واکسن نداد دودلیل داشت اول اینکه مشغول تزریق واکسن ملت خودش بود دوم اینکه رئیس جمهور چین ازروحانی خواست برای تست انسانی سینوفارم ازمردم ایران استفاده کند که دکترروحانی قبول نکرد گفت ملت ایران موش ازمایشگاهی نیستند حاالا دودلیل دارد چین به ایران واکسن میدهد اول اینکه کل ملتهای دنیا تقریبا بالای 701درصد بیشتر واکسینه شدند واالان مشتری برای واکسن سینوفارم چین نیست دوم اینکه چین مجبور هست حجم انبوه تولید واکسن را به ایران بفروشد چون بازاری مثل بازار مصرف ایران ندارد وهمه دنیا از واکسن وخرید ان بی نیاز شدند وهمچنین تا واکسن فایزر هست حاکمان دنیا دنبال واکسن سینوفارم میروند همین فایزری که نمایندگان انقلابی وجهادی انرا عقیم کننده وجی پی اس دارد و..... نامیدند جناب رئیسی اگر همین همکاری را با روحانی ودولت روحانی داشتند وشماها سنگ اندازی نمیکردید االان منت وکنایه ای برروحانی نداشتید
اول ، رئیسی هنوز نتوانسته ، روزی 600 فوتی تازه به روزی 400 رسیده
دوم ، واکسن ها خریدشان به دولت قبل بر میگردد
سوم ، همون آقایی که قرار بود واکسن تولید بکند نتونست ، الان معاون اوله
چهارم ، نه مجلس نه قوه قضائیه نه جریده حال معلوم در مسیرش سنگ اندازی نکردند
هم وفور واکسن وهم پیمان شانگهای یک شبه درست نشد.نمیشود فصل برداشت میوه وارد شد وزحمات قبلی ها را ندیده گرفت.
فعلا تغییرات نسبت به دولت قبل، فقط در کم شدن لفاظی تندروها بوده، وگرنه قیمتها بالا و بالا می رود. صداوسیما هم لال شده. همین
ریسی تاکنون کارخاصی انجام نداده هنوز کشور به حال خود رها است و مافیا درتمام زمینه ها با قدرت فعال می باشند.
خیلی سادگی هست اگر باور کنیم در عرض یک ماه از آمدن این بنده خدا و به خاطر آمدن اون، چین و به خصوص روسیه به مخالفت چندین ساله برای پیوستن ایران به پیمان شانگهای پایان دادند. ایران عضو پیمان شانگهای شد چون روسیه این طور خواست و هیچ ربطی به رئیسی نداشت. واکسن هم که دیگه همه می دونیم چندین و چند عامل در عدم واردات تاثیرگذار بود که فقط یکی از اون عوامل روحانی و وزیر بهداشت بود و عوامل مهمتری هم وجود داشت.
معنی منطق رو هم فهمیدیم.
چرا رئیسی توانست، امّا روحانی نتوانست؟
اگر دنبال جواب منطقی و علمی هستید لطفا فقط بفرمایید دولت جدید چه کار یا فعالیتی انجام داد که اینطور شد؟
در خصوص حاشیه ها و شیطنت ها مگر به دولت قبل لحظه ای امان می دادند از صدا و سیما و .... دایم می کوبیدند الان کسی نیست که حاشیه درست کنه این چند نفری هم که حرفی می زنند حساب نمی شوند
شب دراز است و قلندر بیدار .!!!!
رئیسی هم می بینیم.
20 مرداد 1400 (در شرایطی که تنها یک هفته از تنفید و 5 روز از تحلیف رئیسی گذشته بود)
علی شمخانی: موانع سیاسی برای عضویت ایران در پیمان شانگهای برداشته شد
علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی امروز چهارشنبه پس از گفتگو با «نیکلای پاتروشف» دبیر شورای امنیت روسیه اعلام کرد: موانع سیاسی برای عضویت ایران در پیمان شانگهای برداشته شده و با طی تشریفات فنی، عضویت ایران نهایی خواهد شد.

نشست سالیانه شورای سران دولت‌های عضو سازمان همکاری شانگهای قرار است روزهای ۱۶ و ۱۷ سپتامبر ۲۰۲۱ برابر با ۲۵ و ۲۶ شهریورماه سالجاری در پایتخت تاجیکستان برگزار شود.
روحانی باید شخصا به ملت ایران بابت اینهمه گرانی و فقر و عواقب وحشتناک فقر در سرزمین مون ایجاد شد توضیح بده. ایشون مسئولیت رئیس قوه ی مجریه رو برعهده داشتن پس ما باید از ایشون سوال کنیم. مسئولیت داشتن یعنی همین.
واقعیت اینه که آقای رییسی علی رغم اینکه همه جا یک دست شده و همه و همه در خدمتش قرار گرفتند و هیچ کس و گروهی هم کارشکنی براش نمی کنه ، تاکنون هیچ موفقیتی ، مخصوصا در مهار قیمتها نداشته است ، همه چیز بی سر و صدای رسانه ای گرانتر شده است ، نمونه آن لبنیات ، برنج ، گوشت ، تخم مرغ ، خودرو و حتی سیمان،
بنظرم کیهان جیب بزرگی برای دولت رئیسی دوخته است
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی