بازدید 27919

یکه تازی آزمون استخدامی بخش خصوصی در آزار و اذیت متقاضیان کار

چند سالی هست که در سایه همکاری و صدور مجوز‌های رسمی توسط نهاد‌های بالادستی، مجموعه‌ای تحت عنوان «آزمون استخدامی بخش خصوصی؛ شرکت‌های صنعتی، تجاری و فناور» به صورت سالانه اقدام به برگزاری آزمون استخدامی می‌کند؛ آزمونی که امسال با حواشی قابل تأملی همراه شده و شکایت بسیاری از متقاضیان را به دنبال داشته است.
کد خبر: ۱۰۷۷۶۴۸
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۵ 21 September 2021
چند سالی هست که در سایه همکاری و صدور مجوز‌های رسمی توسط نهاد‌های بالادستی، مجموعه‌ای تحت عنوان «آزمون استخدامی بخش خصوصی؛ شرکت‌های صنعتی، تجاری و فناور» به صورت سالانه اقدام به برگزاری آزمون می‎کند؛ اقدامی که هر سال حواشی قابل تأملی به دنبال دارد، اما امسال ابعاد حاشیه هایش فزونی یافته است.

به گزارش «تابناک»، طی سال‌های اخیر و همسو با نهاد‌های دولتی و اجرایی که به صورت سالانه و زیر نظر سازمان سنجش آموزش کشور اقدام به برگزاری آزمون رسمی استخدامی می‌کنند، گروهی فضا را برای برگزاری آزمونی به ظاهر مشابه با ادعای انتخاب افراد مورد نیاز برای استخدام در بخش خصوصی فراهم یافته و در این رهگذر، منابع مالی قابل توجهی کسب کرده و هر ساله عده‌ای را با انواع شکایت‌ها تنها می‌گذارند.

آن گونه که شواهد و قرائن نشان می‌دهد، این آزمونِ گرته برداری شده از آزمون رسمی استخدامی کشور، آزمونی است که دامنه گسترده‌ای را شامل می‌شود و طیف بسیار زیادی از مشاغل و فعالیت‌ها را در حوزه‌هایی نظیر بازاریابی و فروش، هنر، رسانه و آموزش، فناوری اطلاعات، مدیریت، مهندسی، سلامت، فنی اجرایی، حقوقی و... در بر می‌گیرد.

صرف نظر از اینکه شرکت مجری آزمون استخدامی چگونه توان و تخصص کافی به میزانی که بتواند در همه حوزه‌های یاد شده آزمون تخصصی برگزار کند را به دست آورده، در این گزارش قصد داریم روایت‌هایی از آزار و اذیت متقاضیان این آزمون را روایت کرده و به برخی ضعف‌هایی اشاره کنیم که مدیران اجرایی این مجموعه در برگزاری آزمون از خود نشان داده اند.

صحبت از مشکلی است که اخیراً و همزمان با آغاز دوره برگزاری آزمون‌های آنلاین برای بسیاری از متقاضیان ثبت نام کننده در این آزمون بوجود آمده و موجب شده که به رغم پرداخت هزینه و تکمیل همه فرم‌های اعلامی توسط برگزار کنندگان این آزمون عجیب، از شرکت در آزمون بازمانده و عملاً حقشان تضییع شود؛ آسیب‌هایی که از جمله آن‌ها بی اطلاعی افراد شرکت کننده در آزمون از زمان برگزاری آن است.

در کمال تعجب، گزارش‌های رسیده نشان می‌دهد که تاریخ و زمان برگزاری آزمون به گروهی از متقاضیان شرکت در این آزمون داده نشده و به این دلیل، از حضور در آزمونی که به صورت آنلاین برگزار شده، جا مانده اند. این در حالی است که گروهی دیگر از متقاضیان به دلایل دیگر از جمله اشکالات نرم افزاری سامانه اعلامی امکان ورود به سایت و شرکت در آزمون را نیافته اند.

مجموعه افرادی که سوای طی کردن همه مراحل ثبت نامی، دست کم ۱۰۰ هزار تومان برای شرکت در این آزمون هزینه کرده‌اند، با این یادآوری که شرکت در آزمون گروه‌های دیگر به ازای هر آزمون اضافی ۴۰ هزار تومان برای افراد هزینه در پی داشته و از این رو، مبلغ پرداختی بسیاری از این افراد بیش از یکصد هزار تومان یاد شده بوده که از دست رفته و حتی به شرکت ایشان در آزمون منجر نشده است.

یکی از همین متقاضیان جویای کار در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: من برای آزمون خصوصی ثبت نام کرده بودم. با توجه به پرداخت هزینه برای ثبت نام و در اختیار قرار دادن طوماری از اطلاعات شخصی و پاسخگویی به حدود هزار سوال شخصیت شناسی، در نهایت، چون نحوه خبررسانی درباره روز و ساعت آزمون بسیار ضعیف بود، نتوانستم در آزمون شرکت کنم.

وی در تشریح "اطلاع رسانی ضعیف" می‌گوید: در صفحه شخصی داوطلب اطلاعاتی درجه شده که از جمله آن‌ها اطلاعیه شماره ۹ -در واقع آخرین اطلاعیه- است که در آن روز آزمون و ساعت درج نشده بود و همچنین از طریق پیامک نیز ساعت و تاریخ برگزاری آزمون اطلاع رسانی نشد. بر این اساس به نظر می‌رسید که هنوز موعد آزمون مشخص نشده و بعدا اطلاع رسانی خواهد شد.

این متقاضی می‌افزاید: بیشتر اخبار به وسیله اینستاگرام و تلگرام به اطلاع داوطلبین رسیده است که همانگونه که می‌دانید اینستاگرام و شبکه‌های اجتماعی منبع رسمی به شمار نمی‌روند و بنده به دلیل اینکه عضو صفحات آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی نبودم از اطلاع دقیق در مورد آزمون علی رغم پرداخت هزینه و ثبت بسیاری از اطلاعات شخصی محروم شدم.

به مستندات ارسالی این متقاضی معترض توجه کنید که حکایت از درج اطلاعیه شماره ۹ با توضیحات بسیار مختصر (و البته بدون اشاره به زمان دقیق آزمون) دارد، در حالی که اطلاعیه شماره ۹ درج شده در، ولی در سایت این آزمون توضیحات مفصل و متفاوتی ارائه می‌دهد که با توجه به مشابهت عنوان آن با اطلاعیه قبلی، ممکن است با بی توجهی کاربران مواجه شود.
 
 
یکه تازی آزمون استخدامی بخش خصوصی در آزار و اذیت متقاضیان کار

همانطور که اشاره شد بررسی‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از داوطلبان نیز علی رغم اطلاع از تاریخ و ساعت برگزاری آزمون به دلیل زیرساخت‌های فنی ضعیف امکان شرکت در آزمون آنلاین را نیافته اند که در کامنت‌های اعتراضی صفحه اینستاگرامی آزمون البته اگر تا زمان انتشار این گزارش حذف نشده باشند، اشاره شده است.

یکه تازی آزمون استخدامی بخش خصوصی در آزار و اذیت متقاضیان کار
صرف نظر از مسایل طرح شده و مستند به گفته متقاضیان، در آزمون اخیر از ایشان هزار سوال شخصیت شناسی پرسیده شده و در واقع پاسخ به این هزار سوال شرط حضور در آزمون آنلاین بوده است. نکته ای که این پرسش را به دنبال دارد که اساسا دلیل طرح هزار سوال شخصی و کسب اطلاعات ده‌ها و چه بسا صد‌ها هزار جوان متقاضی کار توسط مجری این آزمون، چه هدفی را دنبال می‌کند و چه ضرورتی دارد؟ آیا براستی چنین کاری مورد تایید نهادهای نظارتی هست و خطری اطلاعات این کاربران را تهدید نمی‌کند؟!
 
یکه تازی آزمون استخدامی بخش خصوصی در آزار و اذیت متقاضیان کار

افزون بر این موارد، برگزاری چنین آزمون بدون در نظر گرفتن محدودیت‌های رشته تحصیلی، سن متقاضیان و تعداد آزمون انتخابی، این شائبه را به دنبال دارد که مجریان آزمون بیش از اینکه در پی حل مشکل بیکاری جوانان باشند، در پی ایجاد یک امکان حداکثری برای ثبت نام متقاضیان و کسب درآمد بوده اند!

پرسش‌ها و ابهاماتی که در نتیجه برگزاری آزمون به چنین شیوه پراشکالی، پررنگ تر به نظر می‌رسند و مجابمان می‌کنند که خواستار ورود نهادهای مسئول و نظارتی به ماجرا شویم. نهادهایی که احتمالا با ورودشان به ماجرا و نشستن پای درد دل شرکت کنندگان در این آزمون و حتی بررسی فرجام آزمون های قبلی برگزار شده، ابعاد متفاوتی از ماجرا برایشان آشکار خواهد شد.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۵
انتشار یافته: ۳۰
ما هم ثبت نام کردیم و پول هنگفتی دادیم و آزمون شخصیت و 1000 تست شخصیت را هم دادیم و دیگر خبری نشد. هر کسی از بیکاری جوانان برای خودش درآمد زایی میکند. نماینده مدعی العموم باید داد ما را بستاند.
ما که ثبت نام کردیم و پول ما رو خورد و هیچ گروه شغلی سایت برامون ثبت نکرد توی تلویریون هم اینهپه تبلیغ کردن.
کلاهبرداری بود.
این شرکت بر اساس کدوم صلاحیت برای این کار انتخاب شده ؟ هزینه های هنگفتی که از این محل کسب می کنه بابت چیست ؟ واقعا چند نفر از این طریق استخدام شده اند ؟
باعرض سلام بنده حدودا برای دو دسته شغلی۱۴۰هزارتومان پرداختم و زمان امتحان راهم میدانستم اما به گفته ی خودشان که حتما باید از طریق لپ تاپ یاکامپیوترباشد وارد شدم اما متاسفانه ورود به آزمون را که میزدم سئوالات را برایم بالا نمیاورد و درحال آپلود بود که تا ساعت ده بنده درگیر همین مسئله بودم که موفق نشدم بنده شرایط مالی نچنانی هم ندارم ولی پاسخگونیستن چه کارکنم صدایم را به چه کسی برسانم به ایمیلی که گذاشته بودن پیام دادم که متاسفانه درساعتی بعد از ازمون جوابم را دادن به این صورت که در اسرع وقت وارد امتحان شوید دوباره پیام دادم یعنی هرموقع میتوانم وارد شوم درپاسخ گفتن زمان ازمون ساعت نه تا ده بوده که گذشته یعنی چی خوب پول که میگیرین چجوری از گلوی مبارک شما پایین میرود یعنی این انصاف است بقول دوست ما هزارتا سئوال ازما پرسیدن چند تا مدارک خواستن یعنی انصاف شما کجا رفته الان صدای مارو باید چه کسی بشنوه این حق ما نبود....
دقیقا درست گفتید. متاسفانه فقط ب فکر پول هستند. خدا ازشون نگذره. کارگر بدبخت چی داره ک شما هم میای یه تیکه گوشت از بدنش میکنی.
قبل امتحان هزار تا اس اومد ک شرکت کن. ولی موقع آزمون حتی یه اس ندادند. حروم همه شون بشه
هیچ ازمونی برگزار نشده من تا دوروز منتظر بودم هرچی امتحان کردم هم با لب تاپ هم با گوشی چیزی نیافتم
باعرض سلام
سلام من هم به علت عدم اطلاع رسانی دقیق نتوانستم در آزمون شرکت کنم در حالیکه حدود 100 هزارتومان برای ثبت نام هزینه کرده بودم .... بیشتر افرادی که در این نوع آزمون ها شرکت می کنند جوانان جویای کار هستند و درآمد کافی ندارند و خیلی بده اینطور جیب مردم رو خالی می کنند ... هرچند همه ما می دونیم کلا کنکور و آزمون های استخدامی اصلا براساس شایسته سالاری نیست و فقط جیب یک مشت مؤسسه کنکور هر روز در پول تر می شود
باسلام واحترام بخدا مردم را مسخره کردید نه سایتتون باز میشه نه میشه ثبت کرد ویا اینکه باید پول واریز کنیم منی که بیکارم از کجا پول واریز کنم آخه چه قانونی بخدا مردم گناه دارند باتشکر
خب چرا این رو به مردم میگید؟ که داغشون رو تازه تر کنید؟
سلام بنده متاسفانه بدون اعلام پیامک اطلاع رسانی نتوانستم روز آزمون آنلاین حاضر بشم...سازمان سنجش هر اطلاع رسانی پیامک یاداوری ارسال میکرد...حیف هزینه بیخودی کردیم با وقت گیری هزار سوال شخصت شناسی بی ربط!!!! حق الناس
باسلام
متاسفانه من وهمسرم دراین آزمون استخدامی ثبت نام کردیم وحدودنزدیک ب ۲۰۰هزارتومن هزینه کردیم ودر تست خودشناسی شرکت کردیم ولی اصلا ب ما اعلام نکردن ک آزمون کی برگزارمیشه .خواهشا از مسئولان رده بالا تقاضاداریم و همچنین جناب اقای ریئسی ریئس جمهور محترم ورود کنند تا مشکل حل شود .هزینه پرداختی ما چی میشه؟
منم شرکت کردم، و نتونستم آزمون بدم کلاه برداری قشنگی بود 145هزارتومن فقط برا یه دفترچه پی دی اف چندصد صفحه ای که چیزی هم توش نبوده جز تعریف دسته های شغلی و عکس لوگوی چندصد شرکت خصوصی. تازه کلی هم از من اطلاعات جمع کردن و در آخر هم میگم پولم رو برگردونین میگن نهههه نمیشه
چه کسی جوابگوی این خسارت میشه اختلاس مگه شاخ ودم داره بالاخره یک شخص یا مرجعی مسیول این سایت وجمع اوری پول بوده باید برگردونه به حساب متقاضیان
متاسفام برای این درک و شعورتون و اینکه بخاطر پول حاضرید سفره و جیپ مردم رو خالی کنید....برید یه فکری به حال خودتون بکنید اینجا فرار میکنید قیامت که دیگه راه فراری نیست باید حساب پس بدین .در واقع ما ذخیره کردیم چیزی رو برای آخرتمون........
از من۶۵۰تا سوال پرسید به حدی سخت بودم و زمانبر اصلا نرسیدم نصف بیشتر انجام بدم
سلام منم روز ازمون نتونستم وارد بشم حتی از طریق کافی نت آلان هم هیچ کس جواب گو نیست وپولم حروم شد خدا لعنتش کنه بحق علی
سلام منم روز ازمون نتونستم وارد بشم حتی از طریق کافی نت آلان هم هیچ کس جواب گو نیست وپولم حروم شد خدا لعنتش کنه بحق علی
اینجا قانون جنگل حاکمه همه به فکر جیب خودشونن و برای پر کردن جیب یک عده فرصت طلب کی بهتر از کسی که دنبال کاره
باسلام
بنده هم یکی از شرکت کنندگان این آزمون استخدامی هستم، تمامی مراحل قید شده در خبر رو هم طی کردم و برخلاف بسیاری از ثبت نام کنندگان از اطلاعیه خبر دقیق داشتم و در موعد مقرر آزمون رو دادم ولی طبق تمام آزمون های استخدامی منابعی در اختیار ما بود که شامل آزمونهای عمومی و تخصصی بود و خریداری کردیم و من در مدت مقرر حسابی درس خواندم ولی در اطلاعیه شماره ۹ و ۸ قید کردن که شایستگی های شغلی آزمون گرفته میشه و منبع مشخصی نداره، جالب آرین نکته اینکه آزمون از ساعت ۹ شروع و ساعت ۱۷:۳۰ تموم شد ۱۴ تا آزمونی شایستگی که ریشه تو نابود میکنه و مسخره ترین و آزاردهنده ترین آزمون زندگیم بود. بنده دانشجوی دکترا با معدل الف هستم ولی سوالات آزمون به گونه ای بود که انگار نمیخوان استخدام کنن و فقط پول گرفته میشود.
کاش بدونیم کی به این قضیه رسیدگی میکنه
سلام متاسفانه منم فریب خوردم لطفا به مسولین مربوطه اطلاع دهید وحاضریم بیست درصد از مبلغو به این روزنانه جهت پیگیری بدیم آقایون،خانمها همه راضی هستید؟
تاکی ذلت وخاری برای یک لقمه نون
سلام.من سال گذشته به اتفاق چندتا از دوستام در این آمون شرکت کردیم. در شرایط و ضوابط اطلاعیه نوشته ملاک تجربه و سابقه در کار هست نه مدرک تحصیلی اما تمام مدارک و مستندات مارو رد کردن. حتی در بخشهایی که مدرک دانشگاهی هم داشتیم بدون هیچ توضیحی رد کردن.آزمون هم یک آزمون افتضاح و غیرعلمی آنلاین بود.این آزمون که این همه هم تبلیغ میشه از طریق صدا و سیما جز تجارت و پول چاپیدن از جوانان جویای کار هییییچ چیزی دیگه ای نداره.
همه ما ایرانیا خریم که از این آزمون ها شرکت میکنیم
واقعا با ثبت نام تو این آزمون و پولی که دادم حس میکنم ازم دردی شده واقعا بعد پول واریز کردن دیگه هیچ سر تهی نداشت کاراشون
سلام.ممنون که پیگیری کردید.
متاسفانه اطلاع رسانی خیلی ضعیف بود.وبنده هم جاموندم.
کاش یک فرصت دیگه ای داده شود.
ممنونم
تکلیف این همه مدارک و اطلاعات که بارگذاری کردیم چی میشه ؟ کاش یکی میومد از صدا و سیما بازخواست میکرد چون این دفعه ی اولش نیست که داره از کلاهبرداران حمایت میکنه
فقط متاسفم آن شا الله پول دوا و دکتر لا علاج خودتون بشه، بزنه به کمرتون خدا نگذره ازتون، به حرمت امام حسین، درد بی درمون بگیرید ک با این دزدی ها و پول‌های ما هم علاج نشه، عدم اطلاع رسانی، و اینکه فقط یک ساعت طول کشید وارد پروفایل بشیم و دوپهلو گویی در مورد زمان امتحان، باعث شد عملا نتونیم هیچ سوالی رو جواب بدین علی رغم اینکه سوالات هم کاملا بی پایه و غیر علمی بود فقط الهی نتیجه دزدی تون رو ببینید
سلام من هم در آزمون شرکت کردم و ۱۴۰ هزار تومان هم بابت دو دسته شغلی پرداخت کردم و تمام اطلاعاتی رو که میخواستن کامل کردم ولی وقتی در روز و ساعت امتحان وارد سایت شدم اصلا در کارتابل من گزینه ای تحت عنوان آزمون اختصاصی نبود و نتونستم آزمون رو بدم
وقتی ثبت نام میشد جایی نخوندم که دادن این آزمون نیاز به رایانه داره ، منه بیکار از کجا بیارم سی میلیون پول لب تاب بدم که تو این آزمون شرکت کنم
چه پول کثیفی هست که از چند هزار نفر بیکار بخوای تیغ بزنی
حلال نمیکنم ، بخورید این پول هارو ببینیم به کجا می رسید ...
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان