شانس کدام نمادها برای عرضه اولیه در هفته پیش رو بیشتر است؟

بورس هرچقدر هم ریزش داشته باشد و به رنگ سرخ در بیاید، عرضه‌های اولیه برای سهامداران جذابیت خاص خودش را دارد، چند نماد در بازار سرمایه درج شده اند و احتمال عرضه‌های آن‌ها در هفته‌های آتی وجود دارد.
کد خبر: ۱۰۷۶۹۱۰
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۲ 18 September 2021

به گزارش بورس تابناک، از ابتدای سال جاری تا به امروز ۱۳ عرضه اولیه در بازار سهام انجام شده است، در هفته گذشته ۳ عرضه اولیه در بازار سرمایه انجام شد که ۲ عرضه اولیه در بازار فرابورس و یک نماد در بازار بورس عرضه شد. نماد‌های حآفرین و توسن در هفته جاری برای اولین بصورت ترکیبی انجام شد و عرضه اولیه نماد فسبزوار به روش قبلی عرضه شد.  در آخرین عرضه اولیه‌ای که امسال انجام شد حدود ۲ میلیون ۹۵۶ هزارو ۸۴۲ کد مشارکت داشتند.

با توجه به روند افولی بازار سرمایه در روز‌های اخیر باز هم سهامداران منتظر عرضه اولیه‌های بیشتری هستند و چشم سهامداران به عرضه اولیه بعدی بازار سرمایه است. چند نماد در بازار سرمایه درج شده اند و احتمال عرضه‌های آن‌ها در هفته آینده وجود دارد.

یکی از این عرضه اولیه‌های بزرگ عرضه اولیه پتروشیمی خلیج فارس است. از سال گذشته خبر‌هایی مبنی بر عرضه سهام این شرکت بزرگ در رسانه‌ها منتشر شد. با این حال هنوز خبری از زمان این عرضه منتشر شده و اطلاعات کدال هم نزدیک بودن آن را تایید نمی‌کند.

یکی از شرکت‌هایی که به نظر می‌رسد در آستانه عرضه اولیه قرار گرفته، سیمان آبیک است. اطلاعیه‌های کدال و اقداماتی که این شرکت انجام داده نشانه‌هایی از ورود سابیک به بورس دارد. توثیق سهام شرکت‌های سیمان خوزستان، سیمان ارومیه، سیمان شرق، سیمان بهبهان، سیمان بجنورد و سیمان فارس نو، به منظور تعهدات مربوط به عرضه اولیه سهام شرکت سیمان آبیک یکی از اقدامات این شرکت بوده است. همچنین انتشار پی در پی گزارش‌های مالی در کدال هم دیگر نشانه‌ای است که نزدیک بودن عرضه اولیه این نماد را محتمل می‌کند.

چندی پیش هم رضوانی‌فر مدیرعامل سابق شستا، وعده عرضه اولیه سیمان آبیک را در هفته دوم شهریور ماه داده بود. سیمان آبیک بزرگترین کارخانه سیمان ایران و خاورمیانه است.

شرکت سیمان آبیک  در تاریخ ۲۳ مرداد سال جاری به عنوان پانصد و نود و دومین شرکت پذیرفته شده در ﺑﺨﺶ”سیمان، آهک و گچ”، طبقه “تولید سیمان، آهک و گچ” با کد صنعت «۵۳۹۴» و نماد “سابیک، در فهرست نرخ‌های بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران درج شده است.

همچنین شنیده‌ها حاکی از آنست که عرضه اولیه نماد سغدیر در دستور کار قرار دارد و به زودی راهی بازار سرمایه میشود.

محمدرضا سلیمیان مدیرعامل شرکت توسعه سرمایه و صنعت غدیر (هلدینگ سیمان غدیر) در ۱۱ آبان ۱۳۹۹ خبر از عرضه اولیه سهام این شرکت تا پایان پاییز ۹۹ داد. وی گفت: فرآیند پذیرش و درج نماد این شرکت طی سال گذشته به‌طور ویژه پیگیری شد و هلدینگ در شهریورماه سال ۹۹ با نماد «سغدیر» در فهرست نماد‌های بازار دوم فرابورس، درج‌شد و مطابق دستورالعمل پذیرش فرابورس، سهامدار عمده تا چهار ماه بعد از درج، برای عرضه سهام فرصت خواهد داشت. اما سال گذشته این عرضه اولیه انجام نشد و شنیده‌ها حاکی از آن است که این نماد در هفته جاری انجام خواهد شد.

هلدینگ سیمان غدیر با در اختیار داشتن سهم ۱۰ درصدی از ظرفیت تولید سیمان کشور (معادل ۶/ ۸ میلیون تن) در رتبه سوم بزرگ‌ترین تولیدکنندگان این کالا در کشور به شمار می‌رود. همچنین جایگاه این هلدینگ در صنعت به لحاظ تولید عملیاتی محصول سیمان طی امسال، در رتبه دوم است.

این در حالی است که معاون پذیرش فرابورس ایران گفت: با توجه به استقبال شرکت‌ها از عرضه سهامشان در فرابورس، سهام بیش از ۶۰ شرکت تا پایان سال عرضه اولیه می‌شود.

منبع: نبض بورس

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
پتروشیمی خلیج فارس که الان ده ساله توی بورسه وسهامش داره معامله میشه،احتمالا منظورتون پالایشگاه ستاره خلیج فارس هست!!!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل