چرا عرضه اولیه ها به صندوق ها واگذار شد؟

هفته گذشته بود که حآفرین به عنوان اولین عرضه اولیه به سبک جدید، به صندوق ها واگذار شد و این نوع عرضه اولیه حواشی بسیاری را به همراه داشت. خبرنگار نبض بورس در گفتگو با همایون دارابی به این پرسش پاسخ داده است که چرا عرضه اولیه ها به صندوق ها واگذار شده است؟
کد خبر: ۱۰۷۶۹۰۵
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۴ 18 September 2021

به گزارش بورس تابناک، دوشنبه هفته گذشته بود که اولین عرضه اولیه به سبک جدید انجام شد. در عرضه اولیه حآفرین تصمیم گرفته شد که ابتدا این عرضه اولیه به صندوق ها واگذار شود و سپس از طریق صندوق ها روز بعد معاملاتی، این عرضه اولیه به سهامداران متقاضی واگذار شود. 

این عرضه اولیه حواشی بسیاری داشت که طی دو مطلب به صورت مفصل به آن پرداخته شد.  اما حالا در گفتگو با همایون دارابی کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه به این پرسش پاسخ داده شده است که اصلا

چرا عرضه اولیه ها به صندوق ها واگذار شد؟

همایون دارابی کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش گفت: با توجه به تاکیدات رییس جمهوری و مقام عالی وزارت اقتصاد جناب دکتر خاندوزی در افزایش پذیرش شرکتها در بورس و فرابورس در خلال روزهاز آینده شمار بیشتری از شرکتهای کوچک و با ریسک بالاتر وارد بازار می شود. وی ادامه داد: این مساله باعث می شود شمار سهام کمتری در عرضه های اولیه به سهامداران برسد همانطوری که در برخی عرضه ها مثلا ۵ تا ۶ سهم به متقاضیان رسیده بود. این نوع تخصیص سهام هم باعث فشار شدید به سیستم معاملات و شبکه کارگزاری می شود و هم ارزش خاصی (چند هزار تومان سهام) برای افراد حقیقی ندارد و ازدحام دستورات خرید هم مانع از کشف قیمت مطلوب می شود.

دارابی اظهار داشت: یک راه حل برای این مساله تخصیص عرضه های اولیه کوچک و پر ریسک به صندوق ها بود تا هم سرمایه گذاری غیر مستقیم تشویق شود و هم ریسک و فشار به سیستم کم گردد که هفته گذشته هر دو پیشنهاد یعنی تخصیص کل عرضه به صندوق ها در حآفرین و هم کشف قیمت و تخصیص بخشی از سهام به صندوق ها در نماد توسن انجام شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس