بازدید 25007
برنج زیر دندان تاجرباشی‌ها

چرا تصمیم «شرکت بازرگانی دولتی» برای کاهش قیمت برنج، عده‌ای را ناراحت کرده است؟

چرا در شرایطی که بسیاری از خانواده‌ها با مشکلات و سختی‌های معیشتی برای تامین مایحتاج ضروری خود، دست و پنجه نرم می‌کنند، عده‌ای از تاجرباشی‌ها از سیاست‌های حمایتی برای کاهش قیمت ها، گلایه و انتقاد می‌کنند؟! آیا افزایش قدرت خرید طبقات پایین جامعه، آن‌ها را تا این اندازه ناراحت می‌کند که حاضرند در چرخه عرضه و توزیع برنج اخلال و سودجویی به وجود آورند؟  
کد خبر: ۱۰۷۶۳۸۷
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۵ 15 September 2021

چرا تصمیم «شرکت بازرگانی دولتی» برای کاهش قیمت برنج، عده‌ای را ناراحت کرده است؟

به گزارش تابناک اقتصادی؛ وضعیت اقتصادی کشور به گونه‌ای است که تورم افسارگسیخته، سفره قشرهای ضعیف و کم درآمد را کوچک کرده و حالا با شروع کار دولت سیزدهم به ریاست دکتر سید ابراهیم رئیسی، بسیاری امیدوار به تصمیمات دولت جدید برای حل مشکلات اقتصادی و معیشتی هستند.

اما در این شرایط دشوار، عده‌ای فرصت طلب در تلاشند تا هرگونه سیاست حمایتی دولت برای کاهش قیمت کالا‌های مصرفی و ضروری مردم را با بن بست همراه کنند؛ مثلا در ماه‌های اخیر، روند تورمی برنج به عنوان محصول پرمصرف در سبد خانوارها، با افزایش همراه بوده است؛ به گونه‌ای که در هفته‌های اخیر بهای هر کیلو برنج ایرانی در محدوده ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود و بهای هر کیلو برنج خارجی نیز ۲۲ تا ۳۰هزار تومان به فروش می‌رسد.

اوسطی، عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در خصوص آشفتگی به وجود آمده در بازار برنج گفته است: گرانی برنج در حالی است که در فصل برداشت آن هستیم، در فصل برداشت یک محصول انتظار کاهش قیمت با توجه به افزایش عرضه می‌رود، اما در برنج درست عکس این معادله اتفاق افتاده است. دلیل خاصی برای گران برنج نیست و احتکار و شبکه بزرگ دلالی می‌تواند از مهم‌ترین دلایل گرانی این کالای اساسی در فصل برداشت باشد.

اشاره این نماینده مجلس به بازی دلالان و احتکار آن‌ها در بازار برنج در شرایطی است که برخی بنکداران و مغازه‌داران سطح شهر تهران نیز می‌گویند واسطه‌ها برای افزایش قیمت برنج، از عرضه آن خودداری می‌کنند.
 
بنابراین تا به اینجای کار مشخص است که روند عرضه برنج در بازار به دلیل حضور دلالان و واسطه‌ها با اختلال مواجه شده است و نیازمند برخورد جدی نهاد‌های نظارتی و اطلاعاتی با این گونه سوءاستفاده ها در بازار کالا‌های اساسی و ضروری مردم است.

از سوی دیگر، جمیل علیزاده شایق، دبیر انجمن برنج ایران در گفت‌وگویی با بیان اینکه از سال ۱۳۹۲ هر سال حدود یک میلیون تن برنج وارد ایران شده، تصریح کرد: از دهه ۹۰ مقرر شد تا سالانه حدود یک میلیون تن برنج وارد کشور شود تا کسری برنج کشور تامین شود و اصلا مهم نیست این برنج در فروردین یا اردیبهشت وارد ایران شود یا پس از آن، زیرا از قبل واردکننده مجوز واردات آن را گرفته و باید این میزان وارد کشور شود. او با بیان اینکه هم‌اکنون به هیچ عنوان کسری برنج نداریم و افزایش قیمت‌ها ارتباطی به این موضوع ندارد، گفت: برنج ایرانی و خارجی به اندازه کافی در کشور موجود است و این رشد قیمت‌ها، تنها بهانه‌ای برای گرانفروشی است.
 
بنابراین می‌توان نتیجه گرفت در شرایط کنونی، کمبودی در خصوص برنج در داخل کشور وجود ندارد؛ اما به دلیل نبود سازوکار دقیق و همه جانبه در بحث نظارت بر عرضه برنج در بازار، شاهد احتکار از سوی برخی واسطه‌ها و در نتیجه گرانی قیمت برنج در بازار هستیم.

حال در این شرایط که مردم و قشرهای آسیب پذیر جامعه برای تهیه برنج، با کاهش قدرت خرید مواجه هستند، شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران هفته گذشته با توجه به رسالت قانونی خود و با هدف تامین نیاز مصرفی کشور و کاهش قیمت برنج برای مردم، توزیع ۱۰۰هزار تن برنج وارداتی در کشور را در دستور کار قرار داد.
 
یزدان سیف، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی در این باره تاکید کرد: به واسطه ذخایر راهبردی برنج، هیچ کمبودی در خصوص تأمین این محصول وجود ندارد و علیرغم این که خشکسالی موجب کاهش تولید برنج شده است از طریق این ذخایر میزان برنج مورد نیاز بازار تأمین می‌شود. وی ادامه داد: از امروز با آغاز توزیع برنج در سطح کشور، نزدیک ۱۰۰ هزار تن از این محصول از نوع هندی، تایلندی و پاکستانی از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای، تعاونی‌های مصرف کارگری، کارمندی، اتحادیه و ... در اختیار مردم قرار می‌گیرد و هیچ کمبودی در مورد برنج برای مصرف خانوار وجود ندارد. مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی افزود: در حال حاضر جو روانی ناشی از موضوع کمبود برنج در جامعه ایجاد شده است که با این توزیع گسترده، این جو روانی از بین می‌رود.

سیف همچنین اظهار داشت: تولید برنج داخلی به دلیل خشکسالی امسال نسبت به سال گذشته، کاهش ۱۸ درصدی داشته است که این کمبود از طریق ذخایر راهبردی و توزیع برنج تنظیم بازار جبران می‌شود.
 
بنابراین همان طور که مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی گفته است، کمبودی برای توزیع برنج تنظیم بازار وجود ندارد، اما نکته مهمی که در این شرایط قابل توجه است، انتقاد برخی واردکنندگان در خصوص چرایی این اقدام شرکت بازرگانی دولتی است؛ این گروه در سخنان خود، سیاست‌های تنظیم بازاری دولت و شرکت بازرگانی دولتی را غلط می‌دانند، به گونه ای که به نظر می‌رسد آن ها با کاهش قیمت برنج مخالفند. برخی از این افراد با گلایه از تصمیم شرکت بازرگانی دولتی برای افزایش عرضه برنج، این سیاست را پشت پا زدن ستاد تنظیم بازار به بخش خصوصی تعبیر می‌کنند. این در حالی است که در چند روز اخیر هم زمان با توزیع ۱۰۰ هزار تن برنج وارداتی از سوی شرکت بازرگانی دولتی، شاهد کاهش چند هزار تومانی بهای هر کیلو برنج هستیم. اما متاسفانه آن عده‌ای که در این شرایط از گرانی برنج، سود کلانی به دست می‌آوردند، ناراحت شده و حالا با همکاری گروهی از واسطه ها، تصمیم به احتکار و عرضه قطره چکانی برنج در سطح بازار گرفته اند؛ سیاستی که علنی در تضاد با حمایت از سفره مردم و تنها با هدف سودجویی از گرانی کالایی همچون برنج است.

از سوی دیگر باید یادآور شد که پیگیری‌های تابناک اقتصادی از مسئولان شرکت بازرگانی دولتی نشان می‌دهد، این شرکت آمادگی ادامه عرضه حجم بالایی از برنج وارداتی را در هفته آتی دارد تا قیمت حبابی برنج هرچه زودتر ارزان‌تر شود. اما تحقق کامل و مطلوب این هدف حمایتی از سفره مردم، نیازمند همراهی دستگاه‌های نظارتی و اطلاعاتی است تا با هر گونه احتکار و انبار برنج مقابله کنند تا سطح عرضه با اختلال مواجه نشود.  

روشن است که ذخایر راهبردی کالا‌های اساسی شرکت بازرگانی دولتی همچون سال‌های گذشته در سطح بسیار خوب و قابل قبولی است و مردم نباید نگرانی از بابت کمبود کالا در بازار داشته باشند و با افزایش عرضه برنج توسط این شرکت، قیمت برنج روند نزولی پیدا کرده است.

سوالی که مطرح است: چرا در شرایطی که بسیاری از خانواده‌ها با مشکلات و سختی‌های معیشتی برای تامین مایحتاج ضروری خود همچون برنج، دست و پنجه نرم می‌کنند، عده‌ای از تاجرباشی‌ها از سیاست‌های حمایتی برای کاهش قیمت ها، گلایه و انتقاد می‌کنند؟! آیا افزایش قدرت خرید طبقات پایین جامعه، آن‌ها را تا این اندازه ناراحت می‌کند که حاضرند در چرخه عرضه و توزیع برنج اخلال و سودجویی به وجود آورند؟  

 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵۳
هر وقت در این کشور ۵ نفر دلال رو دار زدند اون وقت قبول دارم که امیدی به آینده هست
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
اینها به پدر و مادر خودشون هم رحم نمی کنن یک شبه ره هزار ساله می روند با توی شیشه کردن طبقه ضعیف
رضا
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
بازاد را مکانیزم عرضه و تقاضا تنظیم می کند دلال کدام است؟توی امریکا و المان هم سازمان تعزیرات یا قیمت گذاری دستوری دارند که قیمت ها ثابت است؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
پارسال اگر یک تن برنج را با هزار تومان به تهران حمل میکردند الان با پنج هزار تومان حمل میکنند
پارسال اگر کشاورز شالی را 200تومان میگرفت و میکاشت الان 800تومان میگیرد
پارسال کود و سم را اگر 60هزارتومان میگرفت الان ۶۰۰ هزار تومان میگیرد
پارسال اگر کشاورز کارگر شالی را روزی 100هزارتومان مزد میداد الان 200هزار میدهد
حواسمان باشد دلال یک موجود نامرعی نباشد که تمام سو مدیریت ها را گردن آن بیاندازیم
حسین۱۱
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
احسنت اعدام اعدام و فقط اعدامه که جلوی طمع دلالان رو میگیره تو هر زمینه‌ای میخواد مایحتاج زندگی باشه میخواد مسکن باشه البته با اصناف سودجو نیز باید برخورد بشه هر کدومشون به نوعی خون مردمو تو شیشه میکنن
ناشناس
| - |
۰۸:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
اقا رضا بازار را ذر ایرانهم عرضه و تقاضا تنظیم می کند البته عرض دست دلالان است
همیشه باندهای رانت خوار تعیین میکنند قیمت ها چی باشه.

برنج، مرغ، دارو، خودرو و... همه در ید باندهای انحصاری قرار دارد. دولت هم در دستان این باندهاست.
پول مفت دلالی انقد زیر زبونشون مزه کرد که میخان با یک معامله ره صدساله را برند
بسیاری از زمیندارهای شمال کشور به دلیل سود ده نبودن کاشت برنج زمینهای زراعی را تغییر کاربری میدهند. حمایت از تولید باید با حذف واسطه ها و دلالها باشد نه به گونه ای که ضرر پایین نگه داشتن قیمتها مستقیم به کشاورز برسد. چند سال آینده با کمبود تولید چطور مقابله میکنید!؟
پاسخ ها
مهندس اشکوری
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
متاسفانه دولت هیچ کمکی به کشاورز برنج کار شمالی نمی کند.
و هزینه پایین نگهداشتن قیمت برنج از جیب کشاورز پردخت می شود. بخاطر همین مردم زمین ها شون رامی فروشند. ای کاش دولت بفهمد که کشاورز هم زن و بچه زندگی دارد
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
اخوی دیگه میخای قیمتها از فلک هم بره بالاتر... همین شماها با حرفهای قشنگ و به اسم کشاورز پدر ما را در اوردی که دیگه برنج هندی هم گیرمون نمیاد بخوریم
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
پارسال سیب در سردخانه و دست گشاورز زیر سه هزار تومان بود پنج کیلومتر دورتر همان سیب روی ویترین یازده هزار تومان بود منظور حذف دلال و رانت خوار از چرخه مهم است که آن هم عزم جدی و برخورد با دانه درشت ها و دلالان بزرگ را می خواهدکه به بهای سو تغذیه اکثر بچه های این مملکت راضی هستند ولی به سود متعارف راضی نیستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
این که در داخل تولید برنج داریم نباید باعث بشه که این وضع ادامه پیدا کنه یعنی به بهانه حمایت از برنج کار شمالی واردات ممنوع بشه و قیمت برنج بره بالا
بهتره کلا برنج داخلی تعطیل بشه تا هم واردات ازاد بشه و هم اینقدر اب صرف برنج نشه
برنج جهانی خیلی ارزونتره
زینال بندری
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
کجا زمین های شمال کشت برنج تغییر کاربری دادن
تغییر کاربری مزارع هم برای سود بیشتر هست
الان کشاورزی و دامداری از کارگری و کارمندی و مهندسی درامدشان بیشتره
به اسم کشاورز خون مردم را تو شیشه کردین
آب و برق تان رایگان و هزینه شان به گردن شهر نشین هست
حسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
رضا جان داداش بزرگوار! شما تو این سقف فلک فقط قیمت برنج رو می بینی ؟؟ چیزای دیگه هم هست بزرگوار.. انصاف داشته باش.
علت اصلی درمنافع یک عده واردکننده و یا دلال برنج های داخلی است. هر دو این دسته با احتکار برنج موجب بالا رفتن بسیار زیاد قیمت برنج و شروع حذف آن از سفره های قشر پایین تا متوسط کشور گردیده اند.
وظیفه هر دولتی این است که اگر در خصوص کالایی کمبود و یا افزایش قیمت کاذب ایجاد گردد، با واردات آن انحصار دلالان و احتکار کنندگان را شکسته و منافع جمعی در اجتماع را تامین نماید. این اقدام نه تنها در مورد برنج بلکه در مورد کلیه مواد غذایی مرتبط با سفره مردم و کلاهای اساسی باید صورت گیرد. با این تورم وحشتناک اگر دولت در جهت تسکین شرایط اقدام نکند پس چه کسی باید اقدام کند؟ مهمترین وظیفه دولت جدید ابتدا کاهش فشار تورم از روی زندگی مردم است.
هجوم دلالها و خورده دلالها شامل مشاوران املاك
و هر صنفي كه كاسبي اش راكت است به خريد برنج ورود كردنده اند حالا اين دولت و سيل دلال اين گوي واين ميدان
اینها با مکیدن خون ملت تاجر باشی شدن . تازه معافیت مالیاتی هم شامل حالشون میشه چون کالای اساسی وارد میکنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
دقیقا.
لایک داشت
جناب آقای رئیس جمهور هم بااینکه دولتی یک دست دارد.وخیلی قول جلوگیری از تورم داده بود کاری نکرده است.تورم از زمان روحانی هم سرعتش بیشتر است.خدا رحمت کند دولت قبلی هارا مخصوصا دولت احمدی نژاد که دولارسه تومان بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
هشت سال اشتباه رو تو یک ماه جبران کنند؟ سیمان هم پایین اومد شاهکار بوده
من نمیدونم کشوری که در منطقه نیمه خشکه برای آب شربش دچار مشکل چرا باید محصولات پر آب مثله برنج هندوانه و ...داخلش کشت بشه
تاجرباشی‌ها را خوب گفتی
چقدر اهل شعار هستیم ، مگر در کشورهای دیگر دلال وجود ندارد، چرا در انجا بدون رضایت صنوف و مردم یک ریال بر قیمت اجناس اضافه نمی شود. رعایت قانون و بازبودن راه بررسی و اعلام خطاها به مردم یکی از دلایل است . به بیان دیگر در انجا سوت زدن حسن است و در اینجا عیب !
ملت پشتیبان دولت است وتاجرباشی ها نمی تونند کاری بکنند دولت با اقتدار برنامه هاشو روکنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
اقا داری جک میگی برا خودت خود دولت از این ها تا حمایت نکن جرات این کاراها را ندارن
گوشت که حذف شد برنجم نخوریم دیگه میمیریم که
پاسخ ها
رضا
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
عیب نداره اخرش جمعیت با غذا معادل میشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
دلخوش نباش دوست عزیز..
شما اصلا میدونید یک کشاورز برنج چقدر هزینه باید بکند تا یک کیلو برنج تولید شود؟
خیلی جالب هست، طی همین چند روز محصولات لبنی دو برابر شده، الان برنج طی یک سال اخیر ۴۰ درصد گران شده صدای شما در آمده.
میدانید کود و سم چقدر شده، میدانید کارگر برای برداشت برنج روزی چقدر شده، میدانید هزینه تبدیل برنج چقدر هست، میدانید هزینه حمل و نقل چقدر شده ، خانواده کشاورز آدم نیست؟
مرغ و گوشت از پارسال تا الان چقدر گران شده؟ آنوقت برنج نباید گران شود.
تابناک تو باید اقتصاد برنج رو میدیدی نه فقط قیمتش رو.
واقعاً این دلال ها کی هستند، به کجا و به کی وصل هستند که در همه اصناف، اتحادیه ها،سازمان ها ونهاد ها حضور فعال دارند وکسی هم زورش به این عوضی ها نمی رسد
کاهش قیمت برنج 2 امتیاز دارد یکی حذف نشدن از سفره مردم و دوم که به اندازه اولی مهم هست بعلت بصرفه نبودن کشت برنج در بسیاری از مناطق که با کمبود آب هم مواجه هستند کشاورزان بسمت کشت محصولات دیگر میروند و نیازی به اعمال زور برای تغییر کشت نیست
چند روز پیش یه خبر زده بودید که یه عده هم از واردات گردو خارجی ناراحت شدن با اینکه گردو داخلی 2 برابر قیمت هست... مافیا تصمیم میگیرن مردم چقدر پول بابت هر چیزی بدند.
فساد رانت مثل نهاده های دامی که دست یک عده است و خوت مردم را میمکند دولت و قوه قضایی هم تماشا میکنه.خودرو هم همین حالت را داره اجازه واردات را نمیدهند چون داخلی ها سود سرشار داره
اقتصاد ایران رفته زیر دست مافیا هیچکس هم کاری نمیکنه!
دارو خودرو نهاده دامی ......
من نمیدونم با چاپ چند مقاله وخبر میتوان کمر دلال و رانت خوار را شکست یا نه ولی از این حداقل حرکت رسانه ها ممنون هستیم ولی چند وقتیست صدا و سیما هیچ انعکاسی از گرانی ها در اخبارش به چشم نمیخورد حالا چرا نمیدونم.
لوبیا چیتی کیلویی هفتاد هزار تومن
یا برنج ارزونه یا لوبیا گرونه
چرا الکی دلال دلال می کنید. ریشه جایی دیگست
پولی که هر روز بی ارزش تر میشه
قیمت میوه هم همینطور
برنج با توجه به هزینه و زحمتش الان به نسبت ارزون ترین محصولات کشاورزی و باغی هستش
عجب صبری خدادارداین همه صبردیگربه غیرازصبرچاره ایی نداریم مرغ نمی خوریم .گوشت نمی خوریم .تخم مرغ نمی خوریم..نان هم که گران شد.خدایازندگی می کنیم یازندگی تاکی چراآقای قالیباف این همه درهرجلسه ایی بفکررفاه ومعشیعت مردم است 2سال ازعمرمجلس گذشت بازهم صبر.صبر
من خودم کشاورزم.امسال برخلاف سالهای قبل دلیل گرانی کاهش محصول به دلیل بارندگی در هنگام گلدهی محصول در شمال اتفاق افتاد و سرمای تیرماه باعث کاهش محصول شد.من خودم حدود ۵۰۰ کیلو نسبت به سال قبل کمتر محصول گرفتم.درحال حاضر کمتر کشاورزی محصول خود را می فروشد آن هم فقط برای نیاز.برنج توسط خود کشاورز الان کمتر از ۴۵۰۰۰ تومان در شمال فروخته نمیشه.از طرفی وقتی برنج هندی که هیچ ارزش غذایی نداره و با ارز نیمایی که خودتون میدانید چنده چه انتظاری دارید
آقای رئیسی بازار دلالان و تجار خائن به ملت را تخته کن مردم مقاومت کردن که دست خائنین قطع شود واینها خون فقرا را در شیشه کردن و رای ما مبارزه با فساد بود
شما اگر دلسوزید چرا به احتکار و گران فروشی خودروسازان دولتی کاری ندارید که خون مردمو به جوش آوردن، چیه چون دولتیه و از خودتونه کاری بهش ندارید؟
خیلی تحلیل جالبی نبود در مورد گرانی برنج؛ بنده به عنوان یک کشاورز توضیح میدم: اول اینکه بله در فصل و زمان عرضه برنج توسط کشاورزان هستیم ولی دلیل گرانی همیشه بستگی به عرضه و تقاضا داره؛ چون تقاضا برای خرید برنج تازه و خوش عطر بالا میره خوب بالطبع قیمت هم بالا میره و ربطی به دلال نداره؛ مورد بعدی که خیلی مهم هست اینه که تو مملکتی که گوشت شده کیلویی ۲۰۰ هزار تومان برنجی که سال ۸۹ هک قیمت گوشت بود الان قیمتش کجاس؛ ۴۰ هزار تومان؛ برنجی که با خون دل خوردن به ثمر میشینه با این همه زحمت یک کشاورز ؛ یک کشاورز برنج بدبخت اگه یک هکتار زمین داشته باشه بعد ۶ ماه خون دل حتی نمیتونه با این قیمت ها مثلا آخر سال ی دونه یخچال یا تلویزیون بخر؛ تا حالا از این نظر به موضوع نگاه کرده بودین؛ یا فقط یک طرف قضیه رو میبینین؛ کشاورزی داره نابود میشه؛ اینطوری پیش بریم تا چند سال دیگه هیشکی سمت کاشت برنج نخواهد رفت؛ همین الانشم کسی نمیره؛ یک طرفه به قاضی نرویم؛
صدام حسن در دوران جنگ برای اینکه چشم ترسه بگیره از اون دلال هایی که داشتند نظم بازار را به هم میزدند چند نفر را در ملائ عام تیربتاران کرد ودیگه کسی جرات نکرد خون مردم را به شیشه بگیره تو مملکت هر سال نوبت یک کالای اساسی است که در انحصار چند نفر میشه وخون ملت را به شیشه میگیرن خداوکیلی این درسته الان گوشت ولبنیات و برنج از سفره ما کارمند ها پر زد ورفت حداقل مرگ برامون ارزون بشه دیگه به چه امیدی زندگی کنیم من الان با حقوق کارمندی تا دهمو برج فقط میتونم دوام بیارم با سی سال سابقه کار با ده میلیون تومن و اینهمه گرانی و چهارتا دانشجو
اقتصاد دستوری هیچ جای دنیا جواب نداده و طبق روال 42 سال گذشته برنج نیز گران خواهد شد
ناراحت نشوید شالی کارهای شمال هم می خواهند مثل خودرو سازها همیشه از رانت انحصار استفاده کنند و هیج برنجی وارد نشود سازمان حمایت از مصرف کننده قیمت را همیشه بالا نگه دارد
چند ماه پیش گوشت را از سفره هایمان حذف کردید امروز هم برنج را .
ما اکثر زمین شالیمون رو خشک کردیم و درخت صنوبر کاشتیم. از نظر قانون ما خلاف کار هستیم. از نظر خودمون برنج سود ده نیست و خرج زندگیمون در نمیاد. از ما که گذشت اما چند سال دیگه هیچ زمین شالی تو گیلان و مازندران باقی نمیمونه
شرکت دولتی امکان ندارد جز در جهت منافع مدیرانش کاری بکند ،
تولید برنج مصنوعی مشکل را حل میکند
انهاطمعه کرده اند به جیب ملت خودشان رابهتراز ملت دوست دارند
واردات برنج خارجی آزاد باید گردد
آن عده ای که ناراحت می شوند رانت خوار هستند
اینکه هیچکدام از دولتها در طی این سه دهه قادر به رفع و از میان برداشتن واسته ها ،و دلالان نشده اند علتش این است که عده ای از مسولین همراه دلالها و واسطه میباشند ، و الا معنا ندارد حکومت قدرتمندی قادر به کنترل قیمتها نباشد ؟ ،،
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر