بازدید 4892

اندیکاتور چیست و چه کاربردی دارد؟

برای استفاده از علم تحلیل تکنیکال ابزارهای بسیاری وجود دارد. یکی از مهم‌ترین ابزارهای مورد نیاز برای تحلیل تکنیکال، اندیکاتورها هستند، با ما همراه باشید تا این ابزار را بیشتر بشناسیم.
کد خبر: ۱۰۷۴۷۰۶
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۰ 07 September 2021

اندیکاتور چیست و چه کاربردی دارد؟

برای استفاده از علم تحلیل تکنیکال ابزارهای بسیاری وجود دارد. یکی از مهم‌ترین ابزارهای مورد نیاز برای تحلیل تکنیکال، اندیکاتورها هستند. اما اندیکاتور چیست؟ با ما همراه باشید تا این ابزار را بیشتر بشناسیم.

اندیکاتورچیست؟

اندیکاتور نموداری کمکی برای تحلیل تکنیکال است. این نمودارها از ترکیب قیمت، زمان و حجم با توابع ریاضی ترسیم می‌شوند. واژه اندیکاتور به معنای شاخص است که از آن‌ برای پیش‌بینی کردن یا تایید تحلیل‌ها استفاده می‌شود. بنابراین می‌توان گفت اندیکاتورهای مختلف در افزايش سرعت و دقت تحلیل‌ به تحلیلگر کمک بسیاری می‌کنند.

اندیکاتورها مبنای تصمیم‌گیری تحلیلگران نیستند اما نقش به سزایی در بهبود کیفیت تحلیل بازار دارند. این ابزارها صرفا در تصمیم‌گیری بهتر به افراد کمک می‌کنند. در ادامه به صورت خلاصه توضیحاتی در مورد این ابزارهای کاربردی به شما ارائه می‌کنیم.

دسته‌بندی اندیکاتورها

هر کدام از اندیکاتورها ویژگی منحصر به فرد خود را دارند. یک دسته از اندیکاتورها توسط بیل ویلیامز، فردی مهم و مشهور در دنیای سرمایه‌گذاری، ایجاد شده‌‌اند. سه دسته دیگر آن‌ها در قالب اندیکاتورهای عمومی معرفی می‌شوند. در ادامه‌ این دسته‌بندی‌ها را بیشتر می‌شناسیم:

روندی: اندیکاتورهایی از نوع تاخیری که روی نمودار قیمت ایجاد می‌شوند. چنانچه از نمودار قیمت میانگین‌گیری انجام دهیم، می‌توانیم اطلاعاتی خاص استخراج کنیم. اطلاعاتی که در انجام تحلیلی درست و تصمیم‌گیری بهتر، تحلیلگران را یاری می‌دهد

نوسانگرها: نوسانگرها در محدوده خاصی حرکت یا به عبارتی نوسان می‌کنند. آن‌ها قدرت روند را می‌سنجند و در صورت وجود ضعف در روند، تا حدودی آن را تشخيص می‌دهند. از دیگر توانایی‌های نوسانگرها سنجش‌ هیجان موجود در بازار است که به تحلیلگر برای شناسایی روند بازار کمک می‌کند.

حجم: همان طور که از نام آن پیدا است، این دسته اندیکاتور، حجم و ارزش معاملات را تحت بررسی قرار می‌دهد. حجم معاملات در چارچوب‌های زمانی مختلف، تعبیرهای متفاوت و مهمی به تحلیلگران ارائه می‌کند. پس جای تعجب ندارد که این دسته از اندیکاتورها در تصمیم‌گیری‌های تحلیلگران تاثیر داشته باشد.

بیل ویلیامز: اندیکاتور بیل ویلیامز دسته‌ای از اندیکاتورها است که توسط فردی فعال در زمینه سرمایه‌گذاری به نام بیل ویلیامز طراحی شده‌‌ است. این دسته اندیکاتور با روابط ریاضی، روی حجم معاملات یا قیمت سهم یا هر دو این موارد شکل می‌گیرد و قیمت سهم یا شاخص بازار را تحلیل می‌کند.

اندیکاتورهای پرطرفدار را بیشتر بشناسیم

استفاده از بعضی اندیکاتورها در دنیای تحلیل تکنیکال، طرفداران بیشتری دارد که آن‌ها را در ادامه معرفی می‌کنیم:

اندیکاتور مکدی (MACD)

اندیکاتور مکدی قدرت و شتاب روند را بررسی می‌کند؛ که شامل دو میانگین متحرک است. تقاطع خط مکدی و خط سيگنال در شرایطی خاص، نشانه‌ای برای تحلیلگران صادر می‌کند. این نشانه یا سيگنال می‌تواند مبنای تصمیم‌گیری آن‌ها باشد.

اندیکاتور RSI

اندیکاتور RSI یا شاخص قدرت نسبی در دسته نوسانگرها قرار می‌گیرد. RSI یکی از پرکاربردترین اندیکاتورها است که تحلیلگران بسیاری آن را به دلیل انعطاف‌پذیری و سیگنال‌های قدرتمندی که ارائه می‌کند، انتخاب می‌کنند.

میانگین متحرک (MA / EMA)

اندیکاتور میانگین متحرک قیمت‌های گذشته سهم را میانگین‌گیری و آن را در دوره‌های مختلف ارزیابی می‌کند. میانگین متحرک را معمولا به صورت ساده یا نمایی محاسبه می‌کنند.

استوکستیک (Stochastic)

این ابزار اطلاعاتی درباره قدرت روند در اختیارتان قرار می‌دهد و يکی از پرطرفدارترین اندیکاتورها نیز است. استوکستیک در بازاری که نوسان زیادی دارد، مانند بازار ارز، کاربردی‌تر خواهد بود.

اندیکاتور استوکستیک، برای ورود و خروج سریع از سهم بسیار مناسب بوده و سرعت و قدرت تغییرات قیمتی را مشخص می‌کند. عمق بیشتر بازار، عملکرد بهتری را برای استفاده از این اندیکاتور به همراه خواهد داشت.

پارابولیک سار (Parabolic SAR)

این اندیکاتور تغییرات ناگهانی روند را شناسایی می‌کند. پارابولیک سار نواحی برگشتی را تشخیص می‌دهد و دنباله‌رو روند است. یکی دیگر از نکات مثبت در استفاده از اندیکاتور پارابولیک سار، نحوه کار بسیار ساده با آن است.

چگونه اندیکاتورها را یاد بگیریم؟

بهترین روش برای یادگیری اندیکاتورها و طور کلی تحلیل تکنیکال، شرکت در دوره‌های آموزشی است. البته کتاب‌ها و مقالات و ویدئوهای آموزشی بسیاری نیز وجود دارند که می‌توانند در این زمینه به کمک شما بیایند. با این حال، شرکت در دوره‌های آموزشی و تعامل با مدرسان برتر، مسیر یادگیری را هموارتر می‌کند. کارگزاری آگاه با بیش از 10 سابقه در امر آموزش، دوره‌های تحلیل تکنیکال مقدماتی و پیشرفته را به صورت آنلاین و حضوری برگزار می‌کند که با شرکت در آن‌ها، می‌توانید با اندیکاتورهای مختلف نیز آشنا شوید. همچنین در پایان این دوره‌ها، مدرک معتبر نیز دریافت خواهید کرد.

سخن آخر

سرمایه‌گذاری در بازار بورس مانند دیگر بازارهای مالی نیاز به یادگیری مفاهیم بسیاری دارد. شاید در ابتدا ورود به بازار سرمایه کاری آسان به نظر برسد اما رمز موفقیت در این بازار توانایی شناسایی فرصت‌های طلایی سرمایه‌گذاری است. برای دستیابی به این هدف ابزارهای مختلفی نظیر تحلیل تکنیکال، تحلیل بنیادی و تابلوخوانی وجود دارند که ترکیب استفاده از آن‌ها برای موفقیت در بازار بورس نتایج مثبتی به دنبال دارد.

برای یادگیری تحلیل تکنیکال و تسلط به اندیکاتورها برای افزايش کیفیت تحلیل‌هایتان، لازم است تا دوره‌های آموزشی مختلفی را پشت سر بگذارید. مدرسه بورس کارگزاری آگاه دوره‌های مبتدی و پیشرفته تحلیل تکنیکال را برای شما علاقه‌مندان فعالیت در بازار بورس برگزار می‌کند. در این دوره‌ها علاوه بر یادگیری تخصصی تحلیل تکنیکال، می‌توانید مدرک معتبر تحلیل تکنیکال نیز دريافت کنید.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان