بورس تابناک بررسی کرد

دهمین هفته پیاپی صعودی بورس / زیان بورس‌بازان تابستان ۹۹ در حال جبران / آیا رشد شاخص بورس ادامه‌دار است؟

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به روند بورس در هفته‌ای که گذشت، اظهار داشت: شاخص در دو هفته قبل با تقاضای بالایی که داشت، توانست محدوده‌های مقا‌ومتی را پشت سر بگذارد؛ اما در ریزش ۹ ماهه شاخص، تمامی حمایت‌های شکسته شده تبدیل به مقاومت شده است.
کد خبر: ۱۰۷۲۴۲۸
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۳ 27 August 2021
سرانجام پس از ماه‌ها انتظار، شاخص کل بورس به کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی بازگشت؛ محدوده‌ای که پیش از این در آذرماه سال گذشته، توسط نماگر کل بورس لمس شده بود.
 
دهمین هفته پیاپی صعودی بورس/ زیان بورس‌بازان تابستان ۹۹ در حال جبران/ آیا رشد شاخص بورس ادامه‌دار است؟

به گزارش بورس تابناک؛ مروری بر روند بازار سرمایه از ابتدای تابستان تا سومین روز از شهریورماه، نشان می‌دهد، در این مدت بازدهی بورس بیش از ۳۲ درصد رسیده است. به بیان دیگر شاخص کل بورس از ابتدای تیرماه امسال تا به امروز بیش از ۳۸۱ هزار واحدی رشد داشته است. به گونه‌ای که شاخص‌کل بورس تهران در آخرین روز کاری هفته‌ای که گذشت، هر چند در ابتدای راه، مسیر کاهشی را در پیش گرفته بود، از میانه‌های بازار تغییر مسیر داد و در نهایت با ثبت رشد ۰.۴۳ درصدی تا میانه ابرکانال یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار واحد پیشروی کرد؛ بنابراین، با این کارنامه، شاخص کل بورس برای دهمین هفته پیاپی سبزپوش شد تا زیان بورس‌بازانی که در قله قیمتی تابستان ۹۹ به‌ جمع سهامداران پیوسته بودند، تا حدودی جبران شود.

فعالان بورس معتقدند با پایان کار دولت دوازدهم و انتخاب دکتر سید ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهور منتخب و تاکید ایشان بر ضرورت توجه به بازار سرمایه و همچنین گزارش‌های خوب ماهانه شرکت‌های بورسی در ماه‌های اخیر، امیدواری سهامداران نسبت به بازگشت روز‌های سبز به بورس بیشتر شده است و روند بازار نیز نشان می‌دهد، اعتماد از دست رفته سهامداران تدریجی در حال بازگشت است و فضای هیجانی در صف‌های فروش، جایی در معاملات تالار شیشه‌ای ندارد. مسلما آنچه در این روز‌های بازار سرمایه قابل مشاهده است، آشتی سهامداران خرد با بورس تهران است.  

نگاه سهامداران به برنامه‌های کلیددار باب همایون

 
در کنار حمایت‌های آقای رئیس جمهور از سهامداران و بازار سرمایه، توجه سرمایه گذاران بورسی به برنامه‌های وزیر جدید اقتصاد است. جاییکه احسان خاندوزی به عنوان وزیر امور اقتصادی و دارایی باید برنامه ریزی کند و تصمیمات مهمی را برای چالش‌های مختلف اقتصادی از جمله تامین کسری بودجه و توسعه تامین مالی از طریق بازار سرمایه بگیرد.  

با این حال، خاندوزی در خصوص حمایت از بازار سرمایه و سهامداران خرد معتقد است، باید برای افزایش نقش بازار سرمایه در تأمین مالی تولید و متنوع سازی ابزار‌ها و محصولات مالی تلاش و برنامه ریزی جدی داشت. به گفته خاندوزی، ایجاد تجربه مثبت پایدار برای سهامداران خرد ضروری است. خاندوزی همچنین حذف قیمت گذاری‌های غیرضروری و سپردن قیمت‌ها به سازوکار رقابتی بورس و تسهیل ورود شرکت‌ها به بازار سهام را در جهت حمایت از بورس مدنظر دارد. وی معتقد است لغو انحصار‌ها و تسهیل مجوز دهی فعالیت‌هایی مانند سبدگردانی، بازارگردانی و کارگزاری، باید در دستور کار وزیر اقتصاد دولت سیزدهم قرار بگیرد.
 
دهمین هفته پیاپی صعودی بورس/ زیان بورس‌بازان تابستان ۹۹ در حال جبران/ آیا رشد شاخص بورس ادامه‌دار است؟
 

آیا رشد شاخص بورس ادامه‌دار است؟

 
مسعود اسلامی کارشناس بازار سرمایه در این باره در گفتگو با خبرنگار بورس تابناک با اشاره به روند بورس در هفته‌ای که گذشت اظهار داشت: شاخص در طی دو هفته قبل با تقاضای بالایی که داشت توانست محدوده‌های مقا‌ومتی را پشت سر بگذارد، اما در ریزش ۹ ماهه شاخص، تمامی حمایت‌های شکسته شده تبدیل به مقاومت شده است که البته در بازار بورس ایران حمایت‌ها زودتر از مقاومت شکسته می شوند .

اسلامی در خصوص روند پیش روی شاخص بورس تاکید کرد: از لحاظ تکنیکالی شاخص به محدوده ۵۰ درصد اصلاح فیبو رسیده و همچنین از سقف ابر ایچیموکو رد شده است و نزدیک مثلث اصلاحی ایچیموکو است؛ بنابراین اگر شاخص طی دو هفته آتی هم مثل هفته‌های قبل با تقاضای بالایی همراه باشد و بتواند از سد مقاومت ۱۶۲۰ عبور کند و بالای ۱۷۵۰ برسد، نشانه‌ای برای شروع موج پنج خواهد بود.

وی یادآور شد: البته سقوط دولت افغانستان که باعث افزایش قیمت دلار در کشورمان شده هم در رشد شاخص تاثیر گذار بود، زیرا همیشه مشاهده شده که با افزایش دلار تقاضای سهام بالا میرود.

اسلامی در ادامه با اشاره به اینکه گروه کاغذی و کاشی و غذایی و قندی از جاماندگان رشد شاخص هستند اظهار داشت: آنچه مسلم است، معامله گران طی هفته آتی باید بیشتر از قبل دقت در معاملات خودشان داشته باشند و چهار اصل معامله گری یعنی «مدیریت سرمایه»، «حد ضرر»، «پایبندی به استراتژی شخصی» و «کنترل ذهن» را فراموش نکنند.  

به گفته این کارشناس بازار سرمایه: کنترل ذهن یکی از ارکان اساسی معامله گری است که حس طمع و ترس و هیجان جایی در آن ندارد؛ احساسات در معاملات کشنده است.

اسلامی تاکید کرد: به یاد داشته باشیم که رفتار هر سهم با سهم دیگر متفاوت است. هیچ وقت به خاطر اینکه چند سهم در یک صنعت و گروه هستند و تعدای از آن سهام از هم گروه‌های خودش عقب مانده، نمی تواند ما را مجاب به خرید سهم کند. این کارشناس بازار سرمایه معتقد است نظم و انضباط شرط اصلی حضور در این بازار‌هاست؛ با داشتن نظم و و رعایت اصول در معاملاتتان خواهید دید که چه تاثیر مثبتی در آینده معاملاتتان می گذارد.

وی با اشاره به اینکه برای خرید یک سهم باید چند دلیل قانع کننده داشته باشید نه فقط یک دلیل یا هیجان خرید و حس عقب ماندگی از بازار اظهار داشت: باید همیشه موقع خرید این نکته را به یاد داشته باشید که بعد از خرید سهم، اختیار سرمایه در دست شما نیست و می تواند هر اتفاقی برای آن سهم بیفتد.

اسلامی در پایان تاکید کرد: برای خرید همیشه فرصت هست و نباید عجله داشت، اما برای فروش همیشه فرصت نیست، با داشتن حد ضرر سریع عین یک سرباز جنگی باید از مسیر خارج شوید و اجازه گسترش ضرر را ندهید.

پیمان حدادی دیگر کارشناس بازار سرمایه نیز در گفت‌وگویی بازار سرمایه را بازاری پیشتاز و پیشرو دانست و افزود: روند بازار سرمایه همیشه براساس انتظارات تعیین و معاملات آن انجام می‌شود، همه این انتظارات مثبت در ذهن فعالان بازار سرمایه باعث شد تا ارزش معاملات رشد کند، به گونه‌ای که ارزش معاملات خرد روزانه در چند روز گذشته  به ١٠ هزار میلیارد تومان رسید.

این کارشناس بازار سرمایه روند معاملات بورس در شهریور ماه را مورد پیش‌بینی قرار داد و گفت: شهریور ماه نخستین ماهی است که دولت جدید با وزرا و کابینه جدید شروع به کار خواهند کرد، به همین دلیل فعلا شاهد وجود برخی از ابهامات در تصمیمات هستیم.

وی خاطرنشان کرد: تصمیمات کوتاه مدت اقتصادی در خصوص کنترل تورم، قیمت‌ها و نیز نرخ ارز که اتخاذ می‌شود،  قطعا در روند معاملات بازار در شهریور ماه تاثیرگذار خواهد بود.

حدادی با اشاره به اینکه همچنان میزان تولید و فروش و نحوه عملیات شرکت‌ها مدنظر فعالان بازار است، گفت: عملیاتی که عمدتا درگیر قیمت‌های جهانی است و نوساناتی که روز‌های گذشته در بازار صورت گرفته، اثرات قیمت جهانی بر سودآوری شرکت‌ها را بیش از گذشته کرده است.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه باید این موضوع را مدنظر قرار داد که آیا رشد ٣٠ درصدی شاخص بورس از خرداد ماه که رشدی معقول بوده است، همچنان ادامه دار خواهد بود یا این رشد نیاز به اصلاح دارد، افزود: هر چه رشد شاخص بورس با شتاب بیشتر باشد، اصلاح هم با همان شدت صورت خواهد گرفت؛ بنابراین اصلاح شاخص بورس نباید  منجر به ترس سهامداران در بازار شود.

وی اظهار داشت: برخی بر این باورند شاخص کل بورس و سهام بزرگ بازار که طی دو ماه گذشته بازدهی بسیار خوبی را در اختیار سهامداران قرار دادند، اکنون دیگر نیازمند اصلاح قیمت هستند، در حالی که در این زمینه باید منتظر ماند و دید که نگاه در کوتاه مدت به بازار سرمایه چگونه خواهد بود.

حدادی در گفت‌وگو با ایرنا، با بیان اینکه در معاملات شهریور ماه بازار سهام همچنان شاهد افزایش حجم و ارزش معاملات خواهیم بود، خاطرنشان کرد: در کنار این مسائل نوسانات قیمتی هم در بازار رخ خواهد داد و به نظر می‌رسد، در شهریور ماه شتاب رشد شاخص هم وزن نسبت به شاخص بورس بیشتر باشد.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۲
وقتی چنین تیتری میزنی باید به ترکیب سهام فروخته شده در پارسال و امسال هم اشاره کنی کل این رشد مال ۱۰ نا ۲۰ شرکت رانتی بزرگ است و سهام شرکت های ورشکسته دولتی که در سال قبل با فریب گل عوام بی سواد انداخته شد هیچ رشدی نکرده است که البته درست هم هست ولی چیزی عاید مالباختگان ساده لوح نشده است
خیر
شما اگر نمودار ها را نگاه کنید هیچ سودی نصیب سهامداران نشده ..... صرفا شاخص را مثبت کرده اند ولی ....ارزش سهام مردم ثابت باقی مانده
بدون شک رشد دلار باعث رشد بورس شد دلار ۳۲ هزار تومانی شاخص رو به ۲ میلیون میرسونه
این صعود بورس بخاطر بی ارزش شدن ریال هستش استاد
و چه داستان تکراری!!! آقا این صعود نیست، سقوط هست... به خاطر سقوط ارزش ریال، مجددا بورس رونق گرفته... وگرنه شما با همین به اصطلاح صعود! نقد کن و ببین میتونی اون قدرت خرید 3 ماه پیش رو داشته باشید؟ دلخوش به این به اصطلاح صعود نباشید که حاصل بدبخت شدن هست
کدام شرکت در حال تولیدات بالا است که قیمت بورس ان بالا برود با گفتار درمانی نمی شود بورس را درست کرد بلکه وضع اقتصاد باید تغییر کند که ان هم خدا شانس بده....
...از لحاظ تکنیکالی شاخص به محدوده ۵۰ درصد اصلاح فیبو رسیده و همچنین از سقف ابر ایچیموکو رد شده است و نزدیک مثلث اصلاحی ایچیموکو است...

به قول فرنگی ها:
LOL
کو در حال جبرانه سیمان سبزوار که ۷۰۰۰بود شده ۳۸۰تومان سیمان خواف راهم ۸ماهه که نمی شه فروخت وهر روز منفی می خوره کو داره جبران می شه کو.
بنظر من دولت در یک دوراهی قرار گرفته است یا اینکه باید هوای سهامداران را داشته باشد و یا اینکه به معیشت مردم و کنترل قیمت ها فکر کند
چون در این مدتی که عملا خلاء دولت و همچنین موضوع افغانستان وجود داشت متاسفانه قیمت ها با روند صعودی دلار و افسارگسیختگی و افزایش های عجیب و غریبی همراه بود که نمود بارز آن در سیمان و مواد پتروشیمی و لبنیات بود و طبیعتاً باعث افزایش سهام آنها در بورس هم شد هر چند که سهام هایی وجود دارند که قیمت آنها پایین تر از ارزش آنها است مثلا سهام عدالت و برخی سهام های سرمایه گذاری
از طرفی دولت در نظر دارد با تزریق دلار به بازار و کنترل قیمت ها آنها را متعادل سازد که طبیعتاً بر بازار بورس اثر منفی می گذارد و شبیه ترازو اگر اینطرف را بچسبد آنطرف خراب می شود و اگر آنطرف را درنظر بگیرد اینطرف خراب می شود
اصولا اولویت دولت باید معیشت و کنترل قیمت ها باشد و سهامداران محترم باید منتظر تدابیر دیگر دولت برای افزایش سهام بورس باشند
اساساً افزایش واقعی سهام بهتر از افزایش کاذب سهام است که از طریق سبدگردانی انجام می شود و وجدان انسانی به ما می گوید که افزایش سهام همراه با به خطر افتادن معیشت مردم کاری عبث و غیر اخلاقی است
افزایش سهام باید با رونق گرفتن فضای تولید و نرخ رشد اقتصادی و رونق گرفتن صادرات و واردات انجام گیرد که هم به نفع کشور و هم به نفع سهامداران است.
ایران خودرو و سایپا ، روزی ۱۲۰ میلیارد تومان خریدار حقیقی دارن و از اون طرف حدود ۹۸ درصد فروشنده ها حقیقی هستند! کدوم فرد حقیقی عاقلی تو این قیمتها اقدام به فروش میکنه اون هم پایین تر از ۵ مثبت؟ در یک هفته بیش از ۱۰۰۰ میلیارد پول جدید وارد شده و قیمت پایانی بدون تغییر قابل توجه! برای واقعی شدن بورس، اول باید کدهای حقیقی تقلبی شناسایی شوند.
من میخواهم سهام عدالتم را بفروشم همین الان تا بورس بالا رفته. لطفا آزاد کنید فروشش را
همه جای دنیا بورس بارشد شاخص های اقتصادی رشد میکنه توایران بورس باتورم و کاهش ارزش پول ملی میره بالا !!!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار