بازدید 19254
۳

نسخه جدید سامانه ایرانی باور ۳۷۳ در راه است

معاون وزیر دفاع گفت: به زودی نسخه جدید سامانه ۳۷۳ ایرانی که شاید هم ترازی با اس ۴۰۰ یا بالاتر از آن را داشته باشد رونمایی خواهد شد.
کد خبر: ۱۰۷۱۵۶۵
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۸ 23 August 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، سردار سید مهدی فرحی در برنامه گفتگوی ویژه خبری درباره پدافند هوایی گفت: دستاورد‌هایی که در صنعت دفاع حاصل شده خیلی گسترده است، ولی به دو تا سه شاخصی که چرا صنعت دفاعی ما این مسیر بلوغ را طراحی کرده است، اشاره می‌کنم که اول تحریم و دوم دشمن ما بود؛ دشمنی که شاید قدرتمندترین توانمندی نظامی دنیا را دارد.

وی افزود: تحریم اگر برای کشور مشکلاتی را ایجاد کرد برای صنعت دفاعی مشکل اساسی تری را ایجاد کرد و این عامل بسیار مهمی شد تا توسعه فناوری‌های دفاعی با شدت بیشتری انجام شود.

وی ادامه داد: یکی از بهترین دستاورد‌های کشور این است که توانستیم ظرفیت ملی را در همه عرصه‌ها اعم از صنایع مختلف، پژوهشگران، نخبگان، شرکت‌های دانش بینان و دانشگاه‌ها به کار گیرد و همه را با موضوع توسعه صنعت دفاعی همراه کند که از جمله این‌ها موضوع پدافند هوایی است.

سردار فرحی گفت: در گذشته در پدافند هوایی در نقطه صفر بودیم، اما امروز در همه عرصه‌های پدافند هوایی اعم از سامانه‌های راداری، سامانه‌های لانچر پرتاب، موشک‌های مختلف (دوش پرتاب تا بردکوتاه، متوسط، بلند و بردراهبردی موشک ۳۷۳) توسعه داخلی با استفاده ۱۰۰ درصد از توان ملی و بدون بهره گیری از کارشناس خارجی انجام شده است.

وی افزود: زمانی که برای خرید تسلیحات از یک کشور بیگانه اقدام کردیم بعد از چندین سال متوجه شدیم این کار بنا به دلایل سیاسی و مختلف با قیمت‌های بسیار هنگفت امکان پذیر نیست بنابراین در یک زمان خیلی کوتاه نسبت به طراحی‌های مشابه خارجی آن و با یک پنجم قیمت خارجی آن و با کیفیت بسیار عالی اقدام به ساخت آن کردیم.

وی خاطرنشان کرد: ما همه روزه گام‌های بلندتری را در جهت بهبود رادار، سکو‌های پرتاب و سامانه‌های بهم پیوسته بر می‌داریم و همچنین آرایه‌های راداری و پدافندی و موشک‌های آن را با برد بیشتر، دقت بالاتر و استفاده از فناوری‌های پیشرفته‌تر تولید می‌کنیم.

معاون وزیر دفاع گفت: اگر ۱۰ دستاورد بزرگ دفاعی کشور را بیان کنیم قطعاً یکی از آن‌ها پدافند هوایی است.

وی افزود: نسخه‌های جدید باور ۳۷۳ در راه است و بزودی نسخه جدید آن که شاید همترازی با s۴۰۰ یا بالاتر از آن را داشته باشد، رونمایی خواهد شد؛ البته مشکلات فناوری وتولید هم وجود دارد، چون بعضی از فناوری‌های آن بسیار پیچیده است، ولی این کار در حال انجام است.

وی تصریح کرد: مسیر رو به توسعه است و نقشه راه همه این‌ها سرفصل (دوش پرتاب، بردکوتاه، متوسط، بلند و برد راهبردی) مشخص و مطابق این نقشه راه مسیر بلوغ آن‌ها تعریف شده است.

ماهواره‌بر «ذوالجناح» یک دستاورد بی‌نظیر تاکتیکی است

معاون وزیر دفاع گفت: از ویژگی‌های ماهواره بر ذوالجناح سه مرحله‌ای بودن سوخت آن است که دو مرحله آن جامد است و دستاورد بی نظیر و تاکتیکی می‌باشد که بر روی خودرو سوار می‌شود یعنی نیاز به ایستگاه پرتاب هم ندارد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، سردار سید مهدی فرحی در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: یکی از نقاط قوت اقتدار دفاعی ایران در حوزه موشکی است و قابلیت‌های بسیار خوبی حاصل شده است و در حوزه موشکی در پنج سرفصل مختلف اعم از موشک‌های کوچک ضد زره، موشک‌های کروز، موشک‌های بالستیک اعم از سوخت جامد و مایع و موشک‌های پدافند هوایی و همچنین موشک‌های ماهواره بر به صورت موازی در سه دهه گذشته کار‌های زیادی انجام شده است.

وی گفت: تا زمانی که به روی یک محصول مانند فاتح با حداقل هزینه و زمان بتوانیم نمونه‌های مختلف را سوار کنیم و محصول جدید تولید کنیم نگهداری پلتفرم آن کار منطقی است و این کار تا آنجایی پیش می‌رود که حداکثر قابلیت‌های پلتفرم حاصل شده باشد و بعد از آن باید به سمت پلتفرم جدید برویم.

سردار فرحی ادامه داد: در موشک‌های برد بلند چند عامل مهم در راستای توسعه موشکی مد نظر بوده است مثلاً نقطه زنی موشک که از جمله برگ‌های برنده موشکی در همه جای دنیا ست و طی چند سال گذشته بر روی این موضوع کار شده و امروز جزو افتخارات صنعت دفاعی و صنایع هوا- فضای کشور ماست که توانستیم به دقت نقطه زنی در موشک‌های بالستیک اعم از سوخت مایع یا جامد برسیم؛ البته برای موشک‌های کروز و پدافند هم این اتفاق حاصل شده است.

وی گفت: از موارد دیگری که در جهت توسعه موشکی مد نظر است؛ رادار گریزی می‌باشد و لایه‌های مختلف پدافندی که دشمن قرار داده است باید موشک به گونه‌ای طراحی شود که بتواند از این لایه‌ها عبور کند وگرنه ممکن است در طول مسیر آسیب ببیند.

معاون وزیر دفاع افزود: نکته بعدی هم تاکتیکی شدن موضوع موشکی است در سال‌های گذشته اگر موشکی آماده پرواز می‌شد مدت زمان زیاد، نیروی انسانی بالا و هم ماشین‌های همراه زیادی را لازم داشت، ولی امروز این شرایط در حد دو تا سه دقیقه رسیده است و البته با نفر‌های بسیار کم و سرعت حمل و نقل فوق العاده و با قابلیت جا به جایی سریع رسیده است.

سردار فرحی خاطرنشان کرد: در گذشته ما برای نگهداری سوخت مایع موشک مشکل داشتیم، ولی امروز در ترکیب سوخت به گونه‌ای کار شده است که ماندگاری سوخت مایع از ماندگاری سوخت جامد کمتر نیست و عمر فوق العاده‌ای دارد.

وی گفت: تمام موضوع‌های موشکی ما دارای نقشه راه هستند و فرایند توسعه آن‌ها در گام اول به روی پلتفرم ثابت و در گام‌های بعدی روی پلتفرم‌های جدید تعریف شده است.

سردار فرحی افزود: برای رادارگریزی موشک‌ها بیش از ۲۰ مکانیزم تعریف کردیم ازجمله جنس بدنه و سبک کردن موشک، چون موشک هر چقدر سبک‌تر باشد قابلیت دقت و برد بیشتر آن محقق می‌شود.

وی ادامه داد: سردار شهید حسن تهرانی مقدم پیشگام در عرصه تبدیل بدنه فلزی به کامپوزیت بود و این موضوع برای بسیاری از عرصه‌های موشکی ما محقق شده است.

معاون وزیر دفاع درباره موشک‌های ماهواره بر هم گفت: ما بعد از موشک سفیر یک A و سفیر یک B، وارد سیمرغ شدیم که سیمرغ یک ماهواره بر بسیار قابلی بود؛ وزن موشک سفیر یک A و یک B؛ ۲۶ تن بود که سیمرغ حدود ۸۲ تن است؛ البته سیمرغ هم یک و دو شده است و قابلیت‌های پرتاب بسیار خوبی دارد و دستاورد‌های جدید آن را به زودی خواهیم شنید.

سردار فرحی افزود: بعد از آن هم ماهواره بر ذوالجناح مطرح است که یکی از ویژگی‌های آن سه مرحله‌ای بودن آن سوخت است که دو مرحله آن جامد است که یک دستاورد بی نظیر است و تاکتیکی هم می‌باشد که بر روی خودرو سوار می‌شود یعنی نیاز به ایستگاه پرتاب هم ندارد و ماهواره بر ذوالجناح می‌تواند یک ماهواره ۲۲۰ کیلوگرمی را در مدار ۵۰۰ کیلومتری قرار دهد که نسبت به ماهواره‌های قبلی یک رکورد شکنی است و این ماهواره بر می‌تواند در مناطق جنوب کشور با پرتابی که انجام می‌دهد در مدار خورشید آهنگ قرار بگیرد.

وی گفت: ماهواره بر‌های سریر و سروش در برنامه ۱۰ ساله آینده ماهواره بر‌های فضایی ماست که همه این‌ها با توان و نیروی داخلی و استفاده از ظرفیت‌های ملی انجام شده است.

سردار فرحی افزود: در توسعه صنایع دفاعی توانستیم اتفاقات جدیدی را رقم بزنیم و با استفاده از شبکه همکاران و حجم عظیم زیرساخت، نیروی انسانی و امکانات به عرصه دفاعی در زمینه کمیت، کیفیت و تنوع محصول؛ دستاورد‌های زیادی را حاصل کردیم.

وی اضافه کرد: نسبت به ۱۰ سال قبل تولید محصولات نظامی ما چند ده برابر شده است و در کنار آن سرریز فناوری و ظرفیت داریم که این ظرفیت فراوان در درجه اول که محصولات تولید دفاعی را شامل می‌شود برای صادرات می‌رود و در درجه دوم برای کمک به پروژه‌های کلان ملی در عرصه خودروسازی، نفت و گاز، پتروشیمی و پالایشگاه‌ها می‌رود و اخیراً هم در راستای تولید واکسن کرونا قرار گرفته است.

معاون وزیر دفاع گفت: در واکسن فخرا کار بسیار عظیمی شد و یک تیم متخصص به صورت شبانه روزی در این حوزه فعال هستند و شاید تا هفته آینده فاز سوم واکسن فخرا را عملیاتی کنیم.

سردار فرحی افزود: طی چند سال گذشته روند صادراتی محصولات دفاعی ما صعودی و مطابق برنامه بوده است و این روند ادامه خواهد داشت و ما بازار‌های بسیار خوبی داریم، چون محصولات ما کیفیت و قیمت خوبی دارد.

یک دهه است که به ساخت موتور‌های هوایی ورود کردیم

مدیرعامل سازمان صنایع هوایی نیرو‌های مسلح هم گفت: حدود یک دهه می‌شود که به ساخت موتور‌های هوایی ورود کردیم و امروز صاحب این فناوری شدیم و هواپیمای یاسین را با موتور بومی به پرواز درمی آوریم.

امیر افشین خواجه فرد با حضور در استودیو گفتگوی ویژه خبری یکشنبه شب شبکه دو سیما افزود: در صنایع هوایی یک تحریم ۴ دهه را پشت سر گذاشتیم و این تحریم‌ها موجب شد ما ناوگان خودمان را حفظ کنیم و ارتقاء دهیم و در حوزه‌های طراحی و ساخت سامانه‌های جدید هم ورود کنیم.

وی ادامه داد: اگر حفظ و تعمیرات اساسی ناوگان نبود قطعاً ارتقاء پیش نمی‌آمد و ارتقاء صنایع هوایی موجب طراحی ناوگان جدید است.

امیر خواجه فرد گفت: بخش عمده‌ای از جنگ‌ها در هوا تعیین می‌شود بنابراین در این حوزه با تنوع و برتری فناوری که ایجاد کردیم قطعاً توانمندی در دفاع از کشور قابل توجه است و برنامه‌های خوبی در افق آینده در نقشه راه داریم تا ورود کنیم و تسلیحات را ارتقاء دهیم.

وی افزود: دانش طراحی را بدست آوردیم که بسیار پر اهمیت است و به ما فرصت‌های جدید می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به دیپلماسی و راهبرد دفاعی که در کشور داریم سعی کردیم با شناسایی تهدیدها، توانمندی خود را در این حوزه ارتقاء دهیم.

معاون وزیر دفاع و مدیرعامل سازمان صنایع هوایی نیرو‌های مسلح درباره ارتقاء ناوگان صنایع هوایی کشور گفت: ناوگان ما مربوط به قبل از انقلاب اسلامی بود که بعد از انقلاب سه نمونه هواپیمای جدید را به ناوگان هوایی اضافه کردیم و کار عملیاتی را بر مبنای این ناوگان و راهبرد‌های جدید دفاعی طراحی کردیم.

وی افزود: ما در زمان جنگ موشک‌های برد بلند خیلی کم داشتیم، ولی الان با فناوری دورایستا کار می‌کنیم و زمانی که هواپیما قابلیت جنگ الکترونیک داشته باشد قطعاً با تجهیزات دورایستا کار دفاعی را انجام می‌دهد و این را در کنار پهپاد قرار دهیم یعنی ترکیب هواپیمای سرنشین دار با پهپاد.

وی ادامه داد: تسلط بر فناوری این قابلیت را می‌دهد که در مقابل دشمن با توجه به کاری که انجام می‌دهد سریعاً آرایش جدید را اتخاذ کنیم، چون فناوری برای خودمان است.

امیر خواجه فرد گفت: یک روش دیگر هم این است که بعضی از کشور‌ها تسلیحات را خریداری می‌کنند و زمانی که تسلیحات کامل خریداری می‌شود جزو یک پیمان نظامی هستند یعنی تسلیحات را در مقابل دشمنی می‌توانند استفاده کنند که آن پیمان نظامی مشخص می‌کند و مستقل نیست، ولی در جمهوری اسلامی ایران به این شکل نیست؛ ما سلاح را خودمان ارتقاء دادیم و خودمان تشخیص می‌دهیم کجا از آن استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: راهبرد ما این است که در هوا، دریا و زمین بتوانیم جنگ شبکه محور را مدیریت کنیم و جنگ شبکه محوری که خودمان زیر ساخت‌های ارتباطی آن را ایجاد کردیم و دشمن از این ارتباطات قطعاً بی اطلاع است بطور دائم می‌توانیم تکنیک‌ها و تاکتیک‌های جدید را استفاده کنیم.

وی افزود: برای اینکه ناوگان نو اضافه کنیم روش‌های متفاوتی وجود دارد و ما در هیچکدام از این روش‌ها متوقف نیستیم و همه این‌ها تلاشی است که صنایع دفاعی می‌تواند در هر کدام از این مسیر‌ها حرکت کند که این ویژگی صنعت دفاعی ماست.

امیر خواجه فرد درباره هواپیمای یاسین و کوثر هم گفت: هواپیمای یاسین را بعنوان جت آموزشی پیشرفته داریم که طراحی آن کاملا بومی بوده است و هیچ ارتقاء بر یک هواپیمای موجود نبوده است و اولین فروند آن که پرواز را در سال ۹۸ انجام داد نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد‌های جدید را برای فروند دوم این هواپیما به سازمان صنایع هوایی نیرو‌های مسلح ارائه داد و ما این پیشنهادات را جمع آوری کردیم و به پیوست فنی مناسبی رسیدیم و فروند دوم آن را شروع کردیم و بر مبنای فروند دوم نمونه تولیدی را انجام خواهیم داد.

وی افزود: امروز در آستانه پرواز فروند دوم هواپیمای یاسین هستیم و فروند‌های بعدی هم بعد از تست‌های این هواپیما انجام می‌شود و ما برای خط تولید این هواپیما برنامه خوبی را تدوین کردیم.

معاون وزیر و مدیرعامل سازمان صنایع هوایی نیرو‌های مسلح ادامه داد: کشور‌هایی که هواپیما می‌سازند لزوماً موتور هواپیما را خودشان نمی‌سازند، ولی ما بدلیل تحریم‌ها حدود یک دهه می‌شود که به ساخت موتور‌های هوایی ورود کردیم و امروز صاحب این فناوری شدیم و هواپیمای یاسین را با موتور بومی به پرواز در می‌آوریم.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه همکاری مشترک در این کلاس هواپیما پیشنهاداتی شده است و درخواست کنندگان اعلام کردند که در کنار همدیگر قرار بگیریم تا یک نمونه از این هواپیما با نیاز‌های نیروی هوایی آن کشور تولید کنیم که نشان می‌دهد طراحی‌های ما جواب داده است و دفتر طراحی‌های ما کار برای نمونه‌های دیگری از هواپیمای یاسین با توجه به نیاز نیروی هوایی را شروع کرده است.

وی درباره هواپیمای کوثر هم گفت: ما سه فروند هواپیمای کوثر را در سال گذشته تحویل نیروی هوایی دادیم و سه فروند دیگر آماده تحویل داریم و این یک روند است و هواپیمای کوثر یک خط تولید پایدار دارد و در صورت نیاز نیروی هوایی می‌توانیم اویونیک و تسلیحات جدید را نصب کنیم.

وی اضافه کرد: در حال حاضر برنامه‌ای برای گسترش پلتفرم هواپیمای کوثر نداریم، چون نیازی را مشاهده نمی‌کنیم و بیشتر متمرکز بر ارتقاء تجهیزات اویونیکی، جنگ الکترونیک، جنگ شبکه محور با پهپاد و نصب سلاح‌های دورایستا شده ایم.

نقشه راه پهپاد‌ها

امیر افشین خواجه فرد درباره نقشه راه پهپاد‌ها نیز گفت: در بخش پهپاد به جایگاه خوبی رسیدیم و امروز تمام نیرو‌ها در کشور از این پرنده استفاده می‌کنند.

وی افزود: پهپاد؛ یک ربات پرنده است و اگر پهپاد بخواهد تمام مأموریت‌های خود را انجام دهد نیاز دارد که زیرسامانه‌های مختلفی را به خدمت بگیرد و ما امروز در زیرسامانه‌ها به طور کامل خودکفا شدیم.

امیر خواجه فرد ادامه داد: امروز پهپادی داریم که ۱۰ صبح پرواز می‌کند و فردا شب با حدود ۲۸ ساعت پرواز می‌نشیند و این پهپاد قابلیت حمل سلاح لیزری، تجهیزات و دوربین‌های اپتیکی را دارد.

وی خاطرنشان کرد: این پهپاد‌ها به لحاظ تنوع و کاربرد‌ها و مأموریت‌های خاصی که دارد دامنه وسیعی از کاربرد‌های نظامی را شامل می‌شود.

معاون وزیر دفاع و مدیرعامل سازمان صنایع هوایی نیرو‌های مسلح گفت: امروز به ساخت موتور‌های الکتریکی ورود کردیم و دامنه عملیاتی پهپاد‌ها را با یک نقشه راه در حال گسترش هستیم و نقشه راه ما مبتنی بر فناوری است، چون باید بر فناوری‌های مختلف احاطه داشته باشیم تا تنوع پهپاد‌های خودمان را افزایش دهیم.

امیر خواجه فرد ادامه داد: برای ما سامانه پدافندی ریز پرنده‌ها مهم است و البته باید ریز پرنده‌هایی بسیازیم که آفندی باشند و در این بخش‌ها کار‌های جدیدی را انجام دادیم.

وی درباره پهپاد فطرس هم گفت: پهپاد پهن پیکر فطرس در خط تولید قرار گرفته است و این پهپاد امروز در مدت و دامنه پرواز و پرواز شب تست‌ها را گذرانده است و نیرو‌های مختلفی از نیرو‌های مسلح سفارش گذاری می‌کنند که این پهپاد را در سامانه عملیاتی به کار بگیرند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۳
اقا برنج شده 45 هزار توان ، مرغ 35 هزار تومان و اجاره کمر مردم را شکست و ... اینها خبرای روزه !!حالا باور 373 و 383 و ... نون و اب میشه برای مردم بینوا ؟؟؟!!
تا نتوانیم جنگنده لااقل در کلاس اف ۱۵ و اف ۱۸ بسازیم و به تولید ابنوه برسانیم ، در هر جنگی آسمان و در نتیجه نتیجه ی جنگ را واگذار خواهیم کرد .
از واكسن كرونا چه خبر ؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # سیل