دست رد مجلس به «رییسی»

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با مسکوت ماندن طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی مخالفت کردند؛ این اولین مواجهه مجلس انقلابی با دولت مردمی است که چند روز گذشته رییس دولت خواستار تعویق در بررسی آن شد.
کد خبر: ۱۰۶۹۴۲۳
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۸ 11 August 2021

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با مسکوت ماندن طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی مخالفت کردند؛ این نخستین مواجهه مجلس انقلابی با دولت مردمی است که چند روز گذشته رییس دولت خواستار تعویق در بررسی آن شد.

به گزارش تابناک، چهارشنبه ششم مرداد ماه، نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب کردند که طرح انتزاع بخش ساختمان شهرسازی از وزارت راه و شهرسازی و تشکیل «وزارت حمل و نقل» و «وزارت ساختمان، شهرسازی و آمایش سرزمین» با اولویت مورد بررسی قرار گیرد؛ این مصوبه به معنای تسریع در روند رسیدگی به این طرح و ورود به کلیات و سپس جزییات آن است.

با وجودی که اولویت این طرح به تصویب مجلس رسیده، هنوز صحن علنی وارد بررسی کلیات آن نشده است. بیراهه نیست که دلیل آن را نامه رییس جمهوری به مجلس برای تعویق یک ساله در بررسی این طرح بیان کرد. در همین باره روز گذشته، محمدرضا رضایی کوچی، رییس کمیسیون عمران مجلس گفت: آقای رئیسی طی نامه‌ای از مجلس خواست که فعلا این طرح مسکوت مانده و سال آینده مطرح شود.

او در عین حال به وعده رییس جمهوری برای ساخت سالیانه یک میلیون واحد مسکن اشاره داشت و افزود: یکی از شعار‌های آقای رییسی، ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی بود که با ایجاد نشدن وزارت مسکن، این کار به سادگی انجام نخواهد شد. وزارت راه و شهرسازی، وزارت خانه ای بسیار عریض و طویل است.

به دنبال این تقاضا، در جلسه علنی امروز (۲۰ مرداد) تقاضای مسکوت ماندن طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی به مدت یک ماه توسط سید جلیل میرمحمدی، نماینده تفت و میبد مطرح شد و گفت: ما باید به دولت اجازه دهیم تا لایحه جامع‌تری به مجلس ارائه کند. می‌توان با ارائه فرصتی یک ماهه به دولت اجازه داد تا لایحه‌ای جامع و کامل‌تر برای انتزاع بخش ساختمان و شهرسازی از وزارت راه و شهرسازی را به مجلس ارائه کند تا ما بتوانیم متقن‌تر مصوبه‌ای را داشته باشیم.

مجتبی یوسفی نماینده اهواز به عنوان مخالف مسکوت ماندن این طرح اظهار کرد: ما هفت میلیون مستاجر داریم که برایشان برنامه نداشتیم و در دولت گذشته حوزه مسکن تعطیل بوده است. در روستاها، سکونت گاه غیررسمی و طرح‌های هادی و همچنین حوزه راه و مسکن هم مشکلات جدی داریم، یکی از ابرچالش‌ها، حوزه مسکن است و اگر وزیری بیاید و در این وزارتخانه مستقر شود، اجازه تفکیک وزارتخانه را نخواهد داد.

در نهایت نمایندگان با ۱۲۰ رأی موافق، ۱۱۵ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۵۵ نماینده حاضر در مجلس مخالفت کردند که طرح انتزاع بخش ساختمان و شهرسازی از وزارت راه و شهرسازی و تشکیل «وزارت حمل و نقل» و «وزارت ساختمان، شهرسازی و آمایش سرزمین» از دستور کار خارج شود لذا کلیات این طرح در جلسات آینده مجلس مورد بررسی قرار می‌گیرد.

علاوه بر این موضوع، امروز لیست وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم جهت بررسی صلاحیت وزرا به مجلس تقدیم شد. ابتدا برخی رسانه‌ها این لیست را غیر رسمی اعلام کردند، اما نظام الدین موسوی، سخنگوی هیات رییسه مجلس لیست را رسمی خواند و گفت که در جلسه روز شنبه (۲۳ مرداد) رسما از تریبون مجلس اعلام وصول می‌شود و سپس در دستور بررسی کمیسیون‌های تخصصی قرار می‌گیرد.

به گفته وی احتمالا جلسات علنی مجلس از روز شنبه سی ام مرداد جهت بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی تشکیل خواهد شد.

لیست منتشر شده وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم به شرح زیر است؛

۱- احمد وحیدی؛ وزارت کشور

۲- محمدعلی زلفی‌گل؛ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

۳ - سید احسان خاندوزی؛ وزارت امور اقتصادی و دارایی

۴- محمد مهدی اسماعیلی؛ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

۵- محمدرضا قرائی آشتیانی؛ وزارت دفاع، پشتیبانی و نیرو‌های مسلح

۶- امین حسین رحیمی؛ وزارت دادگستری

۷- بهرام عین‌اللهی؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

۸- حسین باغ‌گلی؛ وزارت آموزش و پرورش

۹- رستم قاسمی؛ وزارت راه و شهرسازی

۱۰- جواد اوجی؛ وزارت نفت

۱۱- سید اسماعیل خطیب؛ وزارت اطلاعات

۱۲- علی اکبر محرابیان؛ وزارت نیرو

۱۳- سیدرضا فاطمی امین؛ وزارت صنعت، معدن و تجارت

۱۴- سیدجواد ساداتی نژاد؛ وزارت جهاد کشاورزی

۱۵- حجت عبدالملکی؛ وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی

۱۶- حمیدرضا سجادی؛ وزارت ورزش و جوانان

۱۷- حسین امیرعبداللهیان؛ وزارت امور خارجه

۱۸- عزت الله ضرغامی؛ وزارت میراث فرهنگی و گردشگری

۱۹- عیسی زارع پور؛ وزرات ارتباطات و فناوری اطلاعات

طبق آیین نامه مجلس شورای اسلامی، کمیسیون‌های تخصصی فرصت بررسی یک هفته‌ای برنامه‌های وزرای پیشنهادی را دارند و بعد از آن جلسات علنی مجلس در دو شیفت کاری جهت رای اعتماد تشکیل می‌شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۰
انتشار یافته: ۱۶
نه این دولت مردمی هست نه اون مجلس انقلابی
هنوز روز خوشه ماست. قحطی در انتظار است
دولت مردمی؟!!!!
عجب رویارویی خفنی!!
جنگ زر گری .
خود این دولت هم شاید خیلی مردمی نباشند. همه می دانند که مسعود میرکاظمی و رستم قاسمی در دوران وزارت خود چه ها که نکردند. خود آقای مسعود میرکاظمی کسی بود که وزارت نفت را به گند کشید و سرانجام بزرگان در نهایت بی میلی ناچار شدند او را برکنار کنند. خدا رحم کند.
تفکیک وزارت راوشهرسازی لازم است ولی نه به اینصورت
که برگشتی کاملا اشتباه به ساختار قبل ادغام است.. بلکه یک وزارت ترابری که سازمانهای حمل ونقل هوایی وجاده ای ودریایی و....رامدیریت کند ویک وزارت زیربنایی که ساخت هم شهری وهم برون شهری مثل راه اهن وجاده و....رابرعهده داشته باشد.
این اولین تبعات عدم توجه به خواسته های آقای قالیباف در چیدمان کابینه می باشد.
مجلس انقلابی ؟ خندیدم
تفکیک وزارت خانه در اولویت الان نیست با توجه با شرایط خاص و هزینه های دولت این تفکیک بار مالی زیادی به دولت تحمیل میکنه
وزارت راه و مسکن نامگذاری شود.کلمه شهرسازی حذف شود.
مجلس انقلابی !
دولت مردمی !

خوبه ، همینجوری سرگرم باشید .
با سلام و احترام
1- مقدمه: دکتر مسعود نریمانی هستم؛ مؤلف کتاب «قانون نامه شهرسازی» که در اوایل سال جاری (بهار 1400) چاپ و انتشار یافت. منظور از قانون نامه شهرسازی، شهرسازی از منظر و برپایه قوانین و مقررات و پیوند شهرسازی و مدیریت شهری با قوانین و مقررات شهری و شهرسازی در ماهیت و کارکرد و در چارچوب حاکمیت قانون است. با این رویکرد، این کتاب در (9) فصل شامل: «مبانی و مفاهیم پایه، قوانین و مقررات شهری و شهرسازی در ایران، تقسیمات کشوری- محدوده‌های شهری، اراضی شهری- تفکیک و افراز، طرح‌های توسعه شهری و منطقه‌ای و ملی، مدیریت شهری- شهرداری، مجوزات و تخلفات ساختمانی- تغییر کاربری و تراکم، کمیسیون ها و مراجع اختصاصی شهرداری، شهروند و حقوق شهروندی» با استناد به قوانین و مقررات معتبر و با استفاده از منابع علمی و تخصصی نگارش و تألیف شده است. این کتاب، حاصل بیش از دو سال تحقیق و پژوهش مستمر و جستجوی بسیار در صدها قانون و مقرره و برگرفته از آنها تا پایان سال 1399 بوده که با منابع تخصصی و علمی تکمیل شده است. ضمن اینکه، برآیندی از سه دهه تجارب حرفه‌ای و مدیریتی نگارنده در برنامه ریزی شهری و در حوزه شهرسازی و مدیریت شهری و نیز، سوابق علمی و دانشگاهی می باشد.
2- پیشنهادات: در این کتاب، چند پیشنهاد مطرح شده است که یکی از آنها مربوط به پیشنهاد اخیر مجلس محترم شورای اسلامی مبنی بر تفکیک وزارت راه و شهرسازی به دو «وزارت حمل و نقل» و «وزارت ساختمان، شهرسازی و آمایش سرزمین» است. مستحضر می باشند که در سال 1390 و به موجب قانون تشکیل وزارت راه و شهرسازی مصوب 1390/3/31 مجلس محترم شورای اسلامی، وزارتخانه های «راه و ترابری» و «مسکن و شهرسازی» با یکدیگر ادغام و «وزارت راه و شهرسازی» تأسیس و تشکیل گردید. به نظر می رسد که با توجه به وظایف و کارکردها و مأموریت های متنوع و گسترده این وزارتخانه و به طور اخص، برای ارتقای کیفی نظام شهرسازی و توسعه شهری و روستایی (توسعه منطقه ای) در شبکه ای یکپارچه و منسجم و با مدیریتی واحد و نیز، برای تأمین مسکن و ارتقای کیفی صنعت ساختمان و همچنین، برای مدیریت واحد و توسعه راه و ترابری (زمینی، ریلی، هوایی، دریایی) و ارتقای کمّی و کیفی حمل و نقل کشور اعم از شهری و برون شهری، تفکیک وزارتخانه مذکور مورد نیاز است. البته، با توجه به آغاز فعالیت دولت محترم جدید و برای کارشناسی ها و بررسی های تخصصی بیشتر، پیشنهاد مسکوت ماندن یکساله این موضوع، منطقی و مناسب است.
پیشنهاد 1-تأسیس و تشکیل «وزارت شهرسازی و توسعه شهری و روستایی»
پیشنهاد 2-تأسیس و تشکیل «وزارت مسکن و ساختمان»
پیشنهاد 3-تأسیس و تشکیل «وزارت راه و ترابری و حمل و نقل».
مگه دولت های دیگه غیر مردمی بودن که همین یکی لقب دولت مردمی گرفته. فاز تبلیغات تو خبر برندارین خواهشا.
کم کم درد روحانی رو درک می کنه.
این تازه اول کار است !!!!!

جناب رییسی و هنوز صابون تند روهای جبهه پایداری ها و سهم خواهان انقلابی !!

به تن تان نخورده است !!!!

و این ها را خودتان بالا بردید
و خودتان باید پایین بیاورید
بسم الله
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # سیل