بازدید 4330

گام جدید روسیه برای توسعه انرژی هیدروژن

روسیه قصد دارد با استفاده از فناوری جمع آوری و نگهداری کربن در پایگاههای گاز طبیعی، هیدروژن آبی تولید کند.
کد خبر: ۱۰۶۷۳۱۴
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰ 01 August 2021

گام جدید روسیه برای توسعه انرژی هیدروژن

روسیه در راستای برنامه ریزی برای تولید هیدروژن در یک دهه آینده، گروه کاری جدیدی را برای هماهنگ کردن تولید هیدروژن و پروژه های صادراتی این کشور تشکیل داد.

به گزارش ایسنا، به نظر می رسد روسیه با تشکیل گروه کاری جدید توسط میخائیل میشوستین، نخست وزیر روسیه به منظور هماهنگ سازی پروژه های هیدروژن، به انتظارات برای گذار جهانی انرژی در سالهای آینده واکنش نشان می دهد.

روسیه انتظار دارد تقاضای داخلی همچنان اتکای بالایی به نفت و گاز داشته باشد به این ترتیب عمده تولید هیدروژن برای صادرات خواهد بود. اگرچه روسیه سطح بالایی تولید گاز طبیعی دارد اما به پیگیری تولید هیدروژن علاقه نشان داده است که با توجه به ابراز علاقه اروپا و خاورمیانه به توسعه و واردات هیدروژن در یک دهه آینده، قابل درک است.

روسیه قصد دارد با استفاده از فناوری جمع آوری و نگهداری کربن در پایگاههای گاز طبیعی، هیدروژن آبی تولید کند.

این گروه کاری شامل روسا و معاونان شرکتهای گازپروم و نواتک و همچنین نمایندگان صنعت نفت و چندین شرکت و وزارتخانه هستند. الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه مدیریت این گروه کاری را برعهده خواهد داشت.

گازپروم سالهای متمادی به استفاده از هیدروژن از جمله ساخت تاسیساتی برای قطارهای هیدروژنی تا سال ۲۰۲۴ علاقمند بوده است. این شرکت اکنون پیشنهاد کرده است یکی از دو شاه لوله خط لوله گازی زیردریایی نورد استریم ۲ که روسیه و آلمان را به یکدیگر متصل می کند برای انتقال هیدروژن در دهه ۲۰۳۰ مورد استفاده قرار گیرد.

این شرکت اخیرا توافقنامه هایی را امضا کرده تا گنجاندن جمع آوری و نگهداری کربن، تولید آمونیاک و تولید نیروی بادی را در پایگاههای تولید فعلی بررسی کند. شرکتهای نفتی روسنفت و گازپروم نفت هم با تجربه ای که در تولید هیدروژن خاکستری در پالایشگاههایشان داشته اند، تخصص خود را عرضه کرده اند.  

بر مبنای نقشه راه هیدروژن روسیه، این گروه کاری انتظار دارد تاسیسات تولید هیدروژن با استفاده از فناوری جمع آوری و نگهداری کربن، تا سال ۲۰۲۳ ساخته شوند. هیدروژن سبز هم می تواند تولید شود زیرا این گروه به دنبال انجام آزمایشاتی برای تولید هیدروژن از آب و سایر منابع تجدیدپذیر هستند.

از زمان تشکیل این گروه کاری در ماه جاری، بعضی از شرکتهای روسی برنامه هایی را برای تولید و استفاده از هیدروژن در این کشور اعلام کرده اند به عنوان مثال شرکت یونایتد انجین کورپوریشن روستک (UEC) بر نیت خود برای توسعه نیروگاههایی به منظور پشتیبانی از استفاده از هیدروژن در بخش هواپیمایی تاکید کرده است.

نواتک در ژوئن تاکید کرد که روسیه سهم ۲۰ درصدی در بازار هیدروژن جهان را هدف گرفته و انتظار می رود دولت یک برنامه هیدروژن را در دو ماه آینده تصویب کند. پیش بینی می شود طرح مذکور سناریوهای مختلفی را برای تولید هیدروژن و همچنین بازارهای صادراتی احتمالی پیشنهاد کند.

در استراتژی انرژی ۲۰۲۰ روسیه، تا سال ۲۰۳۴ هدف صادرات ۲۰۰ هزار تن هیدروژن تا سال ۲۰۲۴ و افزایش این رقم به دو میلیون تن تا سال ۲۰۳۵ تعیین شده است. با این حال اگر تقاضا از رقم پیش بینی شده فراتر رود، روسیه می تواند صنعت هیدروژن خود را بسیار سریعتر توسعه ببخشد تا به شکل قابل توجهی میزان بالاتری انرژی پاک را صادر کند.

همچنین انتظار می رود روسیه در توسعه صنعت هیدروژن در یک دهه آینده با کشورهای تولیدکننده و مصرف کننده شامل آلمان، فرانسه، استرالیا، ژاپن، کره جنوبی و عربستان سعودی همکاری کند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، شرکت دیلویت پیش بینی کرده که استفاده از هیدروژن در بخش حمل و نقل اروپا به ۵۰ میلیون تن تا سال ۲۰۵۰ می رسد و صنعت اروپایی ممکن است نیازمند ۴۵ میلیون تن هیدروژن تا آن زمان باشد. بسیاری از کشورها به برنامه های تولید هیدروژن روی آورده اند و روسیه با توسعه این بازار، پل مهمی میان آسیا و اروپا ایجاد می کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر