بازدید 14260
۱

متکدیان چاقوکش و خودزن، بلای شهر قزوین

مسوول ساماندهی امور متکدیان شهر قزوین گفت: متکدیان چاقوکش و خودزن، بلای شهر قزوین هستند که جمع آوری و ساماندهی آنها با چالش‌ها و مشکلات زیادی مواجه است.
کد خبر: ۱۰۶۷۰۳۳
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۶ 31 July 2021

به گزارش «تابناک»، محسن رحیمی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به چالش‌های جمع آوری متکدیان اشاره کرد و افزود: متکدی کسی است که با مظلوم نمایی برای جلب اعتماد مردم تلاش می‌کند ، از این رو جمع آوری متکدیان کاری سخت، طاقت فرسا و خطرناک است.

وی اضافه کرد: یک متکدی که در ظاهر نزد شهروندان مظلوم، فرتوت، پیر و از کارافتاده به نظر می رسد ولی وقتی با نیروهای مرکز مواجه می شود چاقو می کشد.

رحیمی گفت: این فرد در این وضعیت یا چاقو را تهدیدی برای زدن نیروهای مرکز قرار می دهد یا در ملا عام خودزنی می کند که شرایط برای جمع آوری او، بسیار سخت می شود.

وی افزود: در شهر قزوین با متکدیان مواجه هستیم که تهدید به خودزنی می کنند و شگرد آنها بویژه بانوان این است و وقتی نیروهای مرکز به سمت آنها می روند در وسط چهارراه خود را به زمین می اندازند تا چهارراه بسته و تجمع مردمی ایجاد شود و نیروها موفق به جمع آوری آنها نشوند.

این مسوول با بیان اینکه شرایط برای جمع آوری متکدیان به شدت سخت است، افزود: به کودک متکدی گفته شده است که اگر شرایط را حساس دیدی، داد و بیدا و گریه و فریاد کن و خود را به زمین بینداز تا بلافاصله تجمع مردمی ایجاد شود و عملیات جمع آوری شکست بخورد.

وی گفت: متاسفانه بسیاری از مردم نیز با موضوع تکدی گری آشنایی ندارند و وقتی با نیروهای مرکز مواجه می شوند از متکدیان حمایت می کنند و به نیروهای مرکز می گویند چرا زورتان به این بنده های خدا می رسد؟

رحیمی ادامه داد: جمع آوری متکدیان کاری به شدت سخت و خطرناک است و گاهی یک متکدی مانند بمب ساعتی عمل می کند و اگر از یک اتفاق، فیلمبرداری شود تمامی زحمات و اقدامات صورت گرفته یک استان در این حوزه از شناسایی متکدیان، توزیع بسته های معیشتی و ...زیر سوال می رود.

رییس مرکز ساماندهی امور متکدیان شهر قزوین گفت: از طرف دیگر، استرس این کار هم بالا است و بانوان متکدی داریم که تهدید می کنند خود را آتش می زنند تا آبروی شهرداری و فرمانداری برود.

وی افزود: این نوع متکدیان کاملا حرفه ای هستند و تخصص آنها در این زمینه است و قبلا نیز بارها به نیروهای مرکز با ابزار مختلف از جمله تیغ موکت بر حمله کرده اند.

تکدی گری از سر تفنن در قزوین مصادیق زیادی دارد

رحیمی با اشاره به عوامل تکدی گری، گفت:اعتیاد به مواد مخدر، عادت، درآمد بالای این کار، فقر معیشتی و مادی و تفنن از جمله عوامل تکدی گری است که شاید پذیرش مورد آخر بسیار سخت باشد.

وی افزود: کودکانی که ما در شهر قزوین شناسایی کرده ایم به صورت تفننی تکدی گری کرده و تمامی پول های به دست آمده از راه تکدی گری را خرج بازی های خود می کردند.

رحیمی تصریح کرد: این کودکان، پنج ساعت از روز را در کلوپ برای بازی های کامپیوتری با پول تکدی گری سپری می کردند و با آژانس هم رفت و آمد داشتند.

وی افزود: تکدیگری از سر عادت هم مشخص است چون کسی که میلیاردر بوده و تکدی می کند با یک چالش ذهنی درگیر است وگرنه نیاز مادی ندارد.

رحیمی گفت: متکدی میلیاردری که در قزوین شناسایی شد از این نوع بود و باید برای این نوع متکدیان، یک کار پژوهشی انجام شود که می تواند پایان نامه دانشگاهی باشد.

مسوول ساماندهی امور متکدیان شهر قزوین گفت: به زعم همین متکدی میلیاردر چرا مردم باید به او کمک کنند صرف اینکه سرچهارراه ایستاده باشد درحالیکه مردم نمی دانند او واقعا فقیر است یا خیر؟

رحیمی گفت: اینکه شهروندان فکر می کنند متکدیان افراد فقیری هستند که از سرفقر در سرچهارراه تکدی گری می کنند به هیچ وجه چنین نیست و گرانی ارز و قیمت دلار و وضعیت معیشتی در انگیزه تکدی گری این افراد نقش خیلی پایینی دارد.

وی افزود: این افراد در هنگام پایین بودن قیمت ارز و اقلام و کالاها نیز تکدی گری می کردند و برخی از آنها سابقه ۱۰ ساله در تکدی گری دارند و به نوعی به این کار عادت کرده اند.

درآمد برخی از متکدیان از مدیران کل ادارات هم بیشتر است

مسوول ساماندهی امور متکدیان شهر قزوین گفت: عامل اصلی تکدی گری، عادت به گرفتن پول زیاد از مردم، سهل الوصول بودن و درآمد بالا است که حتی یک مدیر کل هم نمی تواند چنین درآمدی داشته باشد.

رحیمی با اشاره به عوامل افزایش درآمد متکدیان، گفت: میزان درآمد یک متکدی به همت، نوع تکدی گری، ساعت کاری و محلی که برای تکدی گری انتخاب می کند بستگی دارد و برخی متکدیان در شغل خود با همت و انگیزه بعضا سه شیفت کار می کنند که درآمد زیادی برای آنها به دنبال دارد.

وی گفت: با توجه به این موضوع، درآمد متکدیان از ۲۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان در طول روز می رسد و از همه اقشار جامعه درآمد بیشتری دارند.

رسیدن قزوین به شهر بدون متکدی دور از انتظار نیست

این مسوول گفت: قزوین در سالهای گذشته وضعیت مشخصی در این زمینه داشت و در معابر اصلی چند نفرین نفر تکدی می کردند و برخی از آنها جای مشخصی از جمله در کنار مدرسه و مسجد داشتند.

رحیمی گفت: با راه اندازی واحد خیریه، افزایش گشت زنی، توزیع بسته معیشتی و ناامن کردن محیط برای متکدیان می توانیم ادعا کنیم که قزوین از جمله شهرهای با کمترین متکدی تبدیل شده است.

وی افزود: این جمله به معنی نبود متکدی در شهر قزوین نیست ولی ساماندهی مطلوب و افزایش گشت زنی و جمع آوری باعث شده به شهری با کمترین متکدی برسیم و فضا را برای حضور آنها در سطح شهر نا امن کنیم.

رحیمی گفت: ما می توانیم به شهر بدون متکدی هم برسیم همانطور که به شهر با کمترین متکدی رسیده ایم ولی با این وضعیت بدون هرگونه بودجه و تنخواه، پرسنل اداری و نیروی خدماتی و گشتی بسیار سخت است.

وی با اشاره به نحوه ارتباط مردم با این مرکز، گفت: تلفن مرکز ساماندهی امور متکدیان شهر قزوین اعلام عمومی شده و ۲۴ ساعته حتی در روزهای تطعیل باز است و همچنین سامانه ۱۳۷ شهرداری نیز پاسخگوی تماس های شهروندان در این زمینه خواهد بود.

پارسال ۳۰۰ متکدی در شهر قزوین شناسایی و جمع آوری شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۱
در مجتمع های بین راهی نزدیک قزوین هم متکدیان با ماشین زیاد هست و عنوان می کنند که پول بنزین ندارند!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل