بازدید 23907
دو هزار و پانصد و چهلمین بسته ویژه خبری «تابناک»

قانون برای نظارت کم نداریم اما جنم و نیت نظارت وجود ندارد! / شکاف در میان اصولگرایان با طرح صیانت / آشنا: آن فایل صوتی سرقت نمی شد، همه مصاحبه در اختیار عموم قرار می‌گرفت

در بسته خبری امروز «تابناک» تیتر‌هایی مانند بلینکن: ایران هنوز تصمیم مهمی برای بازگشت به برجام نگرفته است / عضو موتلفه: رئیسی برای هیچ حزبی استثنا قائل نیست / چهره اصلاح‌طلب: مردم هنوز از اصلاحات رویگردان نشده‌اند / واکنش نماینده اهواز به ادعای بازداشت کودکان در اعتراضات خوزستان و... را می‌خوانید.
کد خبر: ۱۰۶۶۸۱۵
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۱ 29 July 2021

بسته ویژه خبری «تابناک» هر روز سعی دارد با انتخاب تیترهایی، شما را در جریان اخباری مهم و اثرگذار قرار دهد که قطعا باید شنیده و خوانده شوند. در این بسته خبری، نگاهی به آخرین مواضع جناح های سیاسی و تحولات مهم داخلی انداخته می شود که مخاطبان با مطالعه آن به رهیافت های مهمی از سیر وقایع اثرگذار کشور دست خواهند یافت.

هشدار قرارگاه سایبری عمار: طرح صیانت می‌تواند مثل ضامن یک نارنجک عمل کند

قرارگاه سایبری عمار در مطلبی در رابطه با طرح ضد اینترنت مجلس و تصویب بررسی آن طبق اصل ۸۵ (بررسی به صورت غیرعلنی) نوشت: این تصمیم هر چند ظاهری منطقی برای بررسی بیشتر این طرح دارد، عملا زمینه را برای تصویب نهایی طرحی فاجعه‌بار مهیا می‌کند. قرارگاه سیبری عمار در ادامه نوشت: طرح کمیسیون فرهنگی عملا در صحنه اجتماعی به معنای اعمال محدودیت سنگین در اینترنت است و بدتر نفع اقتصادی بزرگی به برخی شرکت‌ها می‌رساند. این متن کوتاه آخرین تلاش برای هشدار به مجلس یازدهم است، تصویب و اجرای طرح صیانت از فضای مجازی لکه سیاه پاک نشدنی در کارنامه مجلس فعلی است. طرحی که می‌تواند مانند کشیدن ضامن یک نارنجک در دستان دولت سیزدهم عمل کند. حداقل به حیثیت سیاسی خودتان رحم کنید. غیبت آقای قالیباف به علت سفر به سوریه، نمی‌تواند از بار مسئولیت رئیس مجلس کم کند، چه آنکه این طرح از نظر اثرات سیاسی و اجتماعی جزو ۵ طرح مهم یک دوره مجلس است و اگر جناب قالیباف نمی‌خواهد مجلس یازدهم به سرنوشت سیاه مجلس قبل دچار شود، باید نقشی در حد ریاست قوه ایفا کند و تمام قد جلوی طرح کمیسیون فرهنگی ایستادگی کند.

تشکر نماینده جبهه پایداری از قالیباف بابت اعلام موافقتش با اعمال اصل ۸۵ درمورد طرح فضای مجازی

علی خضریان، نماینده مجلس در توییتر نوشت: از جناب محمدباقر قالیباف که روز گذشته در فراکسیون نیروهای انقلاب با اعلام صریح موافقت با اعمال اصل ۸۵، موجب انسجام بیشتر نمایندگان شدند، جناب علی نیکزاد که ضمن اداره منطقی صحن زمینه بیان دیدگاه‌های مختلف را فراهم کردند و جناب علیرضا زاکانی برای تبیین موضوع در مجلس تشکر می‌کنم. نمایندگان مجلس دیروز به اعمال اصل ۸۵ درمورد طرح جنجالی نمایندگان پیرامون فضای مجازی رای مثبت دادند.

آشنا: آن فایل صوتی سرقت نمی شد، همه مصاحبه در اختیار عموم قرار می‌گرفت

حسام الدین آشنا، رییس پیشین مرکز تحقیقات استراتژیک، نهاد ریاست جمهوری در کانال تلگرامی خود نوشت: بحمدالله متن ۸ مصاحبه از مجموعه آنسوی‌دولت پس از ویراستاری نهایی برای انتشار عمومی آماده شده‌ است. این مجموعه شامل ۳۳ مصاحبه تاریخ‌ شفاهی با ۲۸ عضو دولت‌های یازدهم و دوازدهم است.اگر آن فایل صوتی سرقت نشده‌ بود، حالا کلیه مصاحبه‌های تصویری ویراسته شده و در اختیار عموم قرار گرفته بود.»

شکاف در میان اصولگرایان

احمد زیدآبادی: تصویب طرح اصطلاحاً "صیانت..." از سوی نمایندگان مجلس از نگاه من هیچ اثر عملی در پی نخواهد داشت، اما شکاف پنهان بین جریان اصولگرا را روز به روز آشکارتر خواهد کرد.آن بخش از اصولگرایان که بار امور اجرایی را به گردن گرفته‌اند در مواجهه با انبوه مشکلات، مسیر عملگرایی را در پیش خواهند گرفت و گرایش تندرو و متوهم آنان در مقابل‌شان خواهد ایستاد.سرنوشت ایران هم به نتیجۀ این رویارویی گره خورده است.به نظرم این بار این تندروها خواهند بود که به حاشیه خواهند رفت و یا حذف خواهند شد.

درخواست سناتورهای آمریکایی: ورود رئیسی به آمریکا ممنوع شود

در حالی که دولت رییسی هنوز آغاز به کار نکرده، شش سناتور جمهوری‌خواه سنا با ارسال نامه‌ای به بایدن خواستار جلوگیری از ورود رئیسی و دیگر مقام‌های ایرانی به نشست سالانه سازمان ملل شدند.این سناتورهای جمهوری‌خواه با تکرار ادعاهایی، رئیس‌جمهور منتخب ایران را به نقض حقوق‌بشر متهم کردند و نوشتند: ابراهیم رئیسی باید طبق قوانین آمریکا تحت تحریم باقی بماند. / فارس

پیشنهاد آقاتهرانی به رئیس مجلس درباره بررسی طرح صیانت

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس به رئیس مجلس پیشنهاد داد برای جلسات کمیسیون ویژه طرح ساماندهی فضای مجازی، همچون کمیسیون ویژهٔ برجام، مجوز پخش زنده داده شود.مرتضی آقاتهرانی نماینده مردم تهران در مجلس و رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در حساب توئیتری خود نوشت:«با توجه به ابراز نگرانی‌ها پیرامون اینکه اصل هشتاد و پنجی شدن "طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی" مانع از اطلاع افکار عمومی از جزئیات تصویب کمیسیون ویژه می‌گردد، به رئیس مجلس پیشنهاد می‌کنم جلسات این کمیسیون را همچون کمیسیون ویژهٔ برجام مجوز پخش زنده بدهند.»آقاتهرانی در این پیام، حساب کاربری محمدباقرقالیباف در توئیتر را مورد اشاره قرار داده است.

توئیت دبیر مجمع درباره بررسی طرح صیانت از فضای مجازی

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام از بررسی طرح صیانت از فضای مجازی در هیات عالی نظارت این مجمع خبر داد.محسن رضایی در صفحه شخصی خود در توئیتر درباره طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای‌مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی، نوشت: در هیات علی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام همه جوانب طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی را بررسی می‌کنیم.دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: هیچ طرح و لایحه‌ای نباید مغایر سیاست‌های کلی نظام باشد.

توضیحات قالیباف درباره طرح «صیانت از کاربران در فضای مجازی»

رئیس مجلس دربارۀ تصمیم نمایندگان در واگذار کردن «طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» به کمیسیون، مطابق اصل ۸۵ قانون اساسی توضیحاتی داد.محمدباقر قالیباف در اینستاگرام نوشت:دربارۀ تصمیم نمایندگان محترم مجلس در واگذار کردن «طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» به کمیسیون، مطابق اصل ۸۵ قانون اساسی ذکر چند نکته را ضروری می‌دانم: ⁣
۱. عمدۀ ادعاهای مطرح درباره طرح مطابق واقع نیست و در طرح وجود ندارد لذا کارشناسان و فعالان دلسوز در نظر داشته باشند که تحت تاثیر فضاسازی‌ها و مطالب خلاف واقع، پیش از بررسی دقیق موضع گیری نکنند. ⁣

۲. مسدودسازی پلتفرم‌های پرکاربرد مانند اینستاگرام و واتس‌اپ، برنامه مجلس نیست و آنگونه که برخی مطرح می کنند در طرح مذکور وجود ندارد؛ در عین حال بنظر می رسد ابهامات و اشکالاتی در این زمینه وجود داشته باشد که ضروری است حین بررسی طرح، این موضوع بررسی و اصلاح شود. ⁣

تصمیم گیری درباره این پلتفرم‌ها مانند اینستاگرام و واتس‌اپ که ده‌ها میلیون نفر از آنها استفاده می‌کنند و هزاران کسب و کار در آنها جریان دارد از اهمیت زیادی برخوردار است و پیچیدگی‌های فراوانی دارد و باید در خصوص آنها متغیرهای زیادی را مدنظر قرار داد؛ لذا طرح‌ باید بگونه‌ای اصلاح شود که تصمیم‌گیری‌ نهایی درباره این پلتفرم‌ها مبتنی بر منطقی عقلانی مستقیم توسط شورای عالی فضای مجازی صورت گیرد.⁣

۳. بعد از کسب نظر هیات رئیسه مجلس، این طرح در کمیسیونی مخصوص با حضور نمایندگان منتخب از کمیسیون‌های مجلس بررسی و تصویب خواهد شد و نمایندگان دولت جدید نیز در جلسات آن حضور خواهند داشت. ⁣

۴. بدلیل اهمیت این مسأله برای آحاد مردم و ضرورت ابراز نظر کارشناسی، مذاکرات این کمیسیون علنی و شفاف خواهد بود. ⁣

٥. مدیریت مطلوب و عقلانی فضای مجازی به ترتیبی که منافع مردم را تامین کند، ضرورتی است که همه کشورهای پیشرفته آن را اجرا می‌کنند.

روایت سخنگوی هیات رئیسه مجلس از نحوه بررسی طرح «صیانت از فضای مجازی»

سخنگوی هیات رئیسه مجلس توضیحاتی را درباره نحوه بررسی طرح صیانت از فضای مجازی و ساماندهی پیام رسان‌های اجتماعی ارائه کرد.سیدنظام‌الدین موسوی سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگاران درباره نحوه بررسی طرح صیانت از فضای مجازی و ساماندهی پیام رسان‌های اجتماعی تاکید کرد: براساس تصمیم مجلس این طرح قرار است در کمیسیون مشترکی متشکل از تعدادی از نمایندگان همه کمیسیون‌های مرتبط با موضوع و نه‌ تنها یک کمیسیون بررسی و در صورت نیاز اصلاحاتی روی آن انجام شود.

وی افزود: برای تصویب نهایی جزئیات این طرح نیاز به بیش از دو سوم آرای اعضای کمیسیون مشترک است و براساس قانون، طرح هایی که به شکل اصل 85 در کمیسیون مشترک بررسی می‌شود به صورت آزمایشی قابلیت اجرایی دارد و مهلت آزمایشی آن نیز در صحن مجلس مشخص می‌شود و بازه زمانی آن توسط نمایندگان و با رأی آن‌ها معین خواهد شد و پس از سیر این مراحل شورای نگهبان آن را مورد بررسی قرار خواهد داد و در نهایت شکل اجرایی و قانونی به خود خواهد گرفت.سخنگوی هیات رئیسه مجلس تصریح کرد: اینکه در فضای مجازی علیه مجلس شورای اسلامی جوسازی‌هایی شده است درست نیست و هنوز اتفاقی در موضوع فضای مجازی رخ نداده و یک کمیسیون خاص نیز قرار نیست در مورد فضای مجازی تصمیم گیری کند، بلکه همان طور که گفته شد نخبگان و منتخبانی از همه کمیسیون های مرتبط در کمیسیون مشترک حضور خواهند داشت.

واکنش نماینده اهواز به ادعای بازداشت کودکان در اعتراضات خوزستان

نماینده اهواز در مجلس، گفت: براساس پیگیری‌هایی که ما از طریق مجلس داشتیم و همچنین با دستوری که رئیس قوه قضائیه صادر کردند، بنا بر این شد که هر فرد بازداشتی که جرم خاصی مرتکب نشده و فقط به دلیل حضور در اعتراضات و حضور در تجمعات بازداشت شده، همگی آزاد شوند.سید کریم حسینی نماینده اهواز و باوی در مجلس یازدهم در گفت‌وگو با ایلنا، درخصوص آزادی بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر در استان خوزستان، گفت: بر اساس پیگیری‌هایی که ما از طریق مجلس داشتیم و همچنین با دستوری که رئیس قوه قضائیه صادر کردند. بنا بر این شد که هر فرد بازداشتی که جرم خاصی مرتکب نشده و فقط به دلیل حضور در اعتراضات و حضور در تجمعات بازداشت شده، همگی آزاد شوند.وی ادامه داد: بر همین اساس اخباری که ما طی دو روز اخیر از سطح استان پیگیری کردیم، نشان‌دهنده این است که بخشی از این افراد آزاد شدند و بخشی ماند‌ه‌اند که ما اصرار بر آزادی آن‌ها به ویژه افرادی که فقط صرف حضور در اعتراضات و تجمعات بازداشت شده‌اند، داریم.حسینی همچنین در رابطه با شایعه بازداشت کودکان و نوجوانان و تقاضای وثیقه برای آزادی آن‌ها، بیان کرد: آمار دقیقی از این افراد وجود ندارد؛ اما آن چیزی که اکنون ما در حال پیگیری آن هستیم برای کلیه افراد در همه سنین است که اکنون در بازداشت هستند و در صورت عدم ارتکاب به جرم باید آزاد شوند.

توصیه جلودارزاده به نمایندگان مجلس

نماینده مردم تهران در مجلس دهم گفت: قانون برای نظارت کم نداریم اما جنم و نیت نظارت وجود ندارد یا اگر نیت نظارتی هست جرات برای ادامه کار وجود ندارد یا تا آخرش نمی رویم یا می ترسیم. «سهیلا جلودار زاده»، نماینده مردم تهران در مجلس دهم، در گفت وگو با برنا در رابطه با طرح مجلس یازدهم مبنی بر "الزام دستگاه های اجرایی برای پاسخگویی به مجلس" گفت: قانونگذاری حق مجلس است؛ اما کشور در این شرایط سخت به همفکری و دلسوزی احتیاج دارد و شاخ و شانه کشیدن مجلس برای دولت به نفع مردم نیست. قبل از این قانون هم نمایندگان حق استیضاح، سوال، تحقیق و تفحص و نظارت داشتند اما تصویب چنین قوانینی فقط وقت مجلس را می گیرد و در این شرایط مطلوب مردم نخواهد بود. توصیه ام به نمایندگان محترم مجلس این است که مقداری بیشتر با مردم وقت بگذرانند و از مشکلات مردم مطلع شوند و سعی کنند در صدد رفع مشکلات طرح و لایحه، ارائه بدهند.

توئیت زاکانی درباره طرح فضای مجازی مجلس

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس تاکید کرد: مدیریت فضای مجازی در همه جهان خصوصاً ایران حیاتی است و تعارضی با بهره مندی از مواهب آن ندارد. علیرضا زاکانی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مدیریت فضای مجازی در همه جهان خصوصاً ایران حیاتی است و تعارضی با بهره مندی از مواهب آن ندارد.وی در توییتی در این باره نوشت: مدیریت فضای مجازی در همه جهان خصوصاً ایران حیاتی است و تعارضی با بهره مندی از مواهب آن ندارد.فیلترینگ بیراهه‌ای است که حکایت از بی‌اطلاعی از فضای مجازی سایبر دارد.مصوبه مجلس طبق اصل ۱۸۵ آغاز بررسی های عمیق تر کارشناسی و گفتگو با فعالان عرصه در تضمین حقوق کاربران است.اقناع افکار عمومی ضروری است.

واکنش حقوقدان معروف به اقدام اخیر رئیس دستگاه قضا

یک حقوقدان گفت: اگر آقای اژه‌ای با همین فرمان من جلو بروند و توصیه و تاکیدشان بر کمتر استفاده کردن از حربه بازداشت و صدور قرار‌های متناسب باشد، من می‌گویم رئیس قوه موفقی خواهند شد. «نعمت احمدی»، حقوقدان، در گفتگو با برنا در خصوص اقدام اخیر رئیس قوه قضائیه اظهار کرد: در مورد پرونده‌های ۹۶ و ۹۸ دو راه وجود دارد، یکی اینکه آن‌هایی که حبس خود را کشیدند و الان واجد آزادی مشروط هستند به آن‌ها آزادی مشروط می‌دهند و آن‌هایی که شایسته عفو هستند عفو می‌خورند. در مورد آزادی مشروط و عفو شدگان نظر من این است که آن هیاتی که تعیین کردند، ببینند مطابق ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری اگر خلاف بَینی در رسیدگی آن‌ها هست که احتمالا وجود دارد، تبرئه شوند، البته خلاف بَین در رسیدگی همه آن‌ها هست چرا که از داشتن وکیل محروم بودند و قطعا بازداشت موقت‌های طولانی داشتند و نگهداری آن‌ها مساله دار بوده که همه شامل ماده ۴۷۷ می‌شوند و می‌توانند تبرئه شوند؛ یعنی پرونده به دیوان عالی کشور برود و شعبات ویژه رسیدگی کنند و احتمالا این افراد تبرئه می‌شوند. او اضافه کرد: در مورد بازداشتی‌های اخیر هم آقایان شمخانی و اژه‌ای گفتند، اگر افراد جرمی ندارند آزاد شوند اصلا چرا افرادی که جرمی ندارند بازداشت می‌شوند. مگر می‌شود کسی که جرمی ندارد، بازداشت کرد. متاسفانه ما در این موارد هیجانی عمل می‌کنیم. برابر اصل ۲۷ قانون اساسی، اجتماع و اعتراض حق طبیعی مردم است. همان عدل و قانون اساسی که آقای اژه‌ای را به ریاست قوه قضاییه منصوب می‌کند، می‌گوید مقام معظم رهبری می‌توانند از بین مجتهدین عادل و آگاه و مدیر و مدبر یک نفر را به عنوان رئیس قوه قضائیه تعیین کنند همان قانون اساسی هم می‌گوید که مردم آزاد هستند که راهپیمایی و اجتماع کنند اگر که، مخل مبانی اسلام و داشتن اسلحه نباشد.

چهره اصلاح‌طلب: مردم هنوز از اصلاحات روی گردان نشده‌اند

یک چهره سیاسی اصلاح طلب اظهار کرد: مردم هنوز از اصلاحات رویگردان نشده اند و فاصله بین مردم و حاکمیت نگاهی است که به دلیل سیاست های جاری ایجاد شده است. «جواد امام»، یک فعال سیاسی اصلاح طلب، در گفت و گو با برنا، در رابطه با اینکه برخی می گویند اصلاح طلبان صندلی طلب شده اند و در پی صندلی های قدرت هستند، اظهار کرد: اگر نکته ای که می گویند درست باشد، باید در ۹۲ برای آقای روحانی شرط و شروطی می گذاشتیم و بنا بر آن شرط و شروط از ایشان حمایت می کردیم و امروز هزینه آن را می‌دهیم که بدون هیچ شرط و شروطی بخاطر منافع کشور و مردم از آقای روحانی حمایت کردیم و هیچ سهم خواهی نکردیم. اگر اصلاح طلبان قدرت طلب بودند باید سهمی را از دولت آقای روحانی طلب می کردند ولی اصلاح طلبان بدون هیچ سهمی، هزینه دولت آقای روحانی را پرداخت کردند و از آن بابت پشیمان نیستیم.

او افزود: اصلاح طلب و اصلاح طلبی با توجه به شناختی که از جامعه دارد، باید بازبینی مجددی نسبت به برنامه ها و شعار های خود داشته باشد. ما به یک بازسازی و آسیب شناسی فردی و تشکیلاتی نیاز داریم تا مطالبات مردم را پیگیری کنیم و درگیر قدرت طلبی و مسند طلبی نشویم. اصلاح طلبی و هر جریان دیگری به پشتوانه مردم معنا پیدا می کند و من فکر می کنم، مردم هنوز از اصلاحات روی گردان نشده اند و فاصله بین مردم و حاکمیت نگاهی است که به دلیل سیاست های جاری ایجاد شده است.امام در رابطه با عملکرد اصلاح طلبان در چهار سال آینده در نقد دولت تصریح کرد: هر جایی که کار خوبی باشد ما حمایت خواهیم کرد و هر جا نیاز به نقد باشد نقد می کنیم و امیدواریم دولت آقای رییسی توفیق پیدا کند و موفق باشد چون کشور و مردم هستند که خسارت می بینند.

عضو موتلفه: رئیسی برای هیچ حزبی استثنا قائل نیست

ترقی گفت: سید ابراهیم رئیسی برای هیچ حزبی استثنا قائل نیست و حزب موتلفه اسلامی هم کسی را برای ورود به کابینه سیزدهم پیشنهاد نکرده است.حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در گفت‌وگویی، درباره سیاست خارجی دولت سیزدهم و استفاده از ظرفیت روابط با کشور‌ها برای بهبود اقتصاد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر نمی‌توانیم به خارجی‌ها تکیه کنیم. تا امروز که به خارج تکیه کردیم، چه دستاوردی داشتیم و برجام و سیاست‌های کنونی دولت آمریکا چه خاصیتی برای ایران دارد؟ نه سرمایه‌ای آمد و نه پول ما را می‌دهند.عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی ادامه داد: توقع نداشته باشیم تکیه به خارج، مشکلات ما را حل کند. می‌توانیم به ظرفیت‌هایی، چون قرارداد‌های اقتصادی با چین، روسیه و توافقات با دیگر قدرت‌های اقتصادی امیدوار باشیم. آن‌ها در دوران تحریم به ما کمک کردند. به هیچ وجه نمی‌توان به غرب و آمریکا تکیه کرد. از طرفی ظرفیت‌های داخلی فراوانی داریم که اگر این بستر فراهم شود، بسیاری از مشکلات حل می‌شود.ترقی، درباره مشورت درون جریانی با رئیس‌جمهور منتخب برای تشکیل کابینه سیزدهم، گفت: در این باره مشورتی صورت نگرفته است و این کار از طریق سایت و سامانه اعلام شده انجام می‌شود.وی افزود: سید ابراهیم رئیسی برای هیچ حزبی استثنا قائل نیست و حزب موتلفه اسلامی هم کسی را برای ورود به کابینه سیزدهم پیشنهاد نکرده است.

بلینکن: ایران هنوز تصمیم مهمی برای بازگشت به برجام نگرفته است

وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگو با شبکه‌ای قطری تصریح کرد، هنوز تصمیم مهمی از طرف تهران برای بازگشت به برجام دیده نمی‌شود. «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا امروز (پنجشنبه) به شبکه قطری «الجزیره» گفت، «ایران هنوز تصمیمی مهم برای بازگشت به توافق هسته‌ای نگرفته است.» وزیر خارجه آمریکا امروز در کنفرانس مطبوعاتی با وزیر خارجه کویت نیز درباره مذاکرات هسته‌ای ایران تصریح کرد که مذاکرات وین برای احیای برجام نمی‌تواند به طور نامحدود ادامه داشته باشد.

پورمختار: مخالف یکدست بودن حاکمیت هستم

محمدعلی پورمختار درباره نوع مراودات مجلس یازدهم با دولت ابراهیم رئیسی خاطرنشان کرد: وقایعی پیش از انتخابات افتاد و نمایندگان از آقای رئیسی حمایت کردند که در واقع نویدبخش برقراری تعامل خوب دولت و مجلس است. از سوی دیگر، با توجه به مستقل بودن قوه مقننه، مسئولیت‌های مختلفی از جمله قانون‌گذاری و نظارت دارد که به طور طبیعی اختلافاتی بروز پیدا می‌کند یا اگر مجلس قصد استفاده حداکثری از اختیار نظارت‌گری خود را در قالب برای مثال طرح تفحص یا استیضاح، داشته باشد، دولتی‌ها معمولا از این اجرای وظیفه خوش‌شان نمی‌آید. بر این مبنا، ممکن است تفاهمی نباشد که قطعا نیز نیست. کما این که مجلس هفتم و هشتم در دولت آقای احمدی‌نژاد، به رغم هماهنگ بودن، قوانینی تصویب کردند که دولت آن‌ها را قبول نداشت. پس وقوع این اتفاق در دولت اقای رئیسی نیز قابل پیش‌بینی است که البته بسیار جدی نخواهد بود و همدلی و هماهنگی قابل پیش‌بینی‌تر است. این نماینده سابق مجلس با اشاره به خطرات و مزایای یکدست شدت قدرت یا حاکمیت گفت: من به شخصه مخالف یکدست بودن هستم و برای مجلس ضرورتی بر یکدست بودن با دولت نیست. وظیفه نظارتی مجلس برای بهبود شرایط در جهت اجرای قوانین و صحت عملکرد دولت است و جز این، قطعا شاهد نابسامانی خواهیم بود. بر این مبنا مجلس باید کار خود را مستقل انجام دهد تا هماهنگی وجود داشته باشد تا اتفاقات خوبی بی‌اختلاف رقم بخورد. پس یکدستی به هیچ وجه مناسب نیست.

واکنش وزیر ارتباطات به طرح مجلس درباره «صیانت از حقوق کاربران»

وزیر ارتباطات گفت: به نظر نمی‌رسد به واسطه طرح صیانت در کوتاه مدت چند ماهه شبکه‌های اجتماعی فیلتر شوند اما مکانیزم پیش‌بینی شده در این پیش‌نویس و ترکیب کمیسیون‌ها تعریف شده در آن احتمال اعمال محدودیت گسترده بر پهنای باند پیام‌رسانها و حتی اعمال فیلتر را به شدت افزایش داده است. «محمدجواد آذری جهرمی» در کانال تلگرامی خود نوشت: چون سوالات مکرری درباره مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی از بنده پرسیده شد، این توضیحات را برای استحضار شما عزیزان منتشر می‌کنم.


وی درباره این که در مجلس برای فضای مجازی چه قانونی به تصویب رسیده است، گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی، «ضرورت» طرح صیانت از حقوق کاربران و حمایت از خدمات پایه شبکه‌ملی اطلاعات را تایید و حق تصمیم گیری خود برای قانون‌گذاری را به یک کمیسیون تفویض کردند.

وی افزود: این کمیسیون هم اکنون تشکیل نشده و مصوبه‌ای هم نداشته است. اما یک یا چند پیش‌نویس تاکنون از طرح پیشنهادی منتشر شده که هنوز تبدیل به تصویب‌نامه نهایی نشده است؛ بنابراین، همچنان پنجره‌ای برای اعمال تغییرات در مصوبه مجلس باز است.

آیا پرداختن به حکمرانی سایبری ضروری است؟ آیا این پیش نویس باعث ایجاد چارچوب های مناسبی برای اعمال حکمرانی سایبری خواهد شد؟ آیا از خدمات بومی حمایت موثری صورت خواهد گرفت؟ آیا از حقوق مردم صیانت خواهد شد؟ آیا شبکه‌های اجتماعی فیلتر خواهند شد؟

جهرمی خاطرنشان کرد: هر چند پرداختن به حکمرانی سایبری ضروری است و در جامعه در حال رشد مجازی، وضع قوانین و چارچوب‌های دقیق و مناسب می‌تواند باعث رشد اقتصاد دیجیتال و بهبود رضایت عمومی شود، اما از دیدگاه من، آخرین پیش نویس منتشر شده، نه تنها نظامی را برای حکمرانی سایبری کشور ایجاد نمی‌کند، بلکه نظام حکمرانی فضای حقیقی کشور را هم تضعیف خواهد کرد.

وی افزود: اختیارات دولت و شخص رییس جمهور به کمیسیونی فراقوه‌ای واگذار شده که قدرت بالاتری از دولت دارد و ریاست آن با رییس جمهور هم نیست. حتی امکان نظارت نمایندگان مجلس بر عملکردها در این حوزه هم ضایع شده است. نهادهای بسیار مهم سیاستگذار کشور مثل شورای عالی امنیت ملی، همواره با ریاست رییس جمهور شکل گرفته است. پس در صورت تصویب این پیش‌نویس، حتما با بی‌نظمی بیشتری در حکمرانی کشور مواجه خواهیم بود.

وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: بسیاری از صاحبان کسب و کارها و حتی پیام‌رسانهای بومی، مخالفت خود با این پیش‌نویس را اعلام کرده‌اند. پس به طور مشخص حمایت موثری از کسب و کارها هم در میان نیست. البته با توجه به تحریم‌های گسترده اعمال شده بر کاربران ایرانی از سمت شرکت‌های آمریکایی، حمایت از خدمات بومی از سوی حاکمیت هم یک ضرورت است اما مگر می‌شود حمایتی تعریف کنیم که حمایت شونده هم آنها را مخرب بداند؟

وی افزود: به نظر نمی‌رسد در کوتاه مدت چند ماهه شبکه‌های اجتماعی فیلتر شوند اما مکانیزم پیش بینی شده در این پیش‌نویس و ترکیب کمیسیون‌ها و کارگروه‌های تعریف شده در آن احتمال اعمال محدودیت گسترده بر پهنای باند پیام‌رسانها و حتی اعمال فیلتر را به شدت افزایش داده است. بالا رفتن هزینه اینترنت هم از خروجی‌های دیگر این طرح است. البته در کنار آن نباید افزایش تمایل کاربران ایرانی به سمت اینترنت‌های ماهواره‌ای را هم نادیده گرفت.
جهرمی تاکید کرد: باید صبر کنیم تا دولت سیزدهم مستقر شود، در گذر کوتاه تغییر دولت‌ها، تصویب چنین مصوبه‌ مهمی به ثواب نزدیک نیست. اجازه دهید در فضای کارشناسی و با توجه «واقعی» به حقوق مردم، لایحه و یا طرح در صحن علنی مجلس مطرح و قانونی قابل اجرا برای فضای مجازی تصویب شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۹
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۳۸
آقایان آقاتهرانی و زاکانی بفرمایند که در توییتر فیلتر شده چه کار میکنند؟
متاسفانه اقای زاکانی و دوستانشان چون توان حل مشکلات کلیدی مثل برق و اب و مرغ و گوشت و تورم را ندارند مجبور هستند صورت مسئله رو پاک کنند
خسته نباشی زاکانی دلاور
عدو شود سبب خیر
اگر خدا خواهد.

خدا تو خودت فقط مراقب ما هستی، فقط به تو رأی میدم.
طرح صیانت در یک جمله یعنی ارتباط کمتر از سه نفر وجود ندارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
همین پرچم بالا سرت این طرح ها را زودتر اجرا کردن!
از قرار معلوم عصبانی کردن عمدی مردم وتصویب طرحهای اینچنینیو تاثیر روانی اینکارا که یکیشو تو قیمت ارز میبینیم سود خوبی برای بعضیها داره ، بزودی اراده خدا غلبه خواهد کرد
آقای زاکانی چرا از توییتر که فیلتره جهت آگاهی عموم مردم استفاده میکنی؟؟؟؟؟
دلار ۲۶ هزار
رییسی نیومده بحران ارزی شروع شد
آنهایی که تا دیروز سر و صدا می کردن چرا شبکه های اجتماعی فیلتر هستند ولی الان مجلس با این طرح خوب دارد کاری می کند که از فیلتر در بیایند همان عده ای قلیل سرو صدا می کنند که چرا می خواهید این کار را بکنید
من شرط می بندم آنهایی که مخالفت می کنند اصلا متن این برنامه تصویب شده را نخواندن که می خواهند چی کار کنند
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
چیزی تصویب نشده جناب، این بحث ها سر پیش نویس طرح هست، خودتم نشون دادی خیلی اهل خوندن نیستی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
طرح را تصویب اولیه کردن قربان پس بدو اول بخوان بعد بیا!
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
چیزی که تصویب شد بررسی طرح در کمیسیون بجای صحن مجلس بود نازنین،
ای مجلسیها این قدر مردم را در منگنه قرار ندهید این قدر برایشان هزینه تراشی نکنید انگار می خواهید از مردم بدلیل عدم مشارکت شأن انتقام بگیرید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
مانند هر کار در دنیای واقعی که نیاز به مجوز دارد مجازی هم باید مجوز گرفته شود
آقا نماینده بجای محدود کردن اینترنت به آب و برق فکر کن
دو سه سال دیگر توی همان مجلس آب برای خوردن ندارید
یادمان باشد رییسی گفت مستقل آمده ام
و امثال زاکانی و جلیلی افراطی هیچ سبد رایی نداشتند .
او در چیدن کابینه باید کاملا مستقل عمل کند ، چون ۱۵ میلیون رای دهنده فقط به امید بهبود اوضاع وسط گود امدن ، کافیست سه ماهه اول نا امید شوند آنگاه شما با یک دیگ جوشان مواجه خواهید بود ،
امیرالمومنین، علی بن ابی‌طالب (علیه السلام) می‌فرمایند:

اِسْتَعْمِلِ الْعَدْلَ وَاحْذَرِ الْعَسْفَ وَالْحَیْفَ فَاِنَّ الْعَسْفَ یَعودُ بِالْجَلاءِ وَالْحَیْفَ یَدْعوا اِلَی السَّیْفِ

عدالت را اجرا کن و از زورگویی و ستمگری بپرهیز زیرا زورگویی مردم را به ترک از وطن وا می‌دارد و ستم آنان را به قیام می‌کشاند
دلار از ۲۳هزار رسیده به ۲۶ هزار
آقای رییسی بین و بین الله اگه میتونی اقتصاد رو درست کنی بیا اگه نمیتونی تو به جدت قسم مراسم تحلیف نگیر ، به خدا مردم تکلیفرخودشون رو بهتر بدونند
پاسخ ها
محسن
| Belgium |
۱۴:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
برای قیمت دلار صبر کن ببین چه بشود؟بدون امضاه برجام منتظر ابر تورم باشید
دولت دوازدهم تمام شد ولی جیره بندی معلمان به سرانجام نرسید ،، دقیقا بلایی که احمدی نژاد سر فرهنگیان اورد و روحانی ۸ سال بعد تکرار کرد و در ماههای اخر لایحه کذایی را به مجلس فرستاد ‌؟؟ حال که حقوق اساتید دانشگاه رو دوبرابر کرده و بودجه ته کشیده جیره کم آوردن؟؟
ضمن احترام به عقاید دیگر دوستان بنده به شخصه از طرح صیانت دفاع می کنم به نظرم اتاق فکر فعال وخوش فکری در کشور همه امور را از رسانه گرفته تا سیاست واقتصاد و....تحت نظر دارد واز هویت دینی مردم مراقبت میکند مثلا کاهش شدت رنگ تصویر هنگام پخش نظرات خانم کارشناس مسابقه مافیا ( در حال پخش از شبکه سلامت ) باعث می شود که رژ لب غلیظ ایشان کمرنگ وتا حدودی محو شود ، این را نوشتم که باعث دلگرمی عزیزان شود و بدانند ما به جزئیات زحماتی هم که می کشند اشراف داریم واز ایشان ممنونیم .
پاسخ ها
ناشناس
| Australia |
۱۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
ماشالا به این ریزبینی شما :)
دلر ۶۰ هزاری رو تا شهریور زیارت خواهید کرد ؟؟!
فعلا که داره روزی ۲هزار بالا میزنه
چهارشنبه ۲۴
پنجشنبه ۲۶
برای جناب رییسی باید بگیم تقبل الله بجای علی برکت الله ؟؟
آقای رییسی باید برنامه چاوز رو پیاده کنی یعنی یک کیسه اسکناس مساوی یه دونه پنیر ؟؟ هر سه ماه حقوقها رو اضافه کن ، کاغذ چاپ کن بجای پول ملی ؟؟؟ حقوق هر کارمند رو ۲۰۰میلیون کن ولی تا دهم ماه کفاف نده ؟؟ ملت رو با ماکارونی سیر کن ؟؟!
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مدیریت فضای مجازی در همه جهان خصوصاً ایران حیاتی است و تعارضی با بهره مندی از مواهب آن ندارد.

یه بار دیگه هم ما بنویسیم.
ثواب یا صواب آقای وزیر؟
نخبگان مجلس: مجر مجلس نخبه هم دارد
لطفا مجلس طرح صیانت برای سازمان بازرسی و نظارتی تصویب کند تا علت فشل بودن امر نظارت بر قانون مشخص شود
توپ تانک فشفشه
پدر بزرگی تعریف می کرد قدیم که خزینه ی حمام ها را خواستند خراب کنند و دوش نصب کنند عده ای خانم جلوی فرمانداری آن زمان تجمع کرده و با اقدام شهرداری مخالفت نموده بدلیل اینکه آب دوش آنها را پاک نمی‌کرده و با آب خزینه بدنشان پاک می‌شده!!! .... آب خزینه که احتمالا میدونید توش چه خبر بوده......!! آب دوش که تصفیه شده و در جریان پاک نبوده و آب راکد و پر از.... پاک... الان ما میخندیم... آینده گان هم به ما خواهند خندید.... اینترنت و جریان آزاد اطلاعات حکم همان آب دوش را داره...
از معیشت خانواده صیانت کنید که این روزها اکثر خانواده ها چیزی برای خوردن ندارند.
کمی به میزان آمار جستجوی راه های مهاجرت از ایران دقت کنید .
میفهمید بعد از اظهار نظرهای افراد به رییس جمهور جدید و نیز طرح های مصوب شده مجلس ۱۱ و اتفاقهای اخیر در ایران میزان جستجو بیش از ۴ برابر شده .
این نتیجه فاجعه باری خواهد داشت.
آقای آشنا عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد متن های گزینشی شما راهم قبلا دیده بودیم
پیشنهاد آقاتهرانی به رئیس مجلس درباره بررسی طرح صیانت ملت دراخرین روزهای زندگی خوب لدت بببرید ویچت کووووووووایبرکووووووووو تلگرام کوووووووووو همین روزهاباید بگوییم اینستاکوووو واتساپ کوووووووو
می بینید؟ همه دچار نوعی رخوت و رکود شده اند
سیستم ثابت و ناپویا، رخوت طلب است. ذات سیستم چنین است از اشخاص هرچند بسیار پویا، هیچ کاری بر نمی آید. این تجربه ای است که روس ها یکبار از سر گذراندند. بن بست در این سیستم غیرقابل اجتناب است.
تازه دارن با این طرح فیلتر شبکه هایی که مسدود است بر می دارند عده ای ناراحت شدن که چرا مجلس دنبال این کار رفته
اینکه هم موافقین و هم مخالفین طرح صیانت از . . . وعده می دهند که در کوتاه مدت اتفاقی نمی افتد و هیچ سایتی فیلتر یا مسدود نمی شود یاداور خاطرات دورن کودکی است که به بچه هایی که در در مراسم خاص خیلی بی تابی می کردند می گفتند اصلاً ناراحت نباش امسال دورش خط می کشن ....
دیروز صداسیما یه برنامه گذاشته بود که در مورد طرح صیانت صحبت کنه. بعد از طریق Skype (برنامه خارجی) با کارشناسش ارتباط برقرار کردن :) تازه سرعت اینترنت خوب نبود قطع کردن تلفنی صحبت کردن! لازم نکرده از حقوق ما صیانت کنید بجاش سرعت اینترنت رو ببرید بالا برنامه‌های خودتون خراب نشه :)
بسته ویژه خبری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر