بازدید 5666

تاکید گروه دوستی پارلمانی ایران و ایرلند بر گسترش روابط

روسا و اعضای گروه دوستی پارلمانی ایران و ایرلند در جلسه‌ای با حضور سفیر ایران در دوبلین برگسترش همه جانبه روابط دو کشور تاکید کردند.
کد خبر: ۱۰۶۶۴۷۶
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۱:۱۸ 28 July 2021
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، در این جلسه که امروز (سه شنبه) به صورت وبیناری برگزار شد دو طرف ابعاد مختلف روابط را بررسی و درباره توسعه آن تبادل نظر کردند.

اقبال شاکری رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران وایرلند ظرفیت‌های روابط دوجانبه را بسیار زیاد دانست و بر فعال سازی آن تاکید کرد. وی گفت: ظرفیت‌های دانشگاهی، فرهنگی و اقتصادی زیادی در ایران و ایرلند وجود دارد و ایران در سال‌های اخیر در حوزه‌های علمی و فناوری پیشرفت‌های زیادی داشته است که بستر همکاری را فراهم ساخته است. رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران وایرلند در ادامه بر ظرفیت‌های فرهنگی تاکید کرد که با شناخت بیشتر می­تواند فضای همکاری را تقویت کند و شروعی برای گسترش همکاری در حوزه‌های دیگر باشد.

شاکری مواضع ایرلند و نمایندگان آن در خصوص محکوم کردن جنایت رژیم صهیونیستی و دفاع از حقوق مردم فلسطین را ارزشمند دانست و آن را ستود. وی اضافه کرد: ایران و ایرلند به دلیل برخی تجارب تاریخی مشترک و مواضع نزدیک می‌توانند روابط سیاسی و همکاری در مجامع بین المللی را گسترش دهند.

کاهل کرو نماینده مجلس ایرلند و رئیس گروه دوستی پارلمانی از طرف ایرلند نیز ضمن ابراز خوشحالی از برگزاری اولین نشست دو گروه دوستی بر ظرفیت‌های گسترده روابط تاکید کرد و گفت: ایران کشور مهم در منطقه است و دارای تاریخ کهن و پرافتخار است و امیدوارم که هرچه زودتر بتوانم از ایران دیدن کنم. همکارانم که به ایران سفر کرده اند خاطرات بسیار خوب به یاد دارند و تعریف می‌کنند.

وی افزود: ایرلند اگرچه کشور کوچکی است، اما بدنبال همکاری‌های بین المللی بر اساس حقوق بین الملل و عدالت است. بر این اساس اقدامات اسرائیل بر ضد مردم فلسطین را محکوم کردیم و من از گروه دوستی اسرائیل استعفا دادم و خارج شدم چراکه اقدامات آن‌ها ضد حقوق بشر است.

این قانون‌گذار ایرلندی در ابتدا از موج جدید کرونا در ایران ابراز تاسف کرد و برای غلبه بر شرایط نامناسب کرونایی برای دولت و مردم ایران آرزوی موفقت کرد. وی همچنین در خصوص متنوع بودن ظرفیت‌های همکاری تاکید کرد. ابراز امیدواری کرد که بتوان با همکاری گروه­های دوستی بتوان ظرفیت‌های بالقوه را فعال کرد. وی همچینن گفت: ظرفیت‌های فرهنگی و دانشگاهی بسیار مهم است و برای شناخت بیشتر لازم است مراکز فرهنگی بیش از پیش با یکدیگر همکاری داشته باشند. ظرفیت‌های همکاری اقتصادی نیز می‌تواند فعال شود و برای این منظور اتاق‌های بازرگانی می‌توانند فعال شوند.

مسعود اسلامی سفیر ایران در دوبلین در ابتدا ضمن معرفی طرفین، سوابق روابط دو جانبه را با تاکید بر روابط پارلمانی مرور کرد. از جمله بازدید روسای مجلس از کشور‌های یکدیگر، سفر گروه‌های دوستی و رئیس سنای ایرلند به تهران و به صورت متقابل. در ادامه اسلامی اظهار داشت: سال گذشته روابط سیاسی از پویایی مناسبی برخوردار بوده است و سفر وزرای خارجه دو کشور به پایتخت‌ها نشان از این موضوع است و شروع روند بازگشایی سفارت ایرلند در تهران نیز اقدام مثبت دیگر است. وی در ادامه بر اهمیت روابط پارلمانی تاکید کرد و نقش گروه دوستی را در پویایی روابط دوجانبه را بسیار مهم ارزیابی کرد.

اعضای دیگر گروه دوستی از طرف ایران و ایرلند نیز به جنبه‌های مختلف روابط پرداختند و بر گسترش روابط تاکید کردند. با توجه به مثبت ارزیابی شدن جلسه فوق طرفین توافق کردند اقدامات لازم را در گسترش روابط انجام داده و جلسه بعدی را در پاییز برگزار کنند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها