بازدید 5555

هشدار وزیرخارجه آمریکا درباره افغانستان

وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای گفت، ایالات متحده مصمم است که افغانستان به یک منطقه آموزشی برای تروریسمی که علیه کشورش یا متحدان و شرکای آن باشد، تبدیل نشود.
کد خبر: ۱۰۶۵۷۳۳
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۶ 24 July 2021

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با ام.اس.ان.بی.سی گفت: این دقیقا همان دلیلی است که ما را در مرحله اول راهی آنجا کرد و اهمیت دارد که آن را به خاطر آوریم. ما در یازده سپتامبر تحت حمله قرار گرفتیم. ما به افغانستان رفتیم تا آنها را که به ما حمله کردند، بگیریم و به دست عدالت بسپاریم. اسامه بن لادن ۱۰ سال پیش به دست عدالت سپرده شد و گروه القاعده که مسوول آن حملات بود، به لحاظ ظرفیت حمله به هرکسی از افغانستان به شدت ناتوان شد.

بلینکن گفت: ما قصد داریم اطمینان حاصل کنیم که حواسمان به آن هست. اگر ما شاهد ظهور دوباره این تهدید باشیم، قرار است در موضعی باشیم که علیه آن اقدامی صورت دهیم. اما برای همین است که ما آنجا بودیم و اکنون ۲۰ سال از آن میگذرد و یک تریلیون دلار و هزاران آمریکایی که جانشان را بعدا در این کمپین از دست دادند، هزینه کردیم. فکر میکنم دلیلی که ما به آنجا رفتیم، همانی است که ما باید توجهمان را روی آن جلب کنیم و ما عمدتا در آنچه لازم بود انجام دهیم، موفق عمل کردیم.

به گفته او، ایالات متحده عمیقا نگران اقداماتی است که طالبان انجام میدهد و حاکی از آن است که آنها ممکن است به زور این کشور را تصاحب کنند. بلینکن گفت اگر طالبان افغانستان را به زور بگیرد، این کشور به کشوری طرد شده تبدیل میشود.

وزیر خارجه آمریکا گفت: اگر طالبان مسئولیتی در این کشور داشته باشد، کمکی را که به دنبال آن است و می‌خواهد، دریافت نخواهد کرد. حمایتی که می‌گوید از جامعه بین‌المللی می‌خواهد، دریافت نمیکند. ما به طور فعال درگیر دیپلماسی هستیم زیرا این درگیری که بیش از ۴۰ سال در افغانستان جریان داشته است هیچ راه حل نظامی ندارد و ما تلاش میکنیم تا این مسئله را به پایان برسانیم.

پیشتر کاخ سفید با اشاره به مذاکرات جاری میان دولت افغانستان و طالبان اعلام کرد، دولت آمریکا به رهبری جو بایدن معتقد است که صلح پایدار در افغانستان تنها از طریق یک راهکار سیاسی ممکن است.

در بحبوحه رشد خشونت از جانب طالبان، جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید جمعه به خبرنگاران گفت: تاکید دارم که مذاکرات و گفتگوهای سیاسی در جریان است که قطعا مورد حمایت رهبران افغان، اعضای دولت افغانستان و طالبان قرار دارد.

جن ساکی گفت: ما باور داریم که تنها یک راهکار سیاسی میتواند به صلح پایدار در افغانستان بینجامد. اما ما به تامین حمایت از این دولت به شکل کمک بشردوستانه، حمایت امنیتی و آموزشی ادامه میدهیم. ما همچنین آنها را همچنان ترغیب خواهیم کرد تا نقشی پیشتاز در دفاع و حفاظت از مردم خودشان ایفا کنند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر