بازدید 5792

۸ سیاست اصلاحی شستا در دوره اخیر

مدیرعامل شستا با بیان اینکه شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی در سال ۱۳۷۹ به شرکت سهامی عام تبدیل شده است گفت: اولین افزایش سرمایه حدود ۱۴ سال قبل صورت گرفت، در سال ۹۸ بار دیگر افزایش سرمایه داشتیم که از ۴۱۰۰ به ۸ هزار و اواخر سال گذشته نیز به میلیارد تومان ۱۴۲۰۰ رسیده است.
کد خبر: ۱۰۶۵۴۰۳
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۸ 22 July 2021

مدیرعامل شستا گفت: هشت راهکار اساسی به عنوان سیاست‌های سامان‌دهی در مجموعه شستا بکار گرفته شدند که در نهایت منجر به شفاف‌سازی، افزایش قابل توجه سود و خروج شرکت‌ها از زیان‌دهی شد.

نشست مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) با جمعی از متخصصان بازار سرمایه با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و با حضور افرادی همچون شاهین چراغی عضو سابق شورای عالی بورس، سعید اسلامی دبیرکل کانون نهاد‌های مالی، عباس وکیلی مدیر سابق روابط عمومی و امور بین‌الملل و مالمیر معاون سابق نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد.

در ابتدای نشست، محمد رضوانی‌فر مدیرعامل شستا، گزارشی از دستاورد‌ها و جهش سودآوری شستا و هلدینگ‌های تابعه، افزایش سرمایه‌ها، مباحث مربوط به ساماندهی شرکت‌ها و عرضه‌های اولیه ارائه کرد.

او ضمن ارائه گزارش سود و فروش شستا و هلدینگ‌های تابعه و مقایسه آن با سه سال اخیر اظهار کرد: سود خالص شستا از ۱۲۵۰ میلیارد تومان در سال ۹۷ به حداقل ۳۲ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ خواهد رسید.

وی افزود: روند سود خالص دلاری شستا به نرخ روز بازار آزاد هم اگر محاسبه شود رشد هشت برابری نسبت به سال ۹۷ داشته و از حدود ۱۶۸ میلیون دلار در سال ۱۳۹۷ به قریب ۱.۴ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۰ رسیده است.

مدیرعامل شستا با بیان اینکه شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی در سال ۱۳۷۹ به شرکت سهامی عام تبدیل شده است گفت: اولین افزایش سرمایه حدود ۱۴ سال قبل صورت گرفت، در سال ۹۸ بار دیگر افزایش سرمایه داشتیم که از ۴۱۰۰ به ۸ هزار و اواخر سال گذشته نیز به میلیارد تومان ۱۴۲۰۰ رسیده است.

رضوانی‌فر با اشاره به بهبود شاخص‌های عملکردی شستا در دوره جدید مدیریتی این شرکت خاطرنشان کرد: اتفاقات خوبی در همه هلدینگ‌ها رخ داده و حتی برخی از آن‌ها که در دوره‌های گذشته زیان ده بودند، از زیان‌دهی خارج و سودآور شده اند.

رضوانی‌فر با بیان اینکه از ۴۰ شرکت زیان‌ده در سال ۹۶ در سال ۹۹ به هشت شرکت رسیده‌ایم افزود: در سال جاری هم بودجه هیچ شرکتی بر اساس زیان‌دهی بسته نشده است.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی با اشاره به رکورد‌های جهش تولید در شرکت‌های تابعه شستا عنوان کرد: این جهش در حوزه‌های مختلف اعم از تولید دارو، لاستیک، سیمان و ... مشهود است و سوددهی آن‌ها نیز به میزان زیادی افزایش را نشان می‌دهد.

رضوانی‌فر سیاست‌های سامان‌دهی در شستا را شامل هشت محور اصلی دانست و تصریح کرد: ادغام، انحلال، افزایش سرمایه، سامان‌دهی شرکت‌های زیان ده، اجرای پروژه‌های توسعه‌ای و بهسازی، فروش سرک سهام، واگذاری و IPO که در هر محور، اقدامات گسترده‌ای صورت گرفت.

مدیرعامل شستا با بیان اینکه بیش از ۳۴ درصد تعدادی و ارزش ریالی عرضه اولیه‌ها در بورس و فرابورس در سال گذشته مربوط به این شرکت بوده است گفت: ادغام شرکت‌هایی که زنجیره تکمیل‌کننده یکدیگر بودند، از دیگر کار‌هایی بود که در راستای سامان‌دهی مجموعه شستا انجام شد.

رضوانی‌فر گفت در حال حاضر به میزان ۵ هزار میلیارد تومان پروژه آماده بهره‌برداری هستند حجم قابل توجهی از پروژه‌ها نیز تا سال آینده به بهره برداری خواهند رسید.

مدیرعامل شستا با اشاره به افزایش سرمایه شرکت‌های تابعه شستا عنوان کرد: مجموعه افزایش سرمایه‌ها حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان بوده که این امر به اصلاح ساختار شرکت‌ها و تامین به موقع سرمایه در گردش کمک می‌کند ضمن اینکه امسال هم ۱۳ هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه بعد از ۲۱ سال موفق شدیم جهت سال مالی ۹۸شستا گزارش حسابرسی مقبول دریافت کنیم، وی خاطرنشان کرد: ۹۳ درصد گزارش‌ها، گزارش مقبول هستند در حالیکه قبلا این نسبت ۵۰ درصد بود و در گزارشات مجموعه سازمان حسابرسی نیز همین نسبت گزارش مقبول وجود دارد و کسب ۹۳ درصد گزارش مقبول برای گروه شستا یک اقدام بزرگ بوده است.

رضوانی‌فر تصریح کرد: جهت‌گیری قطعی شستا این است که هر کالایی که می‌توان در بورس کالا خرید را از همانجا تهیه کنیم و هر کالایی که می‌توان در این بازار به فروش رساند را عرض کنیم؛ بر این اساس در سه ماه نخست امسال حجم معاملات از ۲۳۴ هزار تن به بالا یک میلیون تن و ارزش ریالی آن هم از ۸۰۰ میلیارد تومان به بیش از ۴ هزار میلیارد تومان رسیده است.

دبیرکل کانون نهاد‌های مالی: دستاورد‌های شستا آرزوی دیگر نهاد‌های اقتصادی است

در ادامه برخی از حاضرین نظرات خود را پیرامون شستا و وضعیت موجود آن بیان کردن؛ بر همین اساس سعید اسلامی اظهار کرد: واقعیت آن است که مدیریت در مجموعه‌هایی همچون شستا که از طرف نهاد‌های بیرونی مختلف فشار‌های متعددی را تحمل می‌کنند کار ساده‌ای نیست و دشواری‌های خاص خود را دارد.

وی افزود: امروز خیلی از بداخلاقی‌های صورت گرفته در خصوص شستا ناشی از همین فشار‌های بیرونی است.

دبیرکل کانون نهاد‌های مالی با بیان اینکه شستا نه بخاطر تبلیغ موفقیت‌ها و دستاورد‌های خود، بلکه از بابت مسئولیت‌های اجتماعی ملی، باید این موارد را اطلاع‌رسانی کند گفت: ضروری است موفقیت‌ها و دستاورد‌های مجموعه شستا همراه با راهکار‌هایی که به این وضعیت منجر شده به اطلاع عموم برسد، زیرا امروز کشور و نهاد‌ها و سازمان‌ها در بخش‌های مختلف دولتی و حاکمیتی به این راهکار‌های تجربه شده و موفق نیاز دارند.

وی ادامه داد: در شرایط اقتصادی و سیاسی این سال‌های کشور، کار اقتصادی دشواری‌های خاص خود را داشته، اما مدیریت شستا توانسته است با موفقیت این مسیر را طی کند؛ اتفاقاتی که در این مجموعه شاهد آن‌ها هستیم، آرزوی خیلی از نهاد‌های اقتصادی است که اینجا به حقیقت پیوسته‌اند.

داشته‌های امروز شستا بیش از آنکه اقتصادی باشند علمی هستند

در ادامه وکیلی مدیر سابق روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بورس طی سخنانی گفت: امروز داشته‌های شستا بیش از آن که دستاوردی اقتصادی باشد، یک دستاورد علمی محسوب می‌شود و باید با یگ نگاه علمی به آن‌ها نگریست.

وی افزد: به جرات می‌توان گفت شستا و درس آموخته‌های آن را باید تدریس کرد؛ این مجموعه از تاریکخانه‌ای که در سال‌های گذشته بود به اتاق شفاف تبدیل شده است.

مدیر سابق روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بورس با بیان اینکه مدیران دولتی، متخصصان اقتصادی و بنگاه‌داری در شرکت‌ها از موفقیت‌های شستا خبر ندارند خاطرنشان کرد: این موجب حسرت است که این دستاورد‌ها و راهکار‌های دستیابی به آن‌ها اطلاع‌رسانی نشده بنابراین مجدانه می‌خواهم در بستر‌های مختلف، اتفاقاتی که در شستا افتاده را اطلاع‌رسانی کنید.

وی ادامه داد: کار برای مدیران آتی شستا سهل و ممتنع است؛ سهل است، زیرا در دوره مدیریتی اخیر فرآیند‌های لازم برای یک مدیریت بهینه ایجاد شده و ممتنع است چرا که ادامه مسیر فعلی به دلیل تراز ایجاد شده کاری سخت خواهد بود.

مدیران موفق اقتصادی، سرمایه ارزشمند جامعه هستند

مالمیر معاون سابق نظارت بر ناشران و بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در این جلسه عنوان کرد: باید درک کنیم کار در مجموعه شستا به دلیل محدودیت‌هایی همچون مسائل قانونی، سخت و طاقت فرساست؛ وقتی به دلیل محدودیت‌های قانونی ارزش یک مدیر اقتصادی بسیار پائین‌تر از یک فوتبالیست در نظر گرفته می‌شود نمی‌توان انتظار داشت مدیران قوی برای حل معضلات اقتصادی داشته باشیم. آن دسته از مدیران قوی همچون مدیریت فعلی شستا که کار‌های بزرگی انجام داده اند واقعا مجاهدانه عمل کرده‌اند.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر