بازدید 4897

تاکید یونان بر بازگشایی سفارت در دمشق

وزیر امور خارجه یونان در ادامه تلاش‌ها برای بازگشایی سفارت این کشور در سوریه بار دیگر تاکید کرد که آتن قصد دارد دیپلمات‌های خود را به سوریه اعزام کند.
کد خبر: ۱۰۶۴۹۸۹
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۳ 19 July 2021
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، روزنامه فرامنطقه‌ای «شرق الاوسط» چاپ لندن امروز (دوشنبه) به نقل از «نیکوس دندیاس» اضافه کرد که کشورش تصمیم گرفته است برای کمک به عادی کردن اوضاع (عادی‌سازی روابط دیپلماتیک اروپا و سوریه) یک دیپلمات را به دمشق اعزام کند.

وی با بیان اینکه آتن نمی‌خواهد سوریه به یک کشور شکست خورده تبدیل شود، اظهار داشت: سوریه همسایه ما است و حضور یک کشور شکست خورده در حوزه دریای مدیترانه به هیچ وجه به نفع ما نیست.

وزیر امور خارجه یونان گفت: در حال حاضر سیل عظیمی از مهاجران سوری به سمت اروپا وجود دارد و ما از این موضوع به شدت متاسفیم.

دندیاس با بیان اینکه ما روابط تاریخی مستحکمی با سوریه داریم و ارتباط کلیسای «پاتریارک ارتدکس» نمونه آن است، افزود: ما از دیدن سوریه در چنین حالتی متاسف هستیم.

وی افزود: آنچه ما انجام می‌دهیم به این خاطر است که می‌فهمیم در آنجا چه شرایطی وجود دارد و کاردار یونان برای کمک به بهبود اوضاع و کمک به شهروندان یونانی و اروپایی باید در آنجا باشد.

وزیر خارجه یونان در عین حال اظهار داشت: ما باید با دوستان و شرکای اروپایی خود مشورت کنیم، زیرا لازم نیست در این مورد به تنهایی تصمیم گیری کنیم.

منابع خبری منطقه خرداد امسال چند روز پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سوریه اعلام کرده بودند که کمتر از یک هفته پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سوریه و پیروزی قاطع بشار اسد در آن، اروپایی‌ها تحرک و فعالیت برای بازگشایی سفارت و نمایندگی‌های سیاسی خود در دمشق پایتخت سوریه را آغاز کرده‌اند.

در آن زمان، پایگاه لبنانی «النشره» خبر داد که سفارت‌خانه‌های یونان و قبرس و مجارستان در دمشق در حال بازگشایی است.

روزنامه " گریک سیتی تایمز " یونان نیز اردیبهشت سال گذشته (۱۳۹۹) به نقل از «نیکوس دندیاس» وزیر امور خارجه این کشور نوشت که «تاسیا آتاناسیو» سفیر پیشین یونان در سوریه و روسیه را به عنوان سفیر و فرستاده ویژه وزارت امور خارجه یونان در سوریه منصوب کرده است.

این روزنامه همچنین اعلام کرد که انتصاب " آتاناسیو " به عنوان سفیر، اولین قدم یونان برای بازگشایی ستاد دیپلماسی خود در سوریه است.

خاطرنشان می‌شود که روابط دیپلماتیک بین دمشق و آتن پس از وقوع جنگ و بحران در این کشور در حالی که مبادله تجاری بین دو کشور افزون بر ۴۲. ۴ میلیون دلار بود قطع شد.

پیش از قطع روابط میزان صادرات یونان به سوریه ۳۶. ۵ میلیون دلار و صادرات سوریه به یونان به ارزش ۵. ۹ میلیون دلار بود.

کشور‌های اروپایی به جز جمهوری چک در پی بحران سوریه و یورش تروریست‌های تکفیری مورد حمایت آمریکا پس از سال ۲۰۱۱ سفارت‌خانه‌های خود را در دمشق تعطیل کردند.

درگیری‌های داخلی سوریه از اعتراضات مسالمت آمیز ۲۴ اسفند ۱۳۸۹ در منطقه درعا در جنوب این کشور کلید خورد، اما به مرور به سمت درگیری‌های مسلحانه و جنگ کشیده شد. افشاگری‌های بعدی نشان داد که تسلیح گروه‌های تکفیری تحت حمایت واشنگتن در سوریه، بخشی از راهبرد آمریکا برای مشروعیت زدایی از دولت سوریه و تغییر نظام این کشور بود.

در این مدت نزدیک به ۲۰۰۰ گروه کوچک و بزرگ در سوریه شکل گرفت که اعضای آن از ۸۰ کشور جهان به آنجا آمدند تا به زعم خود حکومت سوریه را سرنگون کنند. بر همین اساس است که سوری‌ها از این جنگ، به عنوان جنگ تمام عیار جهانی علیه کشور خود یاد می‌کنند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس