بازدید 5918
در سایه اختلاف با عربستان؛

ولیعهد ابوظبی وارد ریاض شد

ولیعهد ابوظبی در سایه اختلاف‌های سیاسی و اقتصادی کشورش با عربستان سعودی وارد ریاض شد.
کد خبر: ۱۰۶۴۹۸۳
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۲ 19 July 2021
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، خبرگزاری رسمی عربستان (واس) امروز (دوشنبه) از ورود «شیخ محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی به فرودگاه بین المللی «ملک خالد» ریاض و استقبال «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان از وی خبر داد.

بر اساس این گزارش، در مراسم اسقبال از ولیعهد ابوظبی در فرودگاه ملک خالد ریاض، «ترکی بن محمد بن فهد بن عبدالعزیز» وزیر کشور، «خالد بن سلمان بن عبدالعزیز» معاون وزیر دفاع و «مساعد بن محمد العبیان» وزیر مشاور در امور امنیت ملی عربستان سعودی حضور داشتند.

دیدار «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان و «محمد بن زاید» اولین دیدار پس از اختلاف‌های به وجود آمده بین دو کشور در زمینه سطح تولیدات نفت اوپک پلاس است.

وزرای کشور‌های عضو اوپک پلاس دیروز (یکشنبه) در زمینه افزایش عرضه نفت از ماه اوت (مرداد) به توافق دست یافتند.

به گزارش رویترز، این گروه که متشکل از کشور‌های عضو سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانی، چون روسیه است، در زمینه سهمیه جدید تولید از ماه می‌۲۰۲۲ توافق کردند تا اختلافات بین عربستان و امارات متحده عربی از میان برداشته شود.

عربستان و امارات افزون بر اختلاف‌های نفتی در رزو‌های اخیر در زمینه مسائل سیاسی به ویژه بر سر حکومت یمن با یکدیگر اختلاف دارند و تحلیل گران سعودی به طور آشکار در حال انتقاد از نقش امارات در یمن هستند.

عربستان سعودی در تلاش برای کنترل جنگ بر سر قدرت میان نیرو‌های متحد خود در جنوب یمن با نیرو‌های جدایی طلب مورد حمایت امارات متحده عربی است که خطر گسترش جنگ در یمن و ویرانی بیشتر در این کشور را افزایش می‌دهد.

امارات در حالی بار‌ها در مواضع اعلامی خود مدعی خروج نیرو‌های نظامی این کشور از جنگ یمن شده است که وزارت دفاع این کشور در حساب کاربری توئیتر خود به ادامه حضور نظامیان اماراتی در کنار نظامیان ائتلاف در جنگ یمن اعتراف کرد.

آژانس مطبوعات یمن دیروز (یکشنبه) نوشت: وزارت دفاع امارات در توئیتی از بازدید سرتیپ «صالح العامری» فرمانده عملیات مشترک از نیرو‌های هوایی شرکت کننده در عملیات ائتلاف در عربستان سعودی و اطلاع از وظایف انجام شده توسط نیرو‌های اماراتی که در ائتلاف جنگ با یمن حضور دارند، خبر داد.

قرار است در سفر ولیعهد ابوظبی به عربستان، دو طرف تحولات اوضاع در یمن و راهکار‌های اجرای توافق ریاض میان طرف‌های درگیر در یمن را مورد بحث و تبادل نظر قرار دهند. دولت غیرقانونی و در تبعید عبدربه منصور هادی دولت امارات را به کارشکنی در اجرای توافق ریاض و همچنین هر گونه تلاش در جهت پایان دادن به جنگ در یمن متهم می‌کند.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که ریشه اختلافات عربستان و امارات در جنوب یمن سیاسی است، اما به نظر می‌رسد که ریشه‌های اختلاف عربستان و امارات فراتر از مسائل سیاسی مربوط به جنگ یمن است. با توجه به اهمیت استراتژیک جنوب یمن، دلیل این اختلافات بیش از آنکه سیاسی باشد، راهبردی است؛ هر چند با وجود این اختلافات، بیش از ۶ سال است که تجاوزات ائتلاف سعودی علیه یمن متوقف نشده است.
تحلیلگران همچنین معتقدند که افزایش رقابت‌های اقتصادی اختلافات میان عربستان و امارات را بیشتر کرده است، زیرا امارات درحال گرفتن جایگاه عربستان به عنوان مرکز تجاری، بازرگانی و جهانگردی در منطقه است.

عربستان همراه با امارات، بحرین، سودان، مصر و کویت در ششم فروردین سال ۱۳۹۴ با تشکیل ائتلاف به اصطلاح عربی تجاوز خود به کشور یمن را آغاز کرد، اما ظرف بیش از پنج سال گذشته سایر همپیمانان سعودی از این ائتلاف خارج شدند.

امارات در روز ششم فروردین سال ۱۳۹۴ به ائتلاف نظامی عربستان علیه یمن پیوست و پس از پنج سال حضور اعلام کرد که از آن خارج شده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها