بازدید 7095

هشدار دونالد توسک درباره فروپاشی اتحادیه اروپا

دونالد توسک سیاستمدار مجارستانی که در دوران پرفراز و نشیب خروج انگلیس از اتحادیه اروپا سکان ریاست شورای اروپا بر عهده داشت به اختلافات اخیر مجارستان و لهستان با بروکسل اشاره کرد و نسبت به دورنمای فروپاشی اتحادیه اروپا هشدار داده است.
کد خبر: ۱۰۶۴۵۷۴
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۸ 17 July 2021
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، توسک در گفتگو با شبکه تلویزیونی تی‌وی‌ان۲۴ هشدار داد که اگر دامنه اختلافات به سایر کشور‌ها سرایت کند و ساز استقلال‌طلبی کوک شود، اتحادیه اروپا بتدریج از بین خواهد رفت.

اختلافات اتحادیه اروپا با مجارستان و لهستان اخیرا بر سر قانون دگرباشان جنسی بالا گرفته است. پانزدهم ژوئن گذشته (۲۵ خرداد) پارلمان مجارستان قانونی را تصویب کرد که طی آن هرگونه تبلیغ و به تصیورکشیدن و توصیفی از همجنس گرایی برای افراد زیر ۱۸ سال و در تمام مدارس کشور ممنوع شد. به‌علاوه بخش تصاویر دگرباشان از تلویزیون پیش از ساعت ۹ شب ممنوع شده است. این قانون از هفته گذشته توسط دولت ویکتور اوربان اجرایی شد.

«آندژی دودا» رئیس جمهوری لهستان هم شنبه ۱۳ ژوئن (۲۳ خرداد) در اظهاراتی بشدت به دگرباشان جنسی تاخت و آن‌ها را نه بخشی از مردم، که یک ایدئولوژی افتضاح توصیف کرد و گفت که عقاید دگرباشان جنسی از کمونیسم هم بدتر است.

او در اظهارنظری بیان داشت که والدین آن‌ها برای از بین بردن کمونیسم ۴۰ سال مبارزه نکردند تا اکنون «ایدئولوژی» را بپذیرند که «برای نوع بشر مخرب‌تر است». اشاره وی به دگرباشان جنسی بود. رئیس جمهوری لهستان با مقایسه میان کمونیستم و دگرباشان جنسی همچنین گفت: «در طول رژیم کمونیستی لهستان که به مدت چهار دهه دوام آورد، رژیم‌ها تلاش بسیاری کردند تا با تلقین به نسل جوان دوام خود را تضمین کنند و آن همانا بلشویسم و ایدئولوژیک کردن کودکان بود.»

دودا هفته گذشته تبلیغ ایدئولوژی دگرباشان جنسی در نهاد‌های عمومی را ممنوع و اعلام کرد از خانواده‌ها برای حمایت از کودکان‌شان در برابر ایدئولوژی‌های دگرباشان جنسی حمایت می‌کند.

کمیسیون اروپا به تصمیم هر دو کشور واکنش نشان داده و آن را مغایر ماده دوم معاهده اتحادیه اروپا دانسته است. اما دادگاه قانون اساسی مجارستان هفته پیش با صدور حکمی اعلام کرد که این کشور از سازوکار‌های اتحادیه اروپا در این زمینه تبعیت نخواهد کرد.

توسک که رهبری حزب اصلی مخالف دولت مجارستان را برعهده دارد معتقد است که روند خروج مجارستان از اتحادیه اروپا آغاز شده است. او می‌گوید که این تحول «فردا رخ نخواهد داد و این طور نیست که پس‌فردا اتحادیه اروپا متلاشی شود.»، اما روند آن که سال‌ها طول می‌کشد کلید خورده است.

انگلیس هم بهمن ماه سال گذشته پس از نزدیک به چهار دهه عضویت از اتحادیه اروپا خارج شد. بیشتر مردم این کشور در همه‌پرسی سال ۱۳۹۵ به خروج از اتحادیه اروپا رای دادند و اولین شکاف در ساختار اتحادیه نمایان شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل