بازدید 6608

گلستان در آماده‌باش کامل قرار گرفت

سرپرست مدیریت بحران استانداری گلستان گفت که همه دستگاه‌های متولی استان و عضو ستاد بحران به دلیل پیش‌بینی وقوع سیل احتمالی در وضعیت آماده‌باش کامل قرار دارند.
کد خبر: ۱۰۶۴۱۲۸
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۰ 15 July 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، رسول حسام عصر چهارشنبه در جلسه آمادگی با تغییرات جوی استان اظهار داشت: علاوه بر آماده باش نیروها، تلاش می شود در صورت وقوع این حادثه قهری و به راه افتادن سیلاب یا آبگرفتگی در معابر از همه تجهیزات موجود برای به حداقل رساندن خسارت ها استفاده گردد.

بر اساس اعلام مدیرکل هواشناسی گلستان و طبق پیش بینی انجام شده از شامگاه امشب (چهارشنبه) بارش های رگباری و رعد و برق، وزش باد شدید و کاهش نسبی دما در استان به وقوع خواهد پیوست.

نوربخش داداشی گفت: با ورود سامانه بارشی، احتمال بارش های نقطه ای افزایش می یابد و آبگرفتگی برخی معابر و افزایش روان آب‌ها در نقاط مستعد دور از انتظار نیست.

وی بیان کرد: بر اثر فعالیت این سامانه، ارتفاع امواج در دریای خزر به حدود ۲ متر و سرعت وزش تندباد دریایی به ۵۰ کیلومتر در ساعت خواهد رسید.

نوربخش داداشی اظهار داشت: تا روز شنبه باد شدید در استان به ویژه مناطق ساحلی خواهد وزید و تردد قایق‌های صیادی و گردشگری تا چند روز آینده خطرناک است.

بر اساس مشاهدات خبرنگار ایرنا، نخستین بارش‌ها از روستای باغو بندرگز در غرب استان آغاز شده و تا حوالی ساعت ۲۲ شهرهای کردکوی، بندرگز ، بندرترکمن ، گرگان شاهد بارش باران بودند.

صدور اخطاریه هواشناسی سبب شد شهرداری گرگان حدود ۵۰۰ نفر از نیروی خدمات شهری و تجهیزات شهرداری را در حالت آماده باش قرار دهد .

استان سیل خیز گلستان در سال های اخیر همواره شاهد این پدیده قهری بوده است.

گسترده ترین و مشهورترین سیل گلستان فروردین سال ۱۳۹۸ رخ داد که در آن تعداد زیادی از مناطق شهری به خصوص در آق قلا و گمیشان دچار سیلاب و آبگرفتگی بزرگی شدند بطوریکه ارتفاع آب در برخی نقاط به ۳ متر رسید و همه چیز را غرق کرد.

ویران شدن هزاران خانه، تخریب گسترده زیرساخت ها، مرگ ۱۱ نفر، مشکلات بهداشتی و آسیب های اجتماعی و خسارت بیش از ۴۸ هزار میلیارد ریالی از جمله نتایج این سیل بود.

پیش از آن و در مرداد سال ۱۳۸۰ هم سیل دیگری در گلستان رخ داد که با حدود ۵۰۰ کشته به پرتلفات ترین سیل ایران مشهور است.

در جریان این سیل ده‌ها نفر مفقود و تعداد زیادی از اجساد کشف شده نیز هیچگاه شناسایی نشدند و هم اکنون گورستانی در شرق گلستان با افراد گمنام دفن شده وجود دارد.

بنظر می رسد علاوه بر اقدامات ضربتی پیشگیرانه بویژه اجرای طرحهای آبخیزداری؛ استان گلستان نیازمند تدوین اطلس جامع در حوزه حوادث قهری خاصه سیل است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل