بازدید 9496

مجازات اعدام برای جرایم مواد مخدر برمی‌گردد؟

گسترش مصرف مواد مخدر و افزایش خرید و فروش آن در کشور در کنار تلفات انسانی ناشی از مبارزه با مواد مخدر، باعث شده است تا در برهه‌های مختلف زمانی، قوانین سختی برای مجازات مجرمان و قاچاقچیان مواد مخدر در نظر گرفته شود. در این میان مجازات اعدام، به عنوان بالاترین و سخت‌ترین مجازات برای فروشندگان و توزیع کنندگان مواد مخدر در نظر گرفته شده است.
کد خبر: ۱۰۶۲۱۰۹
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۱ 05 July 2021

مجازات اعدام برای جرایم مواد مخدر برمی‌گردد؟

مساله مواد مخدر ابعاد فراوانی دارد؛ از مسائل اقتصادی و اجتماعی گرفته تا بحث‌های حقوقی. موضوع تغییر قوانین مربوط به اعدام قاچاقچیان مواد مخدر، این روز‌ها موافقان و مخالفان خود را دارد. مخالفان اعدام معتقدند مجازات اعدام ناشی از جرایم مواد مخدر تاثیر زیادی در پیشگیری از مواد مخدر نداشته و باید احکامی که بازدهی مناسب برای کاهش جرایم دارند، جایگزین شوند.

و اما در مقابل موافقان، اعدام را در کاهش جرایم مربوط به موا مخدر موثر می‌دانند و معتقدند در صورت کاهش یا لغو مجازات اعدام، راه برای قاچاقچیان باز شده و شاهد افزایش بی رویه آمار معتادان و قاچاق مواد مخدر خواهیم بود.

به گزارش «تابناک»؛ صرف نظر از این ها، آنچه روشن است و قابل انکار هم نیست، این که هرچند در تمام این سال‌ها اشد مجازات برای محکومین مواد مخدر اعمال شده، همچنان جامعه از این معضل اجتماعی رنج می‌برد. شاید راه حل را باید در جای دیگری جستجو کرد.

سعید عمرانی، معاون قضایی دادستانی کل کشور بر این باور است، در برهه‌ای از زمان یک ماده الحاقی به قانون اضافه شد که مجازات مرتبط با موادمخدر را تا حد زیادی تعدیل کرد. درباره تعیین قوانین مرتبط با جرایم حوزه موادمخدر نه افراط خوب است و نه تفریط و نظر منطقی این است که تعیین کنندگان و مجریان قانون، باید در این موضوع و تعیین مجازات میانه رو باشند.

معاون قضایی دادستانی کل کشور همچنین یادآور شد: در قوانین فعلی و مجازاتی که برای مجرمان مواد مخدر تعیین می‌شود، نسبت به قوانین قبلی تفریط شده است. همکاران من در بخش‌های مختلف قوه قضائیه لایحه‌ای پیشنهادی را با موضوع اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر تهیه کرده‌اند که به زودی و پس از امضای ریاست قوه قضائیه تقدیم دولت خواهد شد.

وی تاکید کرد: در لایحه پیشنهادی، موضوع تعدیل قانون مجازات اعدام را هم مطرح کرده‌ایم و در صورت موافقت از هر گونه افراط و تفریط در این خصوص جلوگیری خواهد شد. در حالت کلی با حذف مجازات اعدام قاچاقچیان موادمخدر مخالفم و معتقدم بسیاری از مجرمان این حوزه خود جرثومه‌ای هستند که باید به اشد مجازات با آن‌ها برخورد شود.

عمرانی تصریح کرد: دست قانون و مجریان قانون باید آنقدر باز باشد که با عوامل اصلی جرایم موادمخدر و سرکرده‌های اصلی آن متناسب با جرایم آن‌ها برخورد‌های قانونی صورت بگیرد.

حکم اعدام بازدارنده نبود

برخی از حقوقدانان معتقدند مجازات اعدام، بسیار سنگین و بازدارنده است، ولی برای این جرم (موادمخدر) نمی‌توان گفت که نقش بازدارندگی دارد. ضرورتا مجازات این مشکل را حل نمی‌کند و تقاضا باید برای مواد مخدر کاهش یابد و تجربه نشان داده که مجازات اعدام نتوانسته آمار جرم را در این زمینه کاهش دهد و مشکلات مربوطه را برطرف سازد.»

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۳
واقعا این اواخر انقدر معتاد زیاد شده که دیگه داره شورش در میاد، پلیسی که یک دختر به قول خودشون بی حجاب رو از روی قله قاف کشف و ضبط می کنه ، چطور این همه معتاد که تو کوچه خیابون ها ریخته رو نمی بینه!!!
تبعید.
عزیز برادر ایران مسیر ترانزیت مواد است. ترانزیت را بی سرو صدا آزاد کنند با تاجر مواد هم توافق کنند که یک گرم در ایران توزیع نکند، مشکل حل می شود
البته تریاک دیگه جزع مواد مخدر محصوب نمیشود و انسان های بالای 60 سال سال باید مصرف کنند و حتی سهمیه در نظر گرفته شود چون یک داروی گیاهی محسوب میشود و بیماریهای زیادی جلوگیری میکند و بجای اینکه از کشور افغانستان وارد شود باید در داخل کشور محدوده ای مشخص و کشت شود تا ارزانتر بدست ما مردم با سن 60 سال به بالا برسد ولی دیگر مواد مخدرها که در کشور رایج میباشد باید سفت و سخت از ورد و توضیح ان در مردم و جوانان جلوگیری گردد و مجازات سخت هم براش در نظر گرفته شود
مجازات باید با جرم متناسب باشد. گذشته از آن، در محاکماتی که شاکی، مدعی العموم (نماینده حکومت) است پسندیده نیست کیفرخواست سلب حیات باشد.
چند سوال دارم . الان که مواد مخدر غیرقانونی است ، دسترسی به آن وجود ندارد ؟ یا آسان نیست ؟ خودتان می دانید که در همین تهران نقاطی هست که به راحتی مواد خرید و فروش می شود . سوال دوم ، شما اگر بخواهی می توانی به مواد دسترسی پیدا کنی ، حال اگر فروش آن آزاد باشد مواد مصرف می کنی ؟ بدون شک نه . چون اگر می خواستی مصرف کنید الان هم دسترسی داشتید . پس چه کاری است که اینقدر هزینه و شهید نیروی انتظامی بخاط جلوگیری از مصرف مواد و ترانزیت آن . چرا ما باید صف اول جلو گیری از ترانزیت مواد به اروپا باشیم ؟
تقریبا تمام کسانی که بعنوان قاچاقچی مواد مخدر دستگیر می شوند حمالان مواد مخدر هستند که مواد مخدر دیگری را جابجا می کنند قاچاقچیان اصلی هرگز رنگ مواد مخدر خودشان را هم نمی بینند. مجازات و حذف حمالان (کارگران) مواد مخدر تاثیری ندارد تا فقر و بدبختی هست جایگزین کردین حمالانی که صف بسته اند کار سختی نیست و موفقیت قاچاقچیان اصلی تضمین شده است
مجازات اعدام برای مواد مخدر قانونی جرم زاست: وقتی قاچاقچی می داند در صورت دستگیری و تسلیم شدن عاقبتش مرگ است دستگیر نشدن تنازع برای بقاست.
اعدام باید از کل بشریت برچیده شود چون سوء استفاده از آن بیشتر از خیر آن به بشریت است.
فروش مواد درروز روشن واشکار انجام میشود
باید بازار و تعداد استفاده کنندگان مواد مخدر را کم کرد و این نمی شود مگر با کم کردن فقر یا از میان بردن آن و حل معضل بیکاری که بعید می دانم به همینزودی ها محقق شود
به عقیده من
اگر ، واردات ، صادرات ، تولید و فروش مواد مخدر ،بعضا ، قانونی و ازاد بشه و البته دولت هم هیچ سوبسیدی روی عرضه آنها اعمال نکنه ومالیات بالائی هم از سود حاصلش وصول کنه
هم موضوع اعدام بی نتیجه افراد از بین میره و هم معتاد به مراتب کمتر میشه و دولت هم از جیب ملت ،،بیخودی انقدر هزینه برای مبارزه بی نتیجه انجام نمیده
الان امریکا بزرگترین تولید کننده بهترین و گرانترین سیگارو سیگارت های دنیاست که محصولات خودرا بصورت قانونی و غیرفانونی به تمام دنیا هم صادر میکند
ولی در داخل امریکا و بخصوص برای یک امریکائی ،،سیگار کشیدن بخصوص در انظار عامه ،،چیزی به زشتی یک کار بسیار قبیه جلوه گر میشود
چون انجا روی فرهنگ مبارزه با دخانیات کار کرده اند و نه عدم تولید بسیار سوداور ان
حکم اعدام و اصولا قطع حیات حکمیست که کراهت شدیدی دارد و اصولا به جز
موارد استثنا که شرعا به هیچ شکل نتوان کار دیگری کرد مجاز به استفاده از آن نیستیم. به نظر می رسد در آیین ما حیات اصل است و حتی در قصاص و توجیه آن هم حیات اصل باقی می ماند. مضاف بر اینکه کاربردی هم نداشته و حکم اعدام را برای همه عادی و بی اثر میکند.
البته مواد مخدر خانمان سوز است پس میبایست به دنبال مجازات بازدارنده ای غیر از اعدام بود.
شاید یک پیشنهاد مناسب آن باشد که این افراد می بایستی برای جامعه و به خصوص قشری از جامعه که به آنها ضربه زده اند کار کنند تا جبران مافات شود.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان