بازدید 6341

هورالعظیم از بالا آب دارد و در عمق، هیچ!

کاهش بارندگی‌ها و در پی آن خشکسالی، در تابستان امسال شرایط بسیار سختی برای تالاب هورالعظیم به وجود آورده و باعث مرگ ماهیان و سایر آبزیان و گاومیش‌ها شده است. خشکی هورالعظیم مشکلاتی نیز برای ساکنان حاشیه تالاب در تامین آب شرب دام‌ها به وجود آورده است.
کد خبر: ۱۰۶۱۸۳۰
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۹ 04 July 2021

به گزارش تابناک، بر اساس آنچه سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرده، برای بهبود وضعیت هورالعظیم از چند روز پیش ۱۰۰ میلیمتر در ثانیه آب از سد کرخه به سمت پایین‌دست رهاسازی شده است.

صبح امروز (۱۳ تیرماه) نیز استاندار خوزستان در بازدید هوایی از تالاب هورالعظیم با اشاره به رهاسازی آب از سد کرخه گفت که ۵۰ درصد از هورالعظیم آبگیری شده است.

در مقابل اما نماینده دشت آزادگان در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از بازدید هوایی انجام‌شده از تالاب هورالعظیم گفت: بحرانی که امروز در تالاب هورالعظیم و روستاهای اطراف آن به وجود آمده است را باید از نزدیک مشاهده کرد و بازدید هوایی از تالاب اثر چندانی ندارد، زیرا نمی‌توان به عمق فاجعه‌ای که در تالاب در حال اتفاق است، پی برد.

قاسم ساعدی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: بازدید هوایی مسئولان از تالاب هورالعظیم مطلوب نیست و بی‌فایده است زیرا وقتی از بالا به تالاب نگاه می‌کنیم ممکن است آب ببینیم اما عمق آب را نمی‌توانیم تشخیص دهیم.

وی افزود: مساله اصلی در هورالعظیم، عمق آب است. با توجه به شرایط دمایی در خوزستان و گرمای هوا، عمق آب در تالاب باید موثر باشد و هر عمقی در تالاب پذیرفتنی نیست.

نماینده دشت‌ آزادگان در مجلس شورای اسلامی گفت: مسئولان برای اینکه از وضعیت هورالعظیم به درستی مطلع شوند باید بازدید میدانی داشته باشند و به همراه افراد خبره، فعالان محیط زیست و اصحاب رسانه، از تالاب بازدید میدانی کنند.

ساعدی تصریح کرد: بحرانی که امروز در تالاب هورالعظیم و روستاهای اطراف آن به وجود آمده است را باید از نزدیک مشاهده کرد و بازدید هوایی از تالاب اثر چندانی ندارد زیرا نمی‌توان به عمق فاجعه‌ای که در تالاب در حال اتفاق است، پی برد.

وی گفت: وقتی از بالا به هورالعظیم نگاه کنیم، هر جایی که حداقل آبی وجود داشته باشد، آبگیری تلقی می‌شود در صورتی که از نظر مسائل زیست محیطی این امر مطلوب نیست.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل