بازدید 9201

انتقال پایگاه آمریکا از قطر به اردن برای مقابله بهتر با ایران

آمریکا پایگاه‌های خود در قطر که زمانی سرشار از تجهیزات نظامی و تفریحی بود را تخیله کرده و تجهیزات و نیرو‌های خود را به اردن منتقل کرده است.
کد خبر: ۱۰۶۱۷۲۸
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۴۰۰ - ۰۱:۴۳ 04 July 2021
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا به نقل از "استارزاند استرایپس" تحلیلگران معتقدند این اقدام آمریکا، واشنگتن را در موقعیتی قرار می‌دهد تا بتواند بهتر با ایران مقابله کند و نشان دهنده تغییر اولویت‌های آمریکا در منطقه است.

ارتش آمریکا در بیانیه هفته گذشته خود گفت: رهبران ارتش آمریکا ماه گذشته پایگاه نظامی السیلیه، پایگاه اصلی این کشور در کنار پایگاه السیلیه جنوبی و یک مرکز تامین مهمات به نام فالکون را در قطر تعطیل کرد.

پایگاه السیلیه یک پایگاه برای استراحت سربازان آمریکایی بود که بیش از ۲۰۰ هزار نیرو می‌توانستند به مدت ۴ روز در آن به استراحت بپردازند. برنامه استراحت سربازان آمریکایی از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۱ اجرا می‌شد و نظامیان مستقر در این پایگاه از امکاناتی مانند انواع نوشیدنی‌ها، استخر شنا، زمین گلف و ... بهره‌مند بودند.

به گفته یک کارشناس امنیت ملی در مرکز گلوبال پالسی مستقر در واشنگتن، "تعطیلی این پایگاه‌ها و انتقال تجهیزات آن‌ها به اردن می‌تواند در تقابل احتمالی با ایران به نفع آمریکا باشد. انتقال نیرو‌های آمریکایی به اردن تهدید حملات موشکی در منطقه خلیج فارس از جانب نیرو‌های تحت حمایت ایران را کاهش می‌دهد. تهدید حملات موشکی علیه نیرو‌های آمریکایی نظیر آنچه سال گذشته در حمله به پایگاه هوایی الاسد رخ داد که بیش از ۱۰۰ تن را مجروح کرد، یکی از ابزار‌های مهم در استراتژی مذاکره با تهران است. "

تعطیلی این سه پایگاه در زمانی انجام می‌شود که آمریکا در حال کاهش و تغییر منابع خود در حوزه مسوولیت سنتکام است. این شامل کاهش حضور نظامی آمریکا در افغانستان پس از ۲۰ سال و همچنین خروج هشت سامانه ضد موشکی پاتریوت از عراق، کویت، اردن و عربستان می‌شود.

همزمان با خارج شدن نظامیان از افغانستان، آمریکا اعلام کرده است به دنبال تمرکز بیشتر بر منطقه آسیا و اقیانوسیه و رقابت با قدرت‌هایی مانند چین است.. براساس بیانیه ارتش آمریکا، ارتش این کشور همچنان از پایگاه هوایی العدید در قطر استفاده خواهد کرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم