بازدید 5952
۱

نماینده ایران در ژنو: تحریم‌ها نسل کشی مدرن هستند

سفیر ایران در ژنو تاکید کرد، اقدامات قهرآمیز یکجانبه و تحریم‌ها به علت آثار سوئی که بر جمعیت هدف باقی می‌گذارند، باید به عنوان نسل کشی مدرن قلمداد شوند.
کد خبر: ۱۰۶۱۰۰۳
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۲ 30 June 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما از وین، سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان ملل متحد در ژنو گفت: نسل کشی مربوط به زمان گذشته نیست و هم اکنون در مقابل چشمان ما نیز اتفاق می‌افتد.

اسماعیل بقایی هامانه در چهل و هفتمین نشست شورای حقوق بشر با موضوع گفتگوی تعاملی با گزارشگر ویژه موضوع نسل کشی افزود: اقدامات قهرآمیز یکجانبه و تحریم‌ها به علت آثار سوء فوری و مداومی که بر جمعیت هدف باقی می‌گذارند، باید به عنوان نسل کشی مدرن قلمداد شوند.

وی افزود: فجیع‌ترین مصداق نسل کشی، امروز در فلسطین اشغالی در حال رخ دادن است که در آن، یک ملت توسط یک سیستم آپارتاید نظامی به آوارگی کشیده شده و تحت رفتار غیرانسانی و سبعانه واقع شده اند. بقایی با اشاره به اینکه همه کشور‌ها مسئولیت جمعی و مشترک در پایان دادن به اشغال به عنوان تنها ضمانت جلوگیری از این نسل کشی دارند؛ افزود: نسل کشی تدریجی، اما بیرحمانه در فلسطین اشغالی به وضوح یادآور این حقیقت است که اشغال نظامی، به ویژه زمانی که طولانی، ریشه دار و ایدئولوژیک باشد، می‌تواند دستورالعمل ارتکاب جنایات قساوت بار را به دست دهد.

بقایی با اشاره به گزارش‌های اخیر درباره کشف گور‌های دسته جمعی متعلق به کودکان بومی کانادا که در مدارس شبانه روزی در قالب پروژه همسان سازی اجباری اتفاق افتاد، چنین جنایاتی را نمایانگر یک نسل کشی سیستماتیک و بی رحمانه دانست که طی قرن‌ها سکوت اتفاق افتاده است. وی پروژه همسان سازی اجباری را مصداق بارز یک تفکر برتری طلب و نژادپرست ارزیابی کرد و تغییر رفتار‌ها و سیاست‌ها را فراتر از عذرخواهی کلامی حائز اهمیت دانست.

سفیر ایران در ژنو با اشاره به این که توصیف کمیسیون حقیقت و سازش کانادا (TRC) در سال ۲۰۱۵ از این جنایات به منزله "نسل کشی فرهنگی"، تنها تلاشی برای دست کم گرفتن موضوع و قلب واقعیت بوده است، چنین جنایاتی را به معنای واقعی و حقوقی کلمه مصداق بارز "نسل کشی" بی قید و شرط دانست.

سفیر ایران در ژنو تاکید کرد: آنچه ضرورت دارد این است که گام‌های قاطعی برای جبران عواقب چنین جنایاتی برداشته شود. به این منظور، عوامل ساختاری و سیستماتیک و عوامل محرکی که اجازه اعمال خشونت و قصد تخریب جامعه بومی را فراهم می‌کنند باید تغییر یابند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل یکی از نهاد‌های سازمان ملل و از ارکان فرعی «مجمع عمومی» ملل متحد به شمار می‌رود و در مجموع دارای ۴۷ کرسی است که از این تعداد ۱۳ کرسی در اختیار کشور‌های آفریقایی، ۱۳ کرسی متعلق به کشور‌های اقیانوسیه و آسیا، ۶ کرسی به دولت‌های اروپای شرقی، ۸ کرسی آمریکای جنوبی و ۷ کرسی نیز در اختیار کشور‌های حوزه اتحادیه اروپا می‌باشد که مقر آن در ژنو سوئیس قرار دارد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
اشتباه می کنید تحریم ها فرصت هستند.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار