بازدید 19299

دو سوم تقاضا از بازار مسکن خارج شد

بیش از دو سوم تقاضای معمول از بازار مسکن خارج شده و در انتظار آینده به سر می برد؛ گروه سفته بازان به عنوان دسته غالب در بازار املاک که ۷۷ درصد معاملات را به خود اختصاص می‌دهند دست کم تا بعد از انتخابات ریاست جمهوری دست نگه داشته‌اند.
کد خبر: ۱۰۵۷۶۴۳
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۲ 13 June 2021

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، در حال حاضر بازار مسکن از دو جهت شارژ ساخت و ساز و جراحی وضعیت سوداگرانه در حالت انتظار و ابهام قرار گرفته است. وعده‌های کاندیداهای ریاست جمهوری برای رساندن سطح تولید مسکن از ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار واحد فعلی به یک میلیون واحد در کنار احتمال اعمال پایه‌های مالیاتی جدید بر واحدهای خالی و معاملات سوداگرانه باعث شده تا ۷۷ درصد کنشگران که معاملات سفته‌بازانه را شکل می‌دهند به حالت استندبای دربیایند.

اما خبری که روز گذشته اعلام شد نشان داد دست کم یکی از تلاشهای قانونگذار و سیاستگذار برای تبدیل بازار مسکن از سرمایه‌گذاری به حالت مصرفی تا کنون ناکام بوده و احتمال بازگشت سفته‌بازان در آینده نزدیک وجود دارد. وزارت راه و شهرسازی ثبت اطلاعات سکونتی خانوارها در سامانه املاک و اسکان را که می بایست ۱۹ خردادماه به پایان برسد تا انتهای شهریورماه تمدید کرد. به نظر می‌رسد روش خوداظهاری درخصوص وضعیت املاک اعم از خالی یا دارای سکنه بودن تا کنون به نتیجه مطلوب نرسیده و مالکان و حتی مستاجران از ثبت اطلاعات املاک خودداری می‌کنند.

از آذرماه ۱۳۹۹ که قانون مالیات بر خانه‌های خالی مصوب مجلس، مهر تایید شورای نگهبان را گرفته تا کنون اقدامی عملیاتی برای اجرای این برنامه انجام نشده است. البته تلاش برای شناسایی املاک خالی از سکنه از مردادماه ۱۳۹۹ همزمان با راه اندازی سامانه املاک و اسکان آغاز شد. با اینکه وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده تا کنون ۱.۳ میلیون واحد مسکونی خالی را به سازمان امور مالیاتی معرفی کرده است، روز گذشته معاون حقوقی این سازمان اعلام کرد که تا کنون یک خانه خالی هم به سازمان امور مالیاتی معرفی نشده است.

محمود علیزاده گفته است: احتمالا محتوای سامانه اسکان تا کنون بدین شکل تکمیل نبوده که بتواند چنین اطلاعاتی را به ما بدهد. به موجب قانون ما صرفاً می‌توانیم به واحدهایی که از طریق سامانه املاک و اسکان، بر خالی بودن صحه گذاشته شود را ملاک قرار دهیم. نمی‌توانیم خودمان غیر از خروجی سامانه، اقدام دیگری انجام دهیم.

با این اوصاف باید در انتظار اجرای دومین مصوبه مجلس با عنوان مالیات بر عایدی سرمایه بمانیم. طرحی که کلیات آن به تصویب رسیده و احتمالا در دولت آینده به مرحله اجرا خواهد رسید.

خروج دو سوم تقاضا از بازار مسکن

درخصوص این مالیات نیز کارشناسان نقدهای اساسی وارد کرده‌اند که مهمترین آن به خارج نکردن اثر تورم مربوط می‌شود و انتظار دارند قانونگذار در نسخه نهایی به رفع این نقیصه توجه کند.

در شرایط فعلی بازار مسکن به دلایل متعدد همچون انتظار برای دیدن عملکرد اقتصادی دولت آینده، مذاکرات برجام، نرخ ارز، اعمال پایه‌های مالیاتی و برنامه‌های دولت آینده برای ساخت و ساز در حالت ابهام به سر می‌برد. بحز گروه اندکی از متقاضیان مصرفی، تحرکی در بازار دیده نمی‌شود و این بخش در رکود قرار دارد. به همین دلیل قیمتهای پیشنهادی مسکن در شهر تهران نسبت به اواخر سال گذشته ۱۰ تا ۲۵ درصد کاهش یافته است.

مشاوران املاک سطح تهران ضمن اشاره به رکود کم‌سابقه معاملات مسکن در ماه های اردیبهشت و خرداد، از معدود تحرکات متقاضیان واقعی برای تبدیل به احسن واحدهای خود خبر می‌دهند. به نظر می‌رسد این دسته از افراد زمان فعلی را فرصتی برای ورود به بازار مسکن می‌دانند.

با وجود آنکه حجم خرید به شدت کاهش یافته، فشار فروش افزایش پیدا کرده است. بررسی‌های میدانی از شهر تهران نشان می‌دهد تمایل برای فروش مسکن در هفته اول خرداد و هفته آخر اردیبهشت ۱۴۰۰ نسبت به دو هفته قبل از آن ۱.۵ برابر شده است. قیمت پیشنهادی هر متر مربع مسکن نیز در بازه زمانی مذکور افت ۱۰ درصدی را نشان می‌دهد.

قیمت هر متر مسکن در تهران ۲۸.۸ میلیون

بنابراین گزارش، اردیبهشت ۱۴۰۰ متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع مسکن در شهر تهران ۲۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱.۸ درصد کاهش و ۶۹.۷ درصد افزایش دارد. تعداد معاملات نیز در این ماه معادل ۳.۹ هزار فقره بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۶۵.۲ درصد کاهش و در مقایسه با ماه قبل ۸۸.۱ افزایش را نشان می‌دهد.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۱۳
مسکن آرزوی ما جوانان شده چه گناهی کردیم ایران بدنیا اومدیم فک کنم گذشته ادم بدی بودیم.
همش سرکاری هست. از قدیم گفتن چاقو دسته خودشو نمیبره. قانون های من درآوردی توسط مجلس انقلابی صرفا برای حمایت از دلالان حوزه مسکن که اتفاقا خودشون هستن تصویب شده!! حالا بماند همین دلالان حکومتی در حوزه مسکن بیشترین سود را از قوانین بازار مسکن میبرند.
متوسط نرخ باید به حدود 9 میلیون تومان برسد تا نسبت به قیمت دلار واقعی باشد .
الان حدود 20 میلیون تومان حباب در قیمت متوسط هر متر مربع آپارتمان (در تهران ) وجود دارد.
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۳
به همین خیال باش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۳
کاملا درسته من سال 1379 یک آپارتمان نوساز 65 متری را در صادقیه تهران خریدم 16 میلیون تومان (یعنی هرمتر 250 هزارتومان) و در همان سال دلار 820 تومان بود حالا دلار شده 24 هزار تومان یعنی 30 برابر شده و اگر با دلار خرید و فروش کنیم باید هرمتر آپارتمان در همان منطقه صادقیه باشه متری 7 تا 8 میلیون تومان
نمی دانم ایا کسی در مناظره این کاندیدا ها چیز بدرد بخوری را متوجه شد و یا کلا وعده های دروغ
بیش از دو سوم تقاضای معمول از بازار مسکن خارج شده چون دیگه کسی توان خرید مسکن رو نداره. و با این واقعیت کنار اومده که دیگه خونه دار نمیشه. تازه مستاجری خیلی هم خوبه طفلکیا کسانی که خونه دارن نمیدونن مستاجری چه لذتی داره
قانون مالیات بر خانه خالی اهداف خوبی دارد ولی ایرادات اساسی دارد و راه در رو هم زیاد دارد و فکر نمی کنم موفق باشد. مثلا یک ایراد این است که سرمایه های سرگردان به سمت بازار زمین و باغ میرود و منابع طبیعی بیشتر و بیشتر تخریب می شود. کلا این قانون باید بازنگری و به روز شود. شاید بهتر است دولت برای هر خانوار یا شخص یک یارانه مسکن مثلا سالی یک یا چند میلیون تومان تصویب کند و سپس از تمام خانه ها چه خالی باشند چه خالی نباشند مالیات بگیرد و از آن یارانه مصوب بردارد. در واقع هیچ نوع پول نقدی به دست مردم داده نمی شود. این نوع قوانین باید با مشورت نهادهای مختلف کشور تصویب شوند زیرا ممکن است باعث ناآرامی و نارضایتی شود...
من مستعجر هستم با این حقوق تو خواب ببینیم صاحب خونه بشیم
امیدوارم دولت بعدی بتواند سوداگران قیمت مسکن را با تمهیدات و برامه های مناسب سرکوب نماید و قیمت مسکن شامل قیت ساخت و مبلغ متعارفی سود برای سازنده باشد
این طرح مالیات بر خانه‌های خالی خیلی عالیه باعث شده خرید ها و فروش های صوری کاهش پیدا کنه و خریدار واقعی به میدان بیاد و حجم فروش بیشتر از خرید شده اگر دولت بعدی بتونه ساخت و تحویل واحدها رو افزایش بده شاهد کاهش قیمت خواهیم بود. البته دولت باید طرح مالیات بر خانه‌های خالی رو با قدرت و جدیت برای حتی اشخاص حقوقی اجرا کنه. تا دست دلال‌های مسکن کوتاه بشه
اخوی اگر اثر تورم را از مالیات عایدی سرمایه خارج کنند که عایدی باقی نمی ماند که حضرات برایش کیسه بدوزند.فعلا منفعت در زدن خودشان به نفهمی است.مالیات سکه را هم با همین منطق وضع کردند وگرنه سکه و دلار هردو 6 برابر شده اند و ثبت نام سکه به نرخ ثابت عایدی نداشته است اما با تجاهل به این نکته رقم ریالی را ملاک قرار داده اند.اگر روزی سیستم مالیاتی مملکت اصلاح شود اصلا می تواند نرخ مالیات را 35 درصد که بالاترین نرخ در جهان است در نظر
بگیرند مشروط بر ان که نرخ تورم را از ان کم کند که در این صورت نرخ مالیاتی بیشتر سالها صفر یا حتی منفی خواهد شد
با این قیمتها دل آدم برای جوونهایی که میخان تشکیل خانواده بدن میسوزه.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان