بازدید 7054
تعویق رای‌گیری درباره دولت،

آخرین فرصت نتانیاهو برای شکاف در ائتلاف رقیبان

با تعیین زمان رای گیری برای رای اعتماد به دولت جدید اسرائیل، ائتلاف بنت –لاپید دست آخر آماده ادای سوگند در روز یکشنبه می‌شود. این ۱۱ روز بعد از آن است که ائتلاف یائیر- بنت به رئیس رژیم صهیونیستی و رئیس کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) اعلام کرد دولت جدید آماده است.
کد خبر: ۱۰۵۷۰۴۵
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۵ 09 June 2021
به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، روزنامه هاآرتص گزارش داد، قرار بود که روز رای گیری در یکشنبه گذشته تعیین شود، اما این اتفاق نیفتاد، چراکه بر اساس قانون، کنست ۲۴ ساعت اجازه دارد که توافق‌های ائتلافی را بررسی کند و سپس به دادن اعتماد، رای دهد، کنست در روز‌های جمعه و شنبه تشکیل جلسه نمی‌دهد.

این روزنامه نوشت، یاریو لوین، رئیس کنست اعلام روز رای گیری را به آخرین روز‌هایی که می‌توانست به تاخیر بیندازد، به تعویق انداخت تا به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل زمان بیشتری بدهد که بر نمایندگانی که در خصوص ائتلاف جدید تردید دارند، فشار وارد کند تا آن‌ها علیه این دولت رای دهند.

این روزنامه همچنین نوشت رئیس کنست می‌توانست رای گیری را برای یک روز دیگر تا روز دوشنبه به تاخیر بیندازد. اما با تعیین زمان در روز یکشنبه، رئیس کنست تاکید کرد که توافق‌ها به کنست در روز پنج شنبه تقدیم می‌شود که این مساله ممکن است باعث شود اعضای احتمالی ائتلاف شاهد تعطیلات آخر هفته متشنجی باشند.

هاآرتص نوشت، لاپید و بنت با انعطاف بسیار، این مساله را پذیرفتند و آن‌ها اجازه دادند لوین زمانی که به آن نیاز دارد، داشته باشد و هفته گذشته با ادب و احترام از وی خواستند تا رای گیری را به تعویق نیندازد تا او سه شنبه گذشته این خبر را اعلام کرد.

این روزنامه در گزارش خود درمورد موضع لاپید و بنت این سوال را مطرح کرد: آیا نفتالی بنت و برخی از همکاران وی قبل از رای گیری روز یکشنبه، احساس ترس می‌کنند؟ یا همه این‌ها نتیجه طرحی حیله گرانه برای کنار زدن نتانیاهو است؟ این آرامش نگران کننده در رفتار بنت طی روز‌های اخیر نمود پیدا کرد و وی طی مصاحبه‌ای با شبکه ۱۲ در روز پنج شنبه گذشته از عدم تشکیل دولت راستگرا با نتانیاهو عذرخواهی کرد.

این روزنامه نوشت، چندین دلیل وجود دارد که مایه نگرانی بنت و همکاران وی از راستگرایانی که برای کنار زدن نتانیاهو ائتلاف تشکیل داده‌اند، شده است، نخست عامل ترس است، چراکه بنت چه بسا هفته قبل با برخی از اظهاراتش علیه نتانیاهو، پل‌های پشت سرش با نتانیاهو را خراب کرد او هرچند که از تشکیل دولتی با لاپید خبر داده است، اما همچنان از میزان قدرت نتانیاهو و آنچه می‌تواند انجام دهد، مطلع است.

هاآرتص نوشت، بنت بر این باور نیست که می‌تواند نتانیاهو را آرام کند، اما همچنان امید دارد که به نحوی، خشم برخی از حامیان رهبر لیکود را کمتر کند؛ آنهائی که او را به خیانت در وعده‌هایش مبنی بر نپیوستن به تشکیل ائتلاف دولتی با فهرست عربی مشترک و عدم تعیین لاپید به عنوان نخست وزیر متهم می‌کنند. قرار است که لاپید در اوت ۲۰۲۳ سمت نخست وزیری را بر اساس توافق تبادل قدرت، برعهده بگیرد.

اما این روزنامه گزارش داد که یکی از نقطه ضعف‌های بنت، تلاش برای آن است که محبوب باشد.

علت دیگر نگرانی‌های بنت و طرف‌های نزدیک با وی، این است که از نظر برخی از اعضای احزاب راستگرا در ائتلاف اگر توافق‌ها ابطال شوند و دولت راستگرا در آخرین لحظه بازگردد، آن‌ها پشیمان نخواهند شد. این روزنامه نوشت که این سناریو محتمل نیست، اما همچنان ممکن است.

هاآرتص نوشت که سناریویی نیز همچنان مطرح است که اگر دولت جدید رای اعتماد نگیرد، نتانیاهو ممکن است ساختاری را برای یک دولت راستگرای جدید با شخصی دیگر مطرح کند؛ یا گدعون ساعر یا بنی گانتس.

این روزنامه نوشت، کسی نیست که این باور را داشته باشد که نتانیاهو به چنین توافقی پایبند باشد، اما تعداد کمی از اعضایی که در ائتلاف باقی مانده‌اند، همچنان آماده بررسی چنین توافقی هستند و آن‌ها همچنان از نتانیاهو و حامیان خشمگین وی هراس دارند، همچنین از نظر آنها، تاسیس دولتی با چپگرا‌ها و یک حزب عربی، یک نوع دیوانگی است؛ هرچند که به صورت اولیه با این امر موافق هستند که بخشی از این دولت باشند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر