بازدید 15842
نتیجه نگاه حزبی یا مایوس شدن از اصلاح امور؟

آزمونی متفاوت پیش روی مسئولان؛ ۸ شهر فاقد انتخابات شورا!

چه شد به این نقطه رسیده ایم؟ آیا این وضعیت در نتیجه نگاه حزبی و جناحی است که موجب شده رد صلاحیت‌ها پرشمار باشد یا آنچه باعث این این وضع شده، یاس و نومیدی از تغییر شرایط است که در این شهر‌ها بروز و نمود یافته و کار را به جایی رسانده که حتی به قدر برگزاری انتخابات، افراد داوطلب ثبت نام نکرده اند؟
کد خبر: ۱۰۵۶۶۲۳
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۸ 07 June 2021
تابناک اجتماعی
با نهایی شدن نتایج بررسی صلاحیت داوطلبان عضویت در شورا‌ها در کشورمان، رویدادی عجیب به ثبت رسیده که موجب شگفتی است؛ هشت شهر انتخابات شورا ندارند!

به گزارش «تابناک»؛ این را سیدحمیدرضا کاظمی، رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا خبر داده که در این دوره از انتخابات و از زمان انتشار اخبار تایید/ردصلاحیت ها، به همراه همکارانش به شدت در کانون توجه‌ها قرار داشته و به نوعی اعتراض تمام قوا به عملکردشان را تجربه کرده اند.

ماجرا از آنجایی آغاز شد که خبر رسید بر خلاف روند هر ساله و روال معمول، هیات‌های نظارت که تنها اجازه دارند در صورت اعتراض افراد رد صلاحیت شده در هیات‌های اجرایی، پرونده ایشان را بررسی کرده و رای نهایی و لازم الاجرا را صادر نمایند، در این دوره تصمیم گرفتند صلاحیت افراد تایید صلاحیت شده در هیات‌های اجرایی این انتخابات را هم بررسی کرده و به رد صلاحیت شماری از ایشان رای دهند.

روندی که اعتراض به آن قابل حدس به نظر می‌رسید و خیلی زود هم این گونه شد تا جایی که ابتدا وزارت کشور پیشقدم اعتراض شد و سپس کار به مجلس کشید تا رئیس قوه مقننه در نشستی ویژه با ایشان و دیگر مسئولان، هیات نظارت را مکلف به اجرای قانون بخواند و تاکید کند که اگر داوطلبی در استعلام از مراجع چهارگانه مشکلی ندارد و در هیات‌های اجرایی صلاحیتش احراز شده، نباید رد صلاحیت شود.

مدتی پس از این جلسه بود که خبر رسید، پرونده برخی افراد رد صلاحیت شده مورد بازبینی قرار گرفته و به عنوان نمونه، ۵ تن از اعضای فعلی شورای شهر تهران که صلاحیت شان رد شده بود، تایید شده و به عرصه انتخابات بازگردند؛ اتفاقی که برای ۵ عضو دیگر شورای فعلی شهر تهران رخ نداد و برخی دیگر از اعضای شورا‌های اسلامی شهر‌های دیگر کشورمان هم تجربه اش کردند.

موضوعی که به تاکید سخنگوی دولت موجب شده بود، انتخابات پیش روی در برخی نقاط کشورمان دچار مشکلاتی جدی شده و مثلا در ۲۰ شهر به شرایط «غیرقابل برگزاری» برسد، چون تعداد داوطلبان به قدری کم است که عملا نمی‌شود انتخابات را برگزار کرد. شهر‌هایی که حالا مشکل بیش از نیمی از آن‌ها حل شده، اما هشت تایشان هنوز بی انتخابات مانده اند.

آن گونه که رئیس هیات مرکزی نظارت می‌گوید، «۸ شهر داریم که با توجه به تعداد کم نام نویسی کنندگان، به حد نصاب نرسیده و در جلسه با وزارت کشور قرار شد برای آن تدبیری اندیشیده شود. برای روستا‌ها هم تعدادی ثبت نام نکرده بودند که باید پس از انتخابات با هماهنگی وزارت کشور، برای این روستا‌ها هم چاره اندیشی شود.»

 
آزمونی متفاوت پیش روی مسئولان؛ ۸ شهر فاقد انتخابات شورا!

البته کاظمی بر خلاف ادعا‌های دولتمردان مدعی شده که از حد نصاب افتادن انتخابات شورا در هشت شهر نتیجه نام نویسی داوطلبان کم شمار است، اما چه این ادعا صحیح باشد و چه رد صلاحیت گسترده داوطلبان موجب بروز این وضعیت شده باشد، نتیجه غیرممکن بودن برگزاری انتخابات شورا‌ها در این شهر‌ها و البته در روستا‌های گرفتار وضعیت مشابه است.

وضعیتی عجیب که جای تامل و بررسی کارشناسی دارد تا مشخص شود چه شد به این نقطه رسیده ایم؟ آیا این وضعیت در نتیجه نگاه حزبی و جناحی است که موجب شده رد صلاحیت‌ها پرشمار باشد یا آنچه باعث این وضع شده، نومیدی از تغییر شرایط است که در این شهر‌ها بروز و نمود یافته و کار را به جایی رسانده که حتی به قدر برگزاری انتخابات، افراد داوطلب ثبت نام نکرده اند؟

آیا ممکن است کرونا در شکل گیری این وضعیت موثر باشد؟ رقم خوردن تخلفات پرشمار در شورا‌های قبلی که موجب انحلال برخی از آن‌ها و دستگیری شماری از اعضای شورا‌ها شده چطور؟ ابهاماتی پرشمار که می‌توان پا را از آن‌ها فراتر گذاشت و به این پرسش رسید که آیا چنین وضعیتی غیرقابل پیش بینی بود که اکنون به فاصله کمتر از دو هفته تا انتخابات قرار است برای رفعش تدبیر شود؟!

سوالی که اگر بدانیم نام نویسی در انتخابات شورا‌های شهر در اسفندماه سال ۹۹ به انجام رسیده و از آن روز تاکنون قریب به هفتاد روز زمان گذشته، عجیب‌تر به نظر می‌رسد و حکایت از تعللی چشمگیر در حل این مشکل دارد؛ تعللی که در نتیجه آن حالا تکلیف شورا‌های شهر در هشت شهر مشخص نیست و به تبع آن، معلوم نیست تکلیف امور مختلف شهری در این شهر‌ها چه خواهد شد؛ وضعیتی مبهم و نگران کننده که بعید است به این زودی‌ها بانی و مسبب شکل گیری آن هم مشخص شود، چه رسد به رفع آن!

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۶
تا چند وقت دیگر انتخابات شورا هم برداشته میشه ...
در روستای پدری اینجانب نیز به زور از نفرات قبلی خواسته اند که مجدد کاندید شوند و با این وجود باز هم 1 نفر کم هست. خب علت چیست؟ واضح هست، چون بنده دقیقا مقابل یک نفر از به اصطلاح کاندید ها گفتم که واقعا دل بزرگی دارین تمامی فحش ها را در سبد اخلاص برای خود جمع کرده اید که در آینده نصیبتان خواهد شد. بنده خدا سکوت کرد و البته منم ناراحت شدم که حقیقت را اینطور رک بهش گفتم.
خخخخخخخخخخخخخ
انتخابات !
خخخخخخخخخ
با مجلس محبوبیت و شرکت کننده در رای گیری 10 درصدی و رییس جمهوری 2تا 3 درصدی
علی برکت الله
وجهه خوبیه....
پاسخ ها
مهران
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
رای بی رای
مگه شورا چه کار خاصی انجام میده ؟
کارنامه فضاحتبار شوراها باعث دلسردی مردم شده

از آنطرف اکثرا حوصله رای دادن برای بخور بخور دیگران را ندارد
پاسخ ها
مهران
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
این نتایج رای بی رای یه
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
خبر را درست بخونید
کسی حاضر نیست شورا شود
نه اینکه کسی به شوراها رای نمیدهد.
ناشناس
| Germany |
۱۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
در جواب مهران

نه که تالان رای دادیم خیلی اباد کردن؟
مجلس انقلابیتونم دیدیم
سرها زیر برف است
رای بی رای .
نویسنده محترم خلاصه و مفید بنویس لطفا
هیچ دستگاهی کاره ای نیست.
مردم فهمیده اند که شورا ها هیچ کاری انجام نمیدهند ولی صاحبان قدرت هنوز نفهمیده اند
اصلاح ساختار و ایجاد احزاب و لا غیر و الا وجود این شوراها زیانش بیشتر از خیراتش است .
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار