بازدید 22024

«سقوط ارزش پول ملی» و «نقدینگی افسارگسیخته» چالش اقتصادی رئیس جمهور آینده؛ راهکار چیست؟

میزان نقدینگی و رشد آن، یکی از چالش‌های جدی اقتصادی دولت آینده است. حجم نقدینگی در دولت تدبیر و امید، حدود شش برابر شده که عمده این رشد در بین سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ اتفاق افتاده است.
کد خبر: ۱۰۵۵۸۴۹
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۶ 02 June 2021
«سقوط ارزش پول ملی» و «نقدینگی افسارگسیخته» چالش اقتصادی رئیس جمهور آینده؛ راهکار چیست؟

رشد نقدینگی در سال‌های اخیر باعث شد تا رهبر انقلاب در دو دیداری که با اعضای هیات دولت در سال ۱۳۹۷ داشتند در مورد این رشد، هشدار‌هایی را بدهند.

به گزارش تابناک اقتصادی، رهبر انقلاب در ۲۴ تیر ماه ۱۳۹۷ در دیدار با اعضای هیات دولت فرمودند: این نقدینگی نعمت بزرگی بود، الان یک بلای بزرگی است، واقعاً یک چیز خیلی خطرناکی است. این رقم نقدینگی خیلی رقم فوق العاده‌ای است، هم رقمش خیلی بالاست، هم رشدش زیاد است، ۱۵۰۰ هزار میلیارد یک چیز افسانه‌ای است. یا رهبر انقلاب در دیدار دوم خود با اعضای هیات دولت در ۷ شهریور ماه ۱۳۹۷ با تأکید بر امکان مهار نقدینگی، افزودند: نقدینگی سرگردان به هر سو که برود (سکه، ارز، مسکن یا هر زمینه‌ی دیگر) ویرانگر خواهد بود و باید مجموعه‌ای تمام وقت، فعال و جهادی مسئول کنترل و مدیریت آن شود.

رشد شش برابری نقدینگی در عرض هفت سال

علیرغم این صحبت‌های رهبری، نقدینگی در اقتصاد کشور همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد و گویا خبری از تشکیل یک مجموعه تمام وقت، فعال و جهادی جهت کنترل و مدیریت نقدینگی نبوده و نیست. نمودار زیر روند رشد نقدینگی در شش سال اخیر را نشان می‌دهد. همان گونه که ملاحظه می‌شود در پایان سال ۱۳۹۲ میزان نقدینگی ۶۳۹۵.۵ هزار میلیارد ریال بوده  که این رقم تقریبا پس از هفت سال با رشد حدود شش برابری به ۳۴۸۵۶ هزار میلیارد ریال افزایش یافته است. شیب رشد نقدینگی بعد از تذکرات رهبر انقلاب در سال ۱۳۹۷ و همچنین همزمان با ریاست عبدالناصر همتی بر بانک مرکزی رشد قابل توجهی داشته است به طوری که بین سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ رشد نقدینگی تقریبا دو برابر شده است. حتی اخیرا همتی در مقام رئیس کل بانک مرکزی در اظهاراتی از تداوم روند صعودی نقدینگی خبر داد و اظهار داشت: "حجم نقدینگی در پایان سال ۱۳۹۹ با ۴۰.۶ درصد افزایش نسبت به پایان سال ۱۳۹۸ همراه بود که نسبت به رشد سال ۱۳۹۸ (۳۱.۳ درصد)، ۹.۳ واحد درصد افزایش نشان داد."
 
«سقوط ارزش پول ملی» و «نقدینگی افسارگسیخته» چالش اقتصادی رئیس جمهور آینده؛ راهکار چیست؟
 

دلیل رشد نقدینگی چه بوده است؟

کامران ندری، کارشناس مسائل اقتصادی و پولی و بانکی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر در اسفندماه سال گذشته گفت: بانک مرکزی از چند طرف تحت فشار است و عملاً نمی‌تواند رشد نقدینگی را کنترل کند و یکی از آن‌ها کسری بودجه است و یکسری تعهدات بانکی و تصمیمات فرا بودجه‌ای هم عامل رشد نقدینگی شده است.

کارشناس مسائل پولی و بانکی گفت: ناترازی در بانک‌ها و نبود تعادل بین ورودی و خروجی بانک‌ها هم عامل رشد نقدینگی در جامعه شده است. وی افزود: حوزه سوم عامل رشد نقدینگی که سال ۹۹ اضافه شد؛ از ناحیه بازار سرمایه است که به بانک مرکزی فشار می‌آورد تا کاهش قیمت‌ها اتفاق نیفتد. حوزه چهارم به بحث حمایت از تولید برمی‌گردد. به بهانه حمایت تولید، تسهیلات ارزان قیمت به نظام پولی و نقدینگی فشار وارد می‌کند. وی در پایان اظهار داشت: تحریم، کسری بودجه و ناترازی پولی در نظام بانکی و بازار سرمایه در این اوضاع رشد نقدینگی موثر است، اما ریشه اصلی، داخلی است.

چه نهادی مقصر رشد نقدینگی است؟

طهماسب مظاهری از روسای سابق بانک مرکزی نیز درباره اینکه چه کسی مقصر رشد نقدینگی است، گفت: امسال شانزدهمین سال است که با رشد و چاپ پول به نقدینگی بیشتر دامن زده ایم. وی افزود: ابتدای سال تذکراتی دادیم که امسال رشد نقدینگی از ۳ هزار میلیارد عبور می‌کند.

مظاهری ادامه داد: دولت و بانک مرکزی باید اقداماتی انجام بدهند و کنترل نقدینگی به عهده اینهاست. سرمنشا رشد نقدینگی بانک مرکزی است که نقدینگی ایجاد می‌کند. ایجاد نقدینگی و انتشار پول از طریق چاپ اسکناس انجام نمی‌شود؛ باید بدانیم که چاپ اسکناس قدرت پولی ایجاد نمی‌کند. مظاهری افزود: تکلیف بالادستی به عهده بانک مرکزی، حفاظت از رشد نکردن نقدینگی است و این فراتر از تکلیف حرف شنوی از رئیس جمهور است.

محمد امینی رعیا، مدیر اندیشکده اقتصاد مقاومتی نیز با بیان اینکه عملکرد بانک‌ها عامل اصلی رشد نقدینگی و تورم است، گفت: عده‌ای با وام کلان بانکها ثروتمند می‌شوندو عده‌ای نیز تورم و رکود حاصل از آن را متحمل می‌شوند. محمد امینی رعیا اظهار داشت: در گذشته تصور می‌شد که بانک‌ها صرفاً واسطه وجوه هستند و پولی که به عنوان سپرده جذب می‌کنند را پس از کسر ذخایر، تسهیلات می‌دهند. اما اقتصاددانان در دیدگاه جدید پولی حدود ۷ سال است به الگوی جدید خلق پول بانک‌ها پی برده اند.

برنامه محسن رضایی به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری برای مهار نقدینگی چیست؟

 

این روز‌ها کاندیدا‌های ریاست جمهوری برنامه‌های مختلف خود برای عبور از چالش‌های اقتصادی را معرفی می‌کنند. یکی از کاندیدا‌هایی که درباره وضعیت نقدینگی و برنامه خود برای کنترل آن برنامه‌هایی را معرفی کرده، دکتر محسن رضایی است.

وی که دو شب پیش در برنامه گفتگوی ویژه خبری حاضر شده بود در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه برنامه شما در کنترل نقدینگی کشور چیست، گفت: آقای همتی که مسئول بانک مرکزی بودند آمدن اینجا شعبده بازی انجام داده اند، در حالی که ایشان در کانون مشکلات سه ساله اخیر کشور قرار داشتند کنترل نقدینگی در اختیار بانک مرکزی قرار دارد. 

رضایی با اشاره به سیطره نقدینگی در اقتصاد کشور گفت: در بانک مرکزی کنترل نقدینگی رها شده است؛ اگر این آقایان دوباره روی کار بیایند، تورم کشور به ۵۰ درصد می‌رسد، در تبلیغات سال ۹۲ اعلام کردم که آمده‌ام از سقوط ارزش پول ملی جلوگیری کنم.
 
وی با جاذبه پیدا کردن تولید را یکی از نخستین برنامه‌های اقتصادی خود عنوان کرد و گفت: اگر تولید جاذبه پیدا نکند، نمی‌تواند به جذب نقدینگی بپردازد. اصلاح محیط کسب و کار، کاهش هزینه تولید کنترل سود بانکی از جمله برنامه‌های من خواهد بود.

کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: کاری خواهیم کرد افرادی که به دنبال بازار ارز و طلا رفتند، احساس کنند اگر به سمت سرمایه گذاری در تولید نروند ضرر می‌کنند.

وی از تاسیس بانک طلا در دولتش خبر داد و گفت: امروز حجم زیادی از طلا در کشور وجود دارد و در بانکی که سود طلا می‌دهد جمع آوری می‌شود؛ و پشتوانه پول ملی خواهد شد که البته این اتفاق بدون دخالت دولت خواهد بود.
 
«سقوط ارزش پول ملی» و «نقدینگی افسارگسیخته» چالش اقتصادی رئیس جمهور آینده؛ راهکار چیست؟
 

مسیر تقویت ارزش پول ملی چیست؟

 
محسن رضایی همچنین در خصوص راهکار تقویت پول ملی گفته است: «در علم اقتصاد، قدرت پول ملی با ارزش پول ملی متفاوت است. قدرت پول ملی به این معناست که واحد پول ملی یک‌ کشور، نزد کشورهای دیگر و همسایگان به صورت ذخیره ارزش دربیاید و در جهان به آن اعتماد شود.  

هم اکنون در جهان قیمت «ین» ژاپن، حدود یک صدم دلار است و پول یک کشور عربی دو برابر دلار قیمت دارد. قدرت ین اما بیشتر از آن پول عربی است. قدرت یک پول، مهمتر از نرخ برابری آن است. تقویت ارزش پول البته در راستای تقویت قدرت پول قرار می گیرد. به بیان دیگر، اگر بجای حذف چهار صفر، هفت صفر از پول ملی مان کم کنیم، بدون هیچ تلاشی صاحب یکی از با ارزش ترین پول های ملی در جهان می شویم اما این ارزش، قدرت پول ما را افزایش نمی دهد. قوی بودن یک پول ملی، بر اساس اعتماد سایر کشورها به آن پول در مبادلات و ذخایر است. همچنین افزایش ارزش برابری در یک فرایند طبیعی در نتیجه افزایش تولید و افزایش صادرات یک کشور در طول زمان و تقویت آن واحد پولی، در قدرتمندی پول تاثیرگذار است.

این اقتداربخشی به پول ملی، به دیپلماسی ما و تقویت مناسبات و روابط تجاری کشورمان با همسایگان و اقتصادهای همجوار و کشورهای آسیای جنوب غربی هم مرتبط است. ما با تقویت تولید ملی و صادرات و ارتباطات گسترده تر با همسایگان و ایجاد اتحادیه کشورهای آسیای جنوب غربی و پذیرش بیشتر توسط سایر کشورها و تقویت ارزش پول ملی، می توانیم صاحب یکی از قوی ترین پول های منطقه باشیم. در مورد قدرت پول ملی می گوییم: می توانیم، زیرا تخصص و برنامه داریم.

 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۳
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۵۲
تنها راهکار ممکن رسیدن به رشد اقتصادی بالای هشت درصدی و تک رقمی شدن سود بانکی است.
پاسخ ها
سبوس برنج شمال
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
تورم پنجاه درصدی با سود تک رقمی میشه همین آشفتگی و بی ارزشی روزانه پول ملی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۳
راهکار هر چه باشد
تندروهای جبهه پایداری و اصولگرا و کاسبان تحریم و جنگ
اجازه نخواهند داد تا این مملکت به آرامش و توسعه و رفاه برسد
تیم اقتصادی دولت روحانی، ارزش ریال را نابود کرد. بانک مرکزی هم که نمره صفر گرفت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۳
دولتها و مجالس
، فقط مطیع و امر بر هستند
مثلا پراید خریدی 100 ملیون و سال بعد فروختی 120 میلیون باید مالیات 20 میلیون سود را بدهید ... بله 100 خریدی 120 میفروشی ایا پراید را میتوانیم همان 100 میلیون بخریم . عزیزان من ارزش پول پایین امده ما سودی نکردیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
نمی دانم چرا قسمتی از حرفهایم را سانسور کردید گفتم نمایندهای نامنتخب مردم
راه حل ورود متخصصین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۳
آشتی با دنیا
برقراری صلح و رفع تنش و عادی سازی رفتار در منطقه و دنیا و جلوگیری از دادن شعار های توخالی و پر هزینه
تولید، کم کردن واردات، افزایش صادرات، فقط همین.
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام خدمت همگی عزیزان
وقتی در بهترین حالت در نظر بگیریم که محصول تولید شده، مستقیم توسط فروشنده نهایی صورت بگیرد و واسطه ای در کار نباشد و دولت هم 20% مالیات بگیرد و سود متعارف را هم 10% در نظر بگیریم،اتفاقی که می افتد این هست که مجموعه حاکمیت ایجاد 1 به 4 نقدینگی ایجاد کرده،یعنی دولت یک سهم دریافت نقدینگی و اشخاص 4 سهم،
فقط یک بحث گمراه‌کننده که می گویند حمایت از تولید باعث کنترل نقدینگی می شود صحیح نیست بلکه باعث گردش نقدینگی در مسیر صحیح تر می شود اما جلوی افزایش نقدینگی را نمی گیرد ،این در کل موضوع کمکی به کنترل افزایش نقدینگی نمی کند.
و از طرفی دلیل چاپ پول یا هر نوع استفاده از منابع بانک مرکزی برای کسری منابع و یا نیازهای دولت در موارد مختلف هست لذا بانک مرکزی که خودسرانه نمی تواند کاری انجام دهد،حالا یک مسئله مهم دیگر اینست که آیا بانک ها خلق نقدینگی می کنند یا طبق قوانین تسهیلات می دهند یا بصورت رانتی یا واقعی و یا به هر صورتی بلاخره بانک ها باید تسهیلات بدهند یا نه،به فرض اینکه بانک ها فقط به تولید و یا مردم نیازمند بدهند باز هم افزایش نقدینگی تابع تسهیلات نیست.
خیلی موارد را می شود مطرح‌کرد و نکته اینکه حالا باید کاندیداهای محترم صحبت هایی بکنند که روش گردش پول و نقدینگی اصلاح بشود و درامدهای دولت افزایش پیداکند و همچنین بقول برادر عزیز حاج محسن قدرت پول ملی افزایش پیدا کند و اگر عزیزان در مجموعه حاکمیت و دولت این مسیر را اصلاح کنند شاید نیازی به دریافت ارزش افزوده و مالیات نباشد
ممنون
راهکار بریدن دست دزدهاست
بانک طلا پیشنهاد جالبی است. کاندیداهای برنده در انتخابات این موضوع را پیگیری کنند . مردم هم قطعا استقبال می کنند.
.
.
.
.
تا زمانی که...
.
.
دست از جنگ افروزی در منطقه برندارید
و
جلوی فساد مالی مسئولین را نگیرید
.
.
همینه
به کشورهای دیگه نگاه کن یه دکتر یا مهندس 2ونهایت 3برابر یک کارگر حقوق می گیره اما ایران حقوقهای وحشتناک بالا برای خیلی کارمندان که حقشون نیست اول حقوقها رو درست کن جلوی پول پاشی الکی رو بگیره مثلا آلمان کارگر 1500تا 2000یورو حقوقش هست مهندس ودکتر 3500تا 5000 اما ایران با این پول پاشی های الکی معلومه ارزش پول پایین می یاد درضمن قیمت گذاری موادغذایی به صورت سالیانه که هیچ کس حق تغییر قیمت رو نداشته باشه
میشه بگید کدوم نقدینگی الان همه مردم پولشون رو کردن خونه وماشین وطلا وسکه وبورس وسهام ودلار ویورو پس ریال آنچنانی نیست کلا دولت نقدینگی رو جمع کرده فقط کافیه قیمت ارز بیاد پایین
چاره اش یارانه ۴۵۰ هزار تومانی است
قطعا دولت بعدی حتی برای ظاهر سازی هم که باشه در یک سال اول قیمت ارزها را پایین خواهد آورد بنابراین دلار 15 تومانی بزودی اصلا عجیب نخواهد بود!
راهکار دوستی با دنیاست.درعین حال منافع هم تامین بشه
بانک مرکزی باید جدا از دولت باشه
راهکار رئیس جمهور جدید اقای رئیسی تمام مشگلات را بیندازد گردن رئیس جمهورهای قدیم و از سر خود رد کند جون کاری ازش بر نخواهد امد اگر هم بخواهد نمی تواند چون مشگل ما ریشه ای است
دریافت مالیات واقعی از تمامی بخش ها
علت سقوطها درگیری با جهان است
رای بی رای...
با این اقتصاد جد اباد کاندیدها هم نمی توانند کاری کنند و وضع به همین منوال پیش می رود هرکس بیاید ولی روابط خارجی بی تاثیر نیست
مهم ترین مشکل ایران سیاسی هست
نقدیندگی هیچ تأثیری در کاهش ارزش پول ملی و تورم ندارد!
برای حل مشکلات کشور مدیری قابل و عالم نیاز است که در میان منتخبین وجود ندارد!
ربا را به هر اسم و هر مجوزی حذف کنید مشکل خیلی کمتر میشه
بنده به عیال محترمه عرض کردم برفرض اگر بانک طلا تاسیس شود شما طلاهایت را آنجا می گذاری، بی درنگ فرمودند خیر، ویک نگاه عاقل اندر سفیه به بنده انداختند.
در اصفهان نیروی انتظامی دارد مجوز تردد میفروشد هر ماشین 350 هزار تومان
قدم اول احیای درآمد است
حذف تمام صفرهای پول ملی ! تامام!!
انقباض بودجه بخش های غیرمولد.
دولت قسمتی از درآمد ارزی را طلا بخرد و به مردم بفروشد.
دولت هیچکاره است
اقای همتی که اقتصاد دان خود را معرفی می کند
راهکار تغییر قانون اساسی و اصلاحات در سیاست خارجی و داخلی
دلیل رشد نقدینگی چه بوده است؟
نداشتن پشتوانه تولید است و مهم‌ترین از همه که هیچکدام از اقتصاد دان های ایران نمیدانند و از همه مهم‌تر است گردش کنترل شده نقدینگی و مهم‌ترین از آن روش انجام اینکار آست
باشه‌برادر منتظر باش مردم بیایند طلایشان۰ را به دست دولت بسپارند
به جای باند بازی و استفاده از فک وفامیل و ژنهای برتر در پستهای کلیدی در اقتصاد کشور، بهتر است منافع ملی در نظر گرفته شود واز اقتصاددانان خبره بهره برداری شود
راهکار حذب سرمایه خارجی
سود بانکی بیست درصد
افزایش صادرات
افزایش یارانه
رفع تحریم ها
اگر حاکمیت به اندازه ای که به حجاب زنان اهمیت می دهد در خصوص ربوی بودن بانک ها اهمیت نشان می داد چنین وضعی بوجود نمی آمد.
من فکر می کنم که آقایان اقتصاددان یک اشتباه بزرگی که دارند این است که عدم توازن نقدینگی را نوعی رشد نقدینگی تصور می کنند.
راهکار جلوگیری از نقدینگی افسار گسیخته ریاضت اقتصادی اخراج کارکنان دولت و تعطیلی بسیاری از فعالیتهای اجرایی است که نمی دانم کدام دولت حاضر به انجام آن است اگر راهکار دیگه ای در این شرایط کشور وجود داشته باشه علم اقتصاد را باید عوض کرد
فقط صنعت نفت و گاز ما به ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری احتیاج داره
صحبت از رشد اقتصاد و افزایش تولید و متعاقبا ایجا اشتغال با اتکا به منابع داخلی و بدون جذب سرمایه خارجی،
یک حرف عوامفریبی و صرفا برای جذب رای چیز بیشتری نیست.
راهکار چیه ؟رییس جمهور آینده و وزیران قبل دوباره تشریف میارن سرکار .راهکاراشون خیلی ساده ست هرچی گرون میشه نخرند .اگه مردن هم گرون شد مردم نمیرند اگه نفس کشیدن هم گرون شد مردم نفس نکشن.
شما چند برابر شدن نقدینگی از زمان نوح تا امروز را حساب می کنید ولی تورم های ده هزار درصدی در طی هشت سال را حساب نمی کنید چون می دانید عمده مردم تفاوت ده درصد و دویست درصد را تشخیص نمی دهند .
نقدینگی نه تنها افزایش ندارد بلکه با تورم چند برابری به شدت سرکوب می گردد تا چند سال پیش با دویست میلیون میشد یک واحد اپارتمان خرید و امروز فقط یک دستگاه سمند میشه خرید پس لطف کنید مردم را سیب زمینی فرض نکنید.
«سقوط ارزش پول ملی» و «نقدینگی افسارگسیخته» چالش اقتصادی رئیس جمهور آینده؛ راهکار چیست؟
جواب خیلی ساده است. برجام و تنش زدایی کاری که آقای ظریف همیشه دنبالش بود و تندروها نمیگذاشتند که انجام شود.
سلام.دلیل رشد نقدینگی درکشور ما: ضعف نظارت بانک مرکزی بر عملکرد بانکها وباعث ناترازی عملکرد بانکها میشود
فساد در هر دولت آغازش با مهره چینی و تشکیل باند های مافیای پشتیبان کننده است .اگر جلوی تغییرات مدیران در هر انتخابات گرفته شود و اجازه تغییرات گسترده در سطح وزارتخانه ها را ندهند ، یک رکن اصلی فساد خراب می شود.
نقدینگی اصلی که در اقتصاد تاثیر گذار بوده از پول های کلان باد آورده شرکتهای حقوقی وصل به دولت و بانک ها و سرمایه داران وابسته به رجال سیاسی ،حتی شرکت های تولیدی مانند خودرو ساز و فولاد و... است.چون کسی را به معنای واقعی جلوی خود نمی بینند وهمیشه پیروز اند، هر تخلفی را در اقتصاد انجام داده اند.مشکل این است که همیشه با طرح قوانین مالیاتی به اصلاح عامه پسند که اتفاقا بیش از همه، قشر متوسط و ضعیف را هدف قرار می دهند آدرس انحرافی به مردم می دهند . اگر اراده و توانی است بجای وضع قوانین هر روزه و مضر مالیاتی، مراقب این دسته باشید. مملکت آباد میشود.
عملکرد بانک مرکزی در ١٣ سال اخیر

همتی: ۲۰ میلیارد دلار درآمد نفتی، تحریم و بحران‌های داخلی - خارجی، رشد قیمت ارز: ۲/۴ برابر
محمود بهمنی: ۳۴۳ میلیارد دلار درآمد نفتی، رشد قیمت ارز: ۳/۲ برابر
سیف: ۳۲۰ میلیارد دلار درآمد نفتی، رشد قیمت ارز: ۲/۹ براب
#گزارش
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی