بازدید 12092

فیدر؛ دستگاهی مهم برای استفاده در تابلوهای برق

فیدر‌ها در اصل به عنوان تامین کننده منبع تغذیه به شمار می‌روند. یکی از دستگاه‌های مهم برای استفاده در تابلو‌های برق و تامین انرژی است. می‌توانیم برای تعریف فیدر چیست معانی دیگری را نیز بیان نماییم. در اصل فیدر‌ها به عنوان کابل‌های الکترونیکی، یا گروهی از هادی‌های الکتریکی هستند، که برق را از یک منبع بزرگ به منابع کوچک‌تر منتقل می‌کنند.
کد خبر: ۱۰۵۳۸۵۰
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۶ 23 May 2021
فیدر؛ دستگاهی مهم برای استفاده در تابلوهای برق
به گزارش «تابناک»، این منبع کوچکتر می‌تواند یک انشعاب به مخزن یا کانال باشد. عموما از این کابل‌های الکترونیکی در مصارف گوناگونی استفاده می‌شود. مثلا برای حمل و نقل، ارتباطات رادیویی و….

به بیانی دیگر می‌توانیم کار هادی‌های الکتریکی را چنین بیان نماییم که، این دستگاه‌ها مواد خام و اولیه را به دستگاه‌های دیگری منتقل می‌کنند. تا به عنوان منبعی برای تغذیه آن دستگاه‌ها استفاده شوند. این کابل‌های الکترونیکی در بالادست سیستم‌های برق رسانی نصب می‌شوند.
 

فیدر تابلو برق به چند دسته تقسیم می‌شود؟

پیش از اینکه اقدام به ساخت و تولید تابلو‌های برق نمایید، باید با تمام تجهیزات تابلو برق صنعتی آشنا شوید. یکی از این تجهیزات که در تابلو‌های برق بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد، فیدر‌ها هستند.

پس از آن می‌توانیم این تجهیزات را به دسته‌های مختلف تقسیم بندی نماییم. اصولا هر تجهیزات برقی به سه دسته‌ی فشار ضعیف، فشار قوی و فشار متوسط تقسیم می‌شود. این هادی‌های الکتریکی نیز با همین دسته بندی مشخص شده اند.

 فیدر‌های مورد استفاده در خط فشار متوسط خروجی: این کابل‌ها که در تابلو‌های برق صنعتی استفاده می‌شوند، ولتاژ فشار متوسط دریافت نموده و برای تغذیه خط فشار‌های متوسط مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دسته‌ی دیگری از فیدر‌های خط فشار متوسط انشعابی هستند. این خط فشار‌ها از طریق جداسازی هوایی یا سکسیونر، به یک سری قطع کننده که در خط انشعابی وجود دارد، اقدام به تغذیه می‌نمایند.

هادی‌های الکتریکی فشار متوسط نیز وجود دارند که توزیع زمینی دارند. این فیدر‌ها قابلیت قطع زیر بار و یا تابلوی کلید را در خط خروجی در اختیار دارند.
 

فیدر‌ها یا کابل‌های برق فشار قوی و موارد استفاده از آن‌ها

این دسته از فیدر‌ها هم به صورت توزیع زمینی و هم به صورت توزیع هوایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. کابل‌های فشار قوی زمینی از تابلو‌های کلید دژنکتور‌ها یا تابلو‌های فیوز دار سکسیونر، ترانسفورماتور‌های مورد نیاز را به شبکه‌های فشار قوی متصل می‌کنند.

اما فیدر‌های فشار قوی که به صورت هوایی توزیع می‌شوند، از بسیاری قطع کننده‌ها و برقگیر‌ها تشکیل شده اند. این برقگیر‌ها به خط کابل فشار متوسط متصل شده اند.

ما علاوه بر کابل‌های الکترونیکی فشار متوسط و فشار قوی، نوع دیگر از کابل‌های الکترونیکی فشار ضعیف را نیز مورد استفاده قرار می‌دهیم. تابلو‌های برق صنعتی بسته به موقعیت نصب شده، از هر یک از این فیدر‌ها استفاده می‌کنند.  
 

فیدر‌های فشار ضعیف و موارد استفاده از آن

اصولا فیدر‌های فشار ضعیف از کلید یا کلید فیوز‌های نصب شده در تابلو‌های فشار ضعیف تشکیل می‌شوند. این کلید‌ها که بر روی ترانسفورماتور‌ها نصب گردیده اند، باعث می‌شوند تا ولتاژ کمتری برای انشعاب‌های کوچک‌تر ارسال گردد.

اگر یک تابلو برق صنعتی فشار ضعیف دارای خروجی‌های متعددی باشد، هر یک از خط‌های خروجی و کلید‌های فیوز نصب شده بر روی آن، یک خروجی کابل برای این تابلو به شمار می‌رود.

همه‌ی ما می‌دانیم که فیدر‌ها یک کانال و یا هادی هستند که جریان بزرگی از قدرت را به مدار‌های کوچکی تقسیم می‌نمایند. تا تابلو‌های برق صنعتی به میزان قدرت دریافتی از برق، متناسب با ظرفیت خود دست یابند.  

کابل‌های الکترونیکی و زیر فیدر‌ها باید قابلیت حمل بار اضافی برای آینده و مقدار بار الکتریکی فعلی را داشته باشند. این که از چه کابلی استفاده شود، بستگی به اندازه و ماهیت بار شناخته شده از مدار‌های شاخه‌ای دارد. باید بدانیم ولتاژ برق چه میزان افت دارد و آن را محاسبه نمایید. سپس اقدام به نصب فیدر‌های مربوط به تابلو‌های برق صنعتی نمایید.
 
منبع: مجتمع فنی برق
 
تکمیلی: 
همانطور که اشاره شده است، متن بالا از سایت مجتمع فنی برق به عنوان یک سایت تخصصی در این حوزه اخذ شد. با این حال توضیحات بیشتری در مورد فیدر که شاید مکمل اطلاعات فوق باشد، در بخش ویکی تابناک منتشر شده است که علاقمندان می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به آن مراجعه کنند.
 
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر