بازدید 11483

رفع توقیفی های پردردسر

در روزهایی که حتی بازی های کم رمق جام جهانی آفریقایی 2010 مخاطبان سینما را کاهش داده است باید منتظر ماند و دید آیا نمایش فیلم هایی از این دست می تواند مخاطبان و سینما را آشتی دهد یا خیر ؟
کد خبر: ۱۰۵۳۶۷
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۴:۱۷ 20 June 2010
روزنامه تهران امروز نوشت:

فیلم هایی که توقیف شده بودند و رفع توقیف شدند ، شاید اگر رفع توقیف نشده بودند آنقدر که امروز دردسر ساز شده اند ، خبرساز نبودند . گروهی از این فیلم های رفع توقیفی فقط برای برخی از شهرها به نمایش درآمدند و به عنوان مثال در شهرهای مشهد و اردبیل نمایش برخی فیلم ها ممنوع شد .

بعد از این قرار شد فیلم های رفع توقیفی اکران خاص و محدود داشته باشند سپس گفته شد برخی فیلم های رفع توقیفی منع اکران خارجی دارند و حالا خبر می رسد تعداد دیگری از این فیلم ها که پیش از این در جدول اکران قرار داشتند و اکران نشدند با هماهنگی شورای ارزشیابی و نظارت بر آثار سینمایی نمایش داده شوند. « سجادپور » مدیر اداره کل نظارت و ارزشیابی معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می گوید :

« جدولي براي اكران فيلم هايي كه رفع توقيف شده‌اند تهيه شده كه زمان و نحوه اكران فيلم‌هايي كه رفع توقيف آنها صادر شده مشخص شده است. اكران فيلم‌هاي رفع توقيفي با هماهنگي شوراي ارزشيابي و نظارت بر آثار سينماي حرفه‌اي انجام مي‌شود و بر اين اساس، زمان و نحوه اكران اين آثار سينمايي مشخص شده است » . « سفر به هیدالو » و « صد سال به این سال‌ها » از جمله فیلم های این جدول به شمار می آیند که هر کدام به دلیلی مشابه از اکران بازمانده اند .

« سفر به هیدالو » به کارگردانی مجتبی راعی چهار سال پیش در جشنواره فیلم فجر به نمایش در آمد و مقرر شد، «سفر به هیدالو» از تاریخ 29 آذر ماه سال 1385 روی پرده برود.

 سالن‌های نمایش دهنده فیلم تعیین، سردرها نصب و تبلیغات فیلم آغاز شد، اما حواشی ایجاد شده برای یکی از بازیگران در عین ناباوری تماشاگران و کارگردان مانع اکران فیلم شد. به دلیل حضور « زهرا امیر ابراهیمی » در این فیلم « سفر به هیدالو » توقیف شد .

« راعی » بعد از رفع توقیف فیلمش به ایسنا گفت: «توقیف این فیلم مانند این ضرب‌المثل، گنه کرد در بلخ آهنگری به شوشتر زدند گردن مسگری، بود و همانطور که جایی مانند تلویزیون فیلم‌‌های خوب بازیگری مانند نیکول کیدمن را نشان می‌دهد این فیلم هم باید نشان داده شود! «سفر به هیدالو» تا مرحله‌ اکران رسید و حتی پخش‌کننده تیزرهای آن را هم ساخت که متاسفانه این تصمیم غلط گرفته شد و الان باید دوباره پخش‌کننده فیلم فعال شود.»

پيش از اين به این کارگردان پيشنهاد شده بود تا از بازيگري ديگر براي گرفتن سكانس هاي « زهرا ابراهيمي » در فيلم استفاده کند و حالا « سجادپور » همین مسئله را شرط اکران « سفر به هیدالو » می داند و می گوید : « درباره فيلم سينمايي « سفر به هيدالو» به كارگرداني مجتبي راعي تصميم ما همان چيزي است كه پيش از جشنواره بين‌المللي فيلم فجر اعلام كرديم و درباره اين اثر سينمايي تصميم جديدي اتخاذ نشده است. » « صد سال به این سال ها » به کارگردانی
« سامان مقدم‌» بعد از رفع توقیف در جشنواره بیست و هشتم فیلم فجر به نمایش درآمد .

 تا چندی پیش نیز این فیلم در اردیبهشت سال جاری در جدول اکران قرار داشت اما به نمایش در نیامد . دلیل نمایش داده نشدن فیلم هم این بود ؛ با وجودآنکه فیلم سینمایی « به رنگ ارغوان‌» از کف فروش افتاده است بر حسب اظهارنظر نماینده اداره کل نظارت و ارزشیابی فیلم « صد سال به این سالها » فعلا نمی تواند اکران شود. حالا در این روزها « سجاد پور » درباره تعویق اکران این فیلم و در نهایت نمایش آن به ایرنا گفت : « زمان اكران فيلم صدسال به اين سال‌ها مشخص شده و اين اثر سينمايي بر اساس برنامه ريزي انجام شده امسال به اكران عمومي مي‌رسد. »

در روزهایی که حتی بازی های کم رمق جام جهانی آفریقایی 2010 مخاطبان سینما را کاهش داده است باید منتظر ماند و دید آیا نمایش فیلم هایی از این دست می تواند مخاطبان و سینما را آشتی دهد یا خیر ؟
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل